Vraag over Voordeel Alle Aard i.c.m. bedrijfswagen

Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hopelijk zit er hier iemand met voldoende fiscale kennis om hierover zijn licht te laten schijnen. Boekhouder kan ik even niet bereiken.



Situatie:



Bestelwagen dubbele cabine als enige voertuig. Dus zowel voor zaak als gezin. Ingeschreven in de vennootschap. Vennootschap met 2 personen, geen personeel.



Hoe wordt dan VAA berekend?

Volgens de gewone formule (is 400€) en dus het volle bedrag of volgens de verhouding km privé-zaak?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je die alleen voor de vennootschap zou gebruiken: geen VAA.



Zodra je daar 1km prive mee rijdt: volle pot VAA.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
11.286
Waarderingsscore
1.338
Punten
113
en wat als je hem inschrijft als lichte vracht ???
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als dit fiscaal een lichte vracht is moet het VAA berekend worden op basis van het werkelijk privé gebruik gedurende het afgelopen jaar. Net zoals de btw die je op deze bestelwagen kan aftrekken.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij lichte vracht wordt de VAA geraamd en is er geen formule om dit te berekenen.



(ja, BTW is makkelijk, want je kent het bedrag van de BTW, maar VAA bedrag heb je niet he)



Dus je kan in principe gewoon "ramen" en hopen dat de fiscus dat niet aanvecht, of zo ramen dat je het toch kan verdedigen.
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
jeter;1803425 wrote:
Bij lichte vracht wordt de VAA geraamd en is er geen formule om dit te berekenen.



(ja, BTW is makkelijk, want je kent het bedrag van de BTW, maar VAA bedrag heb je niet he)



Dus je kan in principe gewoon "ramen" en hopen dat de fiscus dat niet aanvecht, of zo ramen dat je het toch kan verdedigen.

BTW moet elk jaar retroactief gecorrigeerd worden a rato werkelijk beroepsgebruik afgelopen jaar. Voorlopig is de aanbeveling om een kilometerdagboek bij te houden teneinde beroepsgebruik te bewijzen.

Lijkt mij niet onlogisch dat in de toekomst zelfde gevraagd zal worden voor VAA lichte vracht. Gedaan met de huidige arbitraire raming dus. Allez denk ik toch.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Jaja, inderdaad, maar bij BTW vertrek je van bijvoorbeeld een BTW bedrag van 10.000 euro die je dan verrekend volgens de jaren en kms in uw dagboek (prive/beroeps).



Probleem bij VAA is toch dat je geen basis hebt. Zelfs al weet je dat je 5.000km prive hebt van de 20.000km per jaar, dan weet je nog niet hoeveel die 5.000km waard zijn als VAA. Dus vandaar de raming... (de vraag is inderdaad hoe lang dat nog zo zal blijven).
 
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
0
Potverdekke wat een soep!



Ideaal gezien zouden we gewoon onze personenwagen Kangoo ook mee willen vervangen voor een Trafic dubbele cabine lichte vracht, want eigenlijk komen we met 1 auto toe voor zaak en privé.

Maar met deze onzekerheid kan dat wreed tegenslagen want als ze ons volle pot VAA geven dan is dat meer dan 400€/maand (CO2 van 207 en een brutoprijs die 40% meer is dan de factuurprijs)...



In dat geval houden we beter de Kangoo en kopen we een gesloten bestelwagen bij. Die dan eigenlijk allebei teveel stilstaan om goed te zijn... :mad:
 
Bovenaan