• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag over het bijplaatsen zekering kast en vraag over het plaatsen van een energie meter

Lid geworden
23 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Even een korte uitleg over mijn situatie. Ik woon in gerenoveerde woning met een 3 fase zonder nul aansluiting, waarvan ik de elektriciteit iets meer dan 10 jaar geleden volledig herdaan heb bij de renovatie. Ik heb in het middelbaar elektriciteit gesturdeerd en heb hier dus wat kennis van, maar de kennis van het AREI zit wel wat ver. De laatse 10 jaar is wel veel veranderd, zonnenpanelen zijn gemeengoed en de elektrische auto is ook niet speciaal meer. De zonnepanelen heb ik al en de elektrische auto komt er tegen het einde van het jaar aan.

De zonnepanelen werden een maand geleden geplaatst, ik heb een goede prijs gehad via een groepsaankoop en ben heel te vreden met de kwaliteit van de installatie. Alleen ontbrak een geschikte verbruiksmeter, bij de omvormer zat een 1 fase verbruiksmeter die niet gebruikt kan worden bij mij omdat ik 3 fase heb. Ik zou graag zo'n meter hebben omdat ik kan dan mijn import, export en productie kan opvolgen via de app van de omvormer. Ik heb zo'n meter ook nodig moest ik een batterij aansluiten aan mijn omvormer. De installateur kon mij geen meter verkopen die ik kon gebruiken. Ik ben dan opzoek gegaan naar een meter die 3 fase zonder nul ondersteund die met mijn omvormer werkt en heb deze betsteld. Ik vraag mij nu af hoe ik deze moet afzekeren in mijn meterkast. Het is een meter die werkt met magnetisch gekopelde klemmen om de stroom te meten, de draden met 230v naar de meter zelf zijn dus enkel voor de voeding van de meter en het meten van de spanning. Moet ik voor deze meter dan een 3 fase zekering voorzien? Of mag ik aftakken van de bestaande 2 polige automaten? Aansluiten na de 40a hoofd automaat lijkt mij niet toegestaan. Aftakken op de 2 polige automaten laatste lijkt mij wat vreemd omdat ik dan op 1 automaat 2 kabels zou aansluiten en dan op de andere maar 1 van de 2, mag dit? Als dit mag zou ik de meter kunnen aansluiten op twee lichtkringen die verdeeld zijn over de fases.

Mijn tweede vraag gaat over het plaatsen van een laadpaal. Van het werk "krijg" ik een een elktrische wagen. Ik zou een laadpaal willen zetten achter aan de woning, alleen is de installatie hier niet op voorzien. De verdeelkast staat vooraan aan de straatkant en de laadpaal zou achteraan moeten komen. Liefst heb ik geen kabel door mijn huis aan de muur van voor naar achter. Ik heb 1 kabel van 3x2.5 die naar de achterkant van het huis gaat waarop 2 lichten en een stopcontact zijn aangesloten. Zou ik op deze kabel een verdeelkast mogen zetten? Deze kast zou ik dan zekeren op 20a, binnen en buiten en dan 2x16a voorzien, 1 voor lader en 1 voor de lichten en het stopcontact. Ik zou dan maxmaal aan 3.5kw kunnen laden, maar dit heeft eigenlijk mijn voorkeur omdat ik toch niet te hoog wil scoren met het capaciteitstarief. Aan 20a laden op wisselspanning zou niet mogelijk zijn.

Groeten,
Dimitri
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Iedere fabrikant van inverter/batterij combinaties certifiëert zijn eigen (of in het beste geval een aantal) kwh-meters waarmee ze claimen dat hun systeem goed samenwerkt. Dat is niet noodzakelijk degene die jij gekocht hebt.

Betreft hoe je die moet aansluiten moet je kijken naar de handleiding van je meter. Je moet gewoon afzekeren in functie van de draaddikte die je gebruikt, zoals altijd. Sluit jij de meter aan met 1,5mm, dan zeker je dat af met een automaat van max 16A.

Lopen de fase-draden door de meter zelf, of moet je er stroom-transfo ringen rond klikken die verbonden zijn aan de meter? Als er fase-draden worden aangesloten op het toestel gebruik je natuurlijk dezelfde sectie als intern in je kast.

Je kan op de 3G2,5 kabel een extra verdeelkast aansluiten, en van daaruit verder verdelen (stroomkring voor je stopcontact en lichten en aparte stroombaan voor je laadpunt). Ik ga er vanuit dat je vertrek van deze kabel is met een (max) 20A automaat.
Als je kan leven met max 3,5kw laden, dan is dat een werkbare oplossing.
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Hoeveel zonnepanelen
welk vermogen omvormer heb je
een 3-faseN teller is enkel nodig als je omvormer ook 3 Fadiga is
en die mannen kunnen dat ook wel leveren en plaatsen, niets speciaals aan
 
Lid geworden
23 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Iedere fabrikant van inverter/batterij combinaties certifiëert zijn eigen (of in het beste geval een aantal) kwh-meters waarmee ze claimen dat hun systeem goed samenwerkt. Dat is niet noodzakelijk degene die jij gekocht hebt.

Betreft hoe je die moet aansluiten moet je kijken naar de handleiding van je meter. Je moet gewoon afzekeren in functie van de draaddikte die je gebruikt, zoals altijd. Sluit jij de meter aan met 1,5mm, dan zeker je dat af met een automaat van max 16A.

Lopen de fase-draden door de meter zelf, of moet je er stroom-transfo ringen rond klikken die verbonden zijn aan de meter? Als er fase-draden worden aangesloten op het toestel gebruik je natuurlijk dezelfde sectie als intern in je kast.
Ik heb in de handleiding van de omvormer gezocht naar welke meters hij ondersteunde en heb die gekocht die 3 fase zonder nul ondersteunde.

Hoe ik de meter moet aansluiten is geen probleem ik heb hem al eens getest en hij werkt, maar ik heb hem nu terug los gemaakt omdat ik niet zeker ben hoe ik de fase draden moet zekeren.

Het is het type meter met klemmen die rond de de draden moeten de volledige stroom loopt dus niet door de meter.

Stel dat ik twee 16a automaten heb, 1 met L1 en L2 en de andere met L1 en L3, mag ik dan de L1 en L2 nemen van automaat 1 en enkel de L3 van van automaat 2?

Je kan op de 3G2,5 kabel een extra verdeelkast aansluiten, en van daaruit verder verdelen (stroomkring voor je stopcontact en lichten en aparte stroombaan voor je laadpunt). Ik ga er vanuit dat je vertrek van deze kabel is met een (max) 20A automaat.
Als je kan leven met max 3,5kw laden, dan is dat een werkbare oplossing.
Is het een probleem dat de kabel naar die nieuwe kast onderbroken gaat zijn? Nu komt die kabel buiten uit in een verdeeldoos, daar zou ik hem dan verlengen tot de plaats waar de nieuwe kast gaat moeten komen. 3,5kw wil zeggen bijna 20u laden van leeg naar vol, maar dit gaat volgens mij niet veel gebeuren. Meestal zou hij maar een uur of 2 a 3 moeten laden.
 
Lid geworden
23 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hoeveel zonnepanelen
welk vermogen omvormer heb je
een 3-faseN teller is enkel nodig als je omvormer ook 3 Fadiga is
en die mannen kunnen dat ook wel leveren en plaatsen, niets speciaals aan
Ik heb 3,2kWp liggen. De omvormer is enkel fasig aangesloten. Het is wel nodig om een 3 fasige meter te zetten in mijn geval omdat wat gemeten word anders niet klopt met wat mijn teller doet.

Ik heb 3 fase zonder nul. De installatie wordt dan gebouwd alsof je 2 fase met nul hebt. 1 van de 3 fasen doet dienst als "de nul" en de andere 2 doen dienst als fase draden.
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Iedere fabrikant van inverter/batterij combinaties certifiëert zijn eigen (of in het beste geval een aantal) kwh-meters waarmee ze claimen dat hun systeem goed samenwerkt. Dat is niet noodzakelijk degene die jij gekocht hebt.

Betreft hoe je die moet aansluiten moet je kijken naar de handleiding van je meter. Je moet gewoon afzekeren in functie van de draaddikte die je gebruikt, zoals altijd. Sluit jij de meter aan met 1,5mm, dan zeker je dat af met een automaat van max 16A.

Lopen de fase-draden door de meter zelf, of moet je er stroom-transfo ringen rond klikken die verbonden zijn aan de meter? Als er fase-draden worden aangesloten op het toestel gebruik je natuurlijk dezelfde sectie als intern in je kast.
Ik heb in de handleiding van de omvormer gezocht naar welke meters hij ondersteunde en heb die gekocht die 3 fase zonder nul ondersteunde.

Hoe ik de meter moet aansluiten is geen probleem ik heb hem al eens getest en hij werkt, maar ik heb hem nu terug los gemaakt omdat ik niet zeker ben hoe ik de fase draden moet zekeren.

Het is het type meter met klemmen die rond de de draden moeten de volledige stroom loopt dus niet door de meter.

Stel dat ik twee 16a automaten heb, 1 met L1 en L2 en de andere met L1 en L3, mag ik dan de L1 en L2 nemen van automaat 1 en enkel de L3 van van automaat 2?
Kan je eens zeggen welk model meter je gekocht hebt? Want zo is het wat gissen hoe je dat moet aansluiten...

Je mag een kabel gerust verlengen in een lasdoos.
 
Lid geworden
23 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Kan je eens zeggen welk model meter je gekocht hebt? Want zo is het wat gissen hoe je dat moet aansluiten...
Ik heb de Eastron SDM630MCT. Bedankt om er naar te kijken.
Je mag een kabel gerust verlengen in een lasdoos.
OK dat is goed nieuws, ik zag het niet zitten om er nieuwe kabels door te trekken.
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Kan je eens zeggen welk model meter je gekocht hebt? Want zo is het wat gissen hoe je dat moet aansluiten...
Ik heb de Eastron SDM630MCT. Bedankt om er naar te kijken.
Je mag een kabel gerust verlengen in een lasdoos.
OK dat is goed nieuws, ik zag het niet zitten om er nieuwe kabels door te trekken.
Het wiring schema in bijlage is hoe je moet aansluiten. De manual vermeldt "1A fast fuse".

Dat precies volgen is wat tricky:
Glaszekeringen 5x20 kan je niet gebruiken vanwege te laag onderbrekingsvermogen (max 1.5kA)
In keramische zekeringen 10x38 vind je wel geschikt materiaal maar zo'n fuse holder in een huishoudelijk bord geeft zeer waarschijnlijk opmerkingen.

Ik zou hier dus een 3p automaat zetten met een laag kaliber (eigenlijk gewoon een kaliber afgestemd op de draadsectie maar de kwh meter verbruikt sowieso heel weinig) om de aansluitingen te maken.
 

Bijlagen

  • IMG_20230323_215343.jpg
    IMG_20230323_215343.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 9

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
Als je er vindt voor de juiste spanning en
met voldoende onderbrekingsvermogen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan