• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag over zonnepanelen.

Ultras Inferno

Nieuw Lid
Lid geworden
18 jan 2021
Berichten
41
Waarderingsscore
6
Punten
8
Beste

Wij hebben vorig jaar en begin dit jaar een totaalrenovatie gedaan van de woning en die is nu klaar, wij verhuizen begin volgende maand uit ons tijdelijk huurhuis. De elektricien heeft er al mee rekening gehouden dat er in de toekomst eventueel zonnepanelen worden gelegd en we hebben nog wat budget over.

Wij verbruiken ongeveer 2500 kw/h per jaar aan elektriciteit (gezin van 4 met 2 jonge kinderen). In de toekomst wordt dat hoogstwaarschijnlijk iets meer aangezien de kinderen groter worden.

Voor de totaalrenovatie betaalden wij ongeveer €65 per maand aan elektriciteit.

Wij hebben nog geen offertes laten opstellen, maar is een zonnepaneleninstallatie voor ons de moeite adhv ons verbruik?

Bedankt alvast.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Uitspraak grondwettelijk hof ging niet over de nieuwe installaties. (Na1/1/2021), maar over de terugdraaiende teller.
Terugdraaiende teller is sinds 1/1/2021 niet meer bestaande.

dat klopt niet
er staan er vandaag 100-den analoge terug te draaien, weinig omdat het winter, bewolkt is

het grondwettelijk hof strak zich enkel uit over DIGITALE tellers
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Idd en iedere nieuwe installatie krijgt meteen een DM.
Dat er nu misschien even wat commotie rond is, zou het even kunnen ophouden. Maar normaal loopt die regeling gewoon door.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Idd en iedere nieuwe installatie krijgt meteen een DM.
Dat er nu misschien even wat commotie rond is, zou het even kunnen ophouden. Maar normaal loopt die regeling gewoon door.
Ik weet nog altijd niet hoe een nieuwe PV in bestaande woning een digitale teller gaat krijgen in de praktijk
 

Ultras Inferno

Nieuw Lid
Lid geworden
18 jan 2021
Berichten
41
Waarderingsscore
6
Punten
8
Als ik nu zonnepanelen plaats krijg ik een premie van €1500? Ik ga er vanuit dat de prijzen de komende maanden wel zullen dalen voor een installatie. In combinatie met een premie kan het wel interessant zijn dan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als ik nu zonnepanelen plaats krijg ik een premie van €1500? Ik ga er vanuit dat de prijzen de komende maanden wel zullen dalen voor een installatie. In combinatie met een premie kan het wel interessant zijn dan.
Premie klopt
dalende prijzen, denk ik niet, het is algemeen geweten dat premies prijzen doet stijgen, ... installateurs bennen de premies ook ...

en niemand heeft een glazen bol
 

Ultras Inferno

Nieuw Lid
Lid geworden
18 jan 2021
Berichten
41
Waarderingsscore
6
Punten
8
In 2011 eens een nieuwe auto gekocht (toen was diesel nog milieuvriendelijk :D). Met ecopremie, salonkorting, overname, optiekorting uiteindelijk 'maar' 12500 betaald voor een mooi uitgeruste en milieuvriendelijke Skoda Octavia diesel die nog altijd dienst doet :). Afwachten hoe het erin de markt van zonnepanelen aan toe zal gaan.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Idd en iedere nieuwe installatie krijgt meteen een DM.
Dat er nu misschien even wat commotie rond is, zou het even kunnen ophouden. Maar normaal loopt die regeling gewoon door.
Ik weet nog altijd niet hoe een nieuwe PV in bestaande woning een digitale teller gaat krijgen in de praktijk
Je meldt je installatie aan en ze komen ene plaatsen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als ik nu zonnepanelen plaats krijg ik een premie van €1500? Ik ga er vanuit dat de prijzen de komende maanden wel zullen dalen voor een installatie. In combinatie met een premie kan het wel interessant zijn dan.
De premiegrootte hangt van je installatie af. 1500 max
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
In mijn geval is het mogelijk om zonnepanelen te leggen en mijn oude elektriciteitsteller te blijven gebruiken? Waarom wil Fluvius dan direct een slimme digitale meter installeren als je zonnepanelen legt?
Omdat dat nu eenmaal de voorwaarden zijn vanaf 1/1/2021.. PV enkel nog met digitale meter en geen terugdraaiend principe, dat is al lang gekend, al van voor de Corona...

waar lees jij dat?

voor nieuwbouw, nieuwe aansluitingen

NIET voor bestaande huizen die nu PV plaatsen
als jij oude teller hebt en nu PV laat plaatsen dan blijf je gewoon in de lijst staan om teller te vervangen ... deze datum verschuift niet

als je vroeger al PV had, dan had Fluvius je wel "eerst" op de lijst gezet.

"Wanneer je zonnepanelen plaatst in 2021, wordt automatisch ook een digitale meter geïnstalleerd."

de vraag blijft HOE
en deze info is volgens mij achterhaald sinds het grondwettelijk hof uitspraak deed


Enige wat gewijzigd is dat men niet versneld de digitale meter gaat installeren bij mensen die zonnepanelen in het verleden gelegd hebben. Dit gaan nu wijk per wijk of straat per straat geplaatst worden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
In mijn geval is het mogelijk om zonnepanelen te leggen en mijn oude elektriciteitsteller te blijven gebruiken? Waarom wil Fluvius dan direct een slimme digitale meter installeren als je zonnepanelen legt?
Omdat dat nu eenmaal de voorwaarden zijn vanaf 1/1/2021.. PV enkel nog met digitale meter en geen terugdraaiend principe, dat is al lang gekend, al van voor de Corona...

waar lees jij dat?

voor nieuwbouw, nieuwe aansluitingen

NIET voor bestaande huizen die nu PV plaatsen
als jij oude teller hebt en nu PV laat plaatsen dan blijf je gewoon in de lijst staan om teller te vervangen ... deze datum verschuift niet

als je vroeger al PV had, dan had Fluvius je wel "eerst" op de lijst gezet.

"Wanneer je zonnepanelen plaatst in 2021, wordt automatisch ook een digitale meter geïnstalleerd."

de vraag blijft HOE
en deze info is volgens mij achterhaald sinds het grondwettelijk hof uitspraak deed


Enige wat gewijzigd is dat men niet versneld de digitale meter gaat installeren bij mensen die zonnepanelen in het verleden gelegd hebben. Dit gaan nu wijk per wijk of straat per straat geplaatst worden.

volgens mij ook
en niet na het aanmelden van een nieuwe PV zoals hier neergepend, maar geen bron gekend van dergelijke uitspraak
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
In mijn geval is het mogelijk om zonnepanelen te leggen en mijn oude elektriciteitsteller te blijven gebruiken? Waarom wil Fluvius dan direct een slimme digitale meter installeren als je zonnepanelen legt?
Omdat dat nu eenmaal de voorwaarden zijn vanaf 1/1/2021.. PV enkel nog met digitale meter en geen terugdraaiend principe, dat is al lang gekend, al van voor de Corona...

waar lees jij dat?

voor nieuwbouw, nieuwe aansluitingen

NIET voor bestaande huizen die nu PV plaatsen
als jij oude teller hebt en nu PV laat plaatsen dan blijf je gewoon in de lijst staan om teller te vervangen ... deze datum verschuift niet

als je vroeger al PV had, dan had Fluvius je wel "eerst" op de lijst gezet.

"Wanneer je zonnepanelen plaatst in 2021, wordt automatisch ook een digitale meter geïnstalleerd."

de vraag blijft HOE
en deze info is volgens mij achterhaald sinds het grondwettelijk hof uitspraak deed


Enige wat gewijzigd is dat men niet versneld de digitale meter gaat installeren bij mensen die zonnepanelen in het verleden gelegd hebben. Dit gaan nu wijk per wijk of straat per straat geplaatst worden.

volgens mij ook
en niet na het aanmelden van een nieuwe PV zoals hier neergepend, maar geen bron gekend van dergelijke uitspraak
Patricio zegt eigenlijk idem wat ik aanhaalt. De nieuwe installaties krijgen een DM. De uitrol nar de bestaande installaties van voor 1/1/2021 zal even op hold komen.
De enige trigger die Fluvius heeft om een DM te gaan installeren is het aanmelden. Hoe zouden ze het anders weten ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
In mijn geval is het mogelijk om zonnepanelen te leggen en mijn oude elektriciteitsteller te blijven gebruiken? Waarom wil Fluvius dan direct een slimme digitale meter installeren als je zonnepanelen legt?
Omdat dat nu eenmaal de voorwaarden zijn vanaf 1/1/2021.. PV enkel nog met digitale meter en geen terugdraaiend principe, dat is al lang gekend, al van voor de Corona...

waar lees jij dat?

voor nieuwbouw, nieuwe aansluitingen

NIET voor bestaande huizen die nu PV plaatsen
als jij oude teller hebt en nu PV laat plaatsen dan blijf je gewoon in de lijst staan om teller te vervangen ... deze datum verschuift niet

als je vroeger al PV had, dan had Fluvius je wel "eerst" op de lijst gezet.
PV installatie na 1/1/2021 kan enkel met een DM. Die voorwaarde is niet veranderd. Staat ook nog gewoon op site fluvius. Nieuwe PV op terugdraaiende teller plaatsen bestaat na 1/1/2021 niet meer.
Alle heisa die er nu is gaat louter en alleen over PV installatie van voor 2021.
Ik ken iemand waar afgelopen week pv is gelegd, met terugdraaiende teller. Fluvius heeft nog niets laten weten voor DM
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
In mijn geval is het mogelijk om zonnepanelen te leggen en mijn oude elektriciteitsteller te blijven gebruiken? Waarom wil Fluvius dan direct een slimme digitale meter installeren als je zonnepanelen legt?
Omdat dat nu eenmaal de voorwaarden zijn vanaf 1/1/2021.. PV enkel nog met digitale meter en geen terugdraaiend principe, dat is al lang gekend, al van voor de Corona...

waar lees jij dat?

voor nieuwbouw, nieuwe aansluitingen

NIET voor bestaande huizen die nu PV plaatsen
als jij oude teller hebt en nu PV laat plaatsen dan blijf je gewoon in de lijst staan om teller te vervangen ... deze datum verschuift niet

als je vroeger al PV had, dan had Fluvius je wel "eerst" op de lijst gezet.
PV installatie na 1/1/2021 kan enkel met een DM. Die voorwaarde is niet veranderd. Staat ook nog gewoon op site fluvius. Nieuwe PV op terugdraaiende teller plaatsen bestaat na 1/1/2021 niet meer.
Alle heisa die er nu is gaat louter en alleen over PV installatie van voor 2021.
Ik ken iemand waar afgelopen week pv is gelegd, met terugdraaiende teller. Fluvius heeft nog niets laten weten voor DM
Zo snel gaat dat ook niet he

Is de installatie al aangegeven bij fluvius ?
 
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Allemaal! Ik wil in mijn nieuwbouw pv panelen met batterij plaatsen. Nu vraag ik me af aangezien de batterij maar werkt tot een temp -10. Ik wil deze in mijn carport plaatsen die volledig geisoleerd is in totaal zal dit 28cm isolatie zijn met maar 1kant open zou dit zo koud kunnen worden?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Op de dagen dat het -10 wordt heb je de batterij toch niet nodig. Als de PV al iets produceert (meestal toch open hemel bij dergelijke temperaturen) dan zal het zodanig weinig zijn dat je 100% eigenverbruik zal hebben alleen al aan achtergrondverbruik.

In een ruimte open aan weer en wind zal het inderdaad zo koud worden. De isolatie is daar compleet zinloos (behalve in het dak tegen condens maar zoveel is dan ook niet nodig).
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Batterij dient het best in zo een constante temp geplaatst te worden. Levensduur batterij gaat (serieus) achteruit als het warmer dan 25°C is.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Dag Allemaal! Ik wil in mijn nieuwbouw pv panelen met batterij plaatsen. Nu vraag ik me af aangezien de batterij maar werkt tot een temp -10. Ik wil deze in mijn carport plaatsen die volledig geisoleerd is in totaal zal dit 28cm isolatie zijn met maar 1kant open zou dit zo koud kunnen worden?
Isolatie is compleet nutteloos als er 1 kant open staat. Als het 1 week vriest zal het in je carport ook vriezen.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
weet er eigenlijk iemand wanneer je die vergoeding voor pv kon aanvragen/ ging terugkrijgen dat ons zudal beloofd heeft?

EDIT:
om op mijn eigen vraag te antwoorden:

  • Eigenaars die aan de voorwaarden voldoen (uw digitale meter werd begin 2021, in 2020 of vroeger geplaatst) zullen in de zomer (wellicht in de loop van juli 2021) hun retroactieve investeringspremie kunnen aanvragen bij de Vlaamse overheid.
  • U heeft uiterlijk 6 maanden vanaf de inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de retroactieve investeringspremie tijd om uw premie aan te vragen.
  • Het is de bedoeling dat deze premie dan in het najaar van 2021 uitbetaald wordt.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan