• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vorstvrije buitenkraan lekt bij gebruik

xardy

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2014
Berichten
33
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik heb aan mijn achtergevel een vorstvrije buitenkraan van Hansa https://www.hansa.com/nl-be/products/design-lijnen/hansa/vorstvrije-buitenmuurkraan/69509101

Als ik deze gebruik dan komt er altijd water uit langs de sleutel waarmee je de kraan open en dicht draait. Dit is al sinds dat deze kraan geplaatst is. Ik dacht altijd dat dit normaal was aan deze soort kranen?
Maar nu stroomt het water er uit ipv druppen.

Probleem 2: als ik nu de kraan dicht draai dan is deze niet altijd goed dicht en blijft er water stromen, als ik dan wat pruts en beetje heen en weer draai gaat hij uiteindelijk wel dicht...

Probleem 3: het is altijd al zo geweest dat als je de kraan dichtdraait de sleutel van de pin glijd omdat deze te diep zit.


Iemand ervaring met deze kraan en mij kan zeggen welke onderdelen ik moet vervangen om deze problemen op te lossen?
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Dit soort kranen lekt enkel als je de kraan dicht hebt gedraaid en via de gewone uitloop. Het is niet de bedoeling dat ze de hele tijd lekken en zeker niet via de sleutel.

Ik gok dat er iemand het binnenwerk niet goed op maat heeft gemaakt, of dat er ergens iets los is gekomen. Voorkant even demonteren, kijken of er geen O-ring defect is en of de bedieningsbuis niet te lang / kort is. (Zie installatie handleiding)
 
Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
22
Waarderingsscore
3
Punten
3
In dergelijke kranen zit een stang, omdat de afsluiter eigenlijk binnen in de muur zit. Het ziet er naar uit dat de stang te kort afgezaagd is waardoor je dus een lek hebt langs de "sleutelkant". Ook bij sluiten heb je nipt geen lek, omdat je het mechanisme door het wrikken blijkbaar nipt diep genoeg kan duwen.

Je zal dus een nieuwe stang nodig hebben + mal om deze op juiste lengte af te zagen.


Hopelijk kan je de kraan langs binnen ook afsluiten? Anders kan je wel even zonder water zitten als je de kraan losdraait en het niet direct opgelost krijgt.
 

xardy

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2014
Berichten
33
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ok, ik vermoede al dat het die stang was die te kort is na de constructie te bekijken.

Jammer genoeg heb ik geen mal hopelijk zit er 1 bij de nieuwe stang.

En de kraan kan ik niet langs binnen afsluiten, enkel met de hoofdkraan. Maar voorlopig krijg ik ze nog gesloten dus lekt er geen water.
 

xardy

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2014
Berichten
33
Waarderingsscore
4
Punten
8
Zo, probleem opgelost.

Nieuwe stang gekocht en een halve cm langer dan de huidige stang gemaakt.
Kraan sluit nu gemakkelijker en er komt geen water meer langs voor uit als de tuinslang is aangesloten.

Bedankt voor de hulp
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Wel opletten bij het sluiten van dit soort kranen. Het is een relatief lange buis tot binnen en deze zit vol water. Dus na het sluiten loopt dat water er nog uit. Mensen hebben tijdens deze fase soms de neiging om dan maar iets harder dicht te draaien tot het stopt (wat het tegen dan toch al zou gedaan hebben). Zo raken de rubbers en ringen beschadigd en na een tijd gaat de kraan lekken. Dicht is dicht. Niet forceren en geduld totdat de buis leeggelopen is.
 

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
258
Waarderingsscore
26
Punten
28
Hoi hoi,

Is het verstandig om in volgende situatie aan de binnenkant van de vorstvrije buitenkraan toch ook een kraantje langs binnenkant te hebben om te kunnen dichtzetten?

Dit is onze keuken (tegen 2 buitengevels) zie tekening hieronder. Achteraan willen we naast de regenpijp een buitenkraantje (blauwe lijn). Echter komt langs de binnenkant de keuken en vrees ik dus voor mogelijkse lekken, want als dat gebeurt, kan ik men keuken weggooien vrees ik.
Ik had initieel het idee om dat mee te laten aansluiten op het circuit van sanitair van de keuken. Als ik dan een blijvend probleem heb met de buitenkraan (bijvoorbeeld zo'n lek) dan moet ik het volledige keukencircuit mee uitschakelen en lijkt me niet zo goed, daarom dacht ik eraan om langs binnen ook een kraantje te zetten. Of lijkt jullie dit onverstandig?

Andere optie: aparte leiding naar die buitenkraan.

Ik zie graag jullie meningen tegemoet, dan kan ik de loodgieter verder aansturen.
groetjes en alvast bedankt!
keuken buitenkraan en binnenkraantje.png
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Kan je wel aan de muur komen zonder de keukenkastjes te moeten slopen?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou de leiding afzonderlijk trekken vanaf een collector. Dan kan je aan de collector nog kiezen of je op regenwater of leidingwater zet.
 

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
258
Waarderingsscore
26
Punten
28
Kan je wel aan de muur komen zonder de keukenkastjes te moeten slopen?
Het is nog nieuwbouw, dus het kan nu nog allemaal eerst voorzien worden.
Of bedoel je nadien, als er problemen zich voordoen?
 

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
258
Waarderingsscore
26
Punten
28
Ik zou de leiding afzonderlijk trekken vanaf een collector. Dan kan je aan de collector nog kiezen of je op regenwater of leidingwater zet.
Top,
dat was ik dus vergeten dat ik dat ooit gezegd had van dat op regenwater te zetten.
Dus eigenlijk is dat vroeger beslist en gewoon uit men koppie gegaan. Het komt dus sowieso op aparte leiding.

En qua locatie, zou je dat daar plaatsen of eerder aan de andere kant van de spoelbak (links ervan). Bedenk net zelf dat idee.
Op de tekening hieronder in het rood aangegeven als 2de mogelijkheid.
Ik heb eronder nog een grijze lijn getrokken om duidelijk te maken dat onder dat aanrecht een dubbele kastenwand zit en uiteraard het linkse deel enkel maar via links van de grijze lijn bereikbaar is.

thx
Daarkeuken buitenkraan en binnenkraantje 2.png
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Waarom wil je daar nog aan kunnen vanuit je kast?
Hier zit de leiding van de buitenkraan gewoon in de muur, net zoals een alpex in de badkamer of toilet. Daar zie je niks van.
Als ik wil afsluiten, dan doe ik dat op de collector.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan