Vraag over aansluiting in functie van warmtepomp en omvormer zonnepanelen

Lid geworden
21 mei 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik geraak er niet aan uit als leek.
Hopelijk kan iemand hier duidelijkheid geven.

Voor onze nieuwbouw raadt de aannemer aan een 3N400V 32A aansluiting te voorzien.
Dit in functie van onze geothermische warmptepomp (flexoTHERM exclusive VWF 57/4 van Vaillant), ventilatie systeem D, een toekomstige elektrische wagen etc.
We vroegen aan de aannemer 16 zonnepanelen (410WP, totaal 6560WP) echter voorzien ze een monofase omvormer van 5kW.
Dit op een plat dak zonder schaduw, ze zouden twee opstellingen doen, ZW en ZO.
Ook de warmtepomp die geplaatst zal worden is monofasig.

Op zich niks mis met het feit dat de warmtepomp monofasig is, maar ben ik juist als ik zeg dat ze vermoedelijk de warmtepomp op fase 1 zullen plaatsen en al andere (grote) verbruikers op fase 2 en 3? Is het dan niet vreemd dat ze een monofase omvormer van maar 5kW voorzien en niet een driefase van 6kW?

Alvast bedankt voor de input.

Omvormer, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.
De teller maakt de som van alles in en uit, en bepaalt op basis daarvan hoeveel je injecteert of afneemt.
Het is altijd ofwel het ene ofwel het andere.
Je mag dus op F1 5000W injecteren en op F2 4000W verbruiken, het resultaat voor de teller is 1000W injectie.

Maar wat ik wel stom vindt is dat ze een monofase WP plaatsen.
Doe maar een auto opladen (16A op alle fases), en dan de WP aan op 25A op 1 fase en je zit flink boven de 32A. Dat is niet erg doordacht.
Als je dan ook nog eens aan het koken bent of een wasje of droogje of vaat aan het doen bent dan wordt het niet zo leuk…
Dat is echt niet slim.
Bovendien kost een 3F WP ook niet meer, is gewoon een andere motor (of andere sturing indien DC motor).

Waarom leggen ze de zonnepanelen niet volledig zuid? Dat geeft de hoogste opbrengst en de verdeling over de dag met O-W is een fabeltje, dat is marginaal verschil. O-W is beter dan niets, maar niet beter dan Z. Nooit.
Met minder panelen (en dus goedkoper) kan je vol zuid meer opbrengst hebben, of meer opbrengst met zelfde aantal.

Ik denk dat je voldoende hebt met een monofasige aansluiting 40A (of evt 50A, wat tegenwoordig ook kan), en natuurlijk een dito warmtepomp.

Ik heb een vergelijkbare in een LEW in Mechelen (met vaillant Lucht-water warmtepomp van 5KW), en met onze 50A geen enkel probleem. Natuurlijk moet je dan niet alle toestellen gelijktijdig aanzetten, maar da's tegenwoordig zowieso niet verstandig ;-)

Wim

50A mono aansluiting? En dan een auto laden aan 32A mono, intussen eten klaarmaken en dan de WP die opslaat… niet zo’n top-keuze.
Je kan natuurlijk altijd trager laden, of op andere tijdstippen, maar dan moet je weeral met veel dingen rekening beginnen houden en weten dat bepaalde dingen niet tegelijk kunnen, en dan moet de poetsvrouw dat ook weten, en haar vervanger ook.

Eens nadenken over je (gelijktijdig) verbruik is vandaag helaas een noodzaak (en niet enkel voor je portemonnee). Je auto trager laden, waarom niet. En de kuisvrouw, die zal het verschil niet maken, en vermoedelijk niet met een tesla rijden ;-)

"Je mag dus op F1 5000W injecteren en op F2 4000W verbruiken, het resultaat voor de teller is 1000W injectie."
Dit beantwoord alvast één vraag, waarvoor dank.

"Doe maar een auto opladen (16A op alle fases), en dan de WP aan op 25A op 1 fase en je zit flink boven de 32A. Dat is niet erg doordacht.
Als je dan ook nog eens aan het koken bent of een wasje of droogje of vaat aan het doen bent dan wordt het niet zo leuk…
Dat is echt niet slim."

Dat is wat mijn neef ook vertelde, we hadden echter de aannemer in januari al bevestigd dat we een 400V driefase warmtepomp wensten, hij vroeg ook letterlijk dewelijke we wouden, en nu zie ik een monofase staan op de plannen van onze sanitairman... .

3-fase is de toekomst. Dan kunnen we vermogen beter spreiden.
Ik zou voor zoveel mogelijk 3-fase gaan: WP, PV, EV, …

We hadden echter de aannemer in januari al bevestigd dat we een 400V driefase warmtepomp wensten, hij vroeg ook letterlijk dewelke we wouden, en nu zie ik een monofase staan op de plannen van onze sanitairman.
Als ik aan mijne groentenboer rode paprika's vraag en hij legt er gele op de weegschaal zal ik hem ik toch vlug verzoeken me diegene te verkopen die ik gevraagd heb.

Tenzij er een bijzonder goede reden is om gele te nemen ipv rode, maar dan verwacht ik wel dat hij me eerst vraagt of ik inderdaad gele wil.

3-fase is de toekomst. Dan kunnen we vermogen beter spreiden.
Ik zou voor zoveel mogelijk 3-fase gaan: WP, PV, EV, …
inderdaad

s niet voor niks dat de standaard aansluiting opgetrokken is van mono 40 naan 3n400 25A

Ik zou ook 3f aansluiting nemen..
Grotere verbruikers kan je dan ook 3fasig aansluiten. Inductievuur, lader, wp, ...
PV omvormer zou ik mono nemen. Je kan steeds een extra bijplaatsen op andere fase

Waarom leggen ze de zonnepanelen niet volledig zuid? Dat geeft de hoogste opbrengst en de verdeling over de dag met O-W is een fabeltje, dat is marginaal verschil. O-W is beter dan niets, maar niet beter dan Z. Nooit.
Met minder panelen (en dus goedkoper) kan je vol zuid meer opbrengst hebben, of meer opbrengst met zelfde aantal.
Ik heb zelf al eens de simulatie gedaan aan de hand van https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Het resultaat scheelt niet zo heel veel dus daar maak ik me minder druk om, vermoedelijk kunnen ze ze makkelijker plaatsen rekening houdende met de orientatie van de woning?

Bijlagen

• Alles op het Zuiden.png
    Alles op het Zuiden.png
    53,5 KB · Weergaven: 10
  • Opstelling ZO ZW.png
    Opstelling ZO ZW.png
    65 KB · Weergaven: 10
Ik zou ook die 32A 3F aansluiting aanhouden.

Je kan een debat opstarten over of een mono 50A voldoende zou zijn of niet, maar waarom niet gewoon gelijk 3F 32A nemen?
Is een éénmalige relatief beperkte meerkost.

En dan inderdaad zwaardere verbruikers 3F kiezen als dat enigszins kan.

Mono omvormer kan in principe, maar ik zou toch kiezen die op een fase te zetten waar je in de zomer overdag ook het hoogste verbruik verwacht. Maakt voor injectie/afname niet uit, maar wel spanningsval optimalisatie. Of beter: op de fase zetten met algemeen de laagste fasespanning gemeten op een flink zonnig moment

Ik zou ook die 32A 3F aansluiting aanhouden.

Je kan een debat opstarten over of een mono 50A voldoende zou zijn of niet, maar waarom niet gewoon gelijk 3F 32A nemen?
Is een éénmalige relatief beperkte meerkost.

En dan inderdaad zwaardere verbruikers 3F kiezen als dat enigszins kan.

Mono omvormer kan in principe, maar ik zou toch kiezen die op een fase te zetten waar je in de zomer overdag ook het hoogste verbruik verwacht. Maakt voor injectie/afname niet uit, maar wel spanningsval optimalisatie.

Of beter: op de fase zetten met algemeen de laagste fasespanning gemeten op een flink zonnig moment
vooral dat ja

toch als je in een wat oudere buurt woont

met nog bovengronds net

Ik zou vooral die omvormer vergroten naar 8kw... Dan heb je ruimte om binnen 2-3j makkelijk wat panelen bij te leggen.

Wel best opletten dat je binnen een paar jaar niet verschillende panelen op eenzelfde MPP tracker zet.

Mono omvormer kan in principe, maar ik zou toch kiezen die op een fase te zetten waar je in de zomer overdag ook het hoogste verbruik verwacht. Maakt voor injectie/afname niet uit, maar wel spanningsval optimalisatie. Of beter: op de fase zetten met algemeen de laagste fasespanning gemeten op een flink zonnig moment

Is dit geen (bijna letterlijk) straatje zonder einde? Als een buur hetzelfde truukje toepast en daarna nog een buur, is dit plots de fase met de hoogste fasespanning. Maw, moet je dan niet op regelmatige basis de fasespanningen meten en je mono omvormer evt verplaatsen naar een andere fase?

Is het dan niet efficienter om meteen een 3-fasen omvormer te kiezen? Of schakelt die uit zodra er op 1 fase te hoge spanning zit, en heb je daar dus niets mee gewonnen op dat gebied?

Daar heb ik geen schrik voor. Hoeveel % van de bevolking gaat bewust op voorhand de fasespanningen zitten nameten op een zonnig moment om een keuze te maken op welke fase de mono omvormer best komt? 🤣

Maar je punt klopt wel dat een 3F omvormer veel beter is voor spanningsval (aandeel van je eigen injectie) als je een vrij symmetrisch belaste wijkcabine hebt en de spanningen al aan de hoge kant zijn.
Die schakelt wel ook volledig uit bij te hoge spanning op maar 1 fase.

Daar heb ik geen schrik voor. Hoeveel % van de bevolking gaat bewust op voorhand de fasespanningen zitten nameten op een zonnig moment om een keuze te maken op welke fase de mono omvormer best komt? 🤣

Weinig mensen installeren hun zonnepanelen zelf, en bij de professionele installateurs is dit waarschijnlijk toch 'standard practice' zodat dit eerst wordt nagemeten ? Of toch niet?:unsure:

Maar je punt klopt wel dat een 3F omvormer veel beter is voor spanningsval (aandeel van je eigen injectie) als je een vrij symmetrisch belaste wijkcabine hebt en de spanningen al aan de hoge kant zijn.

Interessant. Dit betekent dus eigenlijk dat je in een buurt met een asymmetrisch belaste wijkcabine altijd beter uit bent met een monofasige omvormer als ik het goed begrijp... (tot de netbeheerder ingrijpt...)

En net daarom moeten we allemaal over naar 3-fase omvormers ;)

Weinig mensen installeren hun zonnepanelen zelf, en bij de professionele installateurs is dit waarschijnlijk toch 'standard practice' zodat dit eerst wordt nagemeten ? Of toch niet?:unsure:
Je geeft veel krediet aan PV installateurs. Ik heb geen ervaring ermee huishoudelijk, maar ik denk dat die in het beste geval die meting doen op moment van aansluiten, of er dan zon is of niet. En als er dan geen goede zonneschijn is, is de meting nietszeggend.

Interessant. Dit betekent dus eigenlijk dat je in een buurt met een asymmetrisch belaste wijkcabine altijd beter uit bent met een monofasige omvormer als ik het goed begrijp... (tot de netbeheerder ingrijpt...)
Klopt

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan