• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Voorontwerp OB feedback

Reaction score
0
Graag hadden we wat feedback gekregen van jullie rond dit eerste voorontwerp. Tijdje terug een bouwgrond gekocht en na enkele architecten bezocht te hebben uiteindelijk de voorkeur gekozen voor iemand die ook volledig in onze stijl bouwt. We hebben de architecte zo goed als volledige vrijheid gegeven qua ontwerp waarbij wij dan wel op voorhand alle nodige ruimtes, hobbies,... vermeld hebben waar ze wel best rekening mee houdt. We hebben ook geen kinderwens.

Momenteel gaat onze voorkeur uit naar beton crepi. De grond is noord-west georiënteerd met ver uitzicht op weides en landbouwgrond (dit blijft ook zo, vandaar dat ook onze bovenverdieping een serieuze glaspartij heeft). Sondering gaf geen super resultaat (niet goed maar ook niet dramatisch) dus hier wordt er nu ook al in mate van het mogelijke rekening mee gehouden.

De woning dient deels als BVBA van mijn partner dit omvat o.a: inkom, de bureau, testruimte/gameruimte. Hier moest dus ook rekening mee gehouden worden.
Daarnaast hadden we ook op het verdiep het U-vorm idee voorgesteld die ik online tegenkwam wat ons echt aansprak. Een overdekt terras was ook op vraag van ons (wij zitten liefst altijd in de schaduw tijdens de zomer).

De aanpassingen die we nu al in gedachten hadden zijn:

Beneden verdieping

- Technische ruimte uit keuken berging halen en dit in aparte ruimte voorzien bij de trap en huidige locatie WC verplaatsen naar stuk van keukenberging. Technische ruimte wordt dan dus waar nu momenteel WC staat ingepland + dat stukje aparte lege ruimte en nog stukje onderaan trap;
- Bureau wat inkorten en keukenberging wat doortrekken. Deur van bureau veranderen naar een schuifdeur;
- Voorgevel ergens een houtaccent evt.: naast de inkom aan de rechterzijde
- Misschien iets van raam voorzien bij de trap, evt een smaller raam maar dat wel van beneden tot boven gaat;

Opm.:
- Carport steunmuur rechts moet blijven. Muurtje dat bureau wat meer privacy biedt aan voorgevel dient ook als stukje steunmuur;

Boven verdieping

- Raam van logeerkamer aan de rechterzijde hadden we graag verplaatst naar de voorgevel. Dan lijkt de voorgevel ook niet te 'kaal'. Het raam is dan wel vol zuid gericht maar aangezien dit of logeerkamer of fitness wordt (hangt er vanaf of we die nog wisselen) lijkt ons dat nu niet zo problematisch. Hier kan ook evt een houtaccent komen rechts van het raam;
- De dressing wand bij het binnen gaan van de slaapkamer verplaatsen naar waar de rest van de dressing is (evt er een U van maken);
- WC verplaatsen en samen met de wasplaats inplannen (wel gescheiden) zodanig dat badkamer wat ruimer kan.
- Indeling badkamer wat aanpassen met mogelijks de vrijgekomen ruimte (puntje hierboven) maar is moeilijk om nu in te schatten wat mogelijk is en of dit wel kan. Dit moeten we verder uitklaren met de architecte.

Morgen meten we eens alles uit om beter zicht te krijgen op alle ruimtes, doorgangen, etc.
In bijlage alvast het grondplan. 3D afbeeldingen te verkrijgen via PM.

Attachments

• VO_beneden.JPG
    VO_beneden.JPG
    98 KB · Views: 242
  • VO_boven.JPG
    VO_boven.JPG
    156,2 KB · Views: 237
  • VO_grondplan.JPG
    VO_grondplan.JPG
    93,6 KB · Views: 229
Game room, dan komt er bij mij iets op, dat je dat net gescheiden wil houden van de woonkamer ?
Keuken - tafel - living opstelling vind ik persoonlijk naar niets. Ik ben eerste fan van een leefkeuken.
Je bergplaats is niet direct toegankelijk, je moet met alle boodschappen door het hele huis om die te gaan bergen.

Ik zou wat schuiven. Game room en berging wisselen. Zodat het zakelijke bij elkaar blijft. Leefkeuken met aansluitende living dan achteraan van rechts naar links ?

K volg mario . Ik zou de berging zeker gebruiken voor het gamen. Man wat een zze van plek voor een computer en een stoel . als ik mijn zonen zie gamen, dan liggen die languit in hun pilotenzetelke met naast zich een pak chips en een fles cola.

Wat me meer stoort in het concept :
je moet via een donkere carport ( want daar boven staat het verdiep) naar een voordeur die verstopt zit. Het pad naar de voordeur verdwijnt in de oprit , op geen enkele manier kun je de bezoeker naar de voordeur leiden waar ze RUIMTE hebben. Parkeerplaats van 2.43 op 6.00 lijkt ruim Maar dit is zelfs smaller dan een parkeerplaats op de Lidl, niet bekend voor hun ruime parkeerplaatsen. Je zit dan nog eens met het gegeven dat dit geen parkeerplaats is maar een overdekte ruimte. Je zet je auto niet vlak tegen een muur. 243 is ook te smal. Je opent een deur van de wagen en je moet al wree voorzichtig zijn om geen deuk te slagen in de wagen naast je of een toevallige bezoeker tegen de muur te kwakken.
Wat de indeling achteraan betreft... tsja echt niet sterk en wat dat overdekt terrasje doet is zoals de verkeerde schoenen aandoen onder je short en T-shirt. Je ruimte van keuken , eethoek en salon is verkracht. Dit is geen leefruimte maar aparte identiteiten die niet vlot in elkaar overlopen.

Je spreekt over het gebruiken van het weids uitzicht over de velden... Maar het buro kijkt uit op de bouw van de buren , Bij de keuken net zo , je kunt natuurlijk nog naar achter zien maar dan staat wel als blikvanger die reusachtige constructie om de boven op te vangen. Je salon staat volledig geconcentreerd op je tv die tegen de blinde gevel hangt. Enkel de eettafel is zo dat je vandaar zijdelings een blik kunt werpen op het weidse landschap. Zelfs in de slaapkamer is je gezichtsveld naar binnen gericht ( alle naar een plat dak waar dan eenzaam een uitgedroogde plant/struik in een bloempot staat en die je vergeet water te geven. Zelfs je trap naar boven die is zo gedraaid dat je ... kijkt op de deur van de wasberging. Begot uitgelezen kans om boven te komen en als eerste zicht in de winter die bevroren velden te zien . Net zo voor wakker te worden . Enigste plaats waar je naar buiten ziet met een gevoel van rust, is je badkuip. En dan is nog de vraag of je de gordijnen opendoet of dicht als je in het bad zit. Weidse uitzichten en dan met een u vorm werken ?

Veel gemiste kansen en een woonverhaal zonder enig concept of inhoud. Knippen en plakken zonder duidelijk een visie waarbij de relatie van woning en omgeving volledig is verbroken. Gemiste kans.
Voor mij zou dit van nul opnieuw beginnen .

Bedankt beide voor de nuchtere feedback!

Voor ons persoonlijk is de gameruimte en living 2 ruimtes waar we nu het vaakst door brengen. Dan hebben we liever dat dit meer een geheel vormt dan keuken en living.

De functie van de gameroom is meer dan enkel computer en een stoel, er moet ook voldoende plaats zijn voor VR toepassingen. Deze ruimte wordt ook voor privé doeleinden gebruikt en dus niet enkel voor de zaak. Als er vrienden langskomen die hun eigen pc mee hebben zou het ook hier de bedoeling zijn dat ze mee kunnen aansluiten (en ja dat is niet eenmalig ofzo, we zijn best wel fanatieke gamers).

Het was op onze vraag dat we graag dit samen met de living hadden, aangezien we momenteel beide ruimtes vaak gebruiken maar nu is de ene ruimte boven en de living beneden. Het is wel zo dat we dit toch nog kunnen afscheiden indien we bezoek hebben (bijv. zwarte glazen schuifdeur).

Waar ik wel volledig in mee ben is de donkere carport, daar had ik ook al mijn twijfels over, en het wordt inderdaad best krap. Te bekijken hoe dit anders zou kunnen. Voor fiscale doeleinden moet het bureau ook geconnecteerd zijn met de inkom e.d. dus die kunnen we niet zomaar naar achteren brengen.

Ook goed punt ivm het dak op bovenverdieping en uitzicht Lukanar. Ik zie wel wat limieten op wat er mogelijk is, bouwdiepte boven is max 12m, beneden 18m. Ik vroeg me al af of het bovenverdiep niet gewoon verder kan 'starten' en dus opschuiven naar vanachter, zodat we minder uitkijken op dat dak. Maar dan moet de trap ook sowieso verschuiven en het ideetje van die Uvorm teniet doen of verkleinen. Maar dat lijkt me het wel waard te zijn. Mocht de trap in één stuk door lopen en boven eindigen met zicht naar buiten zou dat zeker een plus zijn. Hier moeten we echt nog eens goed over nadenken. Mocht boven verdiep kunnen schuiven naar vanachter, dan rust dit niet langer op de carport waardoor er wel mogelijkheden zijn om hier meer licht binnen te laten?

Dat terras, ja vind ik een moeilijke. Het lijkt me gewoon iets heel praktisch maar dan gaan we zoals aangegeven wel wat belemmerd worden in zicht en zal het ook donkerder ogen. Anderzijds als we dat terras weglaten biedt het ons wel iets meer ruimte om bijv keuken en living wat meer open te trekken.

Er is nog werk aan de winkel! :)

Fanatieke gamers... nog geen kinderen zeker? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Er komen geen kinderen, en elk zijn hobby's toch ;-)

Terug naar af op de tekentafel ...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief