Voorbereiding gasaansluiting fluvius - offerte verloopt - twijfel

• Tags aardgas energie gas gasaansluiting offerte verwarming verwarmingsinstallatie
  • Lid geworden
    8 jun 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Een paar jaar terug hebben wij een eind jaren 60 vrijstaande woning (EPC ~200) gekocht waarin wij inmiddels weten dat dit een woning gaat zijn waar wij ons langere tijd in zien wonen. De woning wordt nu nog verwarmd met een 30+ jaar oude Buderus mazoutketel van 34kw. Over enkele jaren is ons plan deze woning grondig aan te pakken en te renoveren naar meer huidige standaarden. Omdat dit nog niet allemaal concreet is en het nog meerdere jaren kan duren zit in mijn hoofd het doemscenario dat deze ketel, ook al vertoont hij nu geen problemen, wel eens de geest kan geven. Onze "chauffagist" is daarin heel rechtlijnig in met: oh dat is geen probleem dan zit er ik 1:1 een gasketel in en kan je weer jaren vooruit.

Enfin, wetende dat de aansluitkosten op gas na 2025 reëel worden gefactureerd heb ik nog een offerte aangevraagd in december-24 - die volgende week verloopt - voor laag, gemaximaliseerd tarief. Stel ik zou dit accepteren kom ik er niet helemaal uit hoe strict mijn voorbereidingswerken hiervoor moeten zijn.

https://www.fluvius.be/sites/fluviu...nsluiting-aardgas-eengezinswoning_Fluvius.pdf

- bij natuurlijke verluchting: bv. een verluchtingsrooster van 100 cm² boven de gasmeter.
    Nu zou de locatie in de garage komen, die een natuurlijk verluchtingsrooster van 100cm heeft, enkel staat deze in een andere hoek dan waar de meter beoogd zou komen. Maakt dit wat uit? Want stel ik zou hem in een kast willen, dan moet de kast alleen verluchtingsroosters hebben en de ruimte waarin de kast staat moet permanent verlucht zijn (Wat nu dus zou zijn).

In de brochure zou afstand A minstens een halve meter zijn. De makkelijkste beoogde plaats voor de meter zou de garage muur zijn die parallel loopt met de rooilijn/straat waardoor de buis een rechte lijn maar hoeft te volgen. Nu heeft mijn woning geen kasteelmuren van 0.5meter dik. Weet iemand hoe strict dit is? Wanneer ik foto's of installaties in andere woningen zie, zie ik deze "afstand A" minder dan 0.5 meter.

Sinds de offerte aanvraag ben ik hierover ambivalent geweest wat ik er nu mee moet. Ik hoor en lees zoveel tegenstrijdige verhalen over het wel of niet overslaan van de gas tussenstap. De woning krijgen we nu met een aanvoertemperatuur van 50 graden vlot en comfortabel warm. De COP waarde van warmtepompen om deze aanvoertemperaturen te bereiken zijn economisch minder gunstig dan een gas CV. Mijn chauffagist zweert bij gas. Wat als de ketel tot de verbouwing gewoon blijft doen, dan zit ik dalijk met een gasaansluiting? En bespaart me dat ook nog een gekeurde binnen installatie die vereist is voor de aansluiting. Andere kiezen bewust nog voor gas.

Voor een theoretisch forumanalyst kenmerkend die beren op de weg zit, is dit moeilijke materie.
    Foto gas.png

Je kan ook je gasmeter buiten in een bak laten plaatsen. Hier ook bewust gas gekozen

Een paar jaar terug hebben wij een eind jaren 60 vrijstaande woning (EPC ~200) gekocht waarin wij inmiddels weten dat dit een woning gaat zijn waar wij ons langere tijd in zien wonen. De woning wordt nu nog verwarmd met een 30+ jaar oude Buderus mazoutketel van 34kw. Over enkele jaren is ons plan deze woning grondig aan te pakken en te renoveren naar meer huidige standaarden. Omdat dit nog niet allemaal concreet is en het nog meerdere jaren kan duren zit in mijn hoofd het doemscenario dat deze ketel, ook al vertoont hij nu geen problemen, wel eens de geest kan geven. Onze "chauffagist" is daarin heel rechtlijnig in met: oh dat is geen probleem dan zit er ik 1:1 een gasketel in en kan je weer jaren vooruit.

Enfin, wetende dat de aansluitkosten op gas na 2025 reëel worden gefactureerd heb ik nog een offerte aangevraagd in december-24 - die volgende week verloopt - voor laag, gemaximaliseerd tarief. Stel ik zou dit accepteren kom ik er niet helemaal uit hoe strict mijn voorbereidingswerken hiervoor moeten zijn.

https://www.fluvius.be/sites/fluviu...nsluiting-aardgas-eengezinswoning_Fluvius.pdf

- bij natuurlijke verluchting: bv. een verluchtingsrooster van 100 cm² boven de gasmeter.
    Nu zou de locatie in de garage komen, die een natuurlijk verluchtingsrooster van 100cm heeft, enkel staat deze in een andere hoek dan waar de meter beoogd zou komen. Maakt dit wat uit? Want stel ik zou hem in een kast willen, dan moet de kast alleen verluchtingsroosters hebben en de ruimte waarin de kast staat moet permanent verlucht zijn (Wat nu dus zou zijn).

In de brochure zou afstand A minstens een halve meter zijn. De makkelijkste beoogde plaats voor de meter zou de garage muur zijn die parallel loopt met de rooilijn/straat waardoor de buis een rechte lijn maar hoeft te volgen. Nu heeft mijn woning geen kasteelmuren van 0.5meter dik. Weet iemand hoe strict dit is? Wanneer ik foto's of installaties in andere woningen zie, zie ik deze "afstand A" minder dan 0.5 meter.
    die 50 cm is de kortste rechte muurdoorvoer die er gebruikt wordt

als je meter in de garage kolt gaat er een doorvoer van 2a 3 meter gebruikt worden
    om zo in een bocht van buiten (60cm diep )door je fundering tot aan de meteropstelling te komen

Sinds de offerte aanvraag ben ik hierover ambivalent geweest wat ik er nu mee moet. Ik hoor en lees zoveel tegenstrijdige verhalen over het wel of niet overslaan van de gas tussenstap. De woning krijgen we nu met een aanvoertemperatuur van 50 graden vlot en comfortabel warm. De COP waarde van warmtepompen om deze aanvoertemperaturen te bereiken zijn economisch minder gunstig dan een gas CV. Mijn chauffagist zweert bij gas. Wat als de ketel tot de verbouwing gewoon blijft doen, dan zit ik dalijk met een gasaansluiting? En bespaart me dat ook nog een gekeurde binnen installatie die vereist is voor de aansluiting.
    je moet pas keuring voorleggen als je effectief gas gaat gebruiken

aansluiting en in dienst nemen van meter kan perfect apart gedaan worden

bv

nu aansluiting maken
    indienstname jaar later
    Andere kiezen bewust nog voor gas.

Voor een theoretisch forumanalyst kenmerkend die beren op de weg zit, is dit moeilijke materie.
    Bekijk bijlage 110860

Je kan ook een gastank huren. Die leggen de aansluiting tot binnen aan (tot een bepaald aantal meter)

Als je hun goedkoop tarief wil houden MOET je gas afnemen binnen de 6 maand na installeren van de gaskraan! Staat duidelijk in de voorwaarden

Is het trouwens nog de moeite om binnen een aantal jaren een gasketel te plaatsen en dus de kosten te doen van een aansluiting?

Vanaf 2040 mag je in de EU geen gasketel meer gebruiken om je woning te verwarmen. Hoe langer je wacht, hoe minder lang je die ketel dus nog zal mogen gebruiken. Het blijft daar verdacht stil over in onze politiek, maar ik las laatst toch een vermelding daarnaar in een interview met Melissa Depraetere.

Die Europese richtlijn moet wel nog worden omgezet in nationale wetgeving, maar die komt er sowieso.

Vanaf 2040 mag je in de EU geen gasketel meer gebruiken om je woning te verwarmen.
    Kan je daar de bron van vermelden?

En hoe moet ik dit lezen?
    "mag je geen nieuwe of vervangende gasketel meer zetten"
    of
    "mag je zelfs een bestaande en prima werkende gasketel niet meer in dienst houden"

Dat klopt niet helemaal, het is niet dat je geen gasketel meer mag gebruiken, je zal geen nieuwe mogen installeren. Dat is zoals bij de mazoutketels. Het is niet zo dat er in 2040 ineens geen gas meer zal zijn, bestaande ketels zullen mogen blijven werken.
    En vaak wordt de soep zo heet niet gegeten, zie wat men eerder zei over energielabels van huizen en over elektrische voertuigen, grootse plannen waarop wordt teruggekomen.

Bedankt voor de toevoegingen. Mede door dit soort ontwikkelingen, die ik nog niet helemaal kan rijmen met de huidige taxen op gas vs electriciteit. Neig ik dan toch maar om het niet meer te doen. Een R290 WP lijkt mij een toekomstbestendigere backup, ook al zullen de stookkosten hoger zijn.

Als je hun goedkoop tarief wil houden MOET je gas afnemen binnen de 6 maand na installeren van de gaskraan! Staat duidelijk in de voorwaarden

Ja dat kwam ik ook nog tegen. Op Reddit kwam ik een verhaal tegen van iemand die maar een kookvuur in zijn garage had geïnstalleerd om hieraan te voldoen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan