• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

voorontwerp HOB meningen

kicko

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
12
Punten
8
Zeer mooi ontwerp, er wordt goed gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Volledig mijn ding.

Enkel de inham aan de keuken vind ik een beetje slecht doordacht: je maakt de keuken een pak smaller (eigelijk iets te smal voor de getekende opstelling van de keuken) en het kost nog eens een pak meer zo'n inham. Of is deze inham voor een bepaalde reden gedaan?

Mooie gevelzichten.
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Inderdaad, goed gebruik van de beschikbare ruimte en mooi ontwerp. Enig minpunt dat mij direct opvalt, is dat he nogal een eind lopen is van de voordeur tot de leefruimte. Of is het de bedoeling dat die deur/venster opzij aan die inham ook als "voordeur" wordt gebruikt?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Woow, zie ik daar een architect die nog et de hand tekent?

Maar tis wel iemand die weet wat ontwerpen is! Zit zeer goed ineen.

Bij het binnen komen in de keuken was ik ook nog even aan het zien of het niet anders kan, maar het stoort me niet echt.

Zeer geslaagd ontwerp!!
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
inderdaad, zeer mooi ontwerp



een kleine opmerking



de wc deur onder en de voordeur kunnen in principe tegen elkaar botsen, das niet zo goed lijkt me, maja dat zijn detailkes...
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
B0lt wrote:
Inderdaad, goed gebruik van de beschikbare ruimte en mooi ontwerp. Enig minpunt dat mij direct opvalt, is dat he nogal een eind lopen is van de voordeur tot de leefruimte. Of is het de bedoeling dat die deur/venster opzij aan die inham ook als "voordeur" wordt gebruikt?

Ik maak mij dezelfde bedenking.



Ook vind ik de keuken aan de smalle kant. Hopelijk is het niet de bedoeling dat er meer dan 1 persoon tegelijk aan het werk is in de keuken.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Tis een kleine keuken inderdaad, maar een keuken dient om eten te maken he, niet om in te dansen, dus deze lijkt mij in dat opzicht zéér praktisch :wink:
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Icecoldkillahh wrote:
Tis een kleine keuken inderdaad, maar een keuken dient om eten te maken he, niet om in te dansen :wink:

Mja, maar de ervaring leert mij dat het moeilijk is een keuken af te sluiten voor "onbevoegden" (lees: o.a. ongevraagde proevers) en dan heb ik ze liever iets ruimer. Kwestie van niet op elkaars tenen te "dansen" :wink:
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mja je zit hier met een vrij beperkt opervlakte eh, tis niet dat je nog heel veel kunt uitbreiden.

veel hangt natuurlijk ook af van de bewoners en hun manier van leven ( veel koken of niet)

Mij lijkt het ook een compacte maar praktische keuken die goed in verbinding staat met de leefruimte en zeer aangenaam door het zicht op de zijtuin.



Wel moet je steeds rond het werkblad om vanuit de keuken naar de leefruimte (en omgekeerd) te lopen
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Mij lijkt het dat 3m10 gewoon te weinig is voor dit soort keukenopstelling met een doorgang ernaast. Zulke keuken heeft al minstens 2m40 nodig (60cm werkblad, 1m20 tussenruimte, 60cm werkblad). Die 1m20 is echt een minimum om praktisch te werken, want als er dan een kastdeurtje openstaat, blijft er nog maar 60cm over. En dan blijft er dus nog maar 70cm over, en dat is veel te weinig voor een vlotte doorgang.



Volgens mij moet ofwel de keukenopstelling herbekeken worden (lost dan meteen ook het probleem op dat je rond het werkblad moet lopen om naar de leefruimte te gaan) ofwel de ruimte verbreed worden (waardoor dan wel de inham al dan niet gedeeltelijk wegvalt).
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
kan je dat niet oplossen door te werken met kastjes van 80cm met een dubbele kastdeur? dan heb je maar 40cm meer als je je kastje open doet. En zo veel laat je je kastje toch ook niet open staan tijdens het koken.

ik vind de keuken anders wel geslaagd in dit ontwerp. Mocht de keuken dezelfde breedte hebben dan de rest van de woning dan was het natuurlijk nog beter geweest, maar ik vrees dat dit niet mogelijk is (anders had het ontwerp wel op die manier geweest).
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
andy666 wrote:
En zo veel laat je je kastje toch ook niet open staan tijdens het koken.

Mijn man laat altijd en overal de kasten openstaan, dus bij ons is dit een reëel "probleem" waar we rekening mee dienden te houden :lol:
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
waarvoor dient die inham,



kan je die niet laten vallen en door die ruimtewinst, je keuken groter maken

en de hall met berging wat hertekenen dankzij die aanpassing

die L gang van voordeur tot keuken lijkt mij teveel



grtz

Olaf
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Juppiter wrote:
waarvoor dient die inham,



kan je die niet laten vallen en door die ruimtewinst, je keuken groter maken

en de hall met berging wat hertekenen dankzij die aanpassing

die L gang van voordeur tot keuken lijkt mij teveel



grtz

Olaf

Zou wel jammer zijn om de inham te laten vallen, die maakt net de sfeer in de keuken.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Dit is een heel bijzonder ontwerp. Het is een knap stukje werk om zo'n langgerekt bouwblok functioneel en ruimtelijk (hoogteverschil woonkamer)te maken. De voorgevel oogt wat onvriendelijk met de gesloten gelijkvloers, maar de zij- en achtergevel maken veel goed.
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties :D



Het plan is idd. met de hand getekend, onze architect tekent zijn voorontwerpen altijd met de hand omdat hij dit makkelijker vindt, het definitieve plan wordt wel met computer getekend.



Onze living moest achteraan liggen omdat we het zicht op de tuin optimaal willen benutten, dus het stoort ons niet dat mensen eerst langs de keuken moeten om zo in de living te geraken.



Over de breedte en inrichting van de keuken moet zeker nog eens nagedacht worden en wat veranderen. De insprong van de ramen aan de keuken is niet nodig maar de archi. heeft dit gedaan om het geheel wat te breken omdat je anders toch met een zéér lange zijmuur zit, we vinden dit zeker geslaagd maar je verliest er wel wat ruimùte mee dus ook daar zal misschien nog wat veranderd worden.



Van het bureau zijn we ook nog niet van overtuigd dat we dit zo willen.

We hadden ook graag een douche gehad beneden maar daar verlies je veel plaats mee volgens de archi.

Een deur achteraan zou ook nog handig zijn of bestaan er schuiframen die je langs buiten ook kan afsluiten en openen?



De bovenverdieping ziet er volgens ons in orde uit, enkel willen we de wc in de badkamer...



(ik heb ook de links aangepast naar onze blog :D )
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan