• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Vraag sleuvenfrees en extra bewapening betonplaat

matt37

Nieuw Lid
Reaction score
2
Hey allen,

Een dubbele vraag hier, enerzijds over hoe het moet en anderzijds met welk materiaal.

We gaan onze woning grondig verbouwen en optrekken, op onze huidige zolder ligt een gegoten plaat van 12 cm dik (of eerder dun).
Er is al eens een proefboring gedaan en er is wel veel bewapening aanwezig in de 2 richtingen langs de onderzijde van de plaat.

Om een grote opening te overbruggen vroeg de stabiliteitsingenieur om alsnog langs de bovenzijde extra bewapening te voorzien (12 * baren van 16 mm 3m lengte).
In bijlage ook de plannen en legenda.

Nu is mijn vraag, zijn daar regels rond hoe men dit moet uitvoeren. Ik kon er zelf vrij weinig van terugvinden en zowel de aannemer als architect had dit nog niet gedaan.
Ik ga dit ook nog navragen bij de stabiliteitsingenieur maar de ervaring leert me al dat extra meningen altijd interessant zijn.

Ik wil maar vermijden dat ik die baar te diep of te hoog ga plaatsen, of mijn hars niet juist plaats, waardoor het gewenste resultaat uit zou kunnen blijven.
Het is uiteindelijk niet in een siermuur dat ik ga slijpen.

2e vraag heeft betrekking op het materiaal.
De aannemer stelde voor om dit met de slijpschijf te doen, weliswaar in enkele keren om een geul te krijgen.
Nu leek het mij zelf interessanter om dat met een sleuvenfrees te doen zodanig dat ik de diepte en breedte goed kan instellen.

Die sleuvenfrees zou ik nadien ook kunnen gebruiken voor de elektriciteitswerken, maar na de verbouwingen ga je dat vermoedelijk niet vaak meer nodig hebben.
Ik had al gezien dat men dit bij parkside heeft voor een scherpe prijs (€ 85) => https://www.lidl.be/p/nl-BE/parkside-muurfrees-pmnf-1500-a1-1500-w/p100341396
Volgens de reviews zou je wel in beton raken met andere diamantschijven (de meegeleverde zijn wat minder).

Een alternatief zou zijn om te investeren in wat betere kwaliteit, waarbij ik bv. dacht aan Spit D60 (€ 779) => https://mastertools.nl/products/spi...gHlbWVQD02sHGr5NffkwnEGalKNXlBd8aAkC3EALw_wcB
Die zal het werk zeker aankunnen en heeft nadien nog wel een hoge restwaarde, maar hij is ook een stukje duurder.

Huren kan natuurlijk ook, maar ik denk dat ik het dan uiteindelijk ook ga betalen, zeker gezien je dan per mm slijtage extra moet betalen.

Het voordeel van de frees tegenover de slijpschijf lijkt me dat dit preciezer werken is en dat je er een stofzuiger op kan monteren.
Maar een slijpschijf heb ik al, dat zou dus een stuk voordeliger zijn.
Budget is dus ook wel een belangrijke factor.

Edit: ik had al eens een gelijkaardige vraag gesteld m.b.t. combi boorhamer, ik heb uiteindelijk een vrij zware 2e hands Spit pikeur gekocht, en die heeft al aardig dienst gedaan voor uitbreekwerken. Met mijn kleine Bosch had me dat niet gelukt. Goed materiaal is dus wel zeker belangrijk, al is de vraag of je nadien nog zo iets nodig hebt. Binnen een jaar of 5 pakken we wel de beneden nog aan, met volledige vernieuwing van de elektrische leidingen. Mogelijks mag ik bij m'n broer ook nog helpen voor gelijkaardige zaken. Maar daarna denk ik niet dat ik dit nog nodig zou hebben.

Graag dus jullie meningen en ervaringen, alvast bedankt,
Matthias

Attachments

• 1.PNG
    1.PNG
    30,4 KB · Views: 34
  • 2.PNG
    2.PNG
    21,7 KB · Views: 34
  • 3.PNG
    3.PNG
    141,4 KB · Views: 34
Last edited:
12 cm beton? Die sleuf trekken zal mss nog net lukken met goede schijven, het uitpikkeuren erna zal wat moeilijker worden.

Ik heb onlangs een hele werf gedaan met eentje van powerplus, superaangenaam werken was dat niet, maar het deed wel zijn ding. Dat was wel 90% snelbouw en maar een beetje beton. Als je er later geen nood meer van hebt is die van Parkside wel de gok waard imo. Begeeft die het op de eerste dag, dan stuur je hem gewoon terug. Lidl heeft een gigantische wegwerpcultuur op dat vlak.

Ik ben ook wel fan van tweedehands kopen en terug verkopen nadien maar met elektronisch werkgerief is dat altijd een gokje. Zeker met iets als een sleuvenfrees, dat ziet wel echt af.

Met de manier van werken heb ik wel geen ervaring.

Een alternatieve werkwijze kan zijn om de ingeslepen wapening te vervangen door stalen strips die chemisch verankerd worden aan de betonplaat. Bijvoorbeeld een stalen strip 50x10mm, ook 3m lang en die wordt dan alle 30cm chemisch verankerd aan het beton. Exacte specificaties uiteraard te bepalen door je ingenieur.

Het voordeel hiervan is dat dit makkelijker uit te voeren is (je moet immers enkel maar gaten boren in het beton) maar het nadeel is wel dat je dan boven het beton uitkomt dus daar moet je rekening mee houden in je afwerking.

Alvast bedankt voor beide antwoorden, tevens ter info, de extra bewapening zou bovenaan moeten komen.
De exacte diepte van de sleuf heb ik nog nagevraagd bij de stabiliteitsingenieur, maar dat zal vermoedelijk geen werk zijn voor de pikeur.

Voor de alternatieve werkwijze met strips:
Moet ik dan door de volledige plaat doorboren? Want dat is minder wenselijk omdat we dan in de leefruimte uitkomen welke we voorlopig willen vrijwaren (we blijven er wonen).

Moet ik dan door de volledige plaat doorboren?
Je moet theoretisch gezien niet volledig door de plaat boren, maar praktisch is door de beperkte dikte de kans wel reëel dat dit hier en daar per ongeluk zou gebeuren.

Ik heb ondertussen ook nog antwoord gehad van de stabiliteitsingenieur, een handleiding of stappenplan zou niet echt bestaan, maar hij adviseerde het volgende:
Sleuf van 3 cm diep, vermoedelijk ook ongeveer even breed, eerst hars er in, dan staaf en vervolgens verder opvullen en afstrijken.
De sleuf mag niet te glad zijn voor maximale hechting, is er een manier om deze ruwer te maken?

Moesten jullie nog ervaringen en / suggesties hebben m.b.t. iets wat betaalbare sleuvenfrezen, altijd welkom.
Die van de Lidl is wel echt goedkoop in vergelijking met de duurdere merken, maar misschien is iets er tussen in wel beter voor hetgeen het moet doen?

Als je een gewone slijpmolen hebt zou ik gewoon aftekenen en beginnen slijpen.
Maakt toch niks uit als er ergens een beetje kromming is?

Ik weet dat sommigen zweren bij zo’n sleuvenfrees. Maar ik vind een klassieke slijpschijf toch het makkelijkst werken. En inderdaad nadien de gleuf uitbeitelen. Dat is automatisch netjes ruw.

Een stofzuiger kan je ook op een slijpschijf plaatsen. Maar ik vind dat toch niet zo handig,
tenzij stofvrij echt een must is.

Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief