• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraag fundering tuinhuis met keermuur geïntegreerd.

Lid geworden
6 mrt 2022
Waarderingsscore
5
Punten
3
Hallo,

Ik heb een vraag ivm de fundering/betonplaat van ons gemetst tuinhuis. Dit gaan we zelf uitvoeren. Het wordt een tuinhuis van 5,4m op 3,6m. volledig geïsoleerd.

Het terrein loopt een beetje af en vanachter is er een erfdienstbaarheid die dan nog eens op -40 cm is. Hier zou ik manueel met stepoc blokken een keerwand willen maken om tot op de juiste hoogte te komen. Op foto in bijlage kan je de situatie met de erfdienstbaarheid zien.

Mijn vraag is: kan ik een stepoc keerwand maken en dan integreregen met de vloerplaat zoals op de foto getekend? Ik maak dan de keerwand tot op -20cm hoogte en dan omkasten we deze om dan de volledige plaat te gieten en over dat stukje stepoc muur met de nodige bewapening.
Of moet de betonplaat hier tegenaan gegoten worden en niet geïntegreerd met de stepoc?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Gr

Bijlagen

• 20240420_113201.jpg
    20240420_113201.jpg
    199,9 KB · Weergaven: 21

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Ik zou die stepoc blokken niet gebruiken maar gewoon bekisten en beton gieten.
Die isolatie van stepoc is ook niet gemaakt om 'bloot te blijven'

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Die erfdienstbaarheid .. is dat een kabeltje van de buur zijn achterlicht of is dat een kerosineleiding van de NATO ?

Om de zeer eenvoudige reden: bij een erfdienstbaarheid ondergronds mag je ofwel NAAST de dienstbaarheid bouwen of planten zetten maar soms staat ook beschreven dat je Xmeter van die erfdienstbaarheid moet zitten.
Kijk dit na voor je begint !!
Wij hebben een klant gehad waar die natoleiding liep.
Toen we starten met de tuinwerken zwembad, spitwerken, poolhouse landen tot onze grote verbijstering een helicopter met gewapende militairen.
Wat zijn jullie aan het doen en als ze dan zo wat zicht geven op hun mitraillette koffiemolen dan word ik heel meegaand.
Met alles mogen stoppen.
Heeft klant een aardig duitje gekost.

Zoals Tomvdw zegt: geen stepocblokken maar uitkisten en betoneren.
Of als je opziet tegen bekistingen , mets dan een muurtje in betonblok

Lid geworden
6 mrt 2022
Waarderingsscore
5
Punten
3
Geen zorgen, ik heb een splinternieuwe bouwvergunning voor dit tuinhuis. De erfdienstbaarheid is een waterafvoer omdat onze percelen hoger gelegen zijn dan de achterburen. Deze is tot ongeveer -1 meter gevuld met grote stenen.

Dus jullie zeggen omkisten en in 1x gieten? Want dat is toch een redelijk gewicht aan beton dat tegen die bekisting zal duwen, daar heb ik wel wat bang voor. Het muurtje metsen als 'stevige' bekisting lijkt me dan mss inderdaad een goede optie en dan deze goed stutten aan de achterkant. En erna moet dat muurtje dan gewoon weer weggehaald worden?

Merci mannen.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
669
Punten
113
Je kunt een bekistingssysteem huren en dat gebruiken. Handigste is een gewone kist met wartels en daarna aanvullen verdichten en vloerplaat storten.

Lid geworden
6 mrt 2022
Waarderingsscore
5
Punten
3
Topic opvolging is altijd leuk dus toch even het resultaat plaatsen. in 1 keer gegoten zoals hier aangeraden werd.
Vanaf wanneer mag ik ontkisten?

Thanks,

Bijlagen

• omkisting.jpg
    omkisting.jpg
    432,2 KB · Weergaven: 35
  • beton.jpg
    beton.jpg
    441,5 KB · Weergaven: 35

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
669
Punten
113
Topic opvolging is altijd leuk dus toch even het resultaat plaatsen. in 1 keer gegoten zoals hier aangeraden werd.

Thanks,
Netjes gedaan!
Wel 1 opmerking je had XPS moeten gebruiken ipv PUR. XPS neemt nagenoeg (wordt ook in grondtoepassingen, bv kelderisolatie gebruikt) geen vocht op, daar waar PUR dit wel doet.

Lid geworden
6 mrt 2022
Waarderingsscore
5
Punten
3

Thanks,
Netjes gedaan!
Wel 1 opmerking je had XPS moeten gebruiken ipv PUR. XPS neemt nagenoeg (wordt ook in grondtoepassingen, bv kelderisolatie gebruikt) geen vocht op, daar waar PUR dit wel doet.
Thanks, de pur is ondertussen al weg hoor. Dat is gewoon om een lagere aanzet van de buitengevel te verkrijgen na het storten

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan