Voorontwerp OB (Staalbouw)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dag Allen,

Graag had ik nog wat bijkomende meningen gehad over mijn voorontwerp met het gedacht dat meerdere mensen altijd wel iets kunnen bijbrengen.

Vooraan komt de zaak van mijn vrouw - een kapsalon met op het verdiep eventueel wat zonnebanken of bijkomende ruimte... . Het exterieur van het kapsalon zal worden uitgevoerd met witte crepi, de rest met betonpanelen.

De buitenafmetingen zijn ruwweg 12m x 18m. En er is voor een leefkelder gekozen.

Dit is opgevat als een staalbouw, dit is waarschijnlijk niet 100% nodig. Maar omdat dit enerzijs wat goedkoper is dan traditioneel bouwen is, alsook spreekt deze bouwmethode ons aan.

Graag dus jullie eventuele constructieve opmerkingen aub.

Bekijk bijlage 613Bekijk bijlage 614Bekijk bijlage 615

Bekijk bijlage 616Bekijk bijlage 617Bekijk bijlage 618Bekijk bijlage 619

Bijlagen

• Ontwerp_gelijkvloers.jpg
    Ontwerp_gelijkvloers.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 1
  • Ontwerp_kelder.jpg
    Ontwerp_kelder.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 1
  • Ontwerp_verdiep.jpg
    Ontwerp_verdiep.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 1
  • Ontwerp_voorgevel.jpg
    Ontwerp_voorgevel.jpg
    10,9 KB · Weergaven: 1
  • Ontwerp_zijgevelLinks.jpg
    Ontwerp_zijgevelLinks.jpg
    13,6 KB · Weergaven: 1
  • Ontwerp_zijgevelRechts.jpg
    Ontwerp_zijgevelRechts.jpg
    14,1 KB · Weergaven: 0
  • Ontwerp_achtergevel.jpg
    Ontwerp_achtergevel.jpg
    11,1 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
10 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
goedkoper is een mythe, staalbouw is even duur als traditioneel bouwen;

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Gedurfd ontwerp.

Wat is de reden om ondergronds te gaan?

Wat is de grote ruimte in het midden van de kelder?

Er is zeer weinig bergruimte. Waar ga je bijvoorbeeld je etenswaren stockeren?

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat is de reden om ondergronds te gaan?

> Wij vonden dat wel een leuk concept, alsook is er zo ruimte voor vides op het verdiep en ruimte voor de zaak daar ook deels te hebben.

Wat is de grote ruimte in het midden van de kelder?

> Dat is voorlopig een speelruimte, later kan dit nog een 2de kinderkamer worden afhankelijk van de evolutie

Er is zeer weinig bergruimte. Waar ga je bijvoorbeeld je etenswaren stockeren?

> Onze etenwaren zijn de bedoeling dat die in de keuken komen (voldoende kasten) alsook is de berging gezamenlijk voor zaak en prive. In het allerslechtste geval kan ik nog de grotere dingen (drinken en zo) in de bering van de leefkelder kwijt.

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Bij bedrijf aan huis MET bezoek van klanten zou ik zeer kritisch zijn op het punt van privacy, een gezamenlijke entree voor bedrijf en woning zou voor mij ontoelaatbaar zijn. De slaapkamers beneden is een prima concept, zeker als je graag koel slaapt. In ieder geval een betere benutting van een kelder dan de gebruikelijke opslagruimte.

De leefruimte is mij te groot, een monovolume is meer iets voor kleine woningen om de ruimte zo groot mogelijk te laten uitkomen.

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
archiklusser;1707219 wrote:
Bij bedrijf aan huis MET bezoek van klanten zou ik zeer kritisch zijn op het punt van privacy, een gezamenlijke entree voor bedrijf en woning zou voor mij ontoelaatbaar zijn. De slaapkamers beneden is een prima concept, zeker als je graag koel slaapt. In ieder geval een betere benutting van een kelder dan de gebruikelijke opslagruimte.

De leefruimte is mij te groot, een monovolume is meer iets voor kleine woningen om de ruimte zo groot mogelijk te laten uitkomen.

Bedankt Archiklusser voor uw antwoord,

de zaak (kapsalon) is toegankelijk aan de voorzijde van de woning. De inkomdeur is nog niet getekend op bijgaand plan omdat nog niet duidelijk is of deze links of centraal zal komen. Maar de klanten komen alleszins niet binnen langs de prive.

De leefruimte is idd groot, ik zoek ook nog ergens een bureau kwijt te krijgen dus die moet ook nog een plaats krijgen. Misschien een inbouwkast waar een bureau netjes achterzit of iets dergelijks ... maar dat is momenteel nog niet duidelijk.

Lid geworden
5 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser;1707219 wrote:

Niet mee akkoord.

Eerst en vooral zorgt de trap voor een kleine onderbreking.

En ten tweede, ik ken mensen met nog een grotere monovolume en daar is het perfect gezellig. Bovendien is het ruimtegevoel dat je daar hebt, de max.

Misschien heeft het ook veel te maken met de manier van inrichten, dat kan ook.

Vind je het teveel van het goede, dan kan je nog een scheiding maken door een open boekenkast.

Mogelijkheden genoeg.

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Slapen in de kelder, allemaal goed en wel, maar iedereen zit wel op een betonnen bladvanger te staren. Een bladvanger die in de misleidend strakke gevelzichten geeneens een valbescherming heeft meegekregen.

En dan te weten dat de klanten de ganse bovenverdieping krijgen. Een bovenverdieping die, oh ironie, zonder ramen wordt gepland! (bandraampje even uitgezonderd, maar dat zit sowieso in de vide – of zo – voor de bewoners...)

De afwezigheid van ramen is gezien het plan voor zonnebanken zo gek nog niet, trouwens :).

Het zijn keuzes die ik niet zou maken. Als de klanten dan toch geen ramen nodig hebben zouden zij van mij de kelder krijgen, terwijl mijn nageslacht zou mogen genieten van rechtstreeks daglicht en een dromerig uitzicht tijdens de studies (alsook inkijk bij het buurmeisje, maar dit ter zijde).

Verder vind ik de kleine uitbouw vooraan een nodeloze kostenpost, wegens planmatig nutteloos. Architecturaal staat ie daar wel op zijn plaats. Ik zou ‘m dus vervangen door een volledig neppe bekisting, waardoor je bouwvolume – en vooral de kelder – een perfecte rechthoek vormt. Eventueel kan die “bekisting” dan nog een “uitsparing” bevatten voor de inkom van de zaak.

Als klant zou ik ten slotte niet kunnen kakken indien de deur rechtstreeks uitgeeft op de klantenruimte :eek:. Kan daar geen sas – bij de wachtzaal (?) – voorzien worden?

Jimbo

(Heeft een keer te veel naar American Beauty gekeken)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Slapen in de kelder, ... betonnen bladvanger

> er is idd geen valbescherming getekend, dit zal alleszins moeten geplaatst worden. Dit zal waarschijnlijk een inox leuningen worden, dus niet echt storend visueel. Alsook zal de "betonnen bladvanger" na verloop van tijd afgewerkt worden in blauwe hardsteen of iets dergelijks en wat planten zetten. Wij hebben dit eens gezien bij "mijn huis mijn architect" en dit was echt goed gelukt en van uitzicht van binnen was dit echt mooi en niet storend.

Een bovenverdieping die, oh ironie, zonder ramen wordt gepland!

> Normaal zal het bandraampje dat je buiten beschouwing laat voldoende licht binnenlaten. Een raam van 8mx0.7m is voor mij niet verwaarloosbaar. De voorkant links is trouwens het zuiden...

Een dromerig uitzicht tijdens de studies

> Dat klopt idd maar ze kunnen altijd even poseren en naar gelijkvloers komen om te genieten van het "buurmeisje" ;). Dit is voor mij niet echt een doorslaggevend argument om de kamers boven te plaatsen en andere dingen op te offerten.

Verder vind ik de kleine uitbouw vooraan een nodeloze kostenpost

> klopt deels, maar dit zorgt er wel voor dat er daar in de berging een mooie muur is om kasten te zetten. Voor de rest is dit idd meer architecturaal.

Als klant zou ik ten slotte niet kunnen kakken ...

> een sas is niet zo vanzelfsprekend, ikzelf zie het probleem niet echt in. Een sas zou idd misschien beter zijn maar dit is niet zo gemakkelijk om in te plannen. In het kapsalon zal er ook muziek spelen en ander geluid zijn. Het is dus niet zo dat de klanten in een doodse stilte een plonsgeluid zullen produceren... .

Bedankt van uw opmerkingen.

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tom DB;1707553 wrote:
Wij hebben dit eens gezien bij "mijn huis mijn architect" en dit was echt goed gelukt en van uitzicht van binnen was dit echt mooi en niet storend.

Hoe groot schat ge de kans dat die mensen ne keer goed gekuist hebben alvorens hun huis open te stellen voor wildvreemden ;)?

Versta me niet verkeerd he, ik vind het ook mooi (ik zou wel voor een houten lattenvloer gaan, met hooguit een kunstwerk in de hoek; wat dus NOG moeilijker te onderhouden zou zijn :)), maar onderschat de consequenties niet.

Jimbo

(die - zo veel mag duidelijk zijn - geregeld van moeder-de-vrouw een borstel overhandigd krijgt)

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Tom DB;1707553 wrote:
Dit is voor mij niet echt een doorslaggevend argument om de kamers boven te plaatsen en andere dingen op te offerten.

Dit maakt in ieder geval duidelijk waar je nu vooral mee bezig bent. :D

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
archiklusser;1707565 wrote:
Tom DB;1707553 wrote:
Dit is voor mij niet echt een doorslaggevend argument om de kamers boven te plaatsen en andere dingen op te offerten.

Dit maakt in ieder geval duidelijk waar je nu vooral mee bezig bent. :D

Typfoutje archiklusser, niet meer niet minder. :rolleyes:

Ter info: Met offerten zijn we trouwens nog helemaal niet bezig, eerst alles op punt en een raming van onze architect krijgen.

Ik had eigenlijk meer opmerkingen verwacht van jou ... :confused:

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jimbo;1707563 wrote:
Hoe groot schat ge de kans dat die mensen ne keer goed gekuist hebben alvorens hun huis open te stellen voor wildvreemden ;)?

> Ik zou denken redelijk groot :)

Jimbo;1707563 wrote:
Versta me niet verkeerd he, ik vind het ook mooi (ik zou wel voor een houten lattenvloer gaan, met hooguit een kunstwerk in de hoek; wat dus NOG moeilijker te onderhouden zou zijn :)), maar onderschat de consequenties niet.

> Het kan daar idd een "vuil hoeksken" worden, doch zijn er in de buurt geen bomen, dus een bladvanger zal het al niet worden. Een kunstwerk in de hoek kan idd ook een mooi accent zijn.

Lid geworden
5 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou het als klant helemaal niet erg vinden om in de kelder naar de zonnebank te gaan (ook al ga ik niet onder de zonnebank).

Geef de kids wat uitzicht. Zoniet, zullen ze je er later toch om vragen. Ze blijven niet klein hoor.

Bovendien is het niet gezond om zonder daglicht constant aan de computer te moeten zitten tijdens de studies (voor de ogen).

En hoe zalig is het niet, om bij zonnig weer, 's morgens het raam open te zetten, de boel te verluchten (zonder het ventilatiesysteem te moeten gebruiken) en de vogeltjes te horen fluiten?

Veel te belangrijke ervaringen om verloren te laten gaan voor een kind.

Sta open voor deze feedback en denk er samen met uw vrouw nog eens over na.

Da's alles.

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
caro&co;1707582 wrote:
Ik zou het als klant helemaal niet erg vinden om in de kelder naar de zonnebank te gaan (ook al ga ik niet onder de zonnebank).

Geef de kids wat uitzicht. Zoniet, zullen ze je er later toch om vragen. Ze blijven niet klein hoor.

Bovendien is het niet gezond om zonder daglicht constant aan de computer te moeten zitten tijdens de studies (voor de ogen).

En hoe zalig is het niet, om bij zonnig weer, 's morgens het raam open te zetten, de boel te verluchten (zonder het ventilatiesysteem te moeten gebruiken) en de vogeltjes te horen fluiten?

Veel te belangrijke ervaringen om verloren te laten gaan voor een kind.

Sta open voor deze feedback en denk er samen met uw vrouw nog eens over na.

Da's alles.

Caro; Ik vind dit zeker een goeie opmerkingen, het gaat hier echter om het uitzicht alleen. Links in de kelder is er die "put" om het licht binnen te laten in de kelder. Er zijn dus wel ramen voorzien om te kunnen verluchten, te kunnen genieten van vogeltjes en met het nodige zonlicht te werken aan de computer.

De enige plaats waar geen natuurlijk licht in komt is de badkamer van de kinder(en) en in de berging/technische ruimte.

Lid geworden
5 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aha, owkeej.

Maar toch ... het uitzicht.

Mag ik je ook vragen, waarom je in crépi een stukje gaat?

Ons huis werd volledig met betonpanelen bekleed (en carrarasteentjes).

De betonpanelen zijn 25 cm dik en er zit 8 cm pur tussen (er komen nog extra isolatieplaten aan binnenkant).

Lijkt mij een mooi alternatief voor de crépi.

Het is in vele kleuren te verkrijgen. Je kiest de steen en de kleur van het cement zelf.http://www.schelfhout-beton.be/nl/gamma/overzicht-kleuren/uitgewassen-grind/

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dag Caro,

heb je soms fotos on-line van je huis om eens te zien?

groetjes

T

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik was zo gefocust op fijne herinneringen aan Thora Birch dat ik de constructieve opmerkingen vergeten ben:

. Geen berging op GV: no worky;

. De ‘ouderhoek’ is kwistig met secundaire ruimte. Ik zie twee alternatieven en een wat drastischere visie:

a) die kast in de gang vliegt tegen de berging. Zo ben je de insprongen voor de badk/slaapk-deur kwijt. Veel strakker. Veel handiger. Veel mooier. De badkamerdeur moet trouwens naar ‘boven’, kwestie van wat minder afstanden te moeten doen. De inrichting vd badkamer wordt dan gewoon gespiegeld.

b) wissel slaapkamer met badkamer. Maak slaapkamer groter door de gang rechts ervan mee te integreren. De kastenwand tegen de berging blijft, en loopt dus gewoon door van het gangetje naar de master-bedroom. Nadeel is dan wel dat het slaapkamerraam onder de oversteek uitkomt;

c) plaats de deur naar de ouderruimte onderaan de trap. In het resulterend vierkant kan een creatieve architect dan stevig loos gaan met een (vrijstaande) natte cel;

. de masterbedroom-deur lijnt niet uit met het gangetje “voor” de berging. Van dergelijke details krijg ik trillende handen en zweetoksels;

. moet iedereen voor het nachtelijke plasje naar de kinderbadkamer-WC?

. die balzaal in de kelder die ‘ooit misschien nog een kinderkamer zal herbergen’, ik blijf dat maar niets vinden :eek:

. Keukenwand zou ik maar even breed maken als het eiland. Nu zit je met een onnozel hoekje aan het raam. Dit maakt de noodzaak aan bergruimte uiteraard alleen maar schrijnender;

. de vriendelijke architect heeft alvast de koudebruggen uitgetekend in de kelderruimtes ;)

Jimbo

(die eerder dat poseren van de kinderen een toepasselijke spelfout vond)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jimbo;1707621 wrote:
. Geen berging op GV: no worky;

> berging is gedeelt met zaak, maar is idd niet echt extreem ruim, in de kelder komt tegen de rechtse muur waarschijnlijk nog een volledige kast over de lengte om materiaal in weg te steken

Jimbo;1707621 wrote:
De ‘ouderhoek’ is kwistig met secundaire ruimte. Ik zie twee alternatieven en een wat drastischere visie:

a) die kast in de gang vliegt tegen de berging.

b) wissel slaapkamer met badkamer.

c) plaats de deur naar de ouderruimte onderaan de trap.

Zie hier het plan dat ik zelf daarvoor al heb even geschetst.

Het is nu eigenlijk een doorloopdressing geworden met idd een deur aan berging kant. De slaapkamerruimte groter maken is niet echt nodig want is eigenlijk voldoende.

Optie B/ heb ik ook aan het bekijken geweest, doch zoals je zelf aangeeft komt het slaapkamerraam dan onder de oversteek. Alsook stel dat ik later een trap zou plaatsen in de put dan heb ik veel kans op inkijk bij een toevallig passeren langs dat raam.

Opite C/ begrijp ik eigenlijk niet zo goed, alleszins heb ik een deur aan het uiteinde van de trap gezet, maar een "vrijstaande natte cel" zal idd wel heel mooi zijn, ik ga ervan uit dat u dan de slaapkamer met de badkamer zou combineren. Doch als 1 persoon zich wil klaarmaken en de andere nog wil blijven liggen is dit kwa geluidshinder niet zo interessant

Bekijk bijlage 637

Jimbo;1707621 wrote:
de masterbedroom-deur lijnt niet uit met het gangetje “voor” de berging. Van dergelijke details krijg ik trillende handen en zweetoksels

. moet iedereen voor het nachtelijke plasje naar de kinderbadkamer-WC?

wijzigt dus zoals bijgevoegd plan, toilet stoorde mij ook

Jimbo;1707621 wrote:
die balzaal in de kelder die ‘ooit misschien nog een kinderkamer zal herbergen’, ik blijf dat maar niets vinden :eek:

> Mijn balzaal bekijk ik eigenlijk als speelkamer of dergelijke. Onze architect had dit ingetekend met muren zodat er allemaal evenredige kamers waren, doch wat ben ik daarmee als ik die kamers niet perse nodig heb. 1 grote kamer is veel polivalenter. Maar dat is idd een keuze

Jimbo;1707621 wrote:
Keukenwand zou ik maar even breed maken als het eiland. Nu zit je met een onnozel hoekje aan het raam. Dit maakt de noodzaak aan bergruimte uiteraard alleen maar schrijnender;

> Hier heb je een goed punt waar we rekening mee zullen houden, misschien het raam minder breed nemen, want de keuken vroeger laten stoppen resulteert ook in een onnozel hoekje waar enkel een plant kan staan.

> Meer bergruimte blijft hier idd steeds een moeilijk punt. Momenteel heb ik een berging van 3mx3m met mijn technische artikelen in (doorstromer en collectoren en dergelijke) en daar kom ik momenteel mee toe.

Jimbo;1707621 wrote:
de vriendelijke architect heeft alvast de koudebruggen uitgetekend in de kelderruimtes ;)

Zijn er koudebruggen getekend of wat bedoel je hier juist mee?

Bedankt alvast voor je constructieve bijdrage.

Bijlagen

• kelder_tom.jpg
    kelder_tom.jpg
    30,9 KB · Weergaven: 0
Bovenaan