• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorzetwand ytong en isoleren badkamer

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo wij gaan binnenkort beginnnen met het afwerken van de badkamer.

Ruimte is op het gelijkvloers en de buitenmuur is een steense muur ongeïsoleerd.

Het is momenteel  niet mogelijk om langs de buitenzijde te isoleren aangezien de gevel afgezet is met metaalplaten en we dit graag nog een aantal jaren zouden latern hangen. Nu had ik het idee om langs binnen te isoleren en een ytong voorzetwand te zetten. Welke opbouw is hier het meest aangewezen ? 

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Zit er een verdieping boven die ruimte of meteen een dak? Is dit dan een plat dak of zadeldak? En is dit dak (of het plafond) al geïsoleerd?

Ik neem aan dat de muren momenteel geen vochtproblemen hebben?

Als je spreekt over Ytong, heb je het dan over de traditionele bouwblok of over Multipor? Al eens gedacht aan kalk-hennep?
 

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Keon zei:
Zit er een verdieping boven die ruimte of meteen een dak? Is dit dan een plat dak of zadeldak? En is dit dak (of het plafond) al geïsoleerd?

Ik neem aan dat de muren momenteel geen vochtproblemen hebben?

Als je spreekt over Ytong, heb je het dan over de traditionele bouwblok of over Multipor? Al eens gedacht aan kalk-hennep?

Er is een nieuw plat dak (osb/dampscherm in roofing/12cm pir plaat/epdm). De muren zijn geïnjecteerd en volledig droog.  Wij hadden het idee om gewone ytong stenen te gebruiken, andere materialen zijn ons onbekend.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wel een gewone Xella Ytong (cellenbeton) bouwblok heeft een lambda-waarde van 0,09 à 0,12W/m.K. Ondertussen heeft Xella ook de Multipor cellenbetonblok ontwikkeld speciaal voor binnenisolatie, de lambda-waarde daarvan is 0,045W/m.K. Nadeel is wel dat Multipor vrij duur is ca. 23€/m² (50mm dikte).

Een goed alternatief is kalkhennep (lambda 0,07W/m.K). Ik denk qua prijs vergelijkbaar met gewone Ytong.

Zowel cellenbeton als kalkhennep zijn capillair hetgeen een belangrijke eigenschap is voor (binnen-) isolatie. In beide gevallen zet je ze rechtstreeks tegen uw naakte bakstenen muur (volgens instructies van de leverancier). Indien er een gips-bepleistering is, deze dus eerst weghalen.

Onderaan moet je wel uitkijken, als het onderste deel nog vochtig kan zijn vanwege opstijgend vocht dan plaats je daar best een PE-folie (of bijv. stukje Kerdi scherm) tot aan de droge laag.

Wat had je qua ventilatie in gedachten?
 

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
 

Dus het is geen goed idee om nog isolatie (ik weet niet welk type best) tussen ytong en bestaande muur te steken. 

Er wordt een ventilatie systeem c geplaatst in de woning.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Met binnenisolatie is 8cm zowat het economisch (en praktisch aangewezen) maximum. 5 à 6cm is zeker voldoende.

Als je echt dikker wenst te isoleren, moet je ook naar een ander concept overstappen, met name uw wanden aan de binnenzijde dampremmend afwerken en permanent ventileren. Met bovenstaande capillaire materialen is een damprem niet nodig.

Onthou dat iedere cm binnenisolatie veel effectiever is dan een cm buitenisolatie! 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Door Keon

Onthou dat iedere cm binnenisolatie veel effectiever is dan een cm buitenisolatie! 

 Ik snap niet wat deze misvatting hierbij  komt doen, het gaat hier helemaal niet om buitenisolatie.

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wat ik wil aangeven is dat binnenisolatie de massa van uw buitenmuren uitspeelt en zo het buitenklimaat tempert. Op die manier heeft een cm binnenisolatie in de praktijk meer effect dan een cm buitenisolatie.

(Of dat een misvatting is, daar ik hier niet wéér of discussiëren... ).
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Voor toekomstige forumbezoekers en TS. Laat het duidelijk zijn dat Keon zijn mening niet gedeeld wordt door vele anderen.

Denk goed na voor je zomaar zijn raadgevingen opvolgt, je kan er later wel eens spijt van hebben.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
boran zei:
Voor toekomstige forumbezoekers en TS. Laat het duidelijk zijn dat Keon zijn mening niet gedeeld wordt door vele anderen.

Denk goed na voor je zomaar zijn raadgevingen opvolgt, je kan er later wel eens spijt van hebben.

Wat betreft binnen/buiten isolatie is er inderdaad wat onenigheid. Wat hierboven vermeld staat over de blokken volg ik wel.
 

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dus het is niet aangewezen om isolatie te plaatsen tussen Ytong en buitenmuur ?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Op zich kan dat wel hoor... zeker in uw geval.

Misschien eerst even wat achtergrondinfo... er zijn grosso modo twee concepten om  van uw leefvocht af te geraken:

Concept 1: Vocht afvoeren via de muren (via dampdiffusie) = old school

Wil je het vocht via de muren afvoeren, dan werk je best met vochtbufferende en capillaire isolatiematerialen die rechtstreeks contact maken met de bakstenen buitenmuur. Als er op de overgang isolatie/buitenmuur toch condens ontstaat dan zorgt de capillariteit van uw isolatiemateriaal ervoor dat dit vocht verdeeld wordt over een veel groter oppervlak en zo zelfs deels weer kan verdampen naar uw leefruimte.

Om van uw vocht af te geraken, is geforceerde ventilatie (in theorie) dus niet nodig. Je moet wel zorgen dat uw binnenafwerking ook dampopen (en capillair) is, bv. geen gipspleisters (= niet-capillair) maar kalkpleisters gebruiken, kalkverf, tegelen tot een minimum beperken, ...

Concept 2: Vocht afvoeren via gedwongen ventilatie = moderne tijden

Bij dit systeem kan je alle mogelijke isolatie-materialen gebruiken zolang je ze maar verstopt achter een dampscherm. Uw ventilatie-systeem zorgt immers voor het afvoeren van alle damp.

 

==> Terug naar uw badkamer... Vermits je toch beschikt over een C-ventilatie-systeem kan je de twee concepten een beetje mengen.

Aan de binnenzijde van uw bakstenen buitenmuren plaats je eerst een isolatiemateriaal naar keuze, dan een dampscherm (dit mag hier zelfs een echte damprem zijn zoals PE-folie) en finaal de Ytong-blokken.

De Ytong-blokken kunnen dan hun rol van vochtbuffer uitspelen (als je rekening houdt met de afwerking volgens concept 1).

Na (en liefst tijdens) het gebruik van uw badkamer moet je dan uw ventilatie-systeem zijn werk laten doen...

Zorg bij het aanbrengen van het dampscherm voor een goede aansluiting met het dampscherm van uw plafond.
 

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok bedankt voor de info. Dus dan zou ik harde pir platen met alu dampscherm t
egen de binnenmuur bevestigen en hiervoor dan de Ytong stenen. Het enige probleem is om een aansluiting te maken met het dampscherm in het dak gezien de opbouw hiervan...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ja met zulke PIR-platen kan je uit de voeten... alu zijde naar de binnenkant en de naden afkleven.

Plafond-aansluiting kan je ook doen met een kit-spuit (niet op bais van siliconen maar wel op PU- of  MS-basis). Je moet wel aan de dampdichting van het plafond geraken... je schreef eerder dat je hier roofing (!) hebt gebruikt (?) of was dat een bestaande afdichting?

Maar uw plafond-afwerking aan de binnenzijde is OSB... dat is op zich voldoende dampremmend maar dan zou ik wel een brede tape gebruiken voor de aansluiting. 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik denk als je een plat dak isoleert langs buiten dat het niet ongewoon is om buiten op de OSB-platen een dampdichting (hier: roofing) te gebruiken, Keon.

Dus van binnen naar buiten: dakconstructie - OSB (of andere) - dampdichting - isolatie - dakbedekking.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Thomas, dat weet ik maar Dada omschreef zijn dakopbouw als volgt (Bi->Bu) : OSB - Roofing als dampscherm - Isolatie - EPDM.

Stel dat je niet meer aan de roofing geraakt om het dampscherm van uw wanden erop aan te sluiten dan volstaat het om aan te sluiten op de OSB plaat omdat OSB ook redelijk dampremmend is.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Alvorens de rest kan genuanceerd worden eerst de voornaamste bemerkingen:
Door Keon

er zijn grosso modo twee concepten om  van uw leefvocht af te geraken:

Er is maar één concept om daar van af te geraken en dat is ventileren, niet alleen voor het vocht maar ook voor alle andere schadelijke stoffen te beginnen met CO2. 
Door Keon

Vocht afvoeren via gedwongen ventilatie = moderne tijden

Bij dit systeem kan je alle mogelijke isolatie-materialen gebruiken zolang je ze maar verstopt achter een dampscherm. Uw ventilatie-systeem zorgt immers voor het afvoeren van alle damp.

Veel te kort door de bocht. Er wordt te vaak gedacht in de letterlijke betekenis van damp en dampscherm. Het gaat immers niet om damp maar om binnenlucht die door ze te verwarmen een hogere RELATIEVE vochtigheid heeft gekregen. Geen damp maar lucht die condenseert op een kouder vlak.

Bij 'alle mogelijke isolatiematerialen' zijn er een pak die je, met of zonder ventilatie, beter niet gebruikt als binnenisolatie. 
Door Keon

Wel een gewone Xella Ytong (cellenbeton) bouwblok heeft een lambda-waarde van 0,09 à 0,12W/m.K. Ondertussen heeft Xella ook de Multipor cellenbetonblok ontwikkeld speciaal voor binnenisolatie, de lambda-waarde daarvan is 0,045W/m.K. Nadeel is wel dat Multipor vrij duur is ca. 23€/m² (50mm dikte).

Dit kan wel een zeer goed alternatief zijn. Als ik me niet vergis is het dan best dat je deze blokken zonder spouw en dus  in volle contact met de buitenmuur plaatst. 
 

Dada400

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok, dus dan zal het isoleren worden met pir platen met een ytong steen ervoor. Nu heb ik nog een vraagje ivm met condensatieproblemen. In de bureue ruimte zouden we de buitengevel op termijn langs buiten isoleren (binnen een jaar of 5). Vormt dit een probleem als we nu gewoon lattenwerk op de muur met daarop OSB 3 18MM en daarop gipsplaat 12,5mm plaatsen ? 

De muur zelf staat droog.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan