Vraag over vervanging accumulatoren.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Een vraagje van ons mede-forumlid Biesje:

Dag Marc,
sorry dat ik je privé stoor, maar je lijkt me zoveel ervaring te hebben dat ik toch maar probeer om uw advies te krijgen.
Wij verbouwen een appartement waar een alleenstaande dame in gaat wonen. We zijn gedoemd om elektrisch te verwarmen (geen gas of CV, warmtepomp en zonnepanelen mogen niet). Helaas.
Er stonden accumulatoren, maar gezien hun grote omvang, willen we die vervangen.
Zuinig zal er niet kunnen verwarmd worden, maar we zouden het toch wel graag zo zuinig en goed mogelijk doen.

Gemakkelijke (?) vraag: welk systeem zou u aanraden?

Een mogelijkheid is het plaatsen van elektrische radiatoren. Er zijn verschillende systemen zoals van LHZ (met magmatic element), Batirad, Aterno, waarbij eerst gedurende een beperkte tijd de warmte opslagen wordt, die dan nog een tijd langer/later warmte afgeeft. Voor zover ik heb begrepen, wil dat niet zeggen dat de verwarming dan gratis is , maar dat er tijdens de opwarmingsfase eerst méér verbruikt wordt. Maar de méér-verwarming en de verlate warmteafgifte samen geven een gewoon verbruik.
Er zijn ook gewone elektrische radiatoren, bvb Vasco Niva. Die lijken mij zonder warmte-opslag element t zijn.
Is er een systeem dat beter geschikt is dan een ander (in onze omstandigheden waar niet veel alternatieven zijn)?

Er werd door een installateur eigenlijk aangeraden om overal infrarood-verwarming hangen. Maar, volgens wat ik overal lees, is dat niet geschikt als hoofdverwarming. En bvb als je aan tafel zit, dan kan het zijn dat je benen het kouder kunnen krijgen omdat ze geen straling voelen van het plafondIRpaneel.

De living is 45 m² (108 m³) en er werd berekend dat er een 4000 W nodig zou zijn (4 panelen van 1000W).
ALs ik naar berekeningstools kijk, zouden we echter aan een benodigde capaciteit van 9000W komen. Voor radiatoren toch, ik weet niet of dat een verschil maakt, maar tussen 4000 en 9000 W zit toch een heel groot verschil. Wat lijkt het meest plausibel?

Vriendelijke groeten,
Biesje

---------------------------------------------------
Hey Biesje,
ik moet zeggen dat die ervaring met accumulatoren enkel komt doordat dat bij de Oma niet goed functioneerde.
Daarmee heb ik dat systeem bestudeert en aangepast voor minder verbruik en meer comfort.
Maar ik ben dus geen professioneel die diverse types installeert en/of onderhoudt.
Wel heb ik hier ondertussen enkele mensen willen helpen en daarvoor wat info opgezocht over hun specifiek systeem.

Misschien al aangeven dat het nachttarief gaat verdwijnen.
Volgens ik begrepen heb in stapjes: "Er zal een afbouwprogramma komen voor het voordelig exclusief nacht accumulatie tarief ( consultatie VREG – openbare raadpleging ), waardoor de korting stapswijze afgebouwd wordt met de jaren : 2021 – 40 %, 2022 – 30%, 2023 – 20 % ,2024 – 10%...daarna volledig afgeschaft."
Zoals je zal gelezen hebben in dat topic over accumulatie en directe elektrische verwarming is de omzetting van elektriciteit naar warmte steeds 100%
Statische accumulatie

Dus al die dure speciallekes gaan géén verschil uitmaken op het verbruik.

Infrarood verwarming heeft het grote voordeel dat je het direct voelt zonder eerst al de lucht in de kamer ook te verwarmen.
Prima geschikt om in de badkamer, op het moment dat je daar bent, meer warmte te voelen.
Je schakelt in wanneer je er bent (er is wel een korte tijd nodig om effectief de straling af te geven, bij sommige modellen kan die toch wat langer kan worden - 20 minuten, bv) en schakelt uit wanneer je weggaat.
Beste vergelijking is wanneer je op een winterdag buiten staat en het zonneke schijnt.
Ondanks dat het héél koud is geeft die zonnestraling een aangename warmte op je (blote) huid.
Maar zodra er een wolkje voor de zon komt is die warmtebron direct weg.
Dus, zoals je zelf al aangeeft, moet je "zicht" hebben op de bron.
Voor een living zou ik dat absoluut niet aanraden.

Elk 'warm' voorwerp straalt ook infrarood licht uit.
Dus een klassieke radiator geeft buiten de convectiewarmte ook infraroodverwarming.
Afhankelijk van de vorm is dat meer of minder.
Bij een convector is in principe het warmte-element niet zichtbaar en heb je weinig infrarood (enkel wanneer de wat opgewarmde behuizing van het toestel zichtbaar is).

Nu, om hier op het forum nuttige tips te krijgen kan je misschien wat meer meegeven over dat appartement: welk soort gebouw, isolatie, verluchting .. ben je aan het renoveren ?
En waarom mag er geen gas of CV, warmtepomp of zonnepanelen - staat dat in de statuten van het appartement misschien, of zijn er praktische redenen ?

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.797
Punten
113

Biesje

Lid
Lid geworden
17 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
om op je vragen te beantwoorden:
- appartement van 6 verdiepingen (+7e technisch verdiep) van eind de jaren 80
- ons appartement ligt op het 5e. Enkel de voorkant en achterzijde komen in contact met de buitenlucht.
- Alle appartementen verwarmen individueel elektrisch. Er is niets voorzien van CV-installatie in het hele gebouw.
- het dak is niet van ons dus daar kunnen we niets op leggen
- op de balkons mag ook niets (o.a. toestellen t.b.v. energie) geplaatst worden dat het uitzicht van het gebouw schaadt, geurt of de omgeving hindert. --> Geluid zal hier volgens mij onder vallen.
- het is verboden airco te installeren zonder toestemming van de mede-eigenaars --> de meerderheid van de mede-eigenaars is blijkbaar conservatief en geen voorstander van de "nieuwe technologiën". Los van het feit dat er door corona geen Alg.Verg.georganiseerd wordt, en we dus niet tijdig (ivm timing van de werken) een toestemming zouden kunnen krijgen, zouden we toch geen toestemming krijgen.
- het dak en technisch verdiep is ook niet van ons, dus daar gaan we ook niets mogen zetten
- Geen speciale verluchting of isolatie. EPC is 190. Vooraan bijna volledig raam, achteraan ook wel veel raam. Gewoon dubbel glas. In de toekomst gaan er nieuwe ramen komen.

Ik heb begrepen dat speksteen of ander warmteopslag-elementen niets doen aan een zuiniger verbruik. We hoeven op zich geen specialekes (die mogelijks ook te duur zijn voor wat ze doen). Maar wat is dan een "gewone" electrische verwarming dan(zonder dat het van die grote, logge bakken zijn)?
Vasco Niva Electric lijkt mij dan een gewone te zijn, niet?
De krachtigste is wel maar 1500W, terwijl die LHZ bvb 2300W is. Ik weet niet of 3 Niva's ook niet meer gaan kosten dan 2 LHZ'n, en daarvoor heb je dan ook nog een plaats aan de muur extra nodig. Het enige voordeel lijkt mij dan dat hij misschien rapper gaat reageren qua temperatuur (denk ik toch) en dat hij er wel mooier uitziet.

Maar bon, zijn er andere "gewone "elektrische radiatoren.

En wat met de berekening van de benodigde capaciteit? Klopt het dat je met IR maar de helft van het vermogen nodig hebt ten opzichte van klassieke radiatoren (waarbij ik de capaciteit berekend voor de IR-offerte vergelijk met het regeltje volume x 22 (22° voor een living, ttz 4000 vs 9000)?
Want als je echt die 9000 nodig hebt met "gewone" verwarming, dan heb ik bvb al 6 van die gewone radiatoren (en plaatsen aan de muur) nodig van 1500W of 4 LHZ van 2300W (terwijl er met IR -alweer volgens de berekening- maar 4 IR panelen van 1000W nodig zijn, die ook nog aan het plafond kunnen hangen.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
9 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Inderdaad moeilijke tijden maar als de accumulatoren goed werken zou ik ze laten staan. Als je ze goed gebruikt valt verbruik mee. En als straks het uitsluitend nachttarief verdwijnt (zal nog wel even duren) dan is de energie markt weeral enorm gewijzigd en heb je rustig tijd om een degelijk alternatief te vinden. zie vooral deze links eens
- https://www.test-aankoop.be/woning-...rakels-van-elektrische-verwarming/voorbeelden en
- https://forum.livios.be/nl/technieken/verwarming-en-koeling/batirad-accumulatie-witsteen?referrer=
Ik plaats al sinds 1989 elektrische verwarming en heb veel klanten waar ik pas na 20 jaar voor de eerste keer kom voor een onderhoud / herstelling !! Duizenden tevreden klanten - Dus niet zo slecht !

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Wel Biesje,
de link die je doorgeeft is van een 'design'-radiator, wat voor sommigen mooier gaat zijn dan een 'standaard', voor anderen minder mooi :) .. maar in ieder geval is die veel DUURDER in aankoop.
Bij dit bepaalde type gaan ze de behuizing héél warm laten worden zodat er meer IR-warmte wordt uitgestraald, ipv voornamelijk convectie.
Blijkbaar zelfs echt HEET, want er staat bij: "Verder biedt de vernieuwde elektrische Niva de mogelijkheid om de oppervlaktetemperatuur van de radiator te regelen of te begrenzen. Een praktische eigenschap voor ruimtes waar veiligheid van belang is, zoals kinderdagverblijven."

Maar IR-verwarming is dus een heel ander concept dat normaal gebruikt wordt om ergens gedurende een beperkte tijd personen stralingswarmte te geven zonder heel de ruimte te moeten opwarmen.
Dit laatste kan ook wel, wanneer je lang genoeg wacht gaan die oppervlaktes waar het IR op valt ook opwarmen en zo op den duur via convectie de hele kamer verwarmen.
Maar, dat kost net EVENVEEL energie als met een simpele convector.
De enige bezuiniging die je kan doen met IR is wanneer je de kamer KOUDER laat en je de personen via IR stralingswarmte geeft maar dat is nooit goed verdeeld over het lichaam, dus niet comfortabel.

Wanneer je spreekt van 'grote logge bakken' zal je accumulatoren bedoelen die 's nachts warmte opslaan.
Een normale convector is een vrij platte doos en staat onderaan tegen de muur omdat warmte nu eenmaal stijgt en men zo de koude lucht onderaan verwarmt en die naar omhoog brengt (convectie).
Daar zijn in het onderste gedeelte gaten (voorkant of onderkant) en ook bovenaan (voorkant of bovenkant) zodat de lucht er door kan.
Voorbeelden van 'normale' convectoren zijn bv deze:
Convectoren

Vooraan bijna volledig raam, achteraan ook wel veel raam. Gewoon dubbel glas. In de toekomst gaan er nieuwe ramen komen.
Aangezien de nieuwe ramen een stuk beter zullen isoleren zal na plaatsing ook de warmtevraag binnen kleiner zijn.

Momenteel heb je nog een grote korting met het nachttarief.
Dus ik zou inderdaad de accumulatoren voorlopig laten staan.
Je kan die eens in de winter uitschakelen (dat de 'bakken' leeg zijn) en dan met een aantal (geleende) elektrische vuurtjes bepalen welk vermogen je nodig hebt om aan een voldoende temperatuur te komen wanneer het buiten heel koud is.
Maar dat zou ik dus ook maar doen ná de plaatsing van de nieuwe ramen.

Zoals Ventouke aangeeft kan (zal) de komende jaren de energiemarkt nogal evolueren.
Onze regering blijkt ook nogal rare beslissingen te nemen daarin, en vooral .. niet standvastig te zijn.
Dus enkele jaren wachten (tegen dan wordt de korting op het nachttarief stelselmatig kleiner) zal je ook betere ideeën geven waar we in dit land naar toe gaan ivm energie.

Biesje

Lid
Lid geworden
17 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het was de bedoeling dat er nog 1 van de 2 accumulatoren ging blijven staan, maar ze hebben ze beiden weggedaan bij de afbraak :(

Bovenaan