Voorontwerp

Lid geworden
30 okt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo bouw liefhebbers šŸ˜Š

wij zijn bezig met het voorontwerp van onze moderne HOB met zadeldak.
Graag jullie mening, zijn er zaken die jullie echt anders zouden doen?
Het interieur wordt intussen in 3D uitgewerkt, dat zal natuurlijk een beter visueel beeld geven.

Niet onbelangrijk, de tuin is op het zuiden gericht.

Bijlagen

• 3FC306FF-3EA4-4789-BCAC-A51EBAE3CD80.jpeg
    3FC306FF-3EA4-4789-BCAC-A51EBAE3CD80.jpeg
    77,1 KB · Weergaven: 178
  • 6362CE17-C669-44B3-AA5E-23B56D9F1B41.jpeg
    6362CE17-C669-44B3-AA5E-23B56D9F1B41.jpeg
    96,3 KB · Weergaven: 166
  • A44C9BB6-35C2-44BC-A25F-8F9380860C1F.jpeg
    A44C9BB6-35C2-44BC-A25F-8F9380860C1F.jpeg
    273,3 KB · Weergaven: 149
  • 26C0CBFF-5239-4205-BF78-348528510777.jpeg
    26C0CBFF-5239-4205-BF78-348528510777.jpeg
    244,9 KB · Weergaven: 156

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
Rechtstreekse toegang van keuken naar berging.
Wassen en drogen doen wij op het verdiep, zeker met een dakterras, kan je daar nog dingen te drogen hangen.
Ik zou zeker een leefkeuken plaatsen waarbij eetkamer en keuken eiland meer bij elkaar horen.
TV kijken met grote glaspartijen waar zon op valt, zou ik niet doen. Meer ramen naar het noorden en beperken naar het zuiden( maar.dat is natuurlijk moeilijker met die oriƫntering.
Ken gezinssituatie niet of plannen Nara toekomst, maar neem zolder meteen mee in de plannen. Extra douchekamer, toilet,....
Afmetingen overdekt terras staan er niet bij, maar voozie die voldoende groot.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Rechtstreekse toegang van keuken naar berging.
Dat was iets dat mij toch ook direct opviel.
Het aantal keer dat ik elke dag van de keuken naar de berging ga en omgekeerd .. heb ik nog nooit geteld .. maar is zeker niet te onderschatten.

• Leuk
Waarderingen: KIBA

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Wel geestig ontwerp.
Open ruim, luchtig en geen gezever.
De bovenstaande opmerkingen ff mee nemen in het overleg.

Alleen ik mis wat afmetingen ??
Bv je overdekt terras , als er een deur of schuifdeur zit in het vlak aan de keuken, loop je boenk op de tafel.
Schuifdeur in de glaspartij verticaal ? Boenk er op. Scheufdeuren aan de zitruimte ? Wil je dit echt ? Want dit is eigenlijke de meest geborgen en intieme hoek van heel de woning.
En je overdekt terras heeft een oppervlakte gekregen die eigenlijk naar mijn gevoel te klein is. je kan er NIET langs.

Ik mis dus vooral : hoe ga ik van binnen naar de tuin ?
Deur? Zie ik niet
Schuifdeur ? Dat is de standardoplossing van 13 in een dozijn. Maar ik zie niet direct waar ... ( en ik mag zeggen dat ik ervaring daar in heb)
Dubbele schuifdeur dan ? Ja maar dan staat de zitruimte helemaal open.
Pivoterende deuren ? weerom waar ?

Eigenlijk , en ik denk nu zeker NIET aan budget , maar zou gans de glaswand ( horizontale ) moeten openvouwen en weggezet worden aan de zijkanten. Pas dan zou ik zeggen WAAUW

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
165
Punten
63
Eerlijk gezegd, ons overdekt terras is nog kleiner en we hebben er nog nooit een probleem mee gehad.

• Leuk
Waarderingen: Mkmc

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
nu wel
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Maak ik dikwijls mee, kom ik ergens en zeg ik: tjiens waarom is dit zo gedaan, had je niet beter zus gedaan ?

En dan krijg ik na enkele dagen een telefoneke: zeg plezante na loop ik daar al dagen op te letten en het wordt erger en erger .
Beste voorbeeld is dit
Knuppelpad bij B BI -er
:Fietser op zijn bek:

• Haha
Waarderingen: Mkmc
Lid geworden
30 okt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Inderdaad, misschien kort toelichten, we zijn een koppel van 32 en 38 jaar, 2 kindjes van 6maand en eentje van 4 jaar, eer dat we er in wonen zijn we 3 jaar verder. Betreft afmetingen staan deze er niet op inderdaad, ik kan hier wel met mijn lat meten natuurlijk, 1 cm is 1 meter :)

Woning is 10 meter breed en 17 diep inclusief overdekte delen. Terras zoals getekend is 4 diep, 3,6 breed, de vloer van het terras zouden we nog een beetje kunnen doortrekken, we hoeven niet per se te stoppen gelijk met het afdak. Thuis is het terras ook 3,6 breed (perfect), wel 2 meter langer maar eigenlijk onnodig.

Dakoverdek is 1 meter diep aan de woonkamer, is dat niet voldoende, ook juist om hitte tegen te gaan en doch geen screens te moeten gebruiken. Tv wordt zelden overdag gekeken daar we steeds overdag werken, tegen de tijd dat we kunnen kijken is de zon in het zuidwesten en zal niet meer veel in de woonkamer schijnen, dat van de zon gaan we het effect ook zien tijdens de 3d beelden...

In ons huidige woning is de keuken dubbel zo klein, past alles erin en ga ik praktisch niet vaak naar de berging (ik heb bijna geen voeding in de berging staan, behalve een vriezer en eenmaal zaken die ik niet vaak gebruik bijvoorbeeld bakspullen etc.) nu zal dat toch nog minder het geval zijn denk ik in dat opzicht. Ik zie persoonlijk het nut niet dat het altijd verbonden moet zijn met elkaar, er kan nog wel gewerkt worden met een verborgen deur naar de berging maar dan geef ik een ruime kast op in de keuken (net waar ik het liefst een koffiehoekje zou maken). Dat is een punt waar we nog over moeten nadenken.

We wouden per se een ruim zithoek achter, sorry wij zitten meer in de woonkamer dan in de keuken :) en een dagelijks eethoek naar de tuin toe. Uitgebreid eten met familie vrienden gebeurt voornamelijk in de warmere maanden buiten dus wouden we niet super veel aandacht geven aan de eetkamer binnen. In onze huidige woning spreek ik hier over ervaring wat betreft de eetkamer. Het zicht tussen keuken en eetkamer is wel half open en kan er gecommuniceerd worden en er komt daglicht via de zijraam in de keuken, er is een halfhoge muur voorzien om de afwas verborgen te houden (wat ik wel belangrijk vond).
We willen ook niet Ć©Ć©n groot open ruimte, maar ook niet helemaal afgesloten, vanuit zithoek hadden we liefst geen rechtstreekse zicht op de keuken.

Schuifdeur (lijkt mij het meest praktische) aan eethoek van de keuken, 3 meter breed, ruimte tussen schuifdeur en eethoek is 1.5 meter, hier thuis staat het eiland ook pal aan het schuifraam, op 1.10m en is nooit iets geweest waar ik over heb zitten vloeken, wel handig om veel op te zetten als je op terras aan het eten bent... maar nu je het zegt zeker niet onbelangrijk.
Daarnaast werken met een deur via de de woonkamer, daar is voldoende ruimte achter de zithoek voor het open te trekken, maar eerlijk daar ben ik nog niet over uit, wat jij aanhaalt @lukanar lijkt mij ook wel wat, hoe zou je dan naar de tuin gaan? Daarover staat ook nog niets 'vast'. Dat vind ik net het moeilijkste..

De scheiding tussen eetkamer en zithoek zal verschoven worden tegen muur om meer licht binnen te halen of er zal iets met open vakken gemaakt worden dat is nog te bezien.

Ik had ook graag waskot boven @Mario_ , maar ruimte is er niet echt, ik zou het volgens architect in de dressing kunnen zetten maar een droogkast geeft enorm veel stof, dus dacht ik eventueel een koker van de dressing naar beneden in de technische ruime en daar mijn toestellen zetten. Strijk gaat naar de strijkdienst, dus echt een strijkkamer is niet nodig. De vide was een must voor mij en dat wou ik niet opgeven. Er staat ook een grote boom dat enerzijds een mooi zicht geeft anderzijds niet directe inkijk naar binnen, daar wil ik het raam zelfs breder.

Zolder gaan we in principe wel voorzieningen leggen voor sanitair etc. maar afwerken zal waarschijnlijk niet voor onmiddellijk zijn, er komen wel 3 dakvensters, ik twijfel of ik niet een raam in de zijgevel plaats, geen idee wat voor zicht dat gaat geven. Het wordt een heel mooi ruimte waar we veel in kunnen doen maar we willen het zoveel mogelijk 'open' laten, en anders kunnen we nog met valse wanden werken op termijn.

Inderdaad, liefst geen commentaar over budget want dat is niet de vraag :) Eindeloze discussie dus daar zet ik al een punt achter.

Lid geworden
30 okt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Anderzijds wil ik nog zeggen dat de hoofdindeling niet helemaal omgegooid zal worden, hier heb ik te lang over nagedacht en gespeculeerd.
Ik heb al vaak keuken/eetkamer achter gezet en woonkamer naar voor gehaald ( zoals we n u ook wonen) maar deze indeling overtuigde mij gewoon het meest en dat is misschien iets persoonlijks. En als ik na 10 jaar klaag dan verkoop ik de boel om dan een oud hoeve te renoveren of zo :ROFLMAO: (dreamingoutloud)

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
Ik sluit me aan bij de andere commentaren en is op zich al een mooie indeling. Het toont ook dat je mooi zicht naar tuin en ruime woning kan hebben met met een HOB.

Enkel die inkom met technische ruimte is gigantisch. Wil je echt die open vide naast de trap? Als je die laat vallen zie ik toch veel voordelen:
  • Kan je technische ruimte en toilet beneden opschuiven naar de straat, technische ruimte dan met deur naast trap toegankelijk, dan kan je nog altijd bergkasten in uw technische ruimte voorzien.
  • uw bureau in living dan evenveel laten inspringen en met schuif/plooi deuren maken dat die uit het zicht is als je familiefeest hebt aan de grote tafel.
  • op eerste verdiep kan je dan ipv toilet onder trap naar zolder, gaan voor een douchecel en toilet, dan heb je 2 badkamers boven. Kan je ook een deur zetten in de gang voor dressing en zo heb je bijna een volledige master "wing" met slaapkamer, dressing en badkamer.
Over de zolder en dakvensters. Ik heb op aanraden van mijn architect het groter formaat (134 x 140cm) van Velux genomen en ben daar wel tevreden over, massa licht dat je binnen kan trekken, 2 of 3 zo'n ramen aan je voorkant en je kan later veel doen met die ruimte zonder dat je dan uw dak moet openbreken, isolatie aanpassen, ...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
Droogkast veel stof ? Geen probleem mee, en moest dat zijn, zet ik die zeker niet in een ruimte met voedingswaren

Bovenaan