• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp HOB

Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal!

We hebben ons eerste voorontwerp gehad. Het gaat om een nieuwbouw in landelijke stijl (vanachter modern vanwege de grotere ramen). Het is een halfopen bebouwing. Graag jullie mening of jullie iets zouden veranderen.. andere inzichten zijn zéér welkom! :D

Een kort verhaal waarom sommige ruimtes op bepaalde plaatsen georienteerd liggen:
- Gelijkvloers: De living/keuken wouden we gericht naar de tuin. We hebben een mooie tuin met bos. Aan de achterkant ligt landbouwgrond en dit wouden we benadrukken met de grote ramen. Graag hadden we dan ook dat we van de living naar het terras kunnen lopen (schuiframen).
- Gelijkvloers: De douche hebben we in de berging gezet. We wouden beneden een douche hebben met oog op de toekomst (als één van ons twee ooit iets aan de hand krijgt, dat hij/zij op het gelijkvloers een douche beschikbaar heeft.
- Gelijkvloers: Functionele kamer. Als één van ons twee iets aan de hand krijgt, kan er een slaapkamer op het gelijkvloers gemaakt worden OF voor onze ouders die ooit hulp nodig hebben..
- Eerste verdiep: badkamer heeft alleen een bad, omdat we beneden al een douche voorzien en dat zou wat overkill zijn.
- Eerste verdiep: Berging vervangen door trap? De trap gaat naar de zolder, waar een volwaardige kamer kan voorzien worden.


Alvast bedankt voor jullie input!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Al heel veel goede reacties hierboven. Wat ik zelf zou willen meegeven is dat je de ruimte voor technieken groot genoeg voorziet.
Wij zijn momenteel aan het bouwen, en op gelijvloers een ruimte voor technieken, waar warmtepomp, boiler, pomp voor regenwater put zit, en daardoor ben je al heel veel plaats kwijt (1.6 * 1.5 m).
Ventilatie unit, elektriciteitskast, alarmcentrale zitten bij ons op zolder, en vooral ventilatie unit neemt nog een grote ruimte in beslag, met bijhorende doorvoer naar buiten.

Grotere ruimte voor technieken kan niet zo veel kwaad, je kan daar nog altijd spullen zetten die je in een berging kwijt kan.
Merci om daar even zicht op te geven! Dit zijn zeker geen onbelangrijke zaken en zou kut zijn als dit achteraf vergeten wordt. Ik geef het door en er zal ergens wel een plaatsje kunnen gemaakt worden om de technieken in kwijt te kunnen. Heel fel mercikes!!
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Er is al veel gepasseerd en ik heb -eerlijk gezegd- niet alles gelezen. Wat ik wel wil gezegd hebben, de plannen voelen heel chaotisch aan. Hier een kotje voor dit, daar een kotje voor dat. Daardoor gaat er veel plaats verloren. Zelf zou ik echt verloren lopen in jullie ontwerp!

Een tip die ik altijd meegeef: teken eens de looplijnen uit. Neem een typische week uit voor jullie gezin en teken de bewegingen van elke persoon uit in een andere kleur. Je staat op, neemt een douche, gaat naar toilet, kleed je aan, gaat naar de bakker, drinkt een koffie, leest de krant, ontbijt samen, poetst je tanden, maak je klaar om te gaan werken, vertrek, kom thuis, hang jas omhoog, zet schoenen weg, neem glas water, ....
Doe nu hetzelfde maar voor een familiefeest met kerst: waar staat de kerstboom, waar komt het bezoek binnen, waar gaan ze zitten, waar hangen de jassen, ...

Als je dat allemaal tekent, ga je zien dat er bepaalde plaatsen zijn waar je vaak moet zijn en waar je bijna nooit komt. Op basis daarvan kan je al wat verbeteringen aanbrengen.

En zoals al aangegeven werd: voorzie VOLDOENDE ruimte voor de technieken. Wij hebben een kamertje van 2m op 3m en dat staat goed vol! Een moderne woning vraagt wel wat technieken. Zeker als je wat ecologisch wil werken (warmtepompboiler of zonneboiler, ventilatie, elektriciteitskast voor domotica, netwerkkast(?), regenwaterpomp, omvormer PV, batterij PV, filters regenwater, ...). En je wil daar overal vlot aankunnen ook!
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Je geeft wel aan te moeten onderkelderen. Prijsverschil tussen volledige kelder en kruipkelder is niet zó groot, zeker in vergelijking met de vierkante meters die je terug krijgt.
Voor de technieken te plaatsen heb je dan ook ineens ruimte.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Technieken in de kelder kan OK zijn, maar dan enkel als er echt nooit overstromingen of wat hoog water zijn in deze buurt.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Al veel opmerkingen gepasseerd.
1 vraag misschien: wat is de witte balk tussen je living en de "functionele kamer"?
Is dat een raam of een trede of..?
Ik zou in elk geval dat open houden als er geen echte noodzaak is aan afgesloten bureau of iets dergelijks.
"open" als in een half hoge muur bvb.
Als het ooit nodig wordt kan je dat perfect nog dicht maken, maar zolang het niet nodig is kan je daar speelkamer of bureau van maken zonder volledig afgezonderd te zitten en met een grootser gevoel in de living.

Douche in de badkamer zonder twijfel.
Ik weet dat het niet zo hip meer is, maar een douchekop boven het bad kan ook nog steeds als je plaats wilt besparen.
Als je geen douchescherm wilt, kan je de badkuip nog een stuk in een nis duwen zodat je soort douche hok hebt, maar toch nog in het bad kan liggen ook.

Boven zou ik zoals anderen al suggereerden badkamer en dressing wisselen. Ik zou de middenste slaapkamer als jullie slaapkamer nemen, met een deurgat, al dan niet met deur, direct naar de dressing.
Grootste slaapkamer kan je overlaten voor kind(eren) of gasten. Jullie hebben al een living, sportruimte en functionele kamer, er nog eens een gigantische slaapkamer bovenop is nergens voor nodig toch?

Als jullie een kelder hebben, hoe geraak je daar dan in?
Nog een trap naar beneden voorzien is in je huidige layout niet zo evident.
Dus toch kruipkelder met toegangsluik in de berging?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik versta die douche beneden echt, echt niet...
Dat past bij mij in hetzelfde nutteloze straatje als 'levenslang wonen'.
Rijd je ook met een camionette met laadklep voor moest je een rolstoel nodig hebben?

Ik heb al veel te veel gezien dat zo'n weggestoken douche op een onlogische plaats heel snel vervalt in een berging.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ken de situatie niet, ook de grootte van het perceel niet, maar alles voorzien omdat 1 iemand op jonge leeftijd in een rolstoel zou belanden... heel erg voor bij wie het gebeurt, maar zou ik niet als voorziening nemen.
En levenslang.... zo lang men "te poot" is en mentaal gezond blijft.
Anders zie ik die mensen allemaal verhuizen. (zelfs degene die nog in goede conditie zijn)
Die gaan kleiner wonen, soms dichter tegen dorpscentrum. Minder grote tuin, of enkel terras.
Want niet alleen de woning is te groot (onderhoud, energiekosten) maar ook de tuin moet onderhouden worden.
Douche beneden, kan ik nog wel begrijpen als extra douche; BV voor die dagen dat kinderen onder de modder thuiskomen, maar dan moet die direct toegankelijk zijn vanaf een buitendeur. Niet eers door de gehele woning lopen om er te geraken
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Er zijn echt wel een aantal dingen onlogisch, vrees dat je een niet al te beste architect hebt.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik versta die douche beneden echt, echt niet...
Dat past bij mij in hetzelfde nutteloze straatje als 'levenslang wonen'.
Rijd je ook met een camionette met laadklep voor moest je een rolstoel nodig hebben?
Ik heb al veel te veel gezien dat zo'n weggestoken douche op een onlogische plaats heel snel vervalt in een berging.
Respect voor iedereen z'n mening natuurlijk. Maar een paar zaken waar je bij het ontwerp van een nieuwbouw woning reeds rekening mee kan houden in functie van 'levenslang wonen', vind ik alles behalve nutteloos hoor.
Zorgen dat je een kamer hebt op je gelijkvloers die je eventueel kan omvormen naar een slaapplek. Een WC hebben op je gelijkvloers. En een plaats om je later te wassen, dan vind ik een inloop douche voorzien op gelijkvloers echt niet nutteloos. Behalve bij erg compacte woningen, zijn twee douches (of zelfs badkamers) erg standaard geworden bij nieuwbouw en erg ingegrijpende verbouwingen. Ik zal zelfs meer zeggen, een huis van dergelijke grootte, zonder douche en extra kamertje (bureau, speelgoedkot, ...) op gelijkvloers is een gemiste kans en zal als negatief punt beschouwd worden bij een waardebepaling.
Zo'n basiszaken in kader van "levenslang wonen" is toch helemaal iets anders dan alle binnendeuren nu reeds aanpassen voor een mogelijkse rolstoel. Laat staan om een helemaal omgebouwde wagen met rolstoel klep te gaan aanschaffen.
Alles behalve arrogant bedoeld: maar mij krijgen ze niet op een appartement, laat staan een rusthuis. Hout vasthouden ... als de situatie het blijft toelaten uiteraard. Niet iedereen is van plan om ineens kleiner te gaan wonen. Elk kent z'n eigen natuurlijk. Ik ken mensen die elke 10 jaar verhuizen, dan snap ik dat volledig dat je kleiner gaat wonen. Maar ik en m'n hele familie wonen al generaties op dezelfde plaats. Binnen de familie is er niemand die plots kleiner is gaan wonen.

Maar een douche wegsteken in de berging, zou ik ook niet onmiddellijk doen.
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Maar ik en m'n hele familie wonen al generaties op dezelfde plaats. Binnen familie is er niemand die plots kleiner is gaan wonen.
Mijn overbuur gaf 2j geleden nog aan nooit op een appartement te moeten gaan wegkwijnen... 3 maand geleden is hij verhuisd naar een appartement.
Bij ons woont zo goed als iedereen idd in dezelfde woning.
Maar op 80j leeftijd is mijn grootmoeder verhuist naar een appartement in het centrum. Want autorijden ging moeilijk en de tuin onderhouden werd haar ook teveel. Nu in dorpskern waar ze gewoon naar de bakker kan wandelen en ook meer contact heeft met vrienden en buren
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Je kan er rekening mee houden maar het moment dat je geen trap meer kan doen zal je ook beperkt zijn in andere zaken zoals het onderhoud van de tuin enz. En dan zal je toch andere oplossingen moeten zoeken, beetje gek om nu een woning te gaan bouwen die alles voorziet maar daardoor onlogisch en duurder wordt.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Levenslang wonen is inderdaad niet evident. Onze architect is er ook mee afgekomen. Wij hebben op het gelijkvloers een polyvalente ruimte gezet, waar er inderdaad een bed zou kunnen staan. Maar wij hebben geen badkamer beneden. Dus dan slaagt het eigenlijk al op nieveel.

Wij beschouwen die extra ruimte op het gelijkvloers meer als polyvalent, zoals hij 't genoemd heeft. Voor hobbies, veranderende interesses tijdens uw leven, mensen die blijven slapen, whatever. Als een van ons twee ooit in een karreke belandt (hoop van nooit) dan kunnen we daar slapen, en kunnen we ook een traplift plaatsen voor de badkamer boven. Onze trap is recht, dus dan is dat naar 't schijnt nog goed te doen. (moeilijker/duurder bij een draaiende trap). Maar alle deuren zijn ook niet aangepast, dus ja. Het verhaal is nooit volledig sluitend.

Vrienden van ons hebben een koker van 1,35m op 1,35m vrijgehouden om ooit een lift te kunnen plaatsen. o_O
Das mooi, maar dan moet ook echt alles aangepast zijn wilt ge dat doortrekken.

Edit: ik wou ook nog zeggen als feedback dat je niet alleen ruimte moet voorzien voor je technieken, maar ook plekken waar leidingen van het ene verdiep naar het andere kunnen: afvoeren en ventilatie zijn de grootste. Dus een aantal van die ingemaakte kasten zullen ingenomen worden door leidingen.
 
Laatst bewerkt:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Alle gekheid op een stokje... Ik denk dat de topicstarter voer genoeg heeft om een 2e ontwerp te laten maken ;).
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Alle gekheid op een stokje... Ik denk dat de topicstarter voer genoeg heeft om een 2e ontwerp te laten maken ;).
Inderdaad! Waar ik heel dankbaar voor ben :D ik ga hem vragen of hij nog enkele andere ontwerpen kan voorschotelen met die tips die hier gegeven zijn. Nu heeft hij puur een ontwerp gemaakt, wat onze wensen waren en achteraf gezien vallen bepaalde wensen toch onlogisch uit :') Maar dat zie je dan later pas.
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal,

Jullie zijn ontzettende bedankt voor de feedback. Ik heb alles opgeschreven. Ik ga aan de architect vragen of hij (zeker voor het eerste verdiep) verschillende ontwerpen kan maken. Uiteindelijk heeft hij met al onze wensen rekening gehouden (dressing apart, douche beneden in de berging etc) maar door jullie feedback ben ik hierover gaan nadenken en komen bepaalde dingen inderdaad onlogisch uit. Ik hou jullie op de hoogte! xx
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Daarom dat wij, buiten een tuinontwerp enzo, voorstander zijn van een TUINDOUCHE
:cool:
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Alle gekheid op een stokje... Ik denk dat de topicstarter voer genoeg heeft om een 2e ontwerp te laten maken ;).
Inderdaad! Waar ik heel dankbaar voor ben :D ik ga hem vragen of hij nog enkele andere ontwerpen kan voorschotelen met die tips die hier gegeven zijn. Nu heeft hij puur een ontwerp gemaakt, wat onze wensen waren en achteraf gezien vallen bepaalde wensen toch onlogisch uit :') Maar dat zie je dan later pas.

Laat dat nu eigenlijk het werk van een architect zijn, je wijzen op mogelijke fouten in wat je plannen zijn.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113

Tussenkomst Moderator

Afbeeldingen werden verwijderd op vraag van de TS
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hey allemaal!

We beseffen dat we te weinig info over onszelf hebben doorgegeven aan de architect. Ik wil het daarom even voor jullie opsommen zodat jullie beter begrijpen hoe we leven. We hebben aanpassingen doorgegeven aan de architect dus momenteel zijn we aan het wachten op een 2de voorontwerp.

Ik en mijn vriend zijn beide 30 jaar oud. We zijn nog met ons tweetjes en zolang de bouw niet klaar is, komt er geen gezinsuitbreiding. We gaan waarschijnlijk eerst voor een hondje omdat we dierenliefhebbers zijn en later komt er een kindje. Meer dan 1 kindje zal er waarschijnlijk niet komen maar dat weet je nooit natuurlijk.

Ik ben een heel gevoelig type. Voor de mensen die bekend zijn met hypersensitiviteit (overgevoeligheid) weten dat een overdaad aan prikkels heel vermoeiend kan zijn. Wanneer ik overprikkeld ben dan moet ik mezelf even terug trekken om mijn energie op te laden. Als ik dit niet doe, dan kan zich dit lichamelijk uiten in hyperventilatie, angsten, ..

Mijn vriend en ik sporten heel graag samen. We hebben allebei koersfietsen en gaan er regelmatig op uit. Als het slecht weer is dan sporten we binnenshuis. Omdat we 3 slaapkamers hebben, zal er 1 kamer zich aanbieden als sportkamer. In de garage wordt er een fietsstalling voorzien (is verplicht volgens bouwvoorschriften)

Aan de andere kant gamen we ook graag. Ik heb een gamepc en mijn vriend een playstation. Daarom hadden we graag een multifunctionele kamer beneden. Dat wordt dan 'mijn' kamer en mijn vriend kan zich terugtrekken op de zolder. In het dagelijks leven ben ik verpleegkundige. Sinds de corona gaan alle vergaderingen via het internet door. Dit gebeurd op wekelijkse basis. Om andere niet te storen in de living/keuken ga ik dan ook in de multifunctionele kamer zitten.

De leefkeuken en living bevinden zich aan de tuinkant. Achteraan onze tuin ligt agrarisch gebied met bomen. Aangezien we allebei tot rust komen in de natuur wouden we dit betrekken in onze woning. We genieten vooral in de avond al eens van een glaasje wijn of het ontvangen van vrienden.. dus deze ruimte gaat het kloppend hart van de woning zijn. Aan de living en keuken komt er een terras.

De architect wou ook zo weinig mogelijk ramen aan de zijkant van het huis (noordkant) omdat dit invloed kan hebben op het E-peil en S-peil. Ze worden strenger en strenger en we willen zeker goed zitten met onze woning tot het jaar 2050. We wouden de keuken en living niet aan de straatkant hebben, dus alles bevind zich achteraan de woning. De berging/trap/hal/multifunctionele kamer bevinden zich aan de straatkant. Aan de overkant staat er een kerk. Mijn vriend maakt zich zorgen om het lawaai maar ik denk dat we dit goed kunnen dempen. Op ten duur geraak je er ook gewoon aan.

De douche dat zich bevind in de berging gaan we weglaten en gaan we de berging volledig opentrekken. We gaan wel de nutsvoorzieningen voorzien maar voorlopig komt daar geen douche omdat het in in onze huidige situatie niet nodig is.

De 1ste verdieping bestond momenteel uit badkamer/dressing/3 slaapkamers/berging maar ik heb gevraagd om het plan voor de 1ste verdieping te herzien. Het toilet stond eerst op de badkamer maar we hebben gevraagd voor een aparte wc. We gaan ook de kasten verwerken in onze slaapkamer aangezien deze groot genoeg zijn. De dressing wordt dan overbodig.. We hebben een plan gevraagd met badkamer en 3 slaapkamers, zonder een aparte dressing. Er was nog een berging voorzien maar die gaan we schrappen. In deze plaats zal er een volwaardige trap naar de zolder komen. In de zolder zal er plaats komen voor de technische ruimte en een extra ruimte. De zolder had hij nog niet op plan staan omdat we nog niet wisten welke hoogte van huis we gingen nemen. Er gaat ook plaats voorzien worden voor een technische schacht.

De woonst zal 12 meter op 11,5 meter worden en het gaat om een half open bebouwing. De grondsondering gaf aan dat we ofwel paalfunderingen moesten zetten of plaatfunderingen met kruipkelder/volledige kelder onder het gehele huis. Onze buren hebben een kruipkelder. Zelf hebben we ook gekozen voor een kruipkelder.

Zo, dit zijn wij in een notendop. Ik ben benieuwd naar de aanpassingen :)

Enkele vragen:
1) De afgesloten kamer op het gelijkvloers bestaat nu uit 3 meter op 3,5 meter (=10 vierkante meter)
Wat vinden jullie van deze grootte? Kleiner? Groter? Deze kamer wordt momenteel een bureaukamer dus voor nu hoeft de kamer niet zo groot. Stel dat je er later een bed in wilt verwerken. Kan dit ook met een kleinere kamer of zouden jullie het zo laten?
2) Aangezien we een kruipkelder hebben, zou er een toegang gemaakt moeten worden. Mijn buurman gaf aan om dit niet binnenshuis te verwerken maar langs buiten. Wat denken jullie?
3) Waar moet je zeker opletten bij een technische schacht?

Ik had trouwens de foto's laten verwijderen omdat ik me er niet meer goed bij voelde. Ik wou geen problemen krijgen met mijn architect.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal,

Ik wil graag even een update geven. In de tussentijd hebben we onze 2de voorontwerp gehad en zijn er enkele dingen gewijzigd. Ik heb een google drive document gemaakt. Ik heb beide voorontwerpen geupload zodat jullie het verschil kunnen zien. Ik heb enkele dingen toegelicht op onze situatie (zie berichtje hierboven) De technische ruimte zal deels voorzien worden in de berging op het gelijkvloers en de zolder. Er is vanaf nu ook een technische schacht voorzien. Jullie zien dit op het voorontwerp 2 (langs het toilet). De toegang voor de kruipkelder is bewust niet in de woning gezet maar buiten (rechts van de woning) De indeling voor het 1ste verdiep is volledig veranderd en we voelen ons er al veel beter bij (dankzij jullie tips) Wat vinden jullie van het 2de voorontwerp? : ) Alvast mercikes xx

Voorontwerp 1: https://drive.google.com/drive/folders/1ZQz7yhkcS9J1UfxY1uMJTyTwiYCUsBpq?usp=sharing

Voorontwerp 2: https://drive.google.com/drive/folders/1ZBhlVEQxaGOrcNiX9VFARZfcXbD3HSZO?usp=sharing
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan