Vraag over aansluiting in functie van warmtepomp en omvormer zonnepanelen

Lid geworden
21 mei 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik geraak er niet aan uit als leek.
Hopelijk kan iemand hier duidelijkheid geven.

Voor onze nieuwbouw raadt de aannemer aan een 3N400V 32A aansluiting te voorzien.
Dit in functie van onze geothermische warmptepomp (flexoTHERM exclusive VWF 57/4 van Vaillant), ventilatie systeem D, een toekomstige elektrische wagen etc.
We vroegen aan de aannemer 16 zonnepanelen (410WP, totaal 6560WP) echter voorzien ze een monofase omvormer van 5kW.
Dit op een plat dak zonder schaduw, ze zouden twee opstellingen doen, ZW en ZO.
Ook de warmtepomp die geplaatst zal worden is monofasig.

Op zich niks mis met het feit dat de warmtepomp monofasig is, maar ben ik juist als ik zeg dat ze vermoedelijk de warmtepomp op fase 1 zullen plaatsen en al andere (grote) verbruikers op fase 2 en 3? Is het dan niet vreemd dat ze een monofase omvormer van maar 5kW voorzien en niet een driefase van 6kW?

Alvast bedankt voor de input.

Is dit geen (bijna letterlijk) straatje zonder einde? Als een buur hetzelfde truukje toepast en daarna nog een buur, is dit plots de fase met de hoogste fasespanning. Maw, moet je dan niet op regelmatige basis de fasespanningen meten en je mono omvormer evt verplaatsen naar een andere fase?
Dit is in feite een zelf-regelend systeem… als iedereen deze praktijk zou toepassen, dan zouden omvormers steeds weer verdeeld worden over de op dat moment minst be-omvormerde fase in de buurt. Zo wordt elke fase min of meer evenredig bijbelast en zit overal ongeveer hetzelfde op.
Herschikken is dus niet nodig.

Helaas wordt dit maar weinig gedaan. Ook niet alle installaties gebeuren op een zonnige zomerdag, dus het is ook niet altijd een zinvolle meting.

Ik zou vooral die omvormer vergroten naar 8kw... Dan heb je ruimte om binnen 2-3j makkelijk wat panelen bij te leggen.
zou ik niet doen.
kost is toch al wat hoger.
en tegen dat je zover bent, dan is er wss weeral wat anders op de markt.
Je kan dan beter een 2de aparte installatie zetten.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan