• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp verbouwing bijgebouw

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Waarderingsscore
4
Punten
18
Allen,

we zijn van plan een grondige verbouwing door te voeren van onze achterbouw. In het ouderlijk gedeelte gaat de vloer er ook helemaal uit om alles ineens deftig te isoleren en af te werken.De achterbouw gaan we ook een stuk naar omhoog brengen en de dakhelling passen we aan naar 45° om meer ruimte op de mezzanine te krijgen. Er is al een architect aangesproken en we zitten in de eindfase van ons ontwerp.

Omdat onze woning op deze moment groter is dan hetgeen ze momenteel mogen bouwen in onze straat, mogen we onze achterbouw niet volledig afbreken. We dienen de zijmuren te laten staan, dus alleen het dak en de achtergevel gaan volledig weg. 
In deze achterbouw zit als volgt:
- Berging 2
- Keuken
- Bureau
- Leefruimte

Boven de berging, keuken en bureau is er dan nog een mezzanine voorzien die dienst gaat doen als recreatieve ruimte.

Maar doordat we deze achterbouw niet volledig mogen afbreken zitten we met een probleem qua muuropbouw.
De architect raad aan om de binnen- en buitenmuur van de achterbouw te laten staan, en deze als binnenmuur te gebruiken. Tegen deze buitenmuren komt dan een nieuwe isolatielaag van 12 à 14 cm, met daartegen een afwerking (we denken aan gevelbeplating). De achtermuur gaat wel traditioneel opgebouwd worden.
Op deze manier gaat onze tuin wel wat kleiner worden maar hier hebben we nog niet teveel schrik van. Het enige waar ik wat schrik voor heb, is de onderbreking tussen vloerisolatie en muurisolatie.

Initieel had ik in gedachte om de buitenmuur af te breken, de binnenmuur dan te onderkappen en deze te voorzien van een isolatieblok. Dan was de hele isolatieschil met elkaar verbonden en hadden we geen onderbreking. De architect gaf ons mee dat we de muurisolatie kunnen laten doorlopen tot op het maaiveld of er zelfs net iets onder (onze vloerpas ligt ±60cm hoger dan het maaiveld) en dat dit voldoende is voor de koudebrug op te vangen. 

Wat denken jullie van deze oplossing? De oplossing van de architect gaat waarschijnlijk goedkoper uitkomen omdat we onze buitenmuur niet dienen af te breken maar ik weet zelf niet goed wat ik van de onderbreking van de isolatie moet denken.

Met vriendelijke groet,
Papui

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Uit één van uw vorige topics leid ik af dat je overal massieve muren hebt...

- Hoe dik zijn die massieve muren?
- Hoe gaat uw architect dan de koudebrug van de muur zelf tussen de woning en de achterbouw oplossen?
- Heb je last van "opstijgend" vocht in de muren van de achterbouw?
- Hoe wordt de nieuwe vloer van de achterbouw opgebouwd?

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bepaalde topics die ik ooit heb gestart zijn door een echtscheiding en bijgevolg een verhuis niet meer van toepasing. In het huidig huis heb ik geen massieve muren. Ik weet nu wel niet naar welk topic je refereert maar zo goed als alles is hier met een spouw van ±4cm uitgevoerd. Ik denk wel dat de spouwmuren pas beginnen op ±20cm boven onze huidige vloerpas. Daaronder zijn het massieve muren waartegen er langs de buitenkant van die oudere sierstenen zijn geplaatst.

In heel de woning is geen sprake van opstijgend vocht. Dit is door de architect ook bekeken bij een plaatsbezoek en ze raad hier dan ook geen drastische maatregelingen voor aan. Zelf denk ik nochtans dat er geen waterkering in de muren zit, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Volgens haar was het niet mogelijk om de koudebrug tussen de muren van de achterbouw en de muren van de woning op te lossen. De spouw van de effectieve woning gaan we isoleren door middel van spouwmuurisolatie. Van deze koudebrug zouden we niet zo veel last hebben is me verteld.

De nieuwe vloeropbouw doorheen de hele woning gaat zijn als volgt:
- eerst alles uitgraven tot de gewenste diepte.
- betonplaat laten gieten (dikte afhankelijk van de ondergrond)
- isolatie plaatsen
- Vloerverwarming leggen
- daarop  een gepolierde betonvloer van enkele cm's dik als afwerking.

- de leidingen zouden we onder ofwel op de betonplaat kunnen gieten dacht ik. Het makkelijkste lijkt me onder zodat we isolatieplaten kunnen leggen i.p.v. met gespoten PUR te moeten werken.

De vloeropbouw gaat dus zowel in de woning als in de achterbouw hetzelfde zijn.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als er nog een spouw is, heeft langs buiten isoleren pas zin als je ofwel de spouw bovenaan afsluit ofwel geheel vult. En die 4cm is net te weinig om te vullen. Bovenaan afsluiten zou ik zeker doen.

Wat uw vloer betreft, als er geen waterkering in de muren zit, zou ik geen betonplaat voorzien. Dat leidt vaak net de vochtproblemen in de opgaande muren.

Een goed alternatief is vanaf de uitgegraven grond te beginnen met glasschuimgranulaat (isoleert en is anti-capillair), dan uw leidingen & chape en daarboven isolatieplaten met uw vvw.
In de zone van het granulaat kan je rondom een drainagebuis leggen om eventueel vocht weg te ventileren. Zie deze schets.

En in plaats van alles te onderkappen tegen de koudebrug kan je ook binnensiolatie voorzien met daartegen wandverwarming. Op die manier heb je minder last van de koudebrug.

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Waarderingsscore
4
Punten
18
We hebben een aantal maanden geleden al eens geïnformeerd naar spouwisolatie en de persoon die de offerte kwam opstellen heeft met een endoscoop onze spouw op diverse plaatsten geïnspecteerd. Volgens hem konden we onze spouw isoleren, hij maakte er geen probleem van. Het product waar hun mee werkte waren verlijmde EPS-parels dacht ik.

Als ik alle spouwen laat isoleren met die EPS-parels zit er overal al een kleine verbindende isolatielaag tussen woning en achterbouw. Daardoor wordt de koudebrug ook weer kleiner zou ik denken, niet? Op die manier zou ik dan ook zowiezo een gesloten spouw krijgen en toch weer een extra isolatie pakketje erbij.

Zelf ben ik geen voorstander van  binnenisolatie. Ik heb graag mijn massa als warmtebuffer. Alhoewel wandverwarming op bepaalde plaatsen zeker aangenaam kan zijn, daar twijfel ik niet aan.

Dat glasschuimgranulaat zal ik eens voorleggen aan de architect bij het volgend gesprek, klinkt interessant.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan