• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraagje waardering zonnepanelen

Lid geworden
4 okt 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Hopelijk kunnen jullie ons helpen, want we geraken er zelf niet 100 % uit.

We hebben een huis gekocht waarop zonnepanelen liggen. Het huis werd verkocht exclusief de zonnepanelen, aangezien de verkoper de zonnepanelen wil meenemen naar zijn nieuwe huis.

Een paar weken later belde hij om te zeggen dat hij de panelen toch wilde verkopen omdat de verhuis van de panelen rond de 2.500 EUR minimum ging kosten en dit teveel gedoe was.

Zijn verkoopprijs is voorlopig 12.000 EUR.

De gegevens die we hebben zijn:

Merk = powertec.

Het vermogen van de panelen: 12 panelen x 230 Wp = 2.760 Wp

Het vermogen van de omvormer: Merk Sunnyboy type SB 2500 => technische gegevens in bijlage

Het jaarrendement van 2340 is een gemiddelde van de afgelopen jaren.

Verbruik verkoper bedraagt 1496 kWh, waarvan 484 kWh / dag en 1014 nachtarief.

Aantal verkregen certificaten per jaar = 2 a 3 @ 450 EUR per certificaat.

De netvergoeding, (indien ik deze juist bereken) die bedraagt +- 60 EUR x maximaal vermogen van omvormer = 2700 W, netvergoeding = 160 EUR per jaar.

Aankoopfactuur december 2009 = 12.200 EUR excl 6 % BTW

Hij heeft bij de bepaling van zijn verkoopprijs rekening gehouden met alleen de gratis elektriciteit voor de komende 16 jaar (2014 - 2030) en niet met de vergoedingen van de certificaten.

Wat is jullie indruk over de verkoopprijs van 12.000 EUR? Langs de ene kant denken we, niet zo slecht aangezien we gratis elektriciteit krijgen en 2 - 3 certificaten per jaar. Langs de andere kant, hebben we de

de onzekerheid van de hoogte van de netvergoeding, deze zal ongetwijfeld nog stijgen de volgende jaren, de kwaliteit van de zonnepanelen, is het merk goed? (waarborg?) Verder dachten wij ook nog aan de verdiscontering van toekomstige inkomsten, nl. 12.000 EUR nu betalen en die in stukjes terugkrijgen, is niet hetzelfde. Daarenboven komt nog het feit dat hij ze zelf voor 12.000 EUR heeft aangekocht en ook nog via de belastingsbrief een subsidie van +- 3000 EUR heeft ontvangen, waardoor hij nu winst maakt.

Wat denken jullie?

Groetjes,

Sophie

Bijlagen

• foto zonnepanelen.jpg
    foto zonnepanelen.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 0
4 jaar ouden brol (20% levensduur voorbij) en hij vraagt er nog zijn aankoopprijs voor? Minstens 30% vanaf laten doen... Vraag is of je zelfs dan niet meer/beter kan laten leggen voor hetzelfde geld... Van mij mocht em ze komen ophalen en zou ik het geld nuttiger investeren.

Trouwens... dag/nachtteller in combinatie met zonnepanelen? Het hangt er maar vanaf hoeveel jullie overdag thuis zijn om te zien voor wie die elektriciteit dan gratis is...

Mooie verkoper... Die denkt even zijn investering volledig te recupereren met jullie toekomstige winst...

Ik zou de rekenwijze omdraaien en uitgaan van hoeveel ze nog waard zijn voor de verkoper mocht hij ze meenemen. Ze zijn 4 jaar oud dus hebben niet meer de waarde van de aankoopfactuur. Laat ons gokken op 70% van de waarde (misschien kan jij tot een betere waardering komen). Trek daarvan de 2.500€ om ze te verhuizen en nog iets voor de moeite die het hem kost, en je hebt de prijs die je ervoor kan bieden (een 6.000€). Wedden dat hij bijt?

Ikzelf zou 4.000€ bieden, wil hij niet dan kan hij ze opladen. Kijk ook es naar de prijzen voor een nieuwe installatie van 2.700Wp, je zal verschieten voor hoe weinig geld je dat legt tegenwoordig. Al heeft de bestaande installatie de voorkeur wegens hogere waarde GSC's.

tjay;1872012 wrote:
Trouwens... dag/nachtteller in combinatie met zonnepanelen? Het hangt er maar vanaf hoeveel jullie overdag thuis zijn om te zien voor wie die elektriciteit dan gratis is...

't Is maar een installatie van 2.760Wp hee. Daarmee dekken ze waarschijnlijk hun verbruik niet, dus dan maakt het minder uit dat het een dag/nachtteller is. Mits letten op wanneer er verbruikt wordt (vaatwas, wasmachine, doorgkast etc overdag opzetten).

de verkoper weet dat die certificaten nu niet meer zoveel zijn natuurlijk en probeert daar gebruik van te maken..

langs de andere kant weet jij dat verhuizen voor hem heel duur is, en installaties tegenwoordig de helft ofzo kosten..

nu is het wie er beter kan onderhandelen hé :)

Ik zou ook zelf is prijs vragen voor dat Wp vermogen bij een installateur.

Ik zou offertes vragen wat eenzelfde installatie vandaag nieuw zou kosten. De prijzen zijn de laatste jaren gevoelig gedaald (maar ook de certificaten brengen minder op).

Ik zou niet zo maar geneigd zijn om nieuwprijs te betalen voor iets dat al 4 jaar oud is. Wat jij vandaag voor 12 000 euro nieuw kan krijgen is wat telt in de prijsbepaling, uiteraard rekening houdend dat hij ook 2500 euro bespaart als je het overkoopt.

12.000 € maar € 200.= minder dan de nieuwprijs over 3/4 jaar lijkt mij veel te duur. Hij schrijft 50 € per jaar af. Wat is de levensduur van die panelen. Wat zij jouw voordeel zijn.

Wat kost een gelijkwaardige nieuwe set op het ogenblik. Ik heb het idee dat deze tegenwoordig een stuk lager is.

SC00;1872011 wrote:
Zijn verkoopprijs is voorlopig 12.000 EUR.

De gegevens die we hebben zijn:

Merk = powertec.

Het vermogen van de panelen: 12 panelen x 230 Wp = 2.760 Wp

Het vermogen van de omvormer: Merk Sunnyboy type SB 2500 => technische gegevens in bijlage

Het jaarrendement van 2340 is een gemiddelde van de afgelopen jaren.

Verbruik verkoper bedraagt 1496 kWh, waarvan 484 kWh / dag en 1014 nachtarief.

Aantal verkregen certificaten per jaar = 2 a 3 @ 450 EUR per certificaat.

De netvergoeding, (indien ik deze juist bereken) die bedraagt +- 60 EUR x maximaal vermogen van omvormer = 2700 W, netvergoeding = 160 EUR per jaar.

Aankoopfactuur december 2009 = 12.200 EUR excl 6 % BTW

Je kan eens vergelijken he.

Ik reken nu heel snel en ruw:

Nu 2760Wp installeren zal ruwweg max. €5.050 kosten.

Regeling voor GSC's is anders en eigenlijk valt dit weg tov. de netvergoeding die je moet betalen.

Dus eenvoudigweg kan je zeggen dat je €5.500 investeert om jaarlijks €500 uit te sparen op de elektriciteit, terugverdientijd 11 jaar.

Zijn voorstel is €12.000 betalen en nog 16 jaar lang 2,3 GSC's per jaar ontvangen aan €450/st.

Ook hier spaar je €500 aan stroom uit per jaar.

Terugverdientijd 12,6 jaar.

Zijn prijs is dus veel te hoog. Hij wil z'n investering dadelijk cashen en jij doet er geen voordeel mee.

Ik zou in zo'n situatie €6.000, max €7.000 willen betalen voor de installatie en overdracht GSC's.

Met €7.000 zit je nog aan 7,3 jaar terugverdientijd.

Jammer maar helaas, de tijd dat er goed te verdienen viel met PV-installaties is voorbij. Hij zal of zijn verlies moeten incasseren ofwel de verhuis betalen.

Quote:
Jammer maar helaas, de tijd dat er goed te verdienen viel met PV-installaties is voorbij. Hij zal of zijn verlies moeten incasseren ofwel de verhuis betalen.

Welk verlies?

Normaal is de installatie al terug verdiend en is alles wat hij er voor krijgt winst.

Eigenlijk is hij gek dat hij de installatie niet verhuisd.

Dus misschien is er een andere reden?

Ik zou 2500€ bieden.

Hij verhuist naar een pand waarin zijn vrouw een apotheek zal uitbaten en blijkbaar zou de splitsing huis/apotheek niet zo gemakkelijk zijn. Dat is wat ons werd verteld. (misschien is ook de orientatie niet zo goed, dat weet ik niet)

De verkoper is sales manager en nogal aan de vlotte kant, dus we zullen het hard moeten spelen.

Klopt dat alles wat de vorige eigenaar er voor krijgt winst is.

Hij zal zijn GSC's voor de volgende 12 jaar op die manier willen cashen.

Ik had trouwens nog een fout gemaakt in de berekening.

Als je nu €12.000 betaald dan is de installatie op 7,8 jaar terugbetaald (jaarlijks €1035 aan GSC's en €500 aan uitgespaarde stroom)

Betaal je €7.000 dan is de installatie op 4,5 jaar terugbetaald.

Hou er wel rekening mee dat je voor de ouderdom van de installatie nog 4 jaar moet bijtellen. Zo'n investering van een NIEUWE installatie zou je op max. 7 jaar moeten terug hebben. Anders is't gek.

Het grote voordeel van de bestaande installatie is de hoge GSC-prijs.

Dus wil de TS graag een PV-installatie dan is het een interessante aankoop. Ook al is de investeringskost hoger dan bij een nieuwe.

€2.500 bieden zou ik niet doen, gaat niet pakken. Maar ergens tussen de €7.000 en €10.000 lijkt me redelijk en nog interessant. €10.000 heb je na 6,5 jaar terug, dan is de installatie dik 10 jaar oud en wordt de kans op stukken groter (zeker voor de omvormer).

Meer dan €10.000 mag je absoluut niet geven volgens mij.

Ik zou €6.000 bieden en tot €8.000 max. willen gaan moest ik in die situatie zijn.

SC00;1872011 wrote:
Wat is jullie indruk over de verkoopprijs van 12.000 EUR?

Dat hij jullie in jullie gezicht aan het uitlachen is.

Als je louter de investering zelf bekijkt in hoofde van de verkoper:

Aankoop: 12.932 € - 40% cash subsidie van de overheid: 7.759 € netto aankoopprijs.

Vier jaar gebruiken, beseffen dat een verhuis je 2.500 € kost, beseffen dat je fiscaal in je nieuwe woning met die zonnepanelen geen goede zaak meer doet en dan maar terug voor 12.000 € willen verkopen ... Faut le faire.

Hij doet het uitschijnen alsof enkel jullie een goede zaak doen. Ik volg Nevermore: tussen 6K en 8K lijkt me OK.

Tot € 8.000 zou ik nooit gaan. Zeker niet als hierboven staat dat het momenteel maar € 5.000 kost om nieuw te installeren.

Gewoon hard zijn en € 5.000 bieden. Dat scheelt voor hem € 7.500 met ze te verhuizen :).

(als koper moet je selectief zijn met de argumenten waar je rekening mee houdt :p).

3ss;1872086 wrote:
Tot € 8.000 zou ik nooit gaan. Zeker niet als hierboven staat dat het momenteel maar € 5.000 kost om nieuw te installeren.

Bwa, je moet de terugverdientijd tellen he.

Die nieuwe installatie heb je pas binnen 10 jaar terug.

Die bestaande reeds na 5 jaar. (ze is dan wel ook 9 jaar oud). Dit wegens de hoge GSC's die er nog aan gekoppeld zijn;

Dus als je PV-panelen wil, kan je tot max. 8.000 gaan.

Maakt het niet uit dan kan je maar 5.000 bieden ja.

Spelletje van bieden hangt af van de spelers. ;-)

Laat verkoper maar eens goed schrikken en begin met mijn 2500, meer bieden kan altijd nog, minder niet.

Maar het hangt inderdaad af van de TS zijn handelaarsgeest.

Hopelijk houdt hij ons op de hoogte?

12000€ is idd te gek voor woorden! Vraag mss ook es wie er de panelen heeft gelegd,grote kans dat de installateur al gestopt is of gewoonweg niet meer bestaat. Moesten jullie die 12000€ betalen dan hebben zn PV panelen dubbel opgebracht. Als jullie een PV-installatie willen,laat dan een nieuwe offerte maken!

Bart G;1872063 wrote:
Als je louter de investering zelf bekijkt in hoofde van de verkoper:

Aankoop: 12.932 € - 40% cash subsidie van de overheid: 7.759 € netto aankoopprijs.

Vier jaar gebruiken, beseffen dat een verhuis je 2.500 € kost, beseffen dat je fiscaal in je nieuwe woning met die zonnepanelen geen goede zaak meer doet en dan maar terug voor 12.000 € willen verkopen ... Faut le faire.

Hoeveel een verkoper van een bepaald goed verdient (of verliest) aan de verkoop, speelt eigenlijk geen rol bij de bepaling van de verkoopwaarde.

pkt;1872096 wrote:
12000€ is idd te gek voor woorden! Vraag mss ook es wie er de panelen heeft gelegd,grote kans dat de installateur al gestopt is of gewoonweg niet meer bestaat. Moesten jullie die 12000€ betalen dan hebben zn PV panelen dubbel opgebracht. Als jullie een PV-installatie willen,laat dan een nieuwe offerte maken!

Dat is natuurlijk onzin, een nieuwe installatie is totaal niet meer te vergelijken met de oude ,zeker als die oude nog 450€ GSC heeft.

12.000 euro waarvan al 5.000 gerecupereerd via belastingen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan