• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraagje over equipotentiale verbindingen

Reaction score
1
Hallo,

Ik heb een vraag over de equipotentiale verbindingen.

Ik weet dat je verschillende zaken moet verbinden aan de aarding zoals (bad/leidingen water enz)

Nu we gaan een bad en douche nemen in kunsstof,moet niet geaard worden (dacht ik)

Maar moeten we wel een aarding voorzien (voor de keuring),misschien moet dat omdat je in de toekomst altijd een ander bad kan zetten bv

We hebben ook 3 ijzeren poutrels steken (moeten ook geaard worden)

Maar ook als die bezet worden langs onder,en bovenkant komlt in de chape.

We gaan ook vloerverwarming hebben (kunstof buizen),wel de collector aarden zeker?

En hoe zit het met de airco? Moeten de koper leidingen die naar de binnenunits gaan ook verbonden worden via de equipotentiale verbinding,

Waterleiding is ook in alpex ook enkel de collector?

De equipotentiale verbinding moeten niet in een buis getrokken worden dacht ik,maar is dat niet verstandiger?

Mvg

Los van de discussie of het nu eigenlijk mag of niet volgens het AREI, ga ik die dus toch vervangen door de stijve versie.
Ondanks dat elke ontbloting van de mantal goed gelukt is; en de volledige equipotentiaal dus er reeds ligt.
En ondanks dat je daar eigenlijk nadien niet meer aankomt, lijkt het me toch beter en sterker om een stijve harde kern te hebben aan zo'n bandijzer.

Gelukkig heb ik die in een Preflex Safe 16mm buis zitten en kan ik de huidige soepele 6mm² gebruiken als trekdraad om de stijve 6mm² er door te halen.

Gelukkig heb ik die in een Preflex Safe 16mm buis zitten en kan ik de huidige soepele 6mm² gebruiken als trekdraad om de stijve 6mm² er door te halen.
Dat kan eens ferm tegenvallen. Onderschat de stugheid van een massieve draad van 6mm2 niet. Zeker als je 2 of meer bochten hebt.

Ik heb met hulp (om een lege 16mm flexbuis recht te trekken) gezwoegd om er 6mm2 aardingsdraad door te trekken.

Het ging zoals verwacht eigenlijk verbazend goed. Soepele 6mm2 is natuurlijk een goede trekdraad. Beetje trekken terwijl de ander duwt. Geduldig en voorzichtig te werk gegaan, stukje per stukje. Alle lussen aan de aansluitingen eerst recht gemaakt. Ben blij dat er nu toch een stijve 6mm2 in zit.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief