- Lid geworden
- 8 jun 2025
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Een paar jaar terug hebben wij een eind jaren 60 vrijstaande woning (EPC ~200) gekocht waarin wij inmiddels weten dat dit een woning gaat zijn waar wij ons langere tijd in zien wonen. De woning wordt nu nog verwarmd met een 30+ jaar oude Buderus mazoutketel van 34kw. Over enkele jaren is ons plan deze woning grondig aan te pakken en te renoveren naar meer huidige standaarden. Omdat dit nog niet allemaal concreet is en het nog meerdere jaren kan duren zit in mijn hoofd het doemscenario dat deze ketel, ook al vertoont hij nu geen problemen, wel eens de geest kan geven. Onze "chauffagist" is daarin heel rechtlijnig in met: oh dat is geen probleem dan zit er ik 1:1 een gasketel in en kan je weer jaren vooruit.
Enfin, wetende dat de aansluitkosten op gas na 2025 reëel worden gefactureerd heb ik nog een offerte aangevraagd in december-24 - die volgende week verloopt - voor laag, gemaximaliseerd tarief. Stel ik zou dit accepteren kom ik er niet helemaal uit hoe strict mijn voorbereidingswerken hiervoor moeten zijn.
https://www.fluvius.be/sites/fluviu...nsluiting-aardgas-eengezinswoning_Fluvius.pdf
Sinds de offerte aanvraag ben ik hierover ambivalent geweest wat ik er nu mee moet. Ik hoor en lees zoveel tegenstrijdige verhalen over het wel of niet overslaan van de gas tussenstap. De woning krijgen we nu met een aanvoertemperatuur van 50 graden vlot en comfortabel warm. De COP waarde van warmtepompen om deze aanvoertemperaturen te bereiken zijn economisch minder gunstig dan een gas CV. Mijn chauffagist zweert bij gas. Wat als de ketel tot de verbouwing gewoon blijft doen, dan zit ik dalijk met een gasaansluiting? En bespaart me dat ook nog een gekeurde binnen installatie die vereist is voor de aansluiting. Andere kiezen bewust nog voor gas.
Voor een theoretisch forumanalyst kenmerkend die beren op de weg zit, is dit moeilijke materie.

Enfin, wetende dat de aansluitkosten op gas na 2025 reëel worden gefactureerd heb ik nog een offerte aangevraagd in december-24 - die volgende week verloopt - voor laag, gemaximaliseerd tarief. Stel ik zou dit accepteren kom ik er niet helemaal uit hoe strict mijn voorbereidingswerken hiervoor moeten zijn.
https://www.fluvius.be/sites/fluviu...nsluiting-aardgas-eengezinswoning_Fluvius.pdf
Nu zou de locatie in de garage komen, die een natuurlijk verluchtingsrooster van 100cm heeft, enkel staat deze in een andere hoek dan waar de meter beoogd zou komen. Maakt dit wat uit? Want stel ik zou hem in een kast willen, dan moet de kast alleen verluchtingsroosters hebben en de ruimte waarin de kast staat moet permanent verlucht zijn (Wat nu dus zou zijn).- bij natuurlijke verluchting: bv. een verluchtingsrooster van 100 cm² boven de gasmeter.
In de brochure zou afstand A minstens een halve meter zijn. De makkelijkste beoogde plaats voor de meter zou de garage muur zijn die parallel loopt met de rooilijn/straat waardoor de buis een rechte lijn maar hoeft te volgen. Nu heeft mijn woning geen kasteelmuren van 0.5meter dik. Weet iemand hoe strict dit is? Wanneer ik foto's of installaties in andere woningen zie, zie ik deze "afstand A" minder dan 0.5 meter.Afstand "A"
Sinds de offerte aanvraag ben ik hierover ambivalent geweest wat ik er nu mee moet. Ik hoor en lees zoveel tegenstrijdige verhalen over het wel of niet overslaan van de gas tussenstap. De woning krijgen we nu met een aanvoertemperatuur van 50 graden vlot en comfortabel warm. De COP waarde van warmtepompen om deze aanvoertemperaturen te bereiken zijn economisch minder gunstig dan een gas CV. Mijn chauffagist zweert bij gas. Wat als de ketel tot de verbouwing gewoon blijft doen, dan zit ik dalijk met een gasaansluiting? En bespaart me dat ook nog een gekeurde binnen installatie die vereist is voor de aansluiting. Andere kiezen bewust nog voor gas.
Voor een theoretisch forumanalyst kenmerkend die beren op de weg zit, is dit moeilijke materie.