Waarom zou je drukknoppen plaatsen? Domotica zou een slimme woning moeten zijn, waarom moet ik dan zelf nog op een knop drukken...
Allez, hier gaan we weer met de "helderziende woning"... Proficiat dat uw huis weet wat je wil doen, maar tenzij je sfeerverlichting via een AI-camera ziet of je gaat tv kijken, lezen, gasten hebt... ga je je sfeerlichten toch via hetzij knoppen hetzij touch screen of app bedienen. En ja, sommige mensen zijn met hun gsm vergroeid, maar velen hebben toch nog graag een toets.
Al ben ik persoonlijk ook wel voorstander van een touch screen voor sfeerbediening; 4 knoppen of meer wordt verwarrend, tenzij je ze kan labelen, en dat is dan meestal weer niet mooi.
Nu, de vraag (schoolopdracht) gaat over het opstellen van een schema, niet over welweterij
Inderdaad niet zo makkelijk om te beslissen hoe je de knoppen tekent met een bussysteem. Het AREI voorziet immers alleen in iets teleruptor-achtigs met deze symbolen, waarbij een drukknop één lamp bedient.
Bekijk bijlage 116739
In uitgebreidere bussystemen doe ik het echter zoals onderstaand voor de knoppen en de schakelmodules.
Bij de lichtpunten zet ik telkens kring en nummer en dan tussen haakjes op welke module dit lichtpunt zit. Dat is handig op je situatieschema.
Voor de bus voorzie ik op het situatieschema een lijn die aangeeft hoe de bus loopt. Dat is handig als je een onderbreking of kortsluiting moet opzoeken.
Bekijk bijlage 116740
Bekijk bijlage 116741