• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vraagjes over installatie van een houtkachel

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik heb enkele vraagjes over installatie van een houtkachel.

Bedoeling is om moderne design stalen houtkachel te voorzien als “bijverwarming”/”tussenseizoen”/”alternatief voor mogelijke tijdelijke problemen met aardgasbevoorrading”.

Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(schouw hiervoor was al voorzien maar nog nooit in gebruik geweest sinds bouw van nieuwbouw)

Stel dat ik een A+ model bestel van 3-7-max9KW (met afvoer van 15cm).
Wat moet diameter zijn voor aanvoer lucht?
Ik wil dus gat maken in de vloer om via kruipkelder lucht aan te zuigen.
(ik heb dus geen idee welke diameter dat dit moet zijn?)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
normaal heeft de leverancier van de haard technische schema's betreffende wat je nodig hebt. Die vind je typisch ook op de website van de fabrikant. Dat scheelt van haard to haard. Persoonlijk zou ik meer op mijn gemak zijn om dit door een profesional te laten plaatsen. Misschien kan je wel grote delen van de kosten drukken door zoveel mogelijkvoorbereidende werken te doen? Alsook de afwerking nadien?
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Als je nog moet selecteren, let er dan op dat je een model kiest met elektronische luchtregeling + manuele bypass (bij stroompannes).
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
normaal heeft de leverancier van de haard technische schema's betreffende wat je nodig hebt. Die vind je typisch ook op de website van de fabrikant. Dat scheelt van haard to haard. Persoonlijk zou ik meer op mijn gemak zijn om dit door een profesional te laten plaatsen. Misschien kan je wel grote delen van de kosten drukken door zoveel mogelijkvoorbereidende werken te doen? Alsook de afwerking nadien?

Ik ben gefrustreerd omdat men niets laat weten. Waarschijnlijk heeft men het heel druk of is er niet voldoende personeel om te komen kijken voor een offerte.
Dus niet voor financiële redenen dat ik het wil zelf doen.
Het is tegenwoordig met alles zo: mijn vaste loodgieter die 2 jaar geleden beloofd had om langs te komen voor waterpomp en andere kleine klusjes (kraantje plaatsen) had ook al zijn kat gestuurd.

Vandaar dat ik het allemaal zelf wil doen.
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Als je nog moet selecteren, let er dan op dat je een model kiest met elektronische luchtregeling + manuele bypass (bij stroompannes).

Thanks voor de tip!
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(...)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
De 6%-regel is voor werken die je laat uitvoeren en de materialen die daarvoor nodig zijn. Als je deze zelf plaatst, is de aankoop aan 21%.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
frustrerend inderdaad. Hier is het ook zo met veel dingen, ik ben super content dat ik een heel capable schoonpapa en madam heb en samen doen we heeeeel veel in en rond het huis. Als je altijd op je blote knietjes moet gaan om iemand tot bij u te krijgen, om te kotsen.
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(...)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
De 6%-regel is voor werken die je laat uitvoeren en de materialen die daarvoor nodig zijn. Als je deze zelf plaatst, is de aankoop aan 21%.
Lap, ik vreesde hiervoor al een beetje.
Eerlijk is dat allemaal niet hé
Dus ge moet zot zijn om het niet te laten doen...
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
frustrerend inderdaad. Hier is het ook zo met veel dingen, ik ben super content dat ik een heel capable schoonpapa en madam heb en samen doen we heeeeel veel in en rond het huis. Als je altijd op je blote knietjes moet gaan om iemand tot bij u te krijgen, om te kotsen.

Na 13 jaar ben ik bijna rond met de bouw.
Dit jaar werd oprit/terras en de tuin nog gedaan.
Om de betere firma bij u te krijgen moet je hier dus ook toch rekenen op wachttijd van +1 jaar, maar ik ben heel blij dat het allemaal nu achter de rug is en het was allemaal goed gedaan.
Misschien daarmee dat ik het bedelen en wachten een beetje beu ben geworden (met de leeftijd is geduld op geraakt :cool: ).

De laatste loodjes: voor die kachel gaan waarschijnlijk de laatste stielenmans worden die op mijn hof nog gaan komen…
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(...)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
De 6%-regel is voor werken die je laat uitvoeren en de materialen die daarvoor nodig zijn. Als je deze zelf plaatst, is de aankoop aan 21%.
Lap, ik vreesde hiervoor al een beetje.
Eerlijk is dat allemaal niet hé
Dus ge moet zot zijn om het niet te laten doen...
Nee, want dan ben je nog meer kwijt.
De werkuren zowizo, maar ook vind je meestal de materialen goedkoper dan via aannemer.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(...)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
De 6%-regel is voor werken die je laat uitvoeren en de materialen die daarvoor nodig zijn. Als je deze zelf plaatst, is de aankoop aan 21%.
Lap, ik vreesde hiervoor al een beetje.
Eerlijk is dat allemaal niet hé
Dus ge moet zot zijn om het niet te laten doen...
Nee, want dan ben je nog meer kwijt.
De werkuren zowizo, maar ook vind je meestal de materialen goedkoper dan via aannemer.
Hier voor de stoof heb ik een "forfait" betaald van 300€.
Voor dat geld had ik 10 zakken pellets, alle aansluitingen tot in de schouw, en de stoof zelf gemonteerd.

Indien ik die 15%BTW meer betaald had, kwam ik TOEVALLIG (of niet? :) ) op dezelfde prijs uit. Maar moest dan zelf instaan voor levering, en had ik geen pellets en geen aansluitstukken.
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Mag ik als particulier dat zelf plaatsen?
(...)

Woning is 13 jaar en als gevolg kom ik in aanmerking voor btw tarief van 6% ?
De 6%-regel is voor werken die je laat uitvoeren en de materialen die daarvoor nodig zijn. Als je deze zelf plaatst, is de aankoop aan 21%.
Lap, ik vreesde hiervoor al een beetje.
Eerlijk is dat allemaal niet hé
Dus ge moet zot zijn om het niet te laten doen...
Nee, want dan ben je nog meer kwijt.
De werkuren zowizo, maar ook vind je meestal de materialen goedkoper dan via aannemer.
Hier voor de stoof heb ik een "forfait" betaald van 300€.
Voor dat geld had ik 10 zakken pellets, alle aansluitingen tot in de schouw, en de stoof zelf gemonteerd.

Indien ik die 15%BTW meer betaald had, kwam ik TOEVALLIG (of niet? :) ) op dezelfde prijs uit. Maar moest dan zelf instaan voor levering, en had ik geen pellets en geen aansluitstukken.

Ondertussen heb ik bevestiging van een afspraak.
Het gaat nog in orde komen (denk ik toch).
Het gaat hier om een vrijstaand model en de werken zijn heel beperkt (alles is praktisch voorzien)
En ik wil toch liever voor de 6% BTW gaan waar ik na 10 jaar nu recht op heb.
Bovendien zou ik trouwens niet weten hoe je aan de juiste cement geraakt om dat schouwstuk in plafond te plaatsen/plakken?
:)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan