Voorlopig wonen in kelder

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Wij zijn van zin om ons huis te bouwen. Nu hebben wij een lening voor ons huidig huis en voor onze bouwgrond. Omdat wij een bijkomende huurkost niet zien zitten zijn wij aan het denken om een "voorlopig" onderkomen te vinden.

Wat je veel ziet is mensen die in hun garage intrekken of woonunits doch vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een kelder als voorlopge woonst. Aangezien we toch onze woning zouden onderkelderen komt deze er toch en zou dit geen nutteloze kost zijn.

Ik zou dan eerst een kelder laten zetten (met ramen) welfsels erop en deze dan "waterdicht" maken.

Is dit haalbaar of eerder iets dat niet aan te raden is.

Graag jullie mening

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Hebben jullie kinderen? Zijn jullie thuis tijdens de dag (als ze vlak boven je aan het werken zijn)? Hoe ga je elektriciteit & lopend water voorzien - warm water voor douche? Wat met al het bouwvocht dat in zo een kelder loopt? Hoe ga je je kelder dichtmaken bij stevig onweer als er nog maar een halve ruwbouw boven staat? Hoe verwarmen tijdens de winter? Kan je er mee leven dat ze om 7u 's morgens boven je de werfradio aanzetten? ...

In principe kan dat allemaal opgelost worden -- maar hoeveel comfort wens je tijdens het jaar dat zo een bouw duurt? Er zijn ook mensen die onder de brug wonen en gelukkig zijn he (maar die zijn wel op één hand te tellen vermoed ik).

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
I'm with tjay on this.

Installeer u dan beter nog in zo een 'werfbarak' (zo van die modulaire scheepscontainers met ramen en deuren in). Die kunt ge leasen met alle mogelijke opties tot airco toe mocht je dat wensen.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
praktisch lijkt me dit niet mogelijk => water!

ik heb ook een volledige onderkeldering, maar tijdens ruwbouw werken bij harde regen stroomt het water langs alle kanten de kelder in...

success om dit droog te houden.

tijdens ruwbouw is een waterdichte kelder = 1 grote regenput. Wij bouwden met water uit de regenput en als die leeg was, pompte ik hem vol met water uit de kelder :)

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
naast een vriend van me woont een koppel dat hun hele kelder heeft ingericht als 'huis'. Elek, water alles is er. Waterdicht gemaakt, een kacheltje, en wat elektrische vuurkes, en die wonen daar nu al meer als een jaar. En die mensen zien er niet ongelukkig uit hoor. Ze zijn zelfs zwanger, dus volgens mij zijn ze heel gelukkig :mrgreen:

Ik zou zeggen, bekijk het, weeg het af, en als jij vindt dat het kan, kan het.

Waar een wil is, is een weg

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Kris77 wrote:

ik heb ook een volledige onderkeldering, maar tijdens ruwbouw werken bij harde regen stroomt het water langs alle kanten de kelder in...

tijdens ruwbouw is een waterdichte kelder = 1 grote regenput. Wij bouwden met water uit de regenput en als die leeg was, pompte ik hem vol met water uit de kelder :)

Niet als je de bovenkant afdekt met plastic :wink:

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
Icecoldkillahh wrote:
Kris77 wrote:

Niet als je de bovenkant afdekt met plastic :wink:

akkkoord, maar als je begint te bouwen? en er staan zo wat halve muren op , plastiek weg en 1 stortbui => probleem :)

zal perfect lukken als je "altijd" in kelder blijft wonen, maar tijdens de bouw, lijkt het me toch vree lastig met het Belgische weer.

Hou ons op de hoogte als ze beginnen bouwen.

ps. ik heb er ook nog zitten denken, maar met de goedkope huur die we hadden heb ik het risico met een baby'tje in huis maar niet genomen.

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Grootste probleem is idd vocht.

Als je er in wil wonen zal je na het plaatsen van de gewelven/druklaag dit toch moeten afwerken als een plat dak en roofing of dergelijke branden over de volledige opp en zorgen dat de openingen (trapgat/eventuele leidingschacht,...) ook volledig waterdicht afgewerkt worden.

Een woonunit/logementunit (bvb van Warsco) kost iets van een €450 per maand, je zou eens moeten vergelijken hoeveel kosten je zou hebben om de kelder waterdicht te maken/inrichten die je anders niet zou hebben. Als je wacht tot de woning onder dak staat is het natuurlijk ook veel eenvoudiger om de kelder vochtvrij te houden.

Bovenaan