• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp moderne OB

Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo Allen, 

Graag had ik jullie hulp ingeroepen om ons voorontwerp kleiner te maken. 

Dit is ons droomhuis. Alleen beetje jammer dat de architect vooral heeft geluisterd naar al onze wensen en iets minder naar ons budget 
confused_smile.png
 Op haar ontwerp echter geen kritiek want dit is het gewoon. Pal er op vanaf de eerste keer. Er zit alles in wat we willen/nodig hebben en op een manier die ik schitterend vind. Het ontwerp en design is echt ons ding. Alleen moeten we dit verkleinen om het budget naar beneden te krijgen. 

Ik post alle facades om jullie een idee te geven hoe dat er uit ziet, en dat willen we graag zo houden. Dus idealiter koppelen we gewoon naar haar terug en zeggen we maak van dit 300 vierkante meter huis (uhu, 300, zei toch al dat het te groot was...) exact hetzelfde 250 vierkante meter huis (nog geen kleintje he). Maar mijn stokpaardje steekt daar waarschijnlijk een stokje voor: de trap. Ik wil die trap, echt heel erg graag. En die heeft een zekere breedte (anders wordt ie te stijl). Op die manier "dicteert" ie een beetje de rest van het ontwerp. Maar ik zie hem zo graag. Ik voeg ook twee foto's bij van ons inspiratie huis zodat jullie een beter idee krijgen van die "trap". 

De kinder kamers mogen zeker kleiner als dat kan, maar we hebben 4 kamers nodig. De bureau moet blijven (zelfstandige met thuispraktijk). De vide mag van mij eventueel weg en met een glazen overloop of zo als nachthal. Zo spaar je die "verloren" ruimte zonder aan dat licht in te boeten. Aan Mario, ik wil beneden wassen 
wink_smile.png
 Er is geen kelder en geen zolder, dus ik denk niet dat we de garage kunnen schrappen en er een carport van maken. Dan hebben we gewoon niet genoeg stokeer ruimte, aangezien de 2 bergings reeds archief, berging en technieken ruimte zijn. Ik maakte me een beetje zorgen naar de "compactheid" van dit ontwerp toe op het vlak van EPB dus heb meteen de vraag gesteld (overal hoekjes en uitspringingen) maar dat zit volgens haar goed, ze heeft van haar epb man met een gelijkaardig ontwerp de reactie gekregen "je mag nog zo van die huizen bouwen". Voor alle duidelijkheid: wij gaan voor wat moet E50, niets meer, niets minder, geen BEN, LEW, Passief, etc. Die ramen mogen er dus niet uit! Die zijn prioritair, net als die overkappingen en overkragingen. Ik wil niet wonen in een gesloten kubus, punt. Onze bouwgrond heeft veel grote bladverliezende bomen er op die zullen (ook) helpen tegen oververhitting. Oh en voor iemand daar over begint, die stoeltjes aan het eiland komen er niet! Het eiland wordt om te koken en af te wassen en de wand wordt een volledige kastenwand. 

Voila, een beetje achtergrond. Nu alleen moet dit kleiner 
regular_smile.png

Alvast bedankt! 
img_2016.jpg
img_2005.jpg
img_2006.jpg
img_2009.jpg
img_2010.jpg
img_2013.jpg
img_2014.jpg
img_2015.jpg
img_2004.jpg

Bijlagen

• img_2016.jpg
    img_2016.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 6
  • img_2005.jpg
    img_2005.jpg
    82 KB · Weergaven: 5
  • img_2006.jpg
    img_2006.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 8
  • img_2009.jpg
    img_2009.jpg
    108,8 KB · Weergaven: 11
  • img_2010.jpg
    img_2010.jpg
    120 KB · Weergaven: 11
  • img_2013.jpg
    img_2013.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 8
  • img_2014.jpg
    img_2014.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 4
  • img_2015.jpg
    img_2015.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 5
  • img_2004.jpg
    img_2004.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 5
Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom zegt men dan zo vaak dat bladverliezende bomen ideaal zijn om oververhitting tegen te gaan DIY? Er staat een giga boom op het westen die alle zonlicht ontneemt aan de voorgevel (die ook een grote luifel heeft). Deze boom blijft. En er staan veel veel bomen aan de zuidkant die we niet mogen kappen (als we dat al zouden willen). 

Ja dat verkeerde raam komt omdat het plan rekening houdt met de voorgevel zoals de architect hem het liefst ziet, die met de steen die ik net gepost heb. In het ontwerp dat eerst onze voorkeur wegdroeg is de voorkant helemaal wit, en dan heeft ze het raam van kamer 3 verzet naar voren. 

Ik wordt striel stralen gek van die EPB. Volgens haar (lees architect) zit het zo goed zonder screens om die E50 te halen. Ik neem dat inderdaad met een korrel zout... 

Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat dat bovenraam in de hal zuidwest betreft wil ik daar die vide al weg, dus is het idee om dat raam achteruit te trekken en wel de oversteek te houden. Ik betwijfel of we daar geld mee besparen, maar naar EPB toe zou dat toch moeten helpen. 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.791
Punten
113
Martybouwt zei:
Waarom zegt men dan zo vaak dat bladverliezende bomen ideaal zijn om oververhitting tegen te gaan DIY?

Omdat dat ook waar is. Dat is echt top! Maar een EPB mag daar geen rekening mee houden (dat zei die van mij toch over mijn bomen - oude bomen geven een tuin zoveel meer uitstraling, rust en comfort).
Ik wordt striel stralen gek van die EPB.

Gij niet alleen
Volgens architect zit het zo goed zonder screens om die E50 te halen. 

Die zal wel weten wat ze doet.

Ik was alleen verwonderd over de oriëntaties die je opgaf.

Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat vind ik me nou weer een logica van mijn voeten in de EPB regelgeving. Het is waar, het is top, maar sorry madam/mijnheer we gaan er toch/desalniettemin geen rekening mee houden, plaats maar wat onnodige (want je hebt de bomen al) en peperdure screens extra

angry_smile.png

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
354
Punten
83
Kom kom, het EPB is nu ook weer niet zo een drama. Als er geen verplichtingen opgelegd zouden worden dan zou niemand ventileren met alle gevolgen vandien. Zoals eerder gezegd, een boom kan snel verwijderd worden, omwaaien of geveld moeten worden door ziekte. En wat komt er dan als "oplossing"? Een airco i.p.v. een duurzame oplossing.

Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het EPB een drama; erger dan Thuis en Familie samen 
sad_smile.png

Want ja idd, de kostprijs van ventilatie D is ook niet van de poes! 

Hoe ventileren dan al die mensen die in een "oud" huis wonen? Welke gevolgen van dien heeft dat voor hen? 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Waarderingsscore
9
Punten
18
Martybouwt zei:
Ik vind het EPB een drama; erger dan Thuis en Familie samen 
sad_smile.png

Want ja idd, de kostprijs van ventilatie D is ook niet van de poes! 

Hoe ventileren dan al die mensen die in een "oud" huis wonen? Welke gevolgen van dien heeft dat voor hen? 

De "oude" huizen hebben nog voldoende spleten en kieren waardoor er automatisch geventileerd wordt (en de warmte mee naar buiten gaat), hun energieverbruik is dan ook navenant (een jaarlijkse stookoliefactuur van pakweg €2.000 is zeker niet uitzonderlijk). Nieuwe bouwnormen zijn er op gericht om zo isolerend/luchtdicht mogelijk te bouwen = er is niet genoeg natuurlijke ventilatie meer waardoor er bijkomend moet geventileerd worden om uw binnenklimaat gezond te houden en dit op een gecontroleerde manier waardoor uw warmte zoveel als mogelijk binnen blijft en enkel de lucht wordt ververst.
Besteed er nu wat (meer) aandacht aan en profiteer er jaarlijks van door een lagere energiefactuur... My 2 cents.

Lid geworden
27 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zo eenvoudig en vooral zo duidelijk had niemand mij dit hiervoor uitgelegd Levud, thanks!

Dat houdt steek :) 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
354
Punten
83
Venitleren is ook belangrijk om schadelijk stoffen die uitgestoot worden af te voeren. Denk aan bouwmaterialen, verf, beits, siliconen, enz... Zonder ventilatie blijven die in de woning. Kijk maar eens op een bus siliconen, daar zal je volgend pictogram terugvinden om aan te duiden hoe schadelijk de uitstoot van het product is.

emissies.jpg

Bijlagen

• emissies.jpg
    emissies.jpg
    11,4 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
15 sep 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het echt prachtig! Helemaal mijn smaak.
Mag ik vragen op hoeveel zo een huis geschat wordt?
Mag ook via pb.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.554
Punten
113
Dolores88 zei:
Ik vind het echt prachtig! Helemaal mijn smaak. Mag ik vragen op hoeveel zo een huis geschat wordt? Mag ook via pb.

m² X 1500€, maar kan ook makkelijk naar 2000€ gaan

Lid geworden
1 dec 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
D I Y zei:
Martybouwt zei:
Waarom zegt men dan zo vaak dat bladverliezende bomen ideaal zijn om oververhitting tegen te gaan DIY?

Omdat dat ook waar is. Dat is echt top! Maar een EPB mag daar geen rekening mee houden (dat zei die van mij toch over mijn bomen - oude bomen geven een tuin zoveel meer uitstraling, rust en comfort).
Ik wordt striel stralen gek van die EPB.

Gij niet alleen
Volgens architect zit het zo goed zonder screens om die E50 te halen. 

Die zal wel weten wat ze doet.

Ik was alleen verwonderd over de oriëntaties die je opgaf.

Bomen mogen in de EPB wel in rekening gebracht worden als schaduw. Eén voorwaarde is dat de boom recht tegenover het raam staat waarvoor je de beschaduwing wil in rekening brengen. Met de hoogte van de boom ( tov midden van het raam ) en de afstand tussen boom en raam kan de horizonhoek bepaald worden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan