• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag ivm waterdichting Yton bij houtskelet

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Wij plaatsen een buitenbureau (vergunningsvrij, zonder architect) in de tuin. Het is een HSB bouw, redelijk simpel. Ik werkte met een tuinaannemer en een gebouwaannemer. De tuinaannemer heeft de betonplaat gegoten, niet in een bekisting. Dat was blijkbaar wel nodig.
De aannemer van het gebouw heeft daarna de zijkanten van de betonplaat proberen afslijpen om ze wat rechter te maken. Vervolgens is er met 2 lagen Yton blokken gewerkt. 2 lagen omdat de betonplaat door de tuinaannemer ook te diep geplaatst is. De Yton is ingepakt met een soort mat die met pek is bevestigd, maar het was toen heel warm. Daardoor vielen stukken van die matten van de Yton steen af. Dat is nadien hersteld door de aannemer, maar er bleven hier en daar plekken waar die mat niet vast zat aan de Yton. De aannemer zei dat dat vanzelf in orde zou komen door de druk van het maaiveld dat er tegen komt.

Je hoort mij al komen...

Nu is de HSB structuur af en moet de binnenkant vloer geïsoleerd worden. De binnenkant is al wat behandeld met een soort rubber, maar toch komt er tussen de voeg van de Yton en de betonplaat nog steeds water binnen, zeker met de laatste weken stortvloed. De aannemer vertelt me dat dit nu aan de binnenkant extra moet behandeld worden en dat daarmee het probleem is opgelost. Maar dat zou willen zeggen dat de stukken waar er toch insijpeling is, de Yton vocht kan opnemen. De HSB is correct afgeschermd, daar maak ik me geen zorgen over. Maar is dit wel een afdoende oplossing? Ik dacht dat Yton niet in aanraking mocht komen met water van de buitenkant.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.570
Punten
113
Hoe groot is het werk om het toch nog van buiten af te schermen... Dat is nog altijd de beste oplossing...

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Waterdichting doe je langs de buitenzijde, niet langs de binnenzijde.
En zeker als de vloerplaat te diep zit.

Welk merk of type maaivelddichting werd gebruikt? De meeste schrijven een primer voor.

Aannemer in gebreke stellen en correcte maaivelddichting eisen. Rubber langs binnenkant is een lapmiddel. En als dat nu al vochtproblemen geeft …

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo, bedankt voor jullie snelle antwoorden! Super!

Ik dacht eerst om er grove middelen tegenaan te gooien. De grond is al aangevoerd en afgewerkt, maar alles terug open tot plaatniveau en Yton+plaatvoeg opnieuw instrijken/behandelen met een product.
Ik zal de gebruikte productnaam precies navragen, maar voor zover ik weet is dat ingestreken met bitumen en is daarop de mat geplakt. In bijlage foto's daarvan. Door 't feit dat de betonplaat niet correct is geplaatst, zie je dat de mat onderaan niet netjes kon plooien over de rand. Ik ga er van uit dat er via daar water binnen komt.

Ik zou het op dezelfde manier gedaan hebben, maar blijkt toch dat er toch op een paar plaatsen nog altijd water doorkan. Een paar concrete vragen:

- is het dan genoeg om de lokale plaats op te sporen en daar lokaal te herstellen?
- Gesteld dat er ofwel lokaal ofwel alles behandeld wordt, welke afwerking raden jullie aan?
- De Yton voelt nergens nat aan, het lijkt dus erg lokaal te zijn. Wat zijn de lange termijn gevolgen van lokale insijpeling bij Yton?

Bijlagen

• 20231005_082634.jpg
    20231005_082634.jpg
    323,7 KB · Weergaven: 37
  • 20231005_082640.jpg
    20231005_082640.jpg
    282,8 KB · Weergaven: 38

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
40
Punten
18
- De Yton voelt nergens nat aan, het lijkt dus erg lokaal te zijn. Wat zijn de lange termijn gevolgen van lokale insijpeling bij Yton?
Volgens fabrikanten is cellenbeton ongevoelig voor vocht, maar kan het niet tegen vorst in natte toestand. Dus dat is al een risico, naast mogelijke vochtschade binnen (en mogelijk in je HSB -> hoe is de waterdichting tussen Ytong en stelregel?).

De waterdichting aan de buitenzijde wordt vaak uitgevoerd met bitumen folie (bvb. PEC3000) of hybride mortels (aangebracht met de borstel, bvb. Remmers MB2K/Kimflex). In ieder geval moeten natuurlijk de technische voorschriften worden gevolgd (nu zal het bvb. te koud zijn voor veel producten).

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.101
Punten
113
Das delta-thene van dorken en ze hebben precies de goeie primer gebruikt. Ik had die enkel nog over de bovenkant geplooid.

Ze hadden imo veel meer de betonplaat moeten vrijgraven en dan volledig insmeren en plakken. Maar begin daar maar eens aan als die niet bekist is geweest.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Ik had die enkel nog over de bovenkant geplooid.

PEC3000 (een zeer gelijkaardig product als deze Dörken Deltathene) heeft als voordeel dat ze ook een PEC-UV in hun gamma hebben.
Die kan je gebruiken bovenop de Ytongblokken (om je DPC waterkering te vervangen), maar kan je bovendien naar beneden plooien en zo verkleven op de onderliggende maaivelddichting. En dan kan je PEC3000 niet zomaar afzakken (tijdens warme temperaturen).

1704800406943.jpeg

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik ga morgen met de aannemer de verdere stappen bespreken. Wegens de onregelmatige rand van de betonplaat zou een optie zijn om roofing te branden. Is dat een afdoende oplossing volgens jullie? Of werken met zo'n MB 2K product, maar ik vrees voor de droogtijd in dit weer.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan