• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp HOB

Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal!

We hebben ons eerste voorontwerp gehad. Het gaat om een nieuwbouw in landelijke stijl (vanachter modern vanwege de grotere ramen). Het is een halfopen bebouwing. Graag jullie mening of jullie iets zouden veranderen.. andere inzichten zijn zéér welkom! :D

Een kort verhaal waarom sommige ruimtes op bepaalde plaatsen georienteerd liggen:
- Gelijkvloers: De living/keuken wouden we gericht naar de tuin. We hebben een mooie tuin met bos. Aan de achterkant ligt landbouwgrond en dit wouden we benadrukken met de grote ramen. Graag hadden we dan ook dat we van de living naar het terras kunnen lopen (schuiframen).
- Gelijkvloers: De douche hebben we in de berging gezet. We wouden beneden een douche hebben met oog op de toekomst (als één van ons twee ooit iets aan de hand krijgt, dat hij/zij op het gelijkvloers een douche beschikbaar heeft.
- Gelijkvloers: Functionele kamer. Als één van ons twee iets aan de hand krijgt, kan er een slaapkamer op het gelijkvloers gemaakt worden OF voor onze ouders die ooit hulp nodig hebben..
- Eerste verdiep: badkamer heeft alleen een bad, omdat we beneden al een douche voorzien en dat zou wat overkill zijn.
- Eerste verdiep: Berging vervangen door trap? De trap gaat naar de zolder, waar een volwaardige kamer kan voorzien worden.


Alvast bedankt voor jullie input!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Dag allemaal,

Ik wil graag even een update geven.

  • Hoe is jullie tuin gesitueerd? Ik vrees dat het een donkere bedoening gaat worden.
  • Bureau, gaat dat gebruikt worden als zakelijk bureau omdat het volledig afgesloten van de living gaat zijn? Of gaat het eerder een dure rommelkamer worden? Als het de de bedoeling heeft van levenslang wonen kan je het nu beter bijvoegen bij de living en later een gyproc muurtje zetten.
  • Waar is de trap naar de zolder?
  • Bovenverdieping is wat logischer nu
  • Ik begrijp dat van de douche niet echt en de hoek die je daar verliest met die deur, 1m20 is ook niet echt heel ruim.
  • In je dressing wordt met plaats gesmost ...
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal,

Ik wil graag even een update geven.

  • Hoe is jullie tuin gesitueerd? Ik vrees dat het een donkere bedoening gaat worden.
  • Bureau, gaat dat gebruikt worden als zakelijk bureau omdat het volledig afgesloten van de living gaat zijn? Of gaat het eerder een dure rommelkamer worden? Als het de de bedoeling heeft van levenslang wonen kan je het nu beter bijvoegen bij de living en later een gyproc muurtje zetten.
  • Waar is de trap naar de zolder?
  • Bovenverdieping is wat logischer nu
  • Ik begrijp dat van de douche niet echt en de hoek die je daar verliest met die deur, 1m20 is ook niet echt heel ruim.
  • In je dressing wordt met plaats gesmost ...
1) De tuin is op het zuid-westen georiënteerd
2) Ik en mijn vriend zijn allebei gamers, die kamer zou gebruikt worden als een gamekamer. Daar kan mijn computer etc in weg.. en tegelijkertijd ook als een vergaderruimte omdat ik wekelijks vergaderingen heb via het internet. We zijn nog aan het nadenken of we dit open en/of dicht gaan laten. Dat hangt een beetje van ieders situatie af denk ik. Maar, er kan ook nagedacht worden of we hiervoor een kamer op het 1ste verdieping gaan gebruiken en/of zolder dan kunnen we inderdaad dat stukje doortrekken beneden en later een gyprocmuur. Goede tip :)
3) De trap naar de zolder ligt tussen de badkamer en het toilet.
4) Inderdaad, 1 meter 20 leek me ook wel krap. De architect zei dat we de ruimte langs de douche, de ruimte waar je nu inkomt via de deur altijd nog mee konden nemen zodat de deur via de andere richting geplaatst kan worden. Welke breedte voor een douche zou aangenaam zijn?
5) Hoe bedoel je? Dat er niet efficient met de ruimte is omgegaan (in de dressing?)
 
Laatst bewerkt:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
GELIJKVLOERS:

- Laat die extra hoek vooraan vallen en trek de huidige breedte van de living door naar het bureau (het gedeelte inkom kruipkelder dus). Het gaat je niks extra kosten want de hoek maken kost waarschijnlijk meer en je krijgt meer bruikbare ruimte. En bovendien ook licht aan de noorderkant in je living. Er is al geen enkel raam aan je zijkant.

1e VERDIEPING:

- Welke technieken ga je achter het toilet zetten?
- Dat toilet lijkt daar zo wat ten einde raad 'bijgezet te zijn' waardoor je achter het toilet een verloren ruimte krijgt.
- Door de hoek weg te werken wordt slaapkamer 3 ruimer.
- Badkamer ... ergens is daar iets onlogisch dat hij de hele hoek verspilt waar je binnenkomt en hij dan een soort kleine douche maakt (ga zeker voor 1m40)
- Dressing is enorm breed, lijkt erop dat hij dit zo 'overhad', nu is er in het midden eigen verspilde ruimte
- Misschien moet je archtitect eens helemaal opnieuw de bovenverdieping herdoen want met de ruimte die er is moet er meer uit te halen zijn.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Waar komen de nutsvoorzieningen binnen? Als dat in die berging beneden is tegen de rechter muur, dan ga je daar geen douche mogen plaatsen want dan heb je stopcontacten te dicht bij het volume van een douche. Tenzij je de nutsvoorzieningen dieper in de woning laat uitkomen (maar maximum 3m toegelaten). In een omgeving van een douche/bad moet alles binnen de 3m afstand druipwaterdicht zijn. Ik weet niet in welke marge die douche mogelijk is.

Je zou het in die kasten in de inkom kunnen plaatsen, maar dan verlies je je vestiaire en ik weet trouwens niet of alles daar in past.
tellers.png
Een oplossing zou denk ik zijn om de douche in de berging rechtsboven te voorzien, en de nutsvoorzieningen rechtsonder laten toekomen in de berging.

Qua technieken:
  • Zekeringkast in die berging.
  • Verwarming ook daar in de berging (dicht bij de badkamer, die is daar boven)
  • Ventilatieunit op zolder. Dat hokje technieken op de eerste verdieping achter het toilet zal denk ik bijna enkel gebruikt worden voor de twee ventilatiebuizen van de zolder naar gelijkvloers. Ventilatie eerste verdieping bedienen vanuit de zolder.
Een douche van 1m20 breed vind ik erg ruim hoor. Ik zou hem echter in de horizontale zin langer willen maken. Want door dat deurgat naar de douche heb je weinig afscherming. Van mij zou hij smaller mogen maar langer.
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Waar komen de nutsvoorzieningen binnen? Als dat in die berging beneden is tegen de rechter muur, dan ga je daar geen douche mogen plaatsen want dan heb je stopcontacten te dicht bij het volume van een douche. Tenzij je de nutsvoorzieningen dieper in de woning laat uitkomen (maar maximum 3m toegelaten). In een omgeving van een douche/bad moet alles binnen de 3m afstand druipwaterdicht zijn. Ik weet niet in welke marge die douche mogelijk is.

Je zou het in die kasten in de inkom kunnen plaatsen, maar dan verlies je je vestiaire en ik weet trouwens niet of alles daar in past.
Een oplossing zou denk ik zijn om de douche in de berging rechtsboven te voorzien, en de nutsvoorzieningen rechtsonder laten toekomen in de berging.

Qua technieken:
  • Zekeringkast in die berging.
  • Verwarming ook daar in de berging (dicht bij de badkamer, die is daar boven)
  • Ventilatieunit op zolder. Dat hokje technieken op de eerste verdieping achter het toilet zal denk ik bijna enkel gebruikt worden voor de twee ventilatiebuizen van de zolder naar gelijkvloers. Ventilatie eerste verdieping bedienen vanuit de zolder.
Een douche van 1m20 breed vind ik erg ruim hoor. Ik zou hem echter in de horizontale zin langer willen maken. Want door dat deurgat naar de douche heb je weinig afscherming. Van mij zou hij smaller mogen maar langer.
De douche in de berging gaat voorlopig niet gezet worden. We wouden dit wel als optie moesten we ooit van gedachten veranderen. De nutsvoorzieningen gaan inderdaad een deel in de berging en bv de elektriciteitskast kan op de gang in de kasten. We gaan deze week naar iemand die daar redelijk veel van kent (heeft zelf al super veel gebouwd) om te kijken hoe en waar alles gezet kan worden. Ik denk zoals jij het beschrijft gaat het ongeveer worden. Die technieken toch hé, wat een miserie :') Merci voor de tips :) ik schrijf ze op!

Dat hokje technieken is een technisch schacht.
 
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
GELIJKVLOERS:

- Laat die extra hoek vooraan vallen en trek de huidige breedte van de living door naar het bureau (het gedeelte inkom kruipkelder dus). Het gaat je niks extra kosten want de hoek maken kost waarschijnlijk meer en je krijgt meer bruikbare ruimte. En bovendien ook licht aan de noorderkant in je living. Er is al geen enkel raam aan je zijkant.

1e VERDIEPING:

- Welke technieken ga je achter het toilet zetten?
- Dat toilet lijkt daar zo wat ten einde raad 'bijgezet te zijn' waardoor je achter het toilet een verloren ruimte krijgt.
- Door de hoek weg te werken wordt slaapkamer 3 ruimer.
- Badkamer ... ergens is daar iets onlogisch dat hij de hele hoek verspilt waar je binnenkomt en hij dan een soort kleine douche maakt (ga zeker voor 1m40)
- Dressing is enorm breed, lijkt erop dat hij dit zo 'overhad', nu is er in het midden eigen verspilde ruimte
- Misschien moet je archtitect eens helemaal opnieuw de bovenverdieping herdoen want met de ruimte die er is moet er meer uit te halen zijn.
- De technieken achter het toilet: dit gaat een technische schacht zijn dus ik denk dat je daar wel plaats nodig hebt achter het toilet?
- We zullen de hoek in de badkamer nog eens herbekijken. Kijken of hij er nog wat anders van kan maken.
- Misschien vind hij hier een manier om ruimte van de dressing bij de badkamer te zetten maar ik heb dat gevoel ook nog een beetje dat de ruimte bij de badkamer/dressing beter verdeeld kan worden. Merci om dit te bevestigen.

Merci voor de tips!!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan