• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraagje afrekening electriciteit na plaatsing zonnepanelen

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Beste forumleden,

Even de feiten:

* Bij mij thuis werden op 31 maart 2021 zonnepanelen geplaatst (achtergrond is compensatie verbruik warmtepomp nieuw zwembad).
* Ik beschik nog over een terugdraaiende teller
* De panelen werden op 31/3 meteen in gebruik genomen
* Omwille van een (klein) probleem moest daarna 2 x gekeurd - de 2e keuring dateert van 18/5 (en alles werd mooi aangegeven), de eerste van eind april.

Nu de achtergrond van de vraag: We schakelden in juli over naar een nieuwe energieleverancier nu ons jaarcontract op 1/7 verviel en de nieuwe voorwaarden (heel) slecht waren, bijna een verdubbeling van de tarieven van gas en ele.
Ik ontvang nu de afrekening van de oude ele-leverancier Elegant en krijg - jawel - 7 euro terug... terwijl de meterstand eind juni maar net iets hoger is dan de officiële meteropname van begin dit jaar.

Hoe komen ze daartoe - de berekening is m.i. ietwat bedenkelijk: er wordt een klassiek verbruik aangerekend tot 18/5 (datum herkeuring) waarbij nota bene de meterstand wordt overgenomen van de eerste (af)keuring enkele weken daarvoor.

Het terugdraaien wordt dan volledig gerekend op de resterende anderhalve maand waarvoor een prosumententarief wordt aangerekend.

Die berekening klopt niet, ik kan ten eerste bewijzen dat op 15/8 (datum herkeuring met foto meterstand) die meterstand al behoorlijk lager lag dan op de datum van de eerste (af)keuring.

Ten tweede is dat eigenlijk wel straf omdat zo het voordeel van de injectie compleet wordt genegeerd. De teller begon immers terug te draaien op 31/3, niet op 15/8.

Ik ben op de hoogte van het advies om bij voorkeur te wijzigen van leverancier bij de jaaropname, maar ik dacht dat voor een terugdraaiende teller + nieuwe installatie alleen de meterstand bij wijziging leverancier zou worden gehanteerd als basis voor de berekening.

Dus de vraag: is dat een vast gebruik of verplichting om een meterstand van keuring te gebruiken (wat hier al fout is, want ze gebruiken de hogere stand van de eerste afkeuring) en/of zijn er bijkomende argumenten om dergelijke aanrekening te protesteren?

Allemaal niet dramatisch, maar elke euro is er één.
Ik neem sowieso contact op met de oude leverancier, maar wellicht zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Het is een beetje technisch, laat gerust bericht indien iets niet duidelijk zou zijn!

Dank!
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Hoge prijs voor gas is toch geen reden om een andere stroomleverancier te kiezen?
Uiteraard niet, maar dat heb ik ook nooit beweerd. Na een voordelig jaarcontract zowel voor gas als electriciteit was het blijkbaar onmogelijk om een goed voorstel te hebben van Elegant.

Dat gebeurt wel vaker en dan verander je beter van leverancier. Dat is toch logisch? Mogelijk maakt het feit dat je zp legt je ook minder interessant als klant.
Dat is gewoon de economische realiteit, je moet elk jaar op de vervaldag je contract checken en zien wie het beste tarief geeft - maakt een groot verschil.
Klopt, maar vooral gas en stroom los van elkaar vergelijken!
Uiteraard, je kan perfect twee verschillende leveranciers nemen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan