Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

vraag i.v.m domotica

Lid geworden
15 dec 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste leden, ik ben bezig met een schooltaak, die zegt me dat ik wat sfeerverlichting moet plaatsen bij een bestaande installatie van bij mij thuis in dit geval.
Mijn vraag is ik heb dus de domotica modules geplaatst voor de sfeerverlichting maar ik weet niet waar ik de drukknoppen moet plaatsen in het schema.
Alle feedback en tips zijn welkom.
Kan iemand mij helpen ik zet het eendraadsschema al vast in bijlage.
Alvast bedankt.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-05-28 203548.png
    Schermafbeelding 2026-05-28 203548.png
    54,1 KB · Weergaven: 22
  • Schermafbeelding 2026-05-28 203650.png
    Schermafbeelding 2026-05-28 203650.png
    38,5 KB · Weergaven: 22
Voor de domotica teken je volgens het huidige AREI een eigen schema (laagspanning dient ook gedocumenteerd). Die knoppen zitten op je domotica-installatie, en dus ook op dat schema?

Waarom zou je drukknoppen plaatsen? Domotica zou een slimme woning moeten zijn, waarom moet ik dan zelf nog op een knop drukken...

Waarom zou je drukknoppen plaatsen? Domotica zou een slimme woning moeten zijn, waarom moet ik dan zelf nog op een knop drukken...
Allez, hier gaan we weer met de "helderziende woning"... Proficiat dat uw huis weet wat je wil doen, maar tenzij je sfeerverlichting via een AI-camera ziet of je gaat tv kijken, lezen, gasten hebt... ga je je sfeerlichten toch via hetzij knoppen hetzij touch screen of app bedienen. En ja, sommige mensen zijn met hun gsm vergroeid, maar velen hebben toch nog graag een toets.
Al ben ik persoonlijk ook wel voorstander van een touch screen voor sfeerbediening; 4 knoppen of meer wordt verwarrend, tenzij je ze kan labelen, en dat is dan meestal weer niet mooi.

Nu, de vraag (schoolopdracht) gaat over het opstellen van een schema, niet over welweterij :-p

Inderdaad niet zo makkelijk om te beslissen hoe je de knoppen tekent met een bussysteem. Het AREI voorziet immers alleen in iets teleruptor-achtigs met deze symbolen, waarbij een drukknop één lamp bedient.

1780379339592.png

In uitgebreidere bussystemen doe ik het echter zoals onderstaand voor de knoppen en de schakelmodules.
Bij de lichtpunten zet ik telkens kring en nummer en dan tussen haakjes op welke module dit lichtpunt zit. Dat is handig op je situatieschema.
Voor de bus voorzie ik op het situatieschema een lijn die aangeeft hoe de bus loopt. Dat is handig als je een onderbreking of kortsluiting moet opzoeken.

1780379514209.png

1780379656123.png

@Stefaan Van Slycken sorry ik zal de alweterij voortaan niet meer aangeven want het stoort je precies.

Nú verandering stoort vrij snel, wel goed dat er af en toe mensen zijn die de standaard in vraag stellen (en ik wil me daar zeker niet bijrekenen) anders woonde we nog in spelonken. Wel zonder drukknoppen uiteraard 😉

Oh ja @menacex99 nog veel succes met je school opdracht.

Hmm zo had ik het nog niet bekeken.. bedankt voor de feedback.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Allez, hier gaan we weer met de "helderziende woning"... Proficiat dat uw huis weet wat je wil doen, maar tenzij je sfeerverlichting via een AI-camera ziet of je gaat tv kijken, lezen, gasten hebt... ga je je sfeerlichten toch via hetzij knoppen hetzij touch screen of app bedienen. En ja, sommige mensen zijn met hun gsm vergroeid, maar velen hebben toch nog graag een toets.
Al ben ik persoonlijk ook wel voorstander van een touch screen voor sfeerbediening; 4 knoppen of meer wordt verwarrend, tenzij je ze kan labelen, en dat is dan meestal weer niet mooi.

Nu, de vraag (schoolopdracht) gaat over het opstellen van een schema, niet over welweterij :-p

Inderdaad niet zo makkelijk om te beslissen hoe je de knoppen tekent met een bussysteem. Het AREI voorziet immers alleen in iets teleruptor-achtigs met deze symbolen, waarbij een drukknop één lamp bedient.

Bekijk bijlage 116739

In uitgebreidere bussystemen doe ik het echter zoals onderstaand voor de knoppen en de schakelmodules.
Bij de lichtpunten zet ik telkens kring en nummer en dan tussen haakjes op welke module dit lichtpunt zit. Dat is handig op je situatieschema.
Voor de bus voorzie ik op het situatieschema een lijn die aangeeft hoe de bus loopt. Dat is handig als je een onderbreking of kortsluiting moet opzoeken.

Bekijk bijlage 116740

Bekijk bijlage 116741
Enorm bedankt voor de tips. Misschien moet ik de drukknopen er dan uit laten en de sfeerlichten dan enkel bedienen met de touchscreen of gsm ?

Bekijk bijlage 116739

Bekijk bijlage 116740

Bekijk bijlage 116741
Enorm bedankt voor de tips. Misschien moet ik de drukknopen er dan uit laten en de sfeerlichten dan enkel bedienen met de touchscreen of gsm ?
Ik vind niet dat je je opdracht moet vereenvoudigen om minder werk te hebben in je schema...
Het is net een pluspunt om iets anders te doen dan je mede-studenten. De leerkracht gaat dat zeker zien als toegevoegde waarde.

EN
Als het fout is, dan gaat hij je ook de oplossing kunnen geven. En dat ga jij leren.
EN
Dat ga jij je hele leven onthouden. Het niet plaatsen van een drukknop ben je binnen 1 jaar vergeten.

Als leerkracht zou ik dan als eerste zeggen: er is een probleempje met de touchscreen, de babysit wil het licht aansteken maar er is geen knop... Wat nu?

Misschien ben ik van de oude stempel, en ja, ik heb hier misschien iets te veel knopkes staan, maar ik ben toch verdomd blij dat ik mijn licht nog met een knopje kan aansteken zenne ;-)

Als leerkracht zou ik dan als eerste zeggen: er is een probleempje met de touchscreen, de babysit wil het licht aansteken maar er is geen knop... Wat nu?
Gast account aanmaken voor de babysit/kuisvrouw.
Ik ben zelf nu aan het experimenteren met een bluetooth drukknop (Shelly), dat werkt ook goed (1x drukken alles aan/uit)

er is een probleempje met de touchscreen, de babysit wil het licht aansteken maar er is geen knop... Wat nu?
Even devils advocate spelen: we hebben hier om die reden twee tablets in huis liggen waar we ook onze loxone app op draaien voor aan gasten/babysits/etc te geven. Is ook wat meer toegetimmerd, kunnen niet prullen met dingen als verwarming en alarm etc...

That said: ook al is in heel ons huis alles met bewegingsmelders, toch hangen er overal ook knoppen. Dat is gewoon makkelijker als heel de tijd een app te moeten opendoen.

Ik zie jullie al beginnen tegen de kuisvrouwen (de taal misschien maar deels machtig en om de zoveel maand een andere) en babysit: installeer eens dit appke en log daar eens op in, om het licht aan te steken...

Dat evolutie er maar komt als er zaken in vraag gesteld worden, daar ben ik het volledig mee eens. Wie had in 2000 voorzien wat we allemaal met onze smartphones kunnen. En dat men in kantoren de knoppen zoveel mogelijk wil vervangen door automatiseringen, daar ben ik mee akkoord. Daar is het ook vrij eenvoudig: te donker in de ruimte, volk aanwezig, geen projector ingeschakeld? => verlichting aan op een voldoende stand om een continue hoeveelheid licht te hebben. Maar opnieuw: in een woning... tenzij je een ongelooflijk gewoontedier bent, ga je als mens nog keuzes maken die uw domotica niet voor u kan maken. En ik sluit niet uit dat AI situaties kan herkennen en dat daar dan gevolgen aan verbonden kunnen worden, maar ik denk niet dat mensen zin gaan hebben om heel hun kot vol camera's te hangen. Dat het licht in de slaapkamer dimt en Barry White gaat spelen als ge eens over uw partner zijn/haar rug wrijft in de slaapkamer :p

Ik zie jullie al beginnen tegen de kuisvrouwen (de taal misschien maar deels machtig en om de zoveel maand een andere) en babysit: installeer eens dit appke en log daar eens op in, om het licht aan te steken...

Dat evolutie er maar komt als er zaken in vraag gesteld worden, daar ben ik het volledig mee eens. Wie had in 2000 voorzien wat we allemaal met onze smartphones kunnen. En dat men in kantoren de knoppen zoveel mogelijk wil vervangen door automatiseringen, daar ben ik mee akkoord. Daar is het ook vrij eenvoudig: te donker in de ruimte, volk aanwezig, geen projector ingeschakeld? => verlichting aan op een voldoende stand om een continue hoeveelheid licht te hebben. Maar opnieuw: in een woning... tenzij je een ongelooflijk gewoontedier bent, ga je als mens nog keuzes maken die uw domotica niet voor u kan maken. En ik sluit niet uit dat AI situaties kan herkennen en dat daar dan gevolgen aan verbonden kunnen worden, maar ik denk niet dat mensen zin gaan hebben om heel hun kot vol camera's te hangen. Dat het licht in de slaapkamer dimt en Barry White gaat spelen als ge eens over uw partner zijn/haar rug wrijft in de slaapkamer :p
Daar zijn geen ai cams voor nodig. Hier weet loxone dat adhv het stroomverbruik van de tv.

Barry White is een moeilijke, ik zou dat met een vochtigheidssensor proberen maken dan. Of misschien mijn bloeddruk via de smartwatch... 😜

Serieus nu. Hier staan ook knoppen, maar die dienen eigenlijk enkel voor de gasten/bezoekers.

Tja, dan zal ik zo een moeilijke zijn waarbij het licht niet altijd hetzelfde staat als de tv aan staat... ;-) Ik heb een sfeer "tv kijken", dat is voor als de kinderen kijken, maar ik steek dan soms wel en soms niet nog andere lichten aan in die zithoek afhankelijk van of ik ondertussen op mijn laptop bezig ben of een boekje aan 't lezen ben...

En boeken verbruiken momenteel nog geen stroom...

Smartwatch is wel een goed punt, maar dat heb ik niet, en als ik het had, zou ik het zeker uit doen tijdens bepaalde activiteiten :-p
En dan moet je ook nog zorgen dat Barry White niet per ongeluk gaat spelen als uw partner naar bed is en er is iets "leuks" op de tv :-p

Vertel misschien nog even hoe de drukknoppen op de domitoca zijn aangesloten ?
Is het bekabeld, draadloos, bekabeld voor spanning maar verder draadloos, worden ze met batterijen gevoed?

20 jaar geleden zetten ik de domotica knoppen niet op het eendraadsschema. Ik weet idd niet het het nu 'moet'.

Vertel misschien nog even hoe de drukknoppen op de domitoca zijn aangesloten ?
Is het bekabeld, draadloos, bekabeld voor spanning maar verder draadloos, worden ze met batterijen gevoed?

20 jaar geleden zetten ik de domotica knoppen niet op het eendraadsschema. Ik weet idd niet het het nu 'moet'.
Hier zitten die met eib op de loxone bus (tree genoemd bij loxone). 24v voeding + signalen. Staan op het eendraadschema, net zoals de aanwezigheidsmelders en alle andere bekabelde componenten op 24v.

Bijlagen

• Screenshot_20260603-212509.png
    Screenshot_20260603-212509.png
    127,5 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20260603-212439.png
    Screenshot_20260603-212439.png
    107,6 KB · Weergaven: 15
Voor mij draait domotica nog altijd over behoeften en zo. Kan dat via een meldingssensor? Leuk. Maar moet dat? Uiteraard niet.
Het is dan ook 'Smart Home', niet 'Independent House'.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan