• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp renovatie hoeve

Lid geworden
9 sep 2019
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

in de bijlage het voorontwerp voor de verbouwing van onze hoeve. Het deel op het grondplan met de dikke muren is te verbouwen de rest wordt bijgebouwd. Nu waren we aan het twijfelen of we een kelder of koelcel zouden nemen. Kelder is duurder maar wel meer ruimte om ook technieken in op te bergen.

Ook bij de achterinkom moet er nog gewijzigd worden want de douche moet makkelijker toegankelijk zijn vanaf de achterinkom.

Geef gerust commentaar en opmerkingen. Nu kan er nog gewijzigd worden ....

 

Alvast bedankt
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Jeroen, de bijlage is niet doorgekomen... it's lost in cyber space...
 
Lid geworden
9 sep 2019
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je bestanden waren te groot. Hopelijk nu beter
 

Bijlagen

  • img-20190909-wa0016.jpg
    img-20190909-wa0016.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 12
  • img-20190909-wa0015.jpg
    img-20190909-wa0015.jpg
    226,6 KB · Weergaven: 12
  • img-20190909-wa0014.jpg
    img-20190909-wa0014.jpg
    240,8 KB · Weergaven: 9
  • img-20190909-wa0012.jpg
    img-20190909-wa0012.jpg
    260,8 KB · Weergaven: 12

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ben niet gek van de indeling.

Toilet zou ik ook uit de badkamer houden beneden. 

Linnenkamer, al eens bekeken welke afstanden je van boven moet afleggen met kledij ? 

Douche beneden, je moet door linnenkamer, door dressing.....

Masterbedroom, idem, eerst door linnenkamer.....

leefruimtes zijn voor mij persoonlijk ook  te veel opgedeeld in hokjes. Ik zou opteren voor een mooie open leefkeuken met aansluitende living.

Je hebt ook veel "hal" , zowel beneden als boven.

Functie bureau boven ?
 

manmad

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jun 2019
Berichten
31
Waarderingsscore
11
Punten
8
Mooi ontwerp, persoonlijk vind ik de buitenkant echt prachtig.

Wat de binnenkant betreft: 
  • Ik ben wel fan van de manier waarop je de keuken/eetkamer/living opgesplitst hebt. Je kan beide ruimtes goed bereiken vanuit de keuken, je hebt een prachtig raam in de keuken en de gasten zien de vuile afwas niet staan ;) Tegenwoordig is de trend om een leefkeuken te maken maar dat past niet in een hoeve vind ik.
  • De living zelf ga je wel goed moeten nadenken hoe je deze gaat inrichten. Je hebt ongeveer 7 meter en daar moet enkel zetels in komen? Dat kan wel eens heel 'leeg' overkomen. Zeker omdat je nergens iets tegen de muur kunt plaatsen met die ramen. Ik stel voor dat je eens een 3d programma of website gebruikt om het in te richten en zien of het mooi is. Ik snap ook niet zo goed wat dat ding aan de rechtergevel is? Waar komt je tv te staan?
  • Dat je door de linnenkamer moet gaan om je slaapkamer/dressing te bereiken vind ik niet zo een groot probleem. Dit ga je toch niet vaak doen normaal. Enige waar je rekening mee moet houden is als je 's avonds je wasmachine wil opzetten, dit geluid kan geven in de slaapkamer.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik vind het eigenlijk ook redelijk geslaagd.

Ja, er is veel hal en gang, maar dat is eigen aan een lang smal gebouw.

En in een hoeve mag de keuken best wel afgescheiden zijn. Overal mag dat eigenlijk, maar in moderne nieuwbouw is daar meestal de ruimte niet voor zonder een opgesloten gevoel te krijgen.

De linnenkamer als doorgangsruimte? Misschien niet ideaal, maar het lijkt me zo ook een beetje een sas te zijn naar het ouder-gedeelte, weg van alles en iedereen. Daar voel ik wel wat voor.
De woning is erg groot, maar heel moeilijk van vorm om ze praktisch en modern in te delen. Ik vind dat daar al bij al redelijk goed mee omgesprongen is.
De master bed, is die open tot in de nok? Zou ik anders wel doen. Dat zolderke daarboven dient toch tot niets en amper bereikbaar.

Ik hoop wel dat de slaapkamers iets meer licht krijgen dan die dakruitjes van 2 dakpannen groot.

Er zijn heel wat dingen die je in een nieuwbouw niet zou doen, maar je zou die dan ook niet in die onpraktische vorm bouwen.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik zou toch voor een kelder gaan en niet voor een koelcel. Je hebt geen andere berging in de keuken!?

Toch veel verloren circulatie ruimte. bv. boven begrijp ik de gang en insprong in slaapkamer 3 niet. 

 
 
Lid geworden
14 sep 2019
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Slaapkamer 2 positie deur wat anders zodanig dat de verlore ruimte in de hoek weg valt.

Hoe ga je de bureau ruimte boven verwarmen? Lijkt me een grote ruimte waar je snel koud kan krijgen.

Voor de rest wel een knap ontwerp hoor! Succes,
 
Lid geworden
9 sep 2019
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alvast bedankt voor de feedback.

Daar het over een verbouwing van een niet al te brede woning gaat (meest rechtse deel) is het moeilijk om verschillende ruimtes in elkaar te laten overvloeien. We hebben al redelijk wat gepuzzeld en dit geeft voorlopig het beste resultaat dus met de keuken centraal tss eetruimte en living.

omdat we zo lang mogelijk willen genieten van dit huis hebben we beneden een slaapkamer voorzien voor het geval we geen trappen meer zouden kunnen doen. Deze kamer zal dus eerst een andere functie krijgen. Maar het feit dat we eerst door de linnenkamer moeten ga ik nog eens herbekijken. Bedankt om hierop te wijzen.

Inkleding van de living zal inderdaad niet makkelijk worden omwille van de vorm, de nodige circulatie en de ramen. Tegen de rechtergevel staat de bestaande open haard nog getekend die we eventueel zouden behouden.

De insprong in slaapkamer 3 staat ook al op het lijstje om te bespreken met de architect, net als douche en toilet boven verwisselen van kant met de lavabo.

Boven de keuken is er een opening tot in het dak (vide) vandaar dat er op het eerste verdiep mogelijkheid is voor een bureau met redelijk wat licht mede door het grote raam in de keuken. Hoe we dit gaan verwarmen is een ander paar mouwen. Beneden is er vloerverwarming en boven mss bijverwarmen met elektrisch vuurtje of zo? Sugesties altijd welkom. (Geen aansluiting op gas in de straat, dus waarschijnlijk geothermie in combinatie met zonnepanelen.)

waar ik mij wel een beetje zorgen over maak met de vele grote ramen op de zuidkant is de opwarming in de zomer. Met geothermie zou je kunnen koelen maar via vloerverwarming gaat dit volgens mij te traag. Screens passen niet echt bij deze bouwstijl. Ramen kunnen enkel naar buiten opendraaien dus grotere  dakoversteek lukt ook niet. Een paar goed geplaatste bomen lijkt mij de enige optie om de zon buiten te houden.

nu nog het verhaal van de koelcel vs kelder. In het oorspronkelijke deel zit jammer genoeg geen kelder die we kunnen gebruiken. Om een nieuwe kelder te plaatsen mogen we niet te dicht bij de  bestaande fundering gaan graven dus dan zou de ingang naar de kelder ergens in de buurt van de linnenkamer liggen. Eindje uit de buurt van de keuken dus en dan heb je nog een serieus groter kostenplaatje voor de nieuwe kelder tov een koelcel.

en als laatste de zolders. Boven de kindekamers komt normaal een zoldertje , bureau en traphal open tot in de nok. Badkamer wel met zolder alsook de masterbedroom nen de slaapkamer beneden helaas. Dit zou nodig zijn om alle technieken in op te bergen. Ik heb niet echt een idee hoeveel plaats je hiervoor moet reserveren, toestellen en buizen en ... We hebben nog wel wat ruimte tss het dak en de kasten in de hal om leidingen weg te steken. Ik had idd ook graag de masterbedroom en de slaapkamer beneden open gehad tot in de nok.

voila redelijke tekst wel leuk om even in overleg te kunnen gaan dus laat de reacties maar komen

gr

 

 
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Niets zo handig als een koelcel vlakbij je keuken.  De buren hebben dit ook en die zouden het niet anders meer willen.

Voorts vind ik het qua indeling - rekening houdende met de bestaande toestand - een mooi, leuk ontwerp.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Koelcel is knap, handig, maar heb je dat nodig ? Is meer voor iemand die semi-pro bezig is met koken. 

Een grote Amerikaanse frigo eventueel ergens een aparte om bv drank en andere dingengekoeld te houden. Dat is meer dan voldoende voor een groot gezin
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Mario_ zei:
Koelcel is knap, handig, maar heb je dat nodig ? Is meer voor iemand die semi-pro bezig is met koken. 

Een grote Amerikaanse frigo eventueel ergens een aparte om bv drank en andere dingengekoeld te houden. Dat is meer dan voldoende voor een groot gezin

Voor al mijne drank koud te leggen kom ik nog niet toe met zo'n Amerikaans model
biggrin.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan