• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Vraagstuk zonnepanelen

Xavii

Nieuw Lid
Lid geworden
31 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste allen met meer ervaring dan ons 🙂vraagstukje voor advies:

Wij hebben ongeveer plaats voor 16 zonnepanelen max.
We zijn een koppel en verbruikten voor de renovatie ongeveer 2500kwh
We hebben nu lucht/lucht warmtepompen laten plaatsen voor het eerste verdiep (slaapkamer/bureau/logeerkamer) en beneden ook 2 units voor airco en als extra (4 binnen units in totaal)
We hebben een hybride wagen die ik nu vaker wil gaan laden (7kwh batterij) en verder vloerverwarming op gas.
In de toekomst afhankelijk van de gasprijzen kan dat een warmtepomp worden en binnen dit en 5 jaar kan de wagen vervangen worden door een volledig electrische wagen.

Extra detail -> vanaf 16 panelen hebben we epc B en krijgen we 1250 euro extra EPC label premie

Wat zijn onze beste opties:

1) 16 panelen(6500wp) dak vol, overdimensioneren dus veel langer minder rendabel maar wel klaar voor de toekomst en 1250 euro extra subsidie
Offerte gekregen -> 9200 euro

2) 10 panelen (4250wp)
Offerte gekregen -> 7000 euro

3) 8 panelen met een batterij (nog niet berekend of offerte verkregen

Merci!

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
254
Punten
63
Ik zou voor optie 1 kiezen. De terugdraaiende teller heb je toch niet en voor de overschotten die op het net gezet worden krijg je een vergoeding. Bijkomend zal je in de toekomst sowieso meer gaan verbruiken (WP, BEV). De meerkost is ook beperkt (1.41 euro/Wp tov 1.65 euro/Wp voor optie 2). Een thuisbatterij is niet rendabel in het huidige systeem.

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
175
Punten
43
Ik zou optie 1 kiezen, zeker met de extra premie voor je EPC.

Ik schets even mijn eigen persoonlijke redenering, want de meningen lopen nogal uiteen over dit onderwerp.

Ikzelf heb gewoon het maximale gelegd, los van alle rekensommen. 10kw omvormer, 12kwp panelen op zuiden, later op de carport nog 3kwp op het Westen erbij. 5kw batterij om de nacht door te komen. Meer is nutteloos in ons geval, zou hoogstens een 20 tal dagen per jaar nut hebben.
Financieel haal je de batterij er allicht niet uit, maar zoals ik zei, ik wil zo weinig mogelijk energie aankopen uit koppige overtuiging. Ook wil ook ook niet slaafs leven in functie van het weer. Zo heb ik net rebels om 23u savonds de afwasmachine nog aangezet terwijl ik voetbal keek. Vind het leuk dat de vervloekte digitale teller niks bewogen heeft vanavond. 🤷

Terugverdientijd veel langer dan een "volgens de regeltjes berekende installatie", maar daar ging het me niet om.
Mijn beslissingen zijn genomen in volle energiecrisis periode en puur op basis van het feit dat ik ook bij minder weer zoveel mogelijk zelf wil opwekken, om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn. Hier verwarming en warm water met warmtepomp, geen elektrische auto.
Momenteel injecteren we veel energie (tot 70kw deze dagen) zonder noemenswaardige vergoeding, maar zoals ik zei, dat maakt me weinig uit als ik zie dat ik op veel herfst, winter, lente dagen nog een relatief mooi rendement haal.
Nog een slimme sturing te voorzien die de omvormer uitzet als injectie ooit betalend wordt.

Dat alles natuurlijk in functie van je budget. Voor mij was zo weinig mogelijk energie van buitenaf aankopen de hoogste prioriteit. De fancy afwerking kan wachten hier 😁

Laatst bewerkt:

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
Ik zou ook gaan voor optie 1, het prijsverschil met premie is niet groot, en in de toekomst ga je alleen maar meer elektriciteit nodig hebben.. vrienden van mij hebben 3 jaar panelen gelegd berekend op basis van hun verbruik en hebben allang spijt dat ze niet meer hebben gelegd.. ze hebben nu airco’s en dus een hoger verbruik (en je kan er vanuit gaan dat dit alleen nog maar stijgt in tozkomst)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.517
Punten
113
Same...optie 1.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.277
Punten
113
zoals @Koen022 zegt is het bij ons ook een beetje gegaan... Met dat verschil dat wij hier wel 2 elektrische wagens hebben. We hebben zelfs een uitbereiding gevraagd om boven de 10kVa uit te komen, en hebben nu 2 omvormers.. een 6kVa en een 8,8 kVa... Grootste deel vd installatie is oost west, maar ik ben iets koppiger dan Koen, want een batterij dat krijg ik hier niet rendabel genoeg om daar mijn geld aan te geven...

dus ook hier : optie 1

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
842
Punten
93
optie 1

Wat je je ook moet afvragen moest je toch voor een andere optie gaan: kan ik er later nog 6 panelen bijplaatsen als ik er nu 10 laat plaatsen?

Ik heb bvb gekozen voor een duurdere installateur (bijna €2/Wp:cry:) omdat hij de enige was die 8 panelen op mijn dak ging krijgen, al de rest kreeg er maar 6 panelen op. Moest ik niet voor de duurdere gegaan zijn had ik dus veel minder opbrengst + geen mogelijkheid om later uit te breiden. En aangezien ik later nog een warmtepomp + EV wil heb ik nu dus door de zure appel gebeten en het dak volgelegt, ook al kom ik theoretisch gezien toe met slechts 5 panelen voor mijn verbruik.

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
432
Punten
83
Optie 1, ik zou bijna zeggen, uiteraard.
je betaalt 14% meer (9200-1250)/7000, maar krijgt 53% meer productie.
Daar is toch weinig over te filosoferen?

- In de zomer heb je wat overproductie die mooi je installatie mee helpt betalen.
Injectietarieven zijn 8-11c/kWh als je wat uitkijkt, Dat tikt aardig aan.
- In lente en herfst ga je veel meer eigen verbruik kunnen afdekken
- Willen of niet, gaan we allemaal meer stroom verbruiken de komende jaren, of het nu voor airco, elektrische wagen of warmtepomp is.

De batterij is een heel andere discussie, zoals denk ik de meesten die er beetje naar rekenen, zie ik er nog niet veel baten in, en je bent enorm afhankelijk van verschil tussen tarieven dag-nacht, afname-injectie, vast-dynamisch.
Het kan renderen, maar dan moet je er wel zelf bovenop zitten en slimme sturing hebben, die je liefst zelf in de loop der jaren kan bijregelen ifv prijspolitiek (dus zelf volledige toegang tot alle instellingen, niet afhankelijk van installateur die volgend jaar failliet is)
De meeste batterijen nu worden in huis gekwakt door mensen die er zelf helemaal niet mee bezig zijn, en zijn vaak helemaal niet goed afgesteld.

De zonnepanelen ben je 99% zeker dat ze zichzelf terugverdienen, van die batterij is het nog maar een vraag.
Plaats een batterij dus alleen omdat de overheid ze eventueel voor jou betaalt, of uit grote overtuiging, zeker niet uit economische overweging.

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
als je de centjes hebt is het wat mij betreft een no brainer : dankzij de hogere premie kan je voor minder dan 1000 euro verschil voor optie 1 gaan.
Hier hebben we ook maximale gelegd, 10kw omvormer.

Geen batterij so far omdat ik verhouding kost/opbrengst nog niet ok vind momenteel. Maar omvormer is wel hybride dus indien nodig hang ik er makkelijk batterij bij

Xavii

Nieuw Lid
Lid geworden
31 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
8
Bedankt allemaal voor de nuttige informatie! We gaan voor de volle 16 gaan.
Enkel nog uitzoeken of ons Sarkindak achteraan niet voor problemen gaat zorgen.
Moeten die dan door de isolatie boren of zijn er betere oplossingen?

We hebben momenteel 2 offertes tussen de 8000 en 9000euro bij 2 firmas waar ik goeie referenties heb van gekregen.
Niet de goedkoopste zeggen ze zelf (met ‘lentekorting’) zou ik nog kunnen onderhandelen of is dat geen sing bij zonnepanelen installateurs :)

De ene installateur wou een extra zekeringskast en omvormer op de zolder (die enkel dient als opbergruimte) de andere zei beter beneden in de gang omdat zo’n omvormer zou kunnen oververhitten in de warmte boven enhad wel plaats in de zekeringskast. Mixed info allemaal :)

Dit zijn respectievelijk de 2 installaties

Bijlagen

• 3E6EF311-A71E-41EB-B623-64625B2A8B13.jpeg
    3E6EF311-A71E-41EB-B623-64625B2A8B13.jpeg
    84,6 KB · Weergaven: 16
  • 1030B96F-80AE-48FF-A524-8595B1D44D1E.jpeg
    1030B96F-80AE-48FF-A524-8595B1D44D1E.jpeg
    219,2 KB · Weergaven: 16

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.212
Punten
113
Omvormer altijd op de koelste plek hangen.

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
175
Punten
43
Mijn omvormer hangt in een kelder waar het momenteel+/-18c is, in de namiddag loopt dat op richting 60 graden. Ik zou dus voor de koelste plaats gaan, zonder twijfel. Liefst ook in de buurt plaats voor eventuele batterij later.

Bijlagen

• Screenshot_2023-06-21-09-50-43-51_81922fc742ed931ad7de97e3169fc6f0.jpg
    Screenshot_2023-06-21-09-50-43-51_81922fc742ed931ad7de97e3169fc6f0.jpg
    71 KB · Weergaven: 16

Xavii

Nieuw Lid
Lid geworden
31 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
8
De technische ruimte is in de gang onder de trap (niet afgesloten) waar de gasketel/collectoren/zekeringskast etc.. zich bevinden.
Dat zou daar dus 60 graden kunnen worden binnen? 😱

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.212
Punten
113
Ik denk dat Koen de inwendige temperatuur van de omvormer bedoelt.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.118
Punten
113
Bij elektronische systemen is de MTBF het laagst is voor de hoogste temperatuur.

En tussen 60 gr en kamertemperatuur is dat meestal een vrij groot verschil.

Veel elektronica-onderdelen gaan een stuk sneller defect door hoge temperaturen.

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Omvormer altijd op de koelste plek hangen.
oei, bij mij hebben ze die op zolder gehangen waar het toch wel behoorlijk warm wordt versus de garage waar het altijd lekker fris is. Moet ik dat dan best laten veranderen of wat ?

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
175
Punten
43
Ik wou geen paniek zaaien. De mannen weten wel wat ze doen. Sommigen toch :). Ik wou gewoon maar effe duiden waarom beter in een koelere ruimte als je de keuze hebt.
Dat is de interne temperatuur voor alle duidelijkheid. Helaas, anders zou m'n warmtepompboiler die ernaast staat nogal een rendement halen 😁

Xavii

Nieuw Lid
Lid geworden
31 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
8
Trouwens ik ga nog 1 offerte opvragen aangezien ik na wat opzoek werk geen vertrouwen heb in 1 van de firma's die ik heb laten komen (had mijn huiswerk niet voldoende gedaan).
De firma die ik ga laten komen werkt met LG panelen en Bauer.
Ik ben eens gaan informeren naar soorten panelen en daar blijken de Sunpower toch bij de beste te behoren en de LG en Bauer een trapje lager.
Zijn dat echt extreme verschillen tussen Sunpower/Lg/Bauer (bij sunpower gaat het over de P6 en niet de duurste max3) of ben ik het nu te ver aan't zoeken? :)

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
175
Punten
43
Trouwens ik ga nog 1 offerte opvragen aangezien ik na wat opzoek werk geen vertrouwen heb in 1 van de firma's die ik heb laten komen (had mijn huiswerk niet voldoende gedaan).
De firma die ik ga laten komen werkt met LG panelen en Bauer.
Ik ben eens gaan informeren naar soorten panelen en daar blijken de Sunpower toch bij de beste te behoren en de LG en Bauer een trapje lager.
Zijn dat echt extreme verschillen tussen Sunpower/Lg/Bauer (bij sunpower gaat het over de P6 en niet de duurste max3) of ben ik het nu te ver aan't zoeken? :)

Ik denk dat de verschillen niet dermate groot zijn. Een goede installateur is belangrijker. Als je ruimte beperkt is, is het rendement per M2 natuurlijk belangrijk.
Ik had plaats op overschot, dus ik heb gekozen in functie van look en installateur.

*Niet de look van de installateur 😁

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan