- Lid geworden
- 21 dec 2024
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Beste forumleden,
Wij zijn al een tijd op zoek naar een woning en hebben recent de kans gekregen om het huis van mijn onlangs overleden grootouders te kopen tegen de geschatte waarde voor de erfbelasting. Hoewel dit niet meteen onze 'forever home' is, lijkt het ons een interessante manier om in deze uitdagende markt te starten. We plannen hier zo’n 5 jaar te wonen.
Ik had jullie graag eens onze situatie voorgelegd om de haalbaarheid te kunnen inschattten.
Over de woning:
Het huis moet grotendeels gerenoveerd worden. Dit is wat we in kaart hebben gebracht:
We hebben een renovatiebudget van iets minder dan 200.000 EUR beschikbaar. Het doel is niet per se om hierop winst te maken, maar wel om onze investering veilig te stellen en over 5 jaar niet met een enorm verlies te eindigen.
Mijn vragen aan jullie:
.
Wij zijn al een tijd op zoek naar een woning en hebben recent de kans gekregen om het huis van mijn onlangs overleden grootouders te kopen tegen de geschatte waarde voor de erfbelasting. Hoewel dit niet meteen onze 'forever home' is, lijkt het ons een interessante manier om in deze uitdagende markt te starten. We plannen hier zo’n 5 jaar te wonen.
Ik had jullie graag eens onze situatie voorgelegd om de haalbaarheid te kunnen inschattten.
Over de woning:
- Type: Rijhuis met garage, bouwjaar 1961, volledige betonstructuur.
- Oppervlakte: 175m² bewoonbaar (waarvan 25m² in de garage), perceel ca. 400m².
- EPC: D (badkamer en schrijnwerk vernieuwd ca. 10 jaar geleden).
Het huis moet grotendeels gerenoveerd worden. Dit is wat we in kaart hebben gebracht:
- Structuur/Dak: Het hoofddak (ca. 61m²) is in goede staat, maar er is mogelijk een asbest onderdak aanwezig. Omdat we zonnepanelen willen plaatsen, willen we dit onderdak direct volledig saneren/vervangen om problemen bij de installatie te voorkomen.
- Isolatie: Spouw aanwezig, maar ongeïsoleerd (moet na-geïsoleerd worden).
- Technieken: Elektriciteit en sanitair leidingen volledig te vernieuwen.
- Verwarming: Oude ketel (CV boven/beneden). Twijfel: ketel + radiatoren vernieuwen óf overschakelen naar lucht-lucht warmtepomp (lucht-water is momenteel buiten budget).
- Verbouwing:
- We willen een veranda (40m²) bij de leefruimte betrekken. Hiervoor moet een dragende muur van 8m worden verwijderd. Het plat dak van de veranda moet ook vernieuwd/geïsoleerd worden.
- We willen de keuken volledig vernieuwen en daarbij de muur tussen het salon en de keuken (ca. 4m) uitbreken voor een open gevoel. Ik ben momenteel niet zeker of deze muur dragend is.
- Er stond vroeger een gaskachel in de living (inmiddels verwijderd). We zouden de schouw hiervoor graag volledig laten verwijderen.
- Interieur: Op de verdieping ligt gekleefde vinyl (mogelijk asbestlijm).
We hebben een renovatiebudget van iets minder dan 200.000 EUR beschikbaar. Het doel is niet per se om hierop winst te maken, maar wel om onze investering veilig te stellen en over 5 jaar niet met een enorm verlies te eindigen.
Mijn vragen aan jullie:
- Is deze renovatie haalbaar met dit budget, gezien het openbreken van de dragende muren, de integrale vernieuwing van technieken én de volledige dakwerken (inclusief asbestsanering)?
- Hoe kijken jullie naar de keuze tussen een nieuwe CV-installatie versus lucht-lucht warmtepompen in deze context?
- Kostenbesparing: Gezien we er slechts 5 jaar plannen te wonen: hebben jullie specifieke tips om de renovatiekosten laag te houden zonder in te boeten op de essentiële zaken? Waar kunnen we besparen en waar móéten we absoluut niet op beknibbelen?
- Zien jullie grote red flags bij dit type woning uit 1961 (buiten de genoemde asbestrisico's en de muur-constructies).