• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag zonnepanelen + thuisbatterij

Lid geworden
2 jan 2017
Waarderingsscore
10
Punten
3
Beste,

Sinds geruime tijd ben ik een actieve lezer van het forum. Momenteel ben ik de aankoop van zonnepanelen aan het bekijken, mogelijks om in de toekomst de combinatie met een thuisbatterij te maken. Graag had ik jullie raad/inzicht hieromtrent gekend.

Situatie:
- Nieuwbouw van 2017
- Verwarming met gascondensatieketel, vloerverwarming. Verre toekomst: warmtepomp lucht/water
- Geen elektrische wagen
- Mijn vrouw werkt voornamelijk van thuis, ikzelf sporadisch
- Gemiddeld dagverbruik en totaalverbruik 2021:
1644241247776.png

De zonnepanelen zou ik zuidelijk (185°) willen plaatsen op de carport+tuinhuis (plat dak). De omvormer wordt hierbinnen aangesloten op een ALSB. De eventuele thuisbatterij (5,8 kW) + omvormer zou in de kelder van het huis komen te hangen.
1644241573126.png

Mocht ik 14 panelen leggen van LG Solar Neon H (380Wp) brengt me dat op 5320Wp.

1644242323145.png
1644242333642.png
1644242341907.png
1644242348032.png

21/3: 4306 Wp, 29 kWh max dagopbrengst
21/6: 4637Wp, 37 kWh max dagopbrengst
21/9: 4227 Wp, 28 kWh max dagopbrengst
21/12: 2861Wp, 14 kWh max dagopbrengst

Het feit dat ik de zonnepannelen zuidelijk zou willen leggen is vooral ingegeven door de toekomstige combinatie met een thuisbatterij, en de aanwezigheid van 3 eiken ten noorden en westen van het plat dak. Dit zou quasi moeten volstaan om bij grijze dagen zo goed als geen energie van het net te moeten gebruiken, in combinatie met een thuisbatterij uiteraard. Indien er later een warmtepomp en/of EV zou komen, kan de installatie nog uitgebreid worden qua panelen, maar dat is nu niet van toepassing.
De komst van de zonnepanelen is voor mij zowiezo een uitgemaakte zaak, ingegeven door de huidige hoge energieprijzen.

De eventuele beslissing van de bijkomende komst van de thuisbatterij zal uiteraard van de terugverdientijd afhangen. Het doel is zo weinig mogelijk elektriciteit van het net te moeten halen. Ik reken op een bijkomende kost voor batterij + omvormer op zo'n 6000 EUR. Momenteel lijkt mij deze prijs nog te hoog om hier rendement uit te halen. (Premie overheid batterij 5,8kW = 1087,5 EURO)

Vraag voor jullie: volstaan deze 14 zonnepanelen? Toch opteren voor oost-west? Is de thuisbatterij een goede oplossing op dit moment? Andere tips?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
De trend is op dit moment zoveel mogelijk Wp plaatsen en het teveel op het net steken voor de terugleververgoeding.
een batterij is dan niet interessant.
Overigens schat PvCalc de opbrengst te laag in per jaar en gebruik je beter https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Opbrengst is ook in kWh en niet in kW (staat verkeerd in PvCalc)

@janus wago:
Met het oog op het toekomstig capaciteitstarief, zou mijn bedoeling zijn zo weinig mogelijk pieken te veroorzaken, en dit zowel inkomend als uitgaand.
Het leggen van "zoveel mogelijk" Wp met het oog op de terugleververgoeding, lijkt me daarom geen goede benadering.
In het ideale scenario wil ik verbruiken wat ik produceer. Dit lijkt me haalbaarder met een batterij, maar dit is in praktijk uiteraard niet te realiseren door de schommelingen naargelang het seizoen.

Tja dan plaats je zo weinig mogelijk Wp en neem je ook geen batterij omdat die ook niet helpt zoals je zelf schrijft.
Ga koken op gas neem een doorstromer op gas en vertel je vrouw om het verbruik van de wasmachine, droger en strijkplank zoveel mogelijk te spreiden.

Ik denk dat je de kost van een batterij iets te hoog inschat, ik heb hier een offerte klaar liggen met een lagere prijs dan de jouwe voor 10kWh batterij (upgrade omvormer en premie verrekend). Hier op het forum is altijd geponeerd dat de terugverdientijd van een batterij de investering niet waard is. Ik vraag me af of iedereen daar nog zo over denkt met de huidige elektriciteitsprijzen?

@janus wago
Dus je zou dan aanraden om het plat dak maximaal vol te leggen, zuidelijk om zoveel mogelijk te kunnen produceren.
Geen batterij omdat de kost hiervoor momenteel te groot is en het toch niet haalbaar is om hiermee geen elektriciteit van het net te moeten halen. De kleine terugleververgoeding van de teveel geproduceerde elektriciteit overdag dient dan om de prijs van de elektriciteit na zonsondergang te beperken.

Ik had voor mij persoonlijk de berekening gemaakt van OW vs Z.
Z had voor voor een financieel rendement dat 5% hoger lag. Het nadeel is dat je heel wat minder vermogen/m² kan leggen. Tot wel de helft minder.

Een batterij van 5kWh zou wel geen 6.000€ meer mogen kosten.
Deze van Huawei kost bv. maar 3.250€ incl. BTW. De hybride omvormer is ook niet zoveel duurder meer dan een klassieke omvormer.

Ik denk dat je de kost van een batterij iets te hoog inschat, ik heb hier een offerte klaar liggen met een lagere prijs dan de jouwe voor 10kWh batterij (upgrade omvormer en premie verrekend). Hier op het forum is altijd geponeerd dat de terugverdientijd van een batterij de investering niet waard is. Ik vraag me af of iedereen daar nog zo over denkt met de huidige elektriciteitsprijzen?
probleem is dat je zonder batterij enkel het verschil betaalt tussen injectie en afname, als dat bedrag even groot is als de prijzen verdubbelen, heb je daar dus amper invloed van

@janus wago
Dus je zou dan aanraden om het plat dak maximaal vol te leggen, zuidelijk om zoveel mogelijk te kunnen produceren.
Geen batterij omdat de kost hiervoor momenteel te groot is en het toch niet haalbaar is om hiermee geen elektriciteit van het net te moeten halen. De kleine terugleververgoeding van de teveel geproduceerde elektriciteit overdag dient dan om de prijs van de elektriciteit na zonsondergang te beperken.
Ja met het gene wat nu weten is dat het beste. uiteraard heb ik geen glazen bol.

Nu geen gewone omvormer meer kopen voor je zonnepanelen als je batterij overweegt, maar ene die zelf een batterij kan aansturen

ik volg de piste, dak vol en injectie tarief dat hopelijk niet meer daalt

in eerste plaats je huidige verbruik omlaag proberen krijgen, 4500 kWh is hoog voor doorsnee gezin
en ook pieken vermijden vanaf dat je DM hebt

even een side note
Ik weet dat bij bv Huawei de afstand tussen batterij en omvormer max 5m mag zijn... dus omvormer en panelen op je tuinhuis = best ook daar de batterij plaatsen
dit zal voor andere merken ook wel zo zijn...
als je een batterij dan weer met eigen omvormer neemt zit je alweer met extra verliezen...
Zoals dus reeds aangehaald best een batterij aan DC zijde van je omvormer plaatsen

Greetz Gert

@gert.bovens
In dit geval zou ik uiteraard met 2 omvormers werken.
Ik vrees dat de temperatuur in de zomer zodanig kan oplopen in het tuinhuis dat dit nefast zou zijn voor de levensduur van de batterij. Daarom dat ik deze zou plaatsen in de kelder waar er een stabielere (lagere) temperatuur is.

Volgens mij is het nog steeds interessant om én panelen én een batterij te nemen.
De subsidie is mogelijks weer wat minder dan vorig jaar , maar nog steeds "ruim" volgens mij.
Om een idee te geven , wij hebben sinds afgelopen december 12 panelen ( 12x 450wh ? 5400... ) en een batterij ( 10kwh ? , 2 x 5 dus ) laten leggen op een plat dak voor +- 10400€....mits de subsidie er komt krijgen wij 4000€ terugbetaalt en komt dit alles dus op +- 6400 €.
Ik denk dat je gek moet zijn om geen batterijen te nemen.....mijn gedacht.

probleem is dat je zonder batterij enkel het verschil betaalt tussen injectie en afname, als dat bedrag even groot is als de prijzen verdubbelen, heb je daar dus amper invloed van
Ook in een nieuwbouw met digitale meter?

Het verschil tussen injectie en afname stijgt inderdaad niet zo snel bij de meeste contracten. Maar dat moet je contract per contract bekijken. Sowieso moet je een nieuwe simulatie maken van de situatie met batterij om de beste leverancier te bepalen.

Uiteraard is er enkel sprake van teruglevering bij een digitale meter. Nieuwbouw of bestaand maakt niet uit.

Ook in een nieuwbouw met digitale meter?
dat is enkel met digitale meter.

Goed, bedankt allen voor de reacties, TS zijn richtprijs voor batterij is wat aan de hoge kant, mijn meerprijs is 4600 incl btw na verrekening van alles voor 10kWh batterij. Jullie merkten al dat ik technisch niet mee ben, maar voor nieuwbouw met warmtepomp is dat ook niet rendabel volgens jullie op een jaar of 10. Geen idee hoe ik (en TS) dit kan uitrekenen...

Goed, bedankt allen voor de reacties, TS zijn richtprijs voor batterij is wat aan de hoge kant, mijn meerprijs is 4600 incl btw na verrekening van alles voor 10kWh batterij. Jullie merkten al dat ik technisch niet mee ben, maar voor nieuwbouw met warmtepomp is dat ook niet rendabel volgens jullie op een jaar of 10. Geen idee hoe ik (en TS) dit kan uitrekenen...

Dat kan je niet berekenen omdat er een factor is die je niet kan voorspellen. En dat zijn de energieprijzen en de benodigde energie (ook afhankelijk van het weer.)
Door de huidige energieprijzen is bv de terugverdientijd veel kleiner geworden.
Maar als ik het verhaal van GROEN moet geloven, is straks de groene energie zeer goedkoop. Met onze afhankelijkheid van de energiemarkt, vrees ik dat zulk scenario er echter ver af zit.

Ik denk dat een algemene regel is dat als je nog geen digitale meter hebt een batterij nooit rendabel zal zijn. Wat niet betekend dat als je nu zonnepanelen plaatst rekening moet houden met het feit dat je er later wel kan plaatsen.

Met een digitale meter is het natuurlijk anders rekenen en dan is het mogelijk (zeker met de huidige prijzen) dat je met een batterij naar een soort break-even gaat of zelfs wat winst gaat maken afhankelijk van wat je betaald voor je batterij, hoe hoog de energieprijzen gaan blijven en hoe lang je batterij meegaat.

Je kan ook de factor comfort meetellen in je beslissing, het feit dat je niet constant moet letten of de zon schijnt om grote apparaten te laten draaien.

Negeer het feit dat bedrag van injectie en afname nu bijna even groot is. Zodra de lente begint en de zon meer schijnt gaan de tarieven van injectie dalen, dat zijn geen vaste prijzen.

Ik lees ook:
Ik reken op een bijkomende kost voor batterij + omvormer op zo'n 6000 EUR

Dat is natuurlijk veel te veel omdat je toch al zonnepanelen plaatst en dus de omvormer daar al heb, zodat je enkel de batterij moet kopen.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan