• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vraagje over isoleren

Lid geworden
3 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo

Ik ben wonende in een oud vrijstaand huisje van 1933.Opgebouwd uit een stenen buitenmuur van 18cm,een luchtspouw van 5cm en een binnenmuur van 9cm dikte.

Ik kan zonder problemen met de buren de 2zijgevels isoleren(6cm euroWall) en bekleden met leien of dergelijke.

Nu is mijn vraag wat nut dit zou hebben aangezien er een luchtspouw is van 5cm?en de warmte hierdoor toch nog weg kan ,of bekijk ik dit verkeerd?

Mijn 2de optie is de spouw te laten opvullen door purschuim maar dit is precies toch niet zo'n goed idee aangezien de binnen en de buitenmuur dan rechtstreeks in contact met elkaar staan.

alvast bedankt voor de informatie

Als je de muur laat opvullen met PUR is er geen probleem van waterdoorsijpelen van buiten naar binnen.

De betere oplossing is wel om de muren langs buiten te isoleren. Ik zou dan wel wat meer isolatie steken dan 6cm (als je kan).

geert3 wrote:
Nu is mijn vraag wat nut dit zou hebben aangezien er een luchtspouw is van 5cm?en de warmte hierdoor toch nog weg kan ,of bekijk ik dit verkeerd?

Isoleren langs buiten is het makkelijkst en het meest efficiënt. Maar, zoals je zelf al opmerkt, moet je eveneens aandacht besteden aan een wind/luchtdichte afwerking. Als de bestaande spouw geventileerd is/blijft, dan heeft de extra isolatie inderdaad weinig meerwaarde.

Is de spouw overal mooi 5cm breed? Zou je geen papiervlokken kunnen inspuiten? In combinatie met extra isolatie langs buiten?

tja dat is nu de grote vraag.Is men spouw overal 5cm breed?Dit zou ik dus echt niet durven garanderen.

Is er een mogelijkheid om dit na te kijken?en wat dan met brokstukken,rommel van in de tijd toe ze het bouwde enz?heb ergens op dit forum een essay gelezen van een student uit het gentse over een huis in stabroek.die liet aan de hand van warmte foto's zien waar de isolatie zat en waar niet.Ook de vochtproblemen die men zou kunen hebben.

Maar men spouw is niet geventileerd.Daarmee bedoel ik geen ventilatiegaten in de gevels.Wel is het een oud huis en er zouden overal spleten en tochtgaten kunnen zijn of moet ik ervan uitgaan dat men vroeger ook goed bouwde en hopen dat het een stilstaande luchtspouw is.Hier weer de vraag kan ik dit laten testen?stilstaande lucht of geventileerde lucht

geert3 wrote:
tja dat is nu de grote vraag.Is men spouw overal 5cm breed?Dit zou ik dus echt niet durven garanderen.

Is er een mogelijkheid om dit na te kijken?en wat dan met brokstukken,rommel van in de tijd toe ze het bouwde enz?

't Is vooral dat laatste wat inderdaad voor problemen kan zorgen. De breedte hoeft niet overal exact 5cm te zijn, maar plaatselijke verbindingen tussen gevelsteen en snelbouwsteen kunnen er voor zorgen dat je isolatie onvoldoende kan doordringen in je hele spouw en zullen altijd koudebruggen vormen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan