• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraagje over equipotentiale verbindingen

Reaction score
1
Hallo,

Ik heb een vraag over de equipotentiale verbindingen.

Ik weet dat je verschillende zaken moet verbinden aan de aarding zoals (bad/leidingen water enz)

Nu we gaan een bad en douche nemen in kunsstof,moet niet geaard worden (dacht ik)

Maar moeten we wel een aarding voorzien (voor de keuring),misschien moet dat omdat je in de toekomst altijd een ander bad kan zetten bv

We hebben ook 3 ijzeren poutrels steken (moeten ook geaard worden)

Maar ook als die bezet worden langs onder,en bovenkant komlt in de chape.

We gaan ook vloerverwarming hebben (kunstof buizen),wel de collector aarden zeker?

En hoe zit het met de airco? Moeten de koper leidingen die naar de binnenunits gaan ook verbonden worden via de equipotentiale verbinding,

Waterleiding is ook in alpex ook enkel de collector?

De equipotentiale verbinding moeten niet in een buis getrokken worden dacht ik,maar is dat niet verstandiger?

Mvg

Principe is eenvoudig. Alle genaakbare metalen delen moet je aarden. Als de keurder een stalen balk ziet die nog niet omkast is mag je er vanuit gaan dat dit afgekeurd kan worden. Enig gezond verstand is hier wel aan de orde, een haak die dient om een schilderij op te hangen hoef je niet te aarden :)

boup said:
We hebben ook 3 ijzeren poutrels steken (moeten ook geaard worden)

Maar ook als die bezet worden langs onder,en bovenkant komlt in de chape.

Neen, alleen aanraakbare gedeeltes.
We gaan ook vloerverwarming hebben (kunstof buizen),wel de collector aarden zeker?

Ja.
En hoe zit het met de airco? Moeten de koper leidingen die naar de binnenunits gaan ook verbonden worden via de equipotentiale verbinding,

Blijven die zichtbaar? Zijn deze al niet geaard vanuit het toestel?
Waterleiding is ook in alpex ook enkel de collector?

Enkel de collector en de waterteller.
De equipotentiale verbinding moeten niet in een buis getrokken worden dacht ik,maar is dat niet verstandiger?

Moeten niet in een buis vanaf een bepaalde doorsnede (4mm² denk ik). Die zijn meer dan stevig genoeg om eventuele beschadigingen op te vangen.

'genaakbaar' is net als in de badkamer tot een hoogte van 2m25 (of iets in die stijl)

poutrels die weggewerkt worden moeten niet geaard worden.
aluminium deuren en ramen ook niet.

onder kunststof bad moet geen aarding, maar heel veel keurders keuren daarop af, op basis van enkele subjectieve regels waarbij ze de 'algemene veiligheid' van iets  niet goed genoeg vinden. zever.
Dus in de praktijk moet er WEL een aarding liggen te wachten.

bij kunststofbuizen inderdaad enkel de collectoren aarden.
opgelet: ook de gasleiding en waterleiding onmiddelijk achter de teller aarden!

airco leidingen zijn normaliter geïsoleerd

indien niet in buis moeten de draadsecties groter zijn.
maakt eigenlijk niet veel uit. ofwel steek je alles in de chape, ofwel tegen de muur. In de chape is het al zo makkelijk als het in een buis zit (lege geribde buis met trekdraad bvb). op de muur kan je ook met kabelbeugeltjes werken en desnoods meeschilderen. Over het algemeen zit dit toch allemaal in technische ruimtes of garages. Je kan ook een buis op de muur zetten.
Wat je zelf wil.

Airco leidingen blijven misschien voorlopig zichtbaar.

Hangt beetje af van onze spaarboek
dirol.gif

Dus het kan zijn dat er koperen leidingen uit de muur gaan komen waar de binnenunits moeten geplaatst worden.

Maar da zal wel geen kwaad kunnen (hoop ik)

Hoe zit dat met ijzeren palen? 

Wij hebben 2 palen staan in de living onder een poutrel. 

De palen zijn geverfd, en de balk is omkast. De balk zit boven de 2,25m, maar de palen kan je aanraken natuurlijk. 

Moet zeker geaard zijn.

Even voor de duidelijkheid: je mag onbeperkt met elkaar doorverbinden zolang je de aardingsdraad niet onderbreekt?

Ik zou de volgende 'circuits' willen leggen:

a. collector vloerverwarming badkamer - onder bad - onder douchebak - collector vloerverwarming beneden - collector waterleiding - collector regenwater - teller waterleiding - aardingsonderbreker

b. collector waterleiding aan gascondensatieketel - aardingsonderbreker

In de garage komt er zo'n stalen uitgietbak: moet deze ook geaard zijn?

En wat met een buitenkraan, moet dit ook?

Even voor de duidelijkheid: je mag onbeperkt met elkaar doorverbinden zolang je de aardingsdraad niet onderbreekt?

Ik zou de volgende 'circuits' willen leggen:

a. collector vloerverwarming badkamer - onder bad - onder douchebak - collector vloerverwarming beneden - collector waterleiding - collector regenwater - teller waterleiding - aardingsonderbreker

b. collector waterleiding aan gascondensatieketel - aardingsonderbreker

In de garage komt er zo'n stalen uitgietbak: moet deze ook geaard zijn?

En wat met een buitenkraan, moet dit ook?
Sorry dat ik dit nog van onder het stof haal maar heb je de verbindingen zo gedaan? Ik wil namelijk ongeveer hetzelfde doen.
Alle collectoren vloerverwarming en badkamer douchebak op dezelfde aarding zonder onderbreken. Mag dit?

als je hem niet onderbreekt maar stript en dan doorverbind mag dat ja.

als je hem niet onderbreekt maar stript en dan doorverbind mag dat ja.
Top! Heb gewoon een lus voorzien voor onder de douche. Verder hoeft er volgens mij in m’n badkamer niets op de equipotentiaal verbinding te hangen. Heb enkel vloerverwarming. Heb ook aan alle collectoren en watermeter een aarding voorzien.

mee gasleiding van de warmtepomp word geloof ik aan het toestel zelf geaard hè?

Even voor de zekerheid:
6mm² en mag "bloot" in de chape?

Welke type kabel is verplicht door AREI voor equipotentiale verbindingen? Is een vaste kern verplicht of mag je ook soepele kabel gebruiken? Ik heb VOB met vaste kern besteld bij mijn leverancier (ook op factuur), maar heb soepele kabel ontvangen.

Voor zover ik weet is dat 4mm² als de VOB niet-beschermd is geplaatst. Als het beschermd is geplaatst (bv. in flex), is 2.5mm² voldoende.

5.4.3.2:
Wanneer de beschermingsgeleider geen deel uitmaakt van de elektrische voedingsleiding moet zijn doorsnede
SP ten minste gelijk zijn aan:
  • 2,5 mm² wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
  • 4 mm² wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn.
(en vergelijkbaar in 5.4.4.2). Er staat voor zover ik kan zien, niets specifieks in van soepel/massieve aders. Desalniettemin zou ik ook liever de massieve steken, lijkt me toch iets "steviger".

Zeker dat het soepele is? Vanaf bepaalde doorsnede wordt een VOB massief ook opgesplitst in meerdere aders, dat heet dan "samengeslagen".

Voor zover ik weet is soepel niet verboden, maar het lijkt me allesbehalve handig.

Zeker niet als je ononderbroken wil doorverbinden van één massa naar een volgende massa en daarbij over een paar centimeter de isolatie wil verwijderen.

Ik heb een aardingsdraad van 6mm² door een Preflex getrokken, als equipotentiale hoofdverbinding (van T-vormige aardingsonderbreker naar stalen voorwerpen zoals collectoren en zichtbare stalen liggers).
En ik heb inderdaad ook de onderonderbroken geleider op verschillende punten ontdaan van z'n isolatie mantel.
Een stijvere volle kern aardingsdraad werkt inderdaad iets handiger. Maar mits wat voorzichtig werken, lukt dat perfect hoor.
Maar ik had toch liever een stijvere gehad, zoals ook besteld. Maar helaas pas gezien op het moment dat ik hem ging plaatsen.

Last edited:
Betreft het een beschermingsgeleider, een hoofdequipotentiale verbinding of een bijkomende equipotentiale verbinding? Dat bepaalt mede de minimale geleidersectie.

Er wordt niets gezegd over de samenstelling van de geleider: massief, samengelagen of soepel. Maar als je hem naderhand in een bestaande lege installatiebuis (of flex) moet trekken, dan ga je liever met soepele draad willen werken, zeker ≥4mm².

Volgens het huidige AREI (2023):

Afdeling 5.4.3. Beschermingsgeleiders
Onderafdeling 5.4.3.1. Aard van de geleiders

[ ... ]
In huishoudelijke elektrische installaties mogen uitsluitend koperen beschermingsgeleiders gebruikt worden. Zij zijn zoveel mogelijk geïsoleerd.

Onderafdeling 5.4.3.2. Minimumdoorsnede van de geleiders
[ ... ]
Wanneer de beschermingsgeleider geen deel uitmaakt van de elektrische voedingsleiding moet zijn doorsnede SP ten minste gelijk zijn aan:
  • 2,5 mm² wanneer hij mechanisch beschermd is;
  • 4 mm² wanneer hij mechanisch niet beschermd is.
De minimale doorsnede van de hoofdbeschermingsgeleider wordt als deze van een beschermingsgeleider berekend.

Afdeling 5.4.4. Equipotentiale verbindingen
Onderafdeling 5.4.4.1. Hoofdequipotentiale verbindingen

a. Doorsnede van de geleiders
De hoofdequipotentiale geleider moet ten minste een doorsnede hebben die gelijk is aan de helft van de groot- ste beschermingsgeleider van de installatie, de aardgeleider uitgezonderd, met een minimum koperdoorsnede van 6 mm².
Nochtans mag de doorsnede beperkt worden tot:
  • 25 mm² indien de geleider uit koper is;
  • een gelijkwaardige doorsnede indien het een ander metaal betreft.
b. Uitvoering
De hoofdequipotentiale geleider voldoet aan de voorschriften betreffende de beschermingsgeleider. Hij moet overeenkomstig dezelfde voorschriften geïnstalleerd en aangesloten worden (onderafdelingen 5.4.3.4. en 5.4.3.6.).
De hoofdequipotentiale geleider is voorzien van een isolatie met geel-groene kleur.

Onderafdeling 5.4.4.2. Bijkomende equipotentiale verbindingen
a. Doorsnede van de geleiders
De doorsnede van de geleiders van de bijkomende equipotentiale verbinding moet ten minste gelijk zijn aan:
  • de helft van deze van de beschermingsgeleider die met een massa verbonden is, de aardgeleider uitgesloten, wanneer de equipotentiale verbinding deze massa verbindt met een vreemd geleidend deel;
  • de kleinste doorsnede van de beschermingsgeleiders, verbonden met de massa’s van verschillende toestellen; in dit geval is het nodig zich ervan te vergewissen dat de verwezenlijking van de equipotentiale verbinding tussen deze twee massa’s, behorend tot stroombanen met zeer verschillende doorsnede, niet tot gevolg heeft dat in de beschermingsgeleider met de kleinste doorsnede een foutstroom gaat vloeien die een thermische belasting veroorzaakt groter dan deze toelaatbaar voor deze geleider.
De volgende minimumdoorsneden moeten in alle gevallen in acht genomen worden:
  • 2,5 mm² wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
  • 4 mm² wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn.
b. Uitvoering
De bijkomende equipotentiale geleiders moeten geplaatst en verbonden worden overeenkomstig de voorschriften van toepassing op beschermingsgeleiders (onderafdelingen 5.4.3.4. en 5.4.3.6.).
De bijkomende equipotentiale geleiders zijn voorzien van een isolatie met geel-groene kleur.
c. Doeltreffendheidsonderzoek
Bij twijfel moet de doeltreffendheid van de bijkomende equipotentiale verbinding nagegaan worden door er zich van te vergewissen dat de impedantie, tussen om het even welke beschouwde massa en elke andere massa of geleidend deel dat gelijktijdig genaakbaar is, kleiner is dan of gelijk is aan U/Ia, waarin:
  • U: de vermoedelijke contactspanning;
  • Ia: de aanspreekstroom van het beschermingstoestel binnen een tijd, bepaald door de veiligheidscurve, in functie van de waarde van de vermoedelijke contactspanning
Indien het onderzoek uitgevoerd wordt tussen twee massa’s gevoed door verschillende stroombanen, moet men er zich eveneens van vergewissen dat voormelde voorwaarde wordt nageleefd voor de beschermingstoestellen van elk van de betrokken stroombanen.

hoofdequipotentiale verbinding dus

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief