• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag ivm klein beschrijf met terugwerkende kracht

Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goedemorgen



ik zit met de volgende vraag ivm de registratierechten die verschuldigd zijn bij een aankoop van een onroerend goed:



stel dat je in eerste instantie aan de notaris meedeelt dat je niet de intentie hebt om in het onroerende goed te wonen maar het denkt te willen verhuren (maw dus meent niet te voldoen aan de voorwaarden van klein beschrijf op moment van het ondertekenen van de akte). Reden huidige vriend heeft een eigendom waar beide in wonen dus is het nieuwe onroerend goed, aangekocht door de niet bezittende, de enige woonst voor de aankoper.

Stel dat, wegens omstandigheden, de aankoper binnen de 3 jaar toch het onroerend goed bewoont en het dus niet verhuurd. Kan hij dan nog aanspraak maken op het klein beschrijf en hoe moet hij dit dan aanpakken?

Extra element het K.I. van het onroerend goed is nog niet gekend bij het ondertekenen van de akte (het gebouw was nog niet opgesplitst in verschillende wooneeheden, basisakte nog niet klaar bij ondertekenen akte) dus zowiezo zal de notaris bij de akte in eerste instantie, denk ik, groot beschrijf afhouden.



Groeten.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
3/5 van de betaalde registratierechten kan je terugvorderen
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
3/5 van de betaalde registratierechten kan je terugvorderen



Hmm ik vrees dat je mijn vraag verkeerd begrepen hebt want die 3/5de had dat niet iets te maken met verkopen binnen de 3 jaar? Ik bedoel echt dat hij binnen de 3 jaar de woning betrekt (wat dus in regels is met klein beschrijf) die hij alleen gekocht heeft maar die in oorsprong bedoelt was om niet in te wonen waardoor de notaris ervanuit ging dat het groot beschrijf was bij het onderschrijven van de akte.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
je kan inderdaad nog in aanmerking komen voor klein beschrijf. Daarvoor moet je contact opnemen met het registratiekantoor.



Je notaris kan je vast en zeker de juiste procedure en de nodige adressen bezorgen.
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
Milo72 wrote:
je kan inderdaad nog in aanmerking komen voor klein beschrijf. Daarvoor moet je contact opnemen met het registratiekantoor.



Je notaris kan je vast en zeker de juiste procedure en de nodige adressen bezorgen.



Dus als ik je goed versta gebeurd het niet automatisch maar dien je contact op te nemen met het registratiekantoor als je alsnog binnen de 3 jaar er je hoofdverblijfplaats van maakt?
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
jij denkt dat je automatisch 5% registratierechten terug zal krijgen ?? :) :) :)



Neem contact op met je notaris, en die zal je wel vertellen wat je moet doen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Als de akte al verleden is, dan komt dit op hetzelfde neer... Je hebt registratierechten te veel betaald, en 3/5 daarvan kan je recupereren.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
3/5 heeft hier niets mee te maken, dit geldt enkel als je het huis opnieuw verkoopt, wat hier niet het geval is.



In dit geval gaat het over klein beschrijf ipv groot beschrijf, dus 5% registratierechten terugkrijgen (wat in dit geval 1/2 van de betaalde registratierechten is)
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gebeld naar de notaris. Ze zal een paragraaf erin opnemen dat eens het KI gekend is het verschil nog teruggevraagd kan worden. Is blijkbaar gebruikelijk om een dergelijke clausule in de akte te zetten bij onroerende goederen waarvan het KI nog niet gekend is.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Milo72 wrote:
3/5 heeft hier niets mee te maken, dit geldt enkel als je het huis opnieuw verkoopt, wat hier niet het geval is.



In dit geval gaat het over klein beschrijf ipv groot beschrijf, dus 5% registratierechten terugkrijgen (wat in dit geval 1/2 van de betaalde registratierechten is)



Je leest het niet goed, 3/5 van de teveel betaalde registratierechten... dus 3/10 van de totaal betaalde registratierechten.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
SvenVD wrote:
Milo72 wrote:
3/5 heeft hier niets mee te maken, dit geldt enkel als je het huis opnieuw verkoopt, wat hier niet het geval is.



In dit geval gaat het over klein beschrijf ipv groot beschrijf, dus 5% registratierechten terugkrijgen (wat in dit geval 1/2 van de betaalde registratierechten is)



Je leest het niet goed, 3/5 van de teveel betaalde registratierechten... dus 3/10 van de totaal betaalde registratierechten.

Het "je leest niet goed" argument kan makkelijk omgedraaid worden: de 3/5de regel geldt enkel als je het huis opnieuw verkoopt.



lees hier na ...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Toen we onze vorige woning (appartement) aangekocht hadden, hadden we 12.5% registratierechten betaald. Het KI bedroeg immers 30.010 Bfrs. Achteraf bleek dat we eigenlijk recht hadden op klein beschrijf. (de grens was aangepast van 30.000 Bfrs naar 745 euro)

We konden enkel 3/5 van de teveel betaalde registratierechten terugvorderen, omdat het om een fout ging van de notaris heeft zijn verzekering het verschil moeten bijpassen. 'k Weet dus waarover ik het heb...
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan