vraagje over krachtstroom

Lid geworden
2 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht altijd om de aantal KW te bereken van krachtstroom het volgende

De hoeveelheid volt dus 400

maal de hoeveelheid ampere is nu 16

in dit geval 16 keer 400 = 6400 wat of 6,4 kw

Nu komt er iemand die beweerd deze fomule

16A x 400V x 1,73 = 11,07 KW

Dit laatste zou me goed uitkomenm, maar klopt dit ook ?

en wat betekend die 1,73

Alvast bedankt

Lid geworden
13 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik he altijd geleerd, P= U x I dus Watt = Spanning x Stroom

geen idee wat die 1,73 is

Lid geworden
9 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt !

Die 1,73 is de vierkantswortel van 3 (omdat je 3 fasen hebt)

Lid geworden
26 apr 2008
Waarderingsscore
1
Punten
18
Zonder in details te treden over reactief en actief vermogen; de persoon met zijn wortel(3) heeft gelijk indien het gaat over een 3 fazig net, waarvan iedere faze 120° verschoven is tov de andere fazes.

Veronderstel dat je 3 fazes hebt aangevraagd en een nul, dan staat er tussen iedere faze en de nul een spanningsverschil van 230V. Indien je echter de spanning meet tussen 2 fazes, dan meet je ongeveer 400V.

400 = 230 * wortel(3)

Het totale vermogen bij een stroomsterkte van 10A, bij gelijke belasting van de 3 fazes in een sterschakeling (zoals hierboven, met een nul dus):

P = 3*230V*10A

of ook

P = wortel(3)*400V*10A

Dat is dus hetzelfde. Hopelijk is het nu duidelijk :)

Dit is dus het vermogen voor een 3-fazig aansluiting (4 kabels dus + aarding).

Als je maar één faze en de nul neemt, dan is het vermogen gewoon 230V*10A!

Lid geworden
2 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt voor de uitleg

Lid geworden
22 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
En toch moet men ook rekening houden met de faseverschuiving tussen stroom en spanning. Om even een voorbeeld te geven. Ik heb Thuis 2 transfos staan. Hang ik daar een amperemeter aan dan kom ik in totaal op 0,8A uit. Op 230V maakt dit dus meer dan 180W of meer dan 4kWh per dag. Ik heb deze transfos eens afgekoppeld maar je moet niet denken dat mijn verbruik met 4kWh is gedaald.

Dit komt omdat het hier om een bijna zuiver inductieve belasting gaat waardoor het werkelijk opgenomen vermogen een stuk lager is. Daarom spreken we bij wisselspanning ook wel eens van VA wanneer we gewoon de spanning met stroom vermenigvuldigen. Om het werkelijke vermogen te kennen moet je de verschuivingsfactor kennen.

Lid geworden
11 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om zeer precies te zijn is het vermogen (P) op 3 fazen =

wortel 3 x Spanning (U) x Stroom (I) x cosinus phi =

Cosinus phi is ongeveer tussen de 0.85 en de 0.95.

Lid geworden
2 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt maar allemaal erg technisch.

Het eerste antwoord op mijn vraag was duidelijk, n.l geen problemen.

Na de discussie ben ik nu gaan twijvelen.

Maar is het antwoord op mijn vraag nu dat ik een nieuwe boiler kan aansluiten van 9,6 kw op een bestaande situatie waar de aardlekschakelaar 400om 16 A is. Mijn huidigen boiler die ik ga vervangen is namelijk maar 3,5 KW

Is iedereen het daar over eens, dat dit geen problemen geeft, ik ga natuurlijk voor een veilige situatie.

Met vriendelijke groet

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
8
Punten
0
johndoe wrote:
Maar is het antwoord op mijn vraag nu dat ik een nieuwe boiler kan aansluiten van 9,6 kw op een bestaande situatie waar de aardlekschakelaar 400om 16 A is. Mijn huidigen boiler die ik ga vervangen is namelijk maar 3,5 KW

Ja maar dat is weer iets heel anders wat je hier schrijft.

Zelfs al komen er 3 fasen binnen dan kan het nog zijn dat je oude boiler op 1 fase stond (230Volt x 16A = 3,68kW).

Zet je er nu de nieuwe op dan zit je al met het probleem dat die 9,6kW 2 of 3 fasen moet krijgen. (ik spreek dan over een stervormige faseverdeling)

Heb je 3F+N dan zal je de weerstand met 3 fasen op 16A kunnen aansturen. Moeten er wel 4 draden (+ aarding) naar je boiler lopen.

Lid geworden
2 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
johndoe wrote:

Ja maar dat is weer iets heel anders wat je hier schrijft.

Zelfs al komen er 3 fasen binnen dan kan het nog zijn dat je oude boiler op 1 fase stond (230Volt x 16A = 3,68kW).

Zet je er nu de nieuwe op dan zit je al met het probleem dat die 9,6kW 2 of 3 fasen moet krijgen. (ik spreek dan over een stervormige faseverdeling)

Heb je 3F+N dan zal je de weerstand met 3 fasen op 16A kunnen aansturen. Moeten er wel 4 draden (+ aarding) naar je boiler lopen.
Er lopen ook 4 draden naar de boiler

De situatie is precies hoe ik het omschreven heb.

Sorry dat ik misschien wat onduidelijk ben, maar het is niet mijn onspronkelijke werk elektriciteit, ik heb het idee dat mijn vraag niet door iedereen helemaal begrepen wordt, gezien de reakties. Nu wordt aangehaald dat mijn boiler wellicht op een fase binnenkomt, dit is niet aan de orde, ik schrijf dus niets anders als voorheen. Mijn oude boiler is aangesloten op krachtstroom 3 F 1 N op een aardlekschakelaar van 400 16 A

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
452
Punten
83
Indien uw draden voldoende diameter hebben om die 16A terechtvaardigen is het inderdaad perfect mogelijk die Boiler er op aan te sluiten, op voorwaarde dat je hem dan ook correct aanschakelt op 3x400V (dus alle drie de fasen, en de nulgeleider gebruiken).

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
idd zeer onduidelijke situatie/vraagstelling.

16A bij 3x400V+N = 11kW (maximaal),

boiler op 3x400V+N = 9,6kW,

vermogen boiler is kleiner dan maximaal vermogen van de kring dus dit kan, al is het verschil tss 11 en 9,6kW niet zo groot, m.a.w. de kring is zwaar belast.

PS: 2,5mm² draden gebruiken, en de boiler correct aansluiten!

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
8
Punten
0
johndoe wrote:
Nu wordt aangehaald dat mijn boiler wellicht op een fase binnenkomt, dit is niet aan de orde, ik schrijf dus niets anders als voorheen. Mijn oude boiler is aangesloten op krachtstroom 3 F 1 N op een aardlekschakelaar van 400 16 A

Hey, we proberen enkel te helpen hoor.

Je schrijft toch nergens dat de bestaande boiler is aangesloten op 3F+N?

Je schrijft dat er 16A en 400V voorhande is. Dit kan even goed voorzien zijn tussen 2 fasen onderling.

Je nieuwe boiler kan je aansluiten op de bestaande bedrading.

Lid geworden
2 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
johndoe wrote:
Nu wordt aangehaald dat mijn boiler wellicht op een fase binnenkomt, dit is niet aan de orde, ik schrijf dus niets anders als voorheen. Mijn oude boiler is aangesloten op krachtstroom 3 F 1 N op een aardlekschakelaar van 400 16 A

Hey, we proberen enkel te helpen hoor.

Je schrijft toch nergens dat de bestaande boiler is aangesloten op 3F+N?

Je schrijft dat er 16A en 400V voorhande is. Dit kan even goed voorzien zijn tussen 2 fasen onderling.

Je nieuwe boiler kan je aansluiten op de bestaande bedrading.

Sorry Sorry dat ik misschien niet helemaal duidelijk overkwam, ik waardeer het echt dat jullie zoveel tijd steken om andere te helpen.

Hartelijk dank voor jullie uitleg, ik heb er iets aan gehad.

Met vriendelijke groet

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
452
Punten
83
Het is wel, zoals Gery zegt, zwaar belast, bijna op het maximum.

De bedrading mag dan nergens beschadigd zijn, of onderbroken en op goedkope manier aan elkaar gezet, want dan riskeer je wel oververhitting en brand.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan