Vraag ivm cilindersloten

Lid geworden
18 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij wonen nu ruim 3 maand in onze vernieuwbouwing en gisteren kwamen wij tot een zeer onaangename ontdekking.

Een oud rijhuis hebben we helemaal verbouwd van voor tot achter. Nieuwe aluminium achter en voordeur werd geplaatst, voorzien van gecertificeerd cilinderslot en 5-puntsslot. Eindelijk 'safe' en gerust dachten we ... tot gisteravond de technopreventie-adviseur ons een bezoekje bracht in het kader van premie voor inbraakbeveiliging.

Blijkt dus dat inbrekers nergens zo makkelijk binnenkunnen als in mijn huis. Beide cilindersloten steken bijna een cm uit. Tang erop en in 5 seconden zijn ze binnen.

Ik kan niet begrijpen dat de aannemer ons zomaar in de waan heeft gelaten. Ik ben dus behoorlijk kwaad. Hij heeft ons verdorie nog staan uitleggen hoe 'ingenieus' die systemen de dag van vandaag wel niet zijn.

Oplossing die de adviseur voorstelt: cilinders laten vervangen door andere die max 2mm uitsteken (moet dan wel weer nieuw certificaat ed. ontvangen...) of veiligheidsrosetten laten plaatsen.

Ik wil die aannemer zo snel mogelijk contacteren maar vraag me af wat ik kan eisen ? De voorlopige oplevering is gebeurd. Zo'n roset kost +/- 60€ /stuk, ik heb geen zin om dat zelf op te hoesten. Kan ik eisen dat hij de cilinders vervangt? (ik moet hem toch nog laten komen voor vliegenraam en hordeur)

Tips en raad zeer welgekomen.

Lid geworden
30 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Probleem is het woordgebruik of te zeggen de ruimte waarin zich men kan manouvreren.

U hebt zoals vele mensen een "graad van beveiliging" gekocht. Het kan altijd meer en het kan

altijd minder. Als u een honderprocent beveiligde deur zou wens betaald u zich blauw. Zelf zou ik er nog dieveklauwen opzetten, een electrisch gestuurd slot enz enz enz Misschien beslis ik wel dat de cylinder welke bij u is geplaatst ook niet voldoende is omdat ik weet dat ik hem kan uitboren met een kobaltboor. Daar ga je in vele materialen ook los door.

Een cylinder die 1 cm uitsteekt is wel een beetje veel.

Een veiligheidsrozas hoeft zeker geen 60/stuk te kosten en je kan die zelf aanschaffen ook.

Bij de firma Lecot bestaan er bvb rozassen van Iseo. Die hebben op de plaats waar de sleutel erin

gaat een meedraaiend plaatje met een sleufje voor de sleutel. Je kan er dus met de sleutel in even

druk uitoefenen en sleutel doorduwen tot in de cylinder. Wil men daar nu een boor opzetten dan

draait dat plaatje mee aan de zelfde snelheid.

De bevestiging van zo'n rozas gebeurt wel door en door dus je moet zeker zijn dat er patentgaten

in het slot zitten. Patentgaten zijn gaten in het slot die zo'n door en door bevestiging mogelijk maken om op die bepaalde plaatsen een schroef te laten passeren. Meeste slot fabrikanten hebben ookwel hun eigen rozassen dus even kijken op het slot en u kan verder.

Lid geworden
25 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
bestel het veiligheidsrozet of een nieuw cilinderslot bij uw aannemer en laat het hem plaatsen .

Lid geworden
18 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ganapathie en Stef & frie: bedankt voor de uitleg en tips !

Aannemer heeft beide sloten laten inkorten. Nu zitten ze effen met het deurpaneel langs buitenkant. Preventieadviseur vond dat voldoende inbraakveilig. Ondertussen gemeentelijke premie ontvangen.

Bovenaan