Voorfilter regenwaterput

• Tags afvoerbuizen regenwater regenwaterput riolering waterbeheer
  • Hypex20

Lid
    Lid geworden
    13 feb 2017
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    18
    Hallo,

Bij de woning heb ik 2 regenwaterputten die verbonden zijn met elkaar. Echter komen er in 1 put 2 leidingen toe waarbij ik graag een soort voorfilter zou plaatsen, maar hoe kan ik dit doen? De buis naar beneden is om een soort van trage toevoer te creeren. Alvast bedankt voor wat tips.

Bijlagen

• 20240521_093020.jpg
      20240521_093020.jpg
      277,9 KB · Weergaven: 45
    Trident heeft filters voor in de put te plaatsen...

Lukt dit ook met die 2 ingangen? (Zoals op de foto?)

Je zal de 2 uitgangen moeten samenbrengen, dan de Trident erop met de onderkant in de put, na de Trident ga je naar de overloop.
    Dus dat zal smal worden gok ik, ook omdat die 2 buizen niet mooi recht zitten.

Beter zou zijn om die 2 buizen buiten de put reeds te verbinden zodat je met 1 buis in de put toekomt.

De afloop zit in de 2e put, ik kan er dus vanuit deze put niet naartoe. Zijn er dan eventueel andere opties om een soort filter te maken bij de toevoer?

Ben je zeker dat dat 2 toevoeren zijn? En niet 1 toevoer en 1 overloop ofzo? Beetje raar dat 1 toevoer met trage uitvoering is en de andere er dan gewoon ingestoken.

Trident heeft filters voor in de put te plaatsen...
    Heb hier geen ervaring mee maar lijkt me niet het ideale systeem.
    Hoe geraak je nog in de put om deze uit te kuisen?

Ben je zeker dat dat 2 toevoeren zijn? En niet 1 toevoer en 1 overloop ofzo? Beetje raar dat 1 toevoer met trage uitvoering is en de andere er dan gewoon ingestoken.
    Zal morgen nog eens controleren maar dacht dat het beide toevoeren zijn. De 2e toevoer drupt eigenlijk op de trage toevoer van de andere..

Probleem is dat er kleine vuilresten meegaan naar de filters, waardoor deze snel vervuilen.

Heb ook al een drijvende aanzuig in de 2e put.

Je probleem is dus dat je fijne filter binnen te snel verstopt?

Er bestaan ook voorfilters welke je langs de put ( in het gras) steekt.

Nadeel is wel een beetje dat je dan wel wat werk hebt met buizen te leggen. Zijn natuurlijk 3 aansluitingen: aankomst, vertrek zuiver water en vertrek vuil water. Daar moet je dus heel je voortuin voor open graven. Filter in de put is dus wel makkelijker.

Verder zou ik de buizen samen brengen en een goede trage inloop maken.

Heeft iemand dan een idee hoe ik deze buizen samen breng? Zijn er nog andere opties in de put als filter?

Heeft iemand dan een idee hoe ik deze buizen samen breng? Zijn er nog andere opties in de put als filter?
    Samen brengen zal moeten gebeuren buiten de put. Dus open graven en PVC stukken gaan halen (waaronder een Y-stuk) en het samen knutselen.
    Als een van beide buizen een veel groter debiet heeft dan de andere probeer deze dan rechtdoor te laten lopen, waar de andere buis de zij-ingang op het Y-stuk neemt.

Qua filters in de put bestaan er verschillende merken, maar het algemene principe is wel gelijk. Ik heb ook deze trident filter in onze put.

Heb deze filter in mijn put ingebouw, heb je nooit geen verlies van water mee terwijl een trident als die vuils is het water gewoon door laat lopen. Deze filter maakt zichzelf eigenlijk terug proper als het water stijgt, heb tussen het filtermandje en het deksel een inolatieplaat gestoken zodat het water de filter niet omhoog kan duwen maar met dit heb je 0,0 verlies van regenwater totdat je put vollledig vol is

Even terugkomen op deze topic.. Zou het eventueel een oplossing zijn als ik met 2 flexibels werk op de aanvoer en vervolgens deze aansluit op een trident filter? Of lijkt dit onbegonnen werk?

Iemand die zijn mening wil geven? :D

Ik vermoed dat je met flexibels dit nooit mooi gaat kunnen aansluiten, vooral zorgen dat het rustig afloopt richting filter.
    'Korte' pijn gaat echt zijn het mooi oplossen buiten de put. dus buizen buiten de put laten samenkomen en eventueel in het gras de voorfilter zetten, of de filter in de put zetten.
    Maar hoe die 2 leidingen toekomen in de put (kort bij elkaar en niet gelijke hoogte en richting) zie ik niet direct een oplossing mogelijk.
    Je hebt behoorlijk wat lengte nodig voor een trident filter (filter+aansluit moffen).

Bedankt, ik laat het dus los :D

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan