• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vraagje ivm kerdimat / douchebodem

Lid geworden
3 sep 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondanks de vele vragen ( en antwoorden ) ivm douches afgewerkt met kerdimat, zit ik toch nog met een vraagje hieromtrent.



We willen een douche zetten in een hoek van de badkamer, met 2 muren als zijkant en voor de rest 2 ronde glazen douchedeuren. De muren zijn gewoon bepleisterd, deze wil ik van boven tot onder voorzien van kerdimat en daarna betegelen.

Onderaan zal er een douchebak zijn die op de afgewerkte vloer staat. Is het voldoende om enkel de muren tot onder de douchebak te voorzien van deze doek, of moet er onder de douchebak ook nog iets gedaan worden met die kerdimat, en zo ja; hoe doe ik dit best?



Nu we toch aan't vragen zijn, mag ik dit gewoon invoegen net als de rest van de badkamer of moet de douche anders ingevoegd worden, en zo ja hoe?



Alvast bedankt!
 
G

Guest

Guest
Onder de douchebak is geen kerdimat nodig.

Voor de douche best waterdicht voegsel gebruiken
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
fenix28 wrote:
Is het voldoende om enkel de muren tot onder de douchebak te voorzien van deze doek, of moet er onder de douchebak ook nog iets gedaan worden met die kerdimat?



De kerdimat moet op de douchebak liggen en niet tot eronder. Anders kan het water nog langs de rand lopen tot onder de douchebak.
 
Lid geworden
3 sep 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
De kerdimat moet op de douchebak liggen en niet tot eronder. Anders kan het water nog langs de rand lopen tot onder de douchebakQuote:
Dit was waar ik eigenlijk op doelde,...

Probleem is nu wel dat we (uit financiële overwegingen :oops: ) voorlopig alleen een bad willen zetten en nog wat wachten met de douche... Dus kan ik ook de hoek waar de douche komt nog niet betegelen?

De kerdimat tot op de douchebak laten komen ipv eronder is zowiezo wel een probleem denk ik omdat we grote tegels hebben (45cm hoog).

Hoe wordt de aansluiting van de kerdimat met de douchebak dan precies afgewerkt. Als je de kerdimat hier wegsnijdt en de opening waterdicht voegt dan kan er toch nog geen water naar beneden en in de douchebak sijpelen???

Of maak ik me gewoon te veel zorgen om niets, ik zou het maar jammer worden als we er later problemen mee krijgen...
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
310
Waarderingsscore
0
Punten
0
fenix28 wrote:
De kerdimat moet op de douchebak liggen en niet tot eronder. Anders kan het water nog langs de rand lopen tot onder de douchebakQuote:
Dit was waar ik eigenlijk op doelde,...

Probleem is nu wel dat we (uit financiële overwegingen :oops: ) voorlopig alleen een bad willen zetten en nog wat wachten met de douche... Dus kan ik ook de hoek waar de douche komt nog niet betegelen?

De kerdimat tot op de douchebak laten komen ipv eronder is zowiezo wel een probleem denk ik omdat we grote tegels hebben (45cm hoog).

Hoe wordt de aansluiting van de kerdimat met de douchebak dan precies afgewerkt. Als je de kerdimat hier wegsnijdt en de opening waterdicht voegt dan kan er toch nog geen water naar beneden en in de douchebak sijpelen???

Of maak ik me gewoon te veel zorgen om niets, ik zou het maar jammer worden als we er later problemen mee krijgen...





Als je de opbouwdikte van de douchebak kent kan je de tegels reeds plaatsen startend van enkele mm boven de douchebak. De kerdifolie laat je enkele cm los hangen onder deze betegeling.

Wanneer je de douchebak plaatst kan je de kerdifolie omhoogplooien en op de rand van de douchebak plaatsen. Voeg tussen douchebak en tegels opspuiten en kerdi/folie mooi afsnijden.
 
Lid geworden
3 sep 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
gusky wrote:
fenix28 wrote:
De kerdimat moet op de douchebak liggen en niet tot eronder. Anders kan het water nog langs de rand lopen tot onder de douchebakQuote:
Dit was waar ik eigenlijk op doelde,...

Probleem is nu wel dat we (uit financiële overwegingen :oops: ) voorlopig alleen een bad willen zetten en nog wat wachten met de douche... Dus kan ik ook de hoek waar de douche komt nog niet betegelen?

De kerdimat tot op de douchebak laten komen ipv eronder is zowiezo wel een probleem denk ik omdat we grote tegels hebben (45cm hoog).

Hoe wordt de aansluiting van de kerdimat met de douchebak dan precies afgewerkt. Als je de kerdimat hier wegsnijdt en de opening waterdicht voegt dan kan er toch nog geen water naar beneden en in de douchebak sijpelen???

Of maak ik me gewoon te veel zorgen om niets, ik zou het maar jammer worden als we er later problemen mee krijgen...





Als je de opbouwdikte van de douchebak kent kan je de tegels reeds plaatsen startend van enkele mm boven de douchebak. De kerdifolie laat je enkele cm los hangen onder deze betegeling.

Wanneer je de douchebak plaatst kan je de kerdifolie omhoogplooien en op de rand van de douchebak plaatsen. Voeg tussen douchebak en tegels opspuiten en kerdi/folie mooi afsnijden.





Zo hebben we het gisteren uiteindelijk gedaan... Nl de kerdi tegen de muur geplakt maar vanonder laten los hangen ( zo hoog als de eerste tegel is), deze onderste tegel laten we dan vooropig weg en zetten we als we de douchebak hebben, dan kunnen we de folie in de bak laten uitmonden... Merci gusky!



Nog een klein vraagje, moet ik rond het bad ook iets speciaals voorzien ivm met waterdichtheid, of vocht... Of volstaat het om daar gewoon tegels te zetten (eventueel waterdicht ingevoegd).

De muren boven het bad zijn gewoon bepleisterd en de zijkant van het bad is een gemetst muurtje van snelbouwblokken. Hopelijk een snel antwoord want zaterdag wil ik daaraan beginnen!
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
310
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerst bad plaatsen.

Tegels laten uitmonden op bad ipv bad tegen tegels.

Voeg tussen tegels en bad waterdicht opspuiten.

Tegels zowiezo waterdicht voegen.
 
Lid geworden
3 sep 2006
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
gusky wrote:
Tegels zowiezo waterdicht voegen.



Hoe doe ik dit best, welk product gebruik ik best?

Kan je best de hele badkamer waterdicht voegen? Of alleen de extra vochtige plaatsen (is er dan geen kleurverschil?)
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Gusky,



De onderste voeg (tss douchebak en eerste rij tegels), voeg je die met het waterdichte voegsel, of eerder met siliconen?



En als je dus alle horizontale laagjes bekijkt krijg je dus dit:

- Tegels

- Onderste Voeg

- Kerdimat

- douchebak

Klopt dit? Indien wel, dan vraag ik mij af hoe het vocht dat toch achter een tegel zou geraken, langs de kerdimat naar beneden komt, dan terug voor de geveoegde tegels komt, en zo wegloopt in de douchebak. Ik neem aan dat er geen gaatjes moeten komen, zoals bij een buitenmuur (ter ventialtie van de spouw).
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
µniemand een antwoord op de afwerking van de kerdimat. Spuiten jullie de onderste voeg dicht met siliconen, of met voegsel? En wat met het vocht dat eventueel achter een tegel zou zitten.
 
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
even een ander vraagje, wij hebben alles 'laten' doen in de badkamer, dus sanitair door loodgieter en betegeling (mozaiek) door tegelman. nu weet ik niet meer wie kerdimat geplaatst heeft en wij hebben vochtplekken op muur onderaan in kamer naast douche. wie vraag ik best over de plaatsing van de kerdimat? loodgoeter of tegelman?

bedankt!
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
310
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik prefereer siliconen, door een differentiele zetting tussen tegels en douchebak zal het voegsel na verloop van tijd lossen.



Horizontale laagjes klopt.



Kerdimat voert geen water af. Wanneer de voeg tussen de tegels vocht opneemt mag dit niet doorgegeven worden aan het achtergelegen pleisterwerk. Dit is de functie van de kerdimat. Om te vermijden dat er vocht indringt in de voeg tussen tegels en douchebak en naar beneden kan sijpelen onder te tegels best kerdimat (enkele mm) doortrekken over douchebak.





Jonathan wrote:
@ Gusky,



De onderste voeg (tss douchebak en eerste rij tegels), voeg je die met het waterdichte voegsel, of eerder met siliconen?



En als je dus alle horizontale laagjes bekijkt krijg je dus dit:

- Tegels

- Onderste Voeg

- Kerdimat

- douchebak

Klopt dit? Indien wel, dan vraag ik mij af hoe het vocht dat toch achter een tegel zou geraken, langs de kerdimat naar beneden komt, dan terug voor de geveoegde tegels komt, en zo wegloopt in de douchebak. Ik neem aan dat er geen gaatjes moeten komen, zoals bij een buitenmuur (ter ventialtie van de spouw).
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zit met een slecht geinstalleerde douchebak en heb een lekdetectie expert laten komen om een aantal zaken vast te stellen.



Hij zei me dat ik best eerst kerdimatten voorzei tot onder de douchebak; dan de bak plaats en de ruimte tussen bak en kerdimat volspuit met siliconen. Daarna tegelen en voeg tussen onderste tegel en bak ook af te spuiten met afwerksiliconen....

Hij zei me dat veel van de vochtplekken waar hij naartoe wordt geroepen ontstaan zijn doordat het in veel gevallen niet mogelijk is de voeg tussen tegel en bak waterdicht te houden omwille van de kerdimat die daar los ligt. kan dit kloppen ?
 

Cuball

Lid
Lid geworden
16 jun 2007
Berichten
191
Waarderingsscore
0
Punten
16
no money wrote:
doordat het in veel gevallen niet mogelijk is de voeg tussen tegel en bak waterdicht te houden omwillen van de kerdimat die daar lost ligt. kan dit kloppen ?



zou ik ook graag weten, onze badkamer muur waar de douche komt is nu in cement bepleisterd, is het dan nog nodig een kerdimat te plaatsen?
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
plaats die kerdi gewoon, dan ben je zeker. voor hetgeen dat zo een kerdi kost
 
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
675
Waarderingsscore
0
Punten
0
no money wrote:
Hij zei me dat ik best eerst kerdimatten voorzei tot onder de douchebak; dan de bak plaats en de ruimte tussen bak en kerdimat volspuit met siliconen. Daarna tegelen en voeg tussen onderste tegel en bak ook af te spuiten met afwerksiliconen....

Hij zei me dat veel van de vochtplekken waar hij naartoe wordt geroepen ontstaan zijn doordat het in veel gevallen niet mogelijk is de voeg tussen tegel en bak waterdicht te houden omwille van de kerdimat die daar los ligt. kan dit kloppen ?

Dat kan kloppen. Ik zie toch altijd dat de kerdimat achter de douchebak doorloopt. De rand van de douchebak is natuurlijk wel eerst opgespoten tegen de kerdimat en vervolgens nogmaals na het plaatsen van de muurtegels. Ook dient de douchebak langs de kant van de muur steeds ondersteund te worden door een aan de muur gevezen lat, zodat hij daar zeker niet kan zakken.
 

Cuball

Lid
Lid geworden
16 jun 2007
Berichten
191
Waarderingsscore
0
Punten
16
Icecoldkillahh wrote:
plaats die kerdi gewoon, dan ben je zeker. voor hetgeen dat zo een kerdi kost



het gaat hem niet over de kost, maar als het inderdaad zo is zoals no money zegt dat het net die plaats is waar de kerdi mat op de douchebak komt die voor problemen zorgt, dan plaats ik hem misschien beter niet...



onder de douchebak laten doorlopen heeft niet veel nut (kan ik trouwens niet meer doen want de douche is al geplaatst) want dan loopt het water gewoon langs de muur over de kerdi mat tot op de beton... je moet dus die kerdi mat in je douchebak laten uitkomen, maar hoe je dat dan juist afwerkt weet ik niet..
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk dat je hem perfect kunt plaatsen op je gecementeerde muur. Dubbele zekerheid. Hier wil je echt geen last mee, I know.



Wat ik mij nu af vraag. Het water dat door de voegen zou kunnen raken; is het de bedoeling dat dat aan de douchebak kan ontsnappen of wilt men dat dit terug via de voegen verdampt ?

Indien het aan de bak moet kunnen wegvloeien kun/mag je toch geen volledige afdichting voorzien ?



De systemen waar de kerdimat rechtstreeks aan de afloop zijn voorzien voor een perfecte afvoer van eventuele lekken is optimaal maar mogelijk ook zwaar overdreven..
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
no money wrote:
ik denk dat je hem perfect kunt plaatsen op je gecementeerde muur. Dubbele zekerheid. Hier wil je echt geen last mee, I know.



Wat ik mij nu af vraag. Het water dat door de voegen zou kunnen raken; is het de bedoeling dat dat aan de douchebak kan ontsnappen of wilt men dat dit terug via de voegen verdampt ?

Indien het aan de bak moet kunnen wegvloeien kun/mag je toch geen volledige afdichting voorzien ?



De systemen waar de kerdimat rechtstreeks aan de afloop zijn voorzien voor een perfecte afvoer van eventuele lekken is optimaal maar mogelijk ook zwaar overdreven..



In eerste gesprek hebben ze mij verteld dat het water eigenlijk niet MAG van die kerdimat lopen...

De tegels moeten erop gekleefd worden en er zou geen ruimte achter mogen zijn (vraag me niet hoe dat kan, want ik denk dat het niet kan, hoe zorg je anders dat ze kleven...). Het mag dus doordringen in de voeg TOT het de kerdimat raakt maar het mag niet naar beneden afgevoerd worden. Het is dus geen afloop, zo'n kerdimat... :lol:

Nadat het tegengehouden is door die kerdimat moet het op dezelfde plaats terug verdampen...



Theorie dus want er is toch altijd ergens ruimte tussen de kerdi en de tegel? Hoe kan je anders de tegels kleven...? Als het dan idd naar beneden loopt en daar verzamelt onder de douchebak...

Maar als die kerdimat tot op de douchebak komt en daarop overloopt zou het dus eigenlijk geen probleem mogen zijn. Echter, als je daar siliconen aanbrengt kan het dus idd ook niet vanachter de tegels naar voor via de douchebak weglopen...

Mmmmm interessante topic.

Hoe moet het nu eigenlijk?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan