voorontwerp SOD betalen

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
bacco wrote:
met als gevolg dat een voorontwerp niet betalend is als de architect U daar niet op gewezen heeft omdat je dat als bouwleek niet geacht wordt allemaal vanzelf te weten

zo eenvoudig is het echt niet...

Een architect heeft recht op vergoeding voor alle diensten die hij verstrekt in de uitoefening van zijn beroep. Hij wordt niet vermoed kostenloos te werken.

Wel dient bewijs te worden geleverd van een overeenkomst en van de verrichte prestaties. Een overeenkomst kan ook mondeling...

Mijn reactie staat los van deze zaak.

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
bacco wrote:
Misschien eens horen bij Test Aankoop? Ik herinner mij dat ze daar een artikel over geschreven hadden (met als gevolg dat een voorontwerp niet betalend is als de architect U daar niet op gewezen heeft omdat je dat als bouwleek niet geacht wordt allemaal vanzelf te weten daar de meesten onder ons maar één maal bouwen)

Dit vond ik bij Test-aankoop (ben lid) - 't is wel een artikel van 2000:

Bouwers in spe nodigen doorgaans eerst enkele architecten uit voor een

verkennend gesprek, wat schetsen, het bekijken van foto's of woningen,... In dit stadium wordt meestal geen geschreven overeenkomst opgesteld. Maar een architect die u hebt bedankt, zal u soms toch de staat van zijn erelonen opsturen voor zijn advies, schetsen en/of plannen. Moet u die betalen?

Aannemers rekenen doorgaans niets aan om een bestek te maken. Een architect wordt echter nooit verondersteld kosteloos te werken. Wanneer hij dat vraagt, zult u hem moeten betalen voor zijn prestaties, ook die in de voorbereidende fase en zonder dat u met hem een schriftelijke overeenkomst had. Als u de architect in die fase vraagt om

bij de administratie te polsen of er wel een bouwvergunning in zit (een

princiepaanvraag) en hij moet daarvoor prestaties leveren zoals een ontwerp opmaken, heeft hij recht op ereloon, ook al vindt u zijn ontwerp maar niets. U zult uiteraard wel het ereloon van de architect kunnen betwisten als die komt aandraven met een ontwerp dat totaal niet overeenstemt met wat u hebt gevraagd. In dat geval zal de architect moeten aantonen dat zijn prestaties conform de wensen van de bouwheer waren. Volgens de rechtspraak moet de architect trouwens altijd kunnen bewijzen dat hij een opdracht van de bouwheer heeft gekregen. Er moet op zijn minst een begin van geschreven bewijs bestaan, bijv. briefwisseling of het feit dat de bouwheer de schetsen heeft gewijzigd of

de plannen mee heeft ondertekend.

Klinkt niet zo positief...

Maar het volgende in 2005:

Voorontwerp architect gratis?

Vraag lezer: Wij vroegen een architect om een voorontwerp voor een nieuwbouw. Na het voorontwerp zegden we de samenwerking op. (er was geen getekende overeenkomst). We kregen wel een factuur voor 907,50 €! Volgens de architect was er sprake van een stilzwijgende overeenkomst. Moeten wij echt betalen?

antwoord Test-aankoop: Neen, u hebt alle redenen om die 907,50 € te betwisten. Strikt juridish heeft de architect recht op een vergoeding voor zijn prestaties, ook die tijdens de verkennende fase, dus wanneer nog geen overeenkomst werd gesloten. Tijdens die fase maakt de architect meestal een aantal summiere schetsen, gaat hij ter plaatse, bespreekt hij het budget en het programma, zonder evenwel in detail te treden. Voor die prestaties mag hij zich dus laten vergoeden, maar in de praktijk houden de meeste architecten het dan nog low profile en rekenen ze niets aan. Maar wat u hebt gevraagd, een voorontwerp, gaat in feite al een stapje verder. Dat behoort tot "het echte werk" van een architect. En een architect is deontologisch verplicht om vóór hij met dat "echte werk" begint, een schriftelijke overeenkomst op te stellen. Anders gezegd, een voorontwerp maken zonder de klant in te lichten over de prijs ervan is een schending van die verplichting. Het bestaan van een geschrift met het ereloon dient juist om de consument in te lichten over de hoogte van de vergoeding voor bepaalde prestaties. Uw architect is duidelijk in de fout gegaan door u niet vooraf in te lichten over de inhoud en de kosten van zijn werk. Mocht u wel zijn ingelicht, dan had u de prestatie kunnen weigeren. Wij raden u aan om contact op te nemen met de Orde van Architecten (Livornostraat 160/2, 1000 Brussel) en met de architect een minnelijke schikking te treffen over een bepaald bedrag. Mocht de architect u toch voor de rechter dagen, dan kunt u zich baseren op het feit dat u precies door de schending van de deontologische regel niet in staat bent geweest om een geldige toestemming te geven voor het voorontwerp.

Amai, dat was een hele boterham...

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
da's eigenlijk nog wel het toppunt: eerst een voorontwerp vragen, en daarna klagen dat er niks schriftelijk vastgelegd werd.

Mag ik eens vragen aan de bouwers-in-spe wie er zoal erg happig is om een contract te tekenen nog voor er een eerste ontwerpje op papier staat?

Topicstarter alvast niet mag ik concluderen...

Kijk, ik heb de vraag voor een eerste ontwerp/idee ook al regelmatig gehad. Ik weiger altijd om dat gratis te doen. maw eerst vergoeding afspreken, dan ontwerpje maken.

Nog nooit iemand gehad die daarmee akkoord ging..... ze zijn allen 'op een ander' gegaan....

:wink:

bacco

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
[

Kijk, ik heb de vraag voor een eerste ontwerp/idee ook al regelmatig gehad. Ik weiger altijd om dat gratis te doen. maw eerst vergoeding afspreken, dan ontwerpje maken.

Nog nooit iemand gehad die daarmee akkoord ging..... ze zijn allen 'op een ander' gegaan....

:wink:[/quote]

---------------------------------------------------------------------------------

Steven,

Perfecte werkijze. Ik ben niet tegen betalende voorontwerpen.

In het bovenstaande geval (uw werkwijze) leg jij uit dat je een voorontwerp wilt maken, maar dan spreek je ook af dat dit niet kostenloos is en welk bedrag je daarvoor wenst te ontvangen.

Hier is de bouwheer op de hoogte en als hij dan ja zegt dan is er een overeenkomst.

Maar bij onze eerste architect twijfelden wij ook om met deze in zee te gaan (niet op vakantie hé :lol: ).

En wij vertelden dat wij nog graag zouden nadenken en toen stelde hij voor om een voorontwerp te maken (dus ons over de streep proberen te trekken).

Van betaling is niemandal gesproken.... (anders weigeren de mensen toch)

Had die toch even mogen vermelden dat dit niet gratis was en hoeveel de prijs was, niet?

Hebben dus geen voorontwerp laten maken.

De volgende architect die we bezochten stond ons wel aan. Hij vertelde wat een voorontwerp inhield en dat als hij het voor ons zou maken dat het dan X € kostte.

We wisten dat dit betalend was en dit heeft ons niet tegengehouden om met hem samen te werken en voor zijn voorontwerp te betalen.

Greetz

bacco

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Thanx desdemonakate

Dat was dus het bewuste artikel dat ik gelezen had.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij zitten precies allemaal op dezelfde lijn. Als er eerst om een contract of vergoeding wordt gevraagd, zijt ge ne goeien.

Of toch niet?

Raf wrote:
Wij zijn eens bij Tradiplan geweest om te vragen hoe zij werken. ...

Bij de vraag of ze een voorontwerp wilden maken, zei de persoon dat we eerst een contract met hun moesten tekenen, anders was het werk van hun archi's voor niets geweest als we niet met hun wilden verder gaan.

We hebben dan ook vriendelijk "Daaag" gezegd.

Wat triestige ingesteldheid hebben ze daar, nog niet eens de moeite willen doen om eens een ontwerp te maken!!!! :twisted:

tja.... Dat kan men dan evengoed van mij ook rondvertellen he.

bottom line: 't is niet zo gemakkelijk.... helemaal niet...

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
steven wrote:
da's eigenlijk nog wel het toppunt: eerst een voorontwerp vragen, en daarna klagen dat er niks schriftelijk vastgelegd werd.

Mag ik eens vragen aan de bouwers-in-spe wie er zoal erg happig is om een contract te tekenen nog voor er een eerste ontwerpje op papier staat?

Wel Steven, je moet als architect (professioneel) maar de reflex hebben om dat op papier te zetten vooraleer je wil beginnen werken aan een voorontwerp. Overigens merk ik dat er bitter weinig reactie op mijn eerdere opmerking dat een architect een verkoper is en blijft in de zin van van artikel 1 van de Wet Handelspraktijken en dat hij derhalve wettelijk verplicht is om de prijzen van zijn diensten schriftelijk kenbaar te maken aan de consument.

Raf

Lid geworden
9 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
steven wrote:
wij zitten precies allemaal op dezelfde lijn. Als er eerst om een contract of vergoeding wordt gevraagd, zijt ge ne goeien.

Of toch niet?

Raf wrote:

Bij de vraag of ze een voorontwerp wilden maken, zei de persoon dat we eerst een contract met hun moesten tekenen, anders was het werk van hun archi's voor niets geweest als we niet met hun wilden verder gaan.

Wat triestige ingesteldheid hebben ze daar, nog niet eens de moeite willen doen om eens een ontwerp te maken!!!! :twisted:

Ik zeg helemaal niet dat je dat gratis moet doen. Integendeel, ik vind dat er een vergoeding moet zijn om een voorontwerp uit te tekenen. Natuurlijk mag het dan wel geen zijn van "1 uit een dozijn".

Bij Tradiplan ging het er over dat we hen al moesten vastleggen voor de volledige bouw van de woning zonder dat we ook maar iets hadden gezien van een ontwerp. Als ze dan tenminste hadden gezegd: "Ok, maar dit kost xxxx€ voor een persoonlijk ontwerp". Dan vind ik dat goed. Maar ze maken eerst een contract, dat je met hen wil bouwen, zonder dat je ook maar iets van ontwerp hebt gezien. Dat kan niet bij mij. :evil:

Raf

Lid geworden
9 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
steven wrote:

Of toch niet?

Raf wrote:

Het ging hier niet om een contract enkel voor een voorontwerp. Maar werkelijk om een contract dat we met hen onze woning gingen zetten.

bacco

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Steven, 't moet daarom niet schriftelijk zijn.

Je geeft de klant (in spé) uitleg over 'de bouw' in het algemeen.

Je laat hem kennis maken met wat jij allemaal doet en hoe je werkt.

Dan bespreek je even kort het project dat de klant voor ogen hebt.

Als jullie op dan nog op dezelfde lijn zitten dan komt het voorontwerp aan bod.

Als jij zegt dat het voorontwerp X € kost dan weet de klant het ook.

't Is uiteraard niet waterdicht als je niets laat tekenen, dat klopt.

Bij onze architect werd ook niets getekend. Hij schreef op hoeveel hij vroeg voor het voorontwerp en gaf dat ons mee met de melding dat er bij het volgende bezoek (als het voorontwerp af was) al een voorschot betaald mocht worden.

Wij hebben niets ondertekend (heeft hij ook niet gevraagd), maar aangezien wij akkoord waren met zijn voorwaarden en er wederzijds vertrouwen is komt iedereen de gemaakte afspraken na.

Het is niet omdat je zegt dat een voorontwerp betalend is dat de klanten gaan lopen. Want vele mensen die hier zitten hebben voor het voorontwerp betaald, dus daar zit het probleem niet.

Bij mij is het eerder omgekeerd. De architect die ons vertelde 'ik zal een voorontwerp maken en binnen ongeveer een maand spreken we terug af' en die ons niets over de betaling vermeldde (moesten we zelf achter vragen) die hebben we direct afgeschreven omdat er informatie achtergehouden werd en wij dan later voor een voldongen feit zouden staan. Daar was ons vertrouwen dus in geschonden, want wat is dan het volgende...

Er zou eigenlijks iets op gevonden moeten worden, zodat dit probleem zoals van Mayx niet meer zou voorkomen.

k9

Lid geworden
29 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
steven wrote:

Wij hebben bij 2 verschillende architecten een voorontwerp laten maken en allebei hebben we hen betaal omdat ze dit expleciet vermelde in hun eerste gesprek(mondelingen afspraak).

Zo lijkt me het ook normaal, er word gesproken wat het kost, anders ga ik en de meeste mensen er vanuit dat het gratis is.

Bovenaan