• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Voorstel voor zonnepanelen, wat denken jullie hier van ?

Baroby

Lid
Reaction score
14
Ik heb een voorstel ontvangen voor onze installtie van zonnepanelen, met optioneel een batterij.
SMA is een compromis dat ik heb moeten sluiten met mijn vrouw; geen nood om andere oplossingen als omvormer voor te stellen ( als merk dan toch, ander type is zeker een mogelijkheid )
Ik kom hier aan 170€ per paneel voor Longi; die worden aan de helft van de prijs online voorgesteld. Of is die prijszetting normaal ? ( aangezien ze een afzonderlijke prijs rekenen voor de installatie)
Ik kijk alvast uit naar jullie feedback.
1703537014922.png

Gewoon meerdere offertes vragen.
We weten ook niet of er extra moeilijkheden zijn voor de plaatsing.
We weten ook niet wat je nood is. Heb je zoveel opbrengst nodig ?
20kwp op 10kw omvormer kan, maar misschien zijn er betere opstellingen.
Je kan ook met 2 of 3 omvormers werken, zonder optimizers eventueel.

SMA is zeker een goede keuze qua omvormer. Zie niet in waarom dat negatief klinkt in "compromis moeten sluiten". Zou persoonlijk ook voor SMA of Solar Edge gaan.

Ik snap het nut niet volledig van die optimzers in combinatie met dat type omvormer (die heeft 2 MPP-ingangen waarbij je op de 2de MPP-ingang nog eens 2 strings kan aansluiten). Als je met schaduw te maken zou hebben zou ik het misschien nog kunnen begrijpen, misschien...
Ik ken je opstelling niet (kan ik niet afleiden uit het verhaal), maar ik ga van de veronderstelling uit dat de panelen zoals de offerte vermeld bij die optimizers enkel oost en west liggen.

Last edited:
Dat was ook mijn bedenking: waarom optimizers voor O-W opstelling als de omvormer toch 2 MPPT's heeft?

En 20.6kWp op een 10kW omvormer? Dan is meer dan 200% paneelvermogen/omvormervermogen! Misschien mogelijk met O-W maar dan zou ik toch eerst eens zelf die stringconfiguratie 100% nakijken en afchecken met de datasheet van de omvormer en ook eens ingeven in SMA sunny design tool voordat ik mijn handtekening onder die offerte zet.

Voor de rest: te weinig info.
Welke stringconfiguratie? Hoeveel panelen en welke strings op oost en west? Exacte oriëntatie en inclinatie van die 2 dakvlakken? Wat is net de achtergrond van die "conpromis" waarvan SMA als merk het resultaat is?

Wat meer info is toch aangeraden...
Voorts, prijs van de omvormer (exc.BTW) vind ik persoonlijk ook aan de hoge kant.

Sorry voor de onvolledige beschrijving. Ik ben met zoveel zaken tegelijk bezig dat ik soms wat te snel wil gaan. De opzet is als volgt. Hoofd-dak zal 28 panelen krijgen, die zijn zuid gericht. Op het tweede dak (L-structuur) komen 10 panelen richting oosten en 10 panelen richting het westen. Op die 10+10 komen de optimizer. Mijn vrouw wilt onder geen omstandigheid een Israëlische omvormer en liefst ook geen Chinese... Pick your battles, ik heb geen voorkeur dus een SMA is prima voor mij.
Ik was ook eerst van 2 omvormers uit gegaan, samen goed voor 10kw. Maar die oplossing (met Huawei omvormers) kwam even duur uit, maar dan zonder de batterij inbegrepen... Dat is er wat over denk ik. Een 10kw omvormer van Huawei is blijkbaar geen optie omdat Iverlek die niet aanvaard aangezien ik een 400V aansluiting zal hebben... Blijkbaar. Ze kunnen me wijsmaken wat ze willen natuurlijk want ik ken hier niets van.

Datasheet van de panelen en de omvormer?

Afgechecked in Sunny Design of iets dergelijks?

Als ik zelf wat assumpties aanneem om de ontbrekende info in te vullen:
String van 20 panelen.
Voc paneel ongeveer 40V.
Voc string = 20 * 40V = 800V

Rode vlag.
Huishoudelijk mag je maar 750Vdc hebben.

Dit verhaal van 48 panelen lijkt me niet te kloppen, tot we meer concrete info hebben en het tegendeel bewezen wordt.

Aan 50% voorschot, bij acceptatie van de offerte zou ik nooit beginnen!!
Blijkbaar. Ze kunnen me wijsmaken wat ze willen natuurlijk want ik ken hier niets van.
Je kan toch zelf kijken of hij in de lijst met toegelaten omvormers staat.
Download lijst

Datasheet van de panelen en de omvormer?

Afgechecked in Sunny Design of iets dergelijks?

Als ik zelf wat assumpties aanneem om de ontbrekende info in te vullen:
String van 20 panelen.
Voc paneel ongeveer 40V.
Voc string = 20 * 40V = 800V

Rode vlag.
Huishoudelijk mag je maar 750Vdc hebben.

Dit verhaal van 48 panelen lijkt me niet te kloppen, tot we meer concrete info hebben en het tegendeel bewezen wordt.
Dit is de info die ik heb gekregen ivm de omvormer en de panelen.
Ik ga er van uit dat die mannen weten wat ze doen natuurlijk, maar zal het hen nog eens duidelijk vragen of alles is afgechecked in Sunny Design of dergelijks.
Ivm de 50% voorschot, daar wordt nog wel een mouw aangepast + Deze jongens werken nauw samen met onze dakwerker, en die heeft verschillende fases te doorlopen in onze renovatie.
Als ik online naar de prijzen van de 'Sunny Tripower 10.0 Smart Energy' kijk dan ligt die prijs er niet ver vandaan... Er zullen altijd wel uitschieters zijn natuurlijk.

Attachments

• longi paneel.pdf
    474,6 KB · Views: 11
  • sma 10 kw.pdf
    530,9 KB · Views: 8
maar zal het hen nog eens duidelijk vragen of alles is afgechecked in Sunny Design of dergelijks.
Beter de pdf van Sunny Design opvragen, dan kun je het zelf nalezen, als hun immers ja zeggen weet je nog niets.

Voc paneel is 39.43V
Ik zat er niet ver naast met die geschatte 40V...

20*39.43V = 788.6V te hoog

Ik ga er van uit dat die mannen weten wat ze doen natuurlijk
Verkeerde ingesteldheid, zeker bij zonnepaneleninstallateurs...
Het gaat hier over een aankoop van bijna 29k, dat is niet niks he.

maar zal het hen nog eens duidelijk vragen of alles is afgechecked in Sunny Design of dergelijks.
En als ze dan gewoon "ja" zeggen, neem je daar dan vrede mee?
Vraag inderdaadhet volledige rapport op en controleer dat zelf. Reproduceer zelf even deze configuratie in Sunny design en check of dat lukt.

Op basis van de info die je geeft, lijkt me de kans reëel dat er het e.e.a. scheef zit, ook al is dat niet de feedback die je voor ogen had om te krijgen.

Last edited:
Voor de panelen zelf lijken dit prijzen van voor de zomer. Ook wat reservaties bij de aantallen per string.

Datasheet omvormer
Max. vermogen van de PV-generator. 15000Wp
Jouw offerte gaat over 20640Wp. Je kan wel wat flirten met die grens maar dit gaat toch zwaar over de limiet.

Alsook:

Datasheet Paneel:
Current at maximum power: 12.97A
Versus datasheet Omvormer:
Max. ingangsstroom ingang A / ingang B. 12.5A / 25A

Ik heb geen reservaties meer, dit is gewoonweg een verkeerde configuratie. Die panelen zijn niet compatibel met die omvormer, ook niet bij kortere strings.
Die panelen kunnen bij STC nooit in MPP werken. De tracker gaat continu tegen zijn limiet aanlopen. Geen idee trouwens wat een omvormer doet in zo'n situatie: suboptimaal door blijven werken of in fout gaan?

Last edited:
Als ik online naar de prijzen van de 'Sunny Tripower 10.0 Smart Energy' kijk dan ligt die prijs er niet ver vandaan... Er zullen altijd wel uitschieters zijn natuurlijk.
Eerste hit op het www: Hier betaal je beduidend minder: 3528,93€ inc 21% BTW oftewel 2916, 47€ exc. BTW. Dat is maar liefst +/- 865€ exc. BTW minder. Ik noem dat ver vandaan.
Andere aanbieders (oa deze) zitten ook rond die 3530€ inc. BTW en zelfs minder, de groothandel waar ik aankocht (particulier) is zelfs nog een stuk goedkoper en daar loopt het verschil op tot ruim 1000€.
Ik treed @D I Y hierin bij, dit lijken me prijzen uit een ver(der) verleden, en niet alleen voor de panelen.

Bedankt voor die informatie! Nu heb ik iets waarmee ik terug kan gaan!

Wat plaatsing betreft: 50u aan 50€: ze gaan daar toch niet met 2 man 3 dagen aan werken?

Laatdie batterij er maar uit. Dat krijg je nooit terugverdiend aan die prijs.

Geen voorschotten betalen, dat is allemaal standaard materiaal, en die plaatsing moet goedkoper kunnen tenzij je dak heel moeilijk te bereiken is.

Zijn er mensen die hun panelen en omvormer zelf kopen en dan gewoon laten installeren?

Zijn er mensen die hun panelen en omvormer zelf kopen en dan gewoon laten installeren?
Ik wens jou veel succes bij het vinden van een installateur die dat wil doen.
Dan zal het zeker 50u aan 50€ zijn. Nu ja, dat is nu ook natuurlijk.

Doe-het-zelf op een zadeldak is niet aan te raden. Het is moeilijk én gevaarlijk.

Last edited:
Ik zou sterk aanraden om bij meerdere firma's offertes te vragen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief