• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Voorbereidende domotica

Lid geworden
10 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gezien mijn renovatieproject gespreid is over toch enkele jaren, zou ik graag nu al de voorbereidingen treffen om later redelijk wat te kunnen automatiseren.

Waar ik uiteindelijk naartoe wil:

- alles uit functie

- lichtpunten schakelbaar vanuit automatisatie

- eventueel hetzelfde met enkele (zeker niet alle, eerder de minderheid) stopcontacten

- rolluiken aansturen

- eventueel ventilatie (?moet ik nog over nadenken of dit wel de moeite is)

- VVW (ook eventueel, niet zeker of dit ook zo van toepassing is)

Enfin, om deftig te kunnen voorbereiden zou ik al kabel trekken en correct aankoppelen in de kamers zelf, aan de kast mag dit nog 1op1 doorverbonden worden.

Ik schrijf zelf software en kan PLCs programmeren, echter is de elektrische kant niet mijn sterkste kant.

Wat zou ik dan best in mijn elektrische kast beginnen hangen, ter voorbereiding van later gans het systeem te kunnen programmeren. Pak ik daarvoor best gewone teleruptoren? Steek ik daar al best een Logo achter?

Of zijn systemen als Loxone transparant genoeg zodanig dat ik daar later mijn eigen software kan bovenzetten? (ik dacht van niet bij dit laatste)

alvast bedankt

Dat valt wel mee, hoor.

De "installed base" van KNX ligt waarschijnlijk al op enkele tientallen miljoenen, en het aantal camions met kapotte apparaten valt heus wel mee. Achter die "dure" dingen zit _meestal_ ook kwaliteit.

Het was niet mijn bedoeling om KNX vs. Loxone vs. PLC discussie uit te lokken, maar heb ondertussen toch al wat bijgeleerd :)

Soit, voor mijn specifieke situatie lijkt PLC voelt PLC het best aan. Maaaaaaaaaaaaaaaar ... wat ik nu wil installeren is puur voorbereiding op later. Zou het dat niet voordeliger, goedkoper, makkelijker zijn gewoon voor nu teleruptoren te schakelen?

Wat zou het nadeel hiervan kunnen zijn?

Wat ik hier een beetje mis is hoe de personen die eigen soft ontwikkelen op PLC of whatever zich "beschermen" tegen onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of tijdelijke onbereikbaarheid of.. of wat bij verkoop van woning , installatie terug ombouwen naar conventioneel ?

Het is helemaal niet om te schieten, ben oprecht geïnteresseerd in de "dienst na verkoop" in zo'n eigen systemen.

Atilla

thernals;1911339 wrote:
Wat ik hier een beetje mis is hoe de personen die eigen soft ontwikkelen op PLC of whatever zich "beschermen" tegen onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of tijdelijke onbereikbaarheid of.. of wat bij verkoop van woning , installatie terug ombouwen naar conventioneel ?

Het is helemaal niet om te schieten, ben oprecht geïnteresseerd in de "dienst na verkoop" in zo'n eigen systemen.

Atilla

goed punt, zelfs een groot probleem soms bij gekochte systemen ook. Situatie gehoord waarvan de eigenaar woning, niet de juiste versie had van hun domotica software...( installateur niet meer bereikbaar...) wat dan?

zelfs een nadeel voor KNX : volgens mij kan je niet uit een KNX installatie alles uploaden om een ETS project te herbuilden... Het is dus enorm belangrijk bij KNX, om uw (groot) ETS project veilig te bewaren/backuppen....

Normaalgezien wordt een KNX installateur in z'n opleiding verteld dat hij de documentatie van z'n KNX installatie moet achterlaten bij de klant. Dat kan het ETS project zijn, maar ook een print-out. Pas op: tenzij anders overeengekomen, blijft stricto facto de "intellectual property" bij de installateur!

Verder is het wel mogelijk om een KNX installatie uit te lezen, al krijg je dan alleen de waarden van de Groepsadressen, en is het een beetje uitvissen waartoe dat dient.

Documentatie van een installatie hoort mijns inziens bij de kwaliteitszorg van de installatie.

En om het even welke oplossing je kiest (KNX, Loxone, PLC...) en of je het nu privé doet o beroepshalve, zorg dat alles degelijk gedocumenteerd is. Doe dit voor jezelf - voor latere uitbreidingen - of voor diegenen na je.

Er zijn gevallen gekend van luxewoningen met alle domotica gadgets die tegen de verwachting in bedroevend laag verkocht werden, omdat de kopers vreesden het niet te begrijpen en de renovatie van de installatie aftrokken van de verkoopsprijs. Immowinkels zien domotica eerder als een nadeel dan als een feaure van je woning!!!

Shibby;1911322 wrote:
...voor mijn specifieke situatie lijkt PLC voelt PLC het best aan... Zou het dat niet voordeliger, goedkoper, makkelijker zijn gewoon voor nu teleruptoren te schakelen?

Wat zou het nadeel hiervan kunnen zijn?

Effe het rare volk niet meetellen dat een relaisvoet+relais monteert na een uitgang van een PLC module (ja die zijn er)

Je kan zowel (PLC+soft+kabel+voeding) als (Teleruptoren+voet+voeding) uitdrukken in euro/uitgang. Vergelijk deze getallen eens.

Je spreekt over "voorlopige oplossing". Met teleruptoren heb je meer zekerheid. Dat ze er sowieso uitmoeten.

Met PLC (zwarte of groene) kan je kiezen om modules bij te kopen, meer ingangen (alarm?) meer uitgangen (rolluiken?) of een Ethernet kaart (beperkte webvisualisatie), of iets anders. Dimmers, onewire temperatuurlogging, groenenergie-logging,...

thernals;1911339 wrote:
Wat ik hier een beetje mis is hoe de personen die eigen soft ontwikkelen op PLC of whatever zich "beschermen" tegen onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of tijdelijke onbereikbaarheid of.. of wat bij verkoop van woning , installatie terug ombouwen

Mijn voorzorgen:

-Interpretatieloze beschrijving van alle leidingen, genummerde kabels, draden die toekomen op het sterpunt. Gewoon simpelweg op de manier die ik geleerd heb in de industrie.

-Gewone beschrijving van de functionaliteiten en de werking van de modules.

Persoon 1 is er niet (meer), persoon 2 komt ter plaatse en beslist om:

-zich te verdiepen in de werking, en zo naar een oplossing te werken (Persoon 2 heeft een technisch profiel)

-alles los te vijzen, eruit te gooien en te vervangen door een nieuw systeem (Persoon 2 heeft eerder een sales profiel)

Het grote voordeel is dat er enkel moet gewerkt worden op het sterpunt, en de arbeid zich beperkt tot module vastvijzen, module configureren, klaar. Niks kappen, slijpen, draden trekken, boren.

kamieltje;1909359 wrote:
Teleruptoren gebruik je beter niet met domotica. Je krijgt hiervan immers geen terugkoppeling (tenzij je veel extra schakelingen gebruikt). Beter is het om een eenvoudige relais te gebruiken.

En waarom niet, als ik vragen mag? Je kan perfect terugkoppeling krijgen van een teleruptor, mits het installeren van een klein hulpcontact (en natuurlijk moet je de toestand van dit hulpcontact opvangen/verwerken in je eigen of aangekocht systeem).

Ik heb voor de volgende opzet gekozen:

- Verlichting met relais (Omron, G2R-2-SNDI + bijhorende DIN rail socket)

- Stopcontacten met teleruptoren (Eltako, XS12-200-24 DC)

Waarom verlichting met relais?

1. Relais zijn goedkoper dan teleruptoren

2. Relais moeten steeds worden bekrachtigd: de Omron's die ik gebruik, verbruiken zo'n 0.5W per uur. Ik ga ervan uit dat een lichtpunt per dag gemiddeld maximaal 1 uur brandt (sommige zullen meerdere uren branden per dag, anderen maar 1 keer om de week, bijvoorbeeld). Dus het verbruik van de relais is niet zo hoog...

3. Je hebt voor relais idd geen terugkoppeling nodig: aan is aan, uit is uit.

4. Relais kunnen niet zoveel stroom schakelen (5A per pool, in mijn geval), maar dit is ruim voldoende voor verlichtingsdoeleinden.

Waarom stopcontacten met teleruptoren?

1. Stopcontacten wil je een ganse dag actief hebben: 's morgens activeren, 's avonds deactiveren (diegene die mogen gedeactiveerd worden, uiteraard, dus niet het stopcontact van frigo, diepvriezer, edm...). Ik wil dus niet een ganse dag (minstens 14 tot 16 uur) een relais bekrachtigd houden, dat zou teveel energie kosten op jaarbasis. Een puls ernaar toe sturen is meer dan genoeg.

Ik heb voor alle zekerheid zo'n hulpcontacten geplaatst (type: Eltako KM12), maar mijn ervaring leert dat, als je de teleruptoren goed en correct aanstuurt, dit eigenlijk niet echt nodig is (toch niet bij de Eltako's, heb geen ervaring met andere teleruptoren). Maar zoals ik zei: voor alle zekerheid...

2. Teleruptoren kunnen veel hogere stromen schakelen. Diegene die ik heb gekozen, kunnen 25A schakelen, ruim voldoende voor stopcontacten (worden bij mij toch afgezekerd door 16A zekeringen, niet de ook toegelaten 20A zekeringen).

Misschien ook niet onbelangrijk: ik heb voor zowel mijn relais als teleruptoren dubbelpolige versies gekozen. Ik wil er zeker van zijn dat, als het relais of de teleruptor is uitgeschakeld, er GEEN spanning meer staat op de circuit(s) die door relais of teleruptor worden geschakeld. Een stuk veiliger als je bijvoorbeeld moet werken aan zo'n circuit (ik weet het, je kan ook de zekering afschakelen, maar als er meerdere relais of teleruptoren op zo'n zekering zitten, wil je dit misschien niet...).

Je maakt wel wat vreemde en gevaarlijke conclusies Geert!

1) hangt van type af denk ik.

3) Als de zekering/spanning uitvalt is aan niet meer aan (ik meet dan ook de spanning achter het relais als terug koppeling)

4) Hangt van type af, relais kunnen tot honderden amps gaan.

Wat werken aan een circuit betreft, je hebt nog nooit een vastgeplakt contact gehad zeker?, kortom een gevaarlijk advies :mad:

janus wago;1950336 wrote:
Je maakt wel wat vreemde en gevaarlijke conclusies Geert!

Maak ik conclusies? Laat staan, vreemde en gevaarlijke? Waar dan?

janus wago;1950336 wrote:
JWat werken aan een circuit betreft, je hebt nog nooit een vastgeplakt contact gehad zeker?, kortom een gevaarlijk advies :mad:

Geef ik een advies? Waar dan?

Waarom dat idioot icon? Ik ga er trouwens van uit dat, als je aan circuits werkt, je weet wat je doet en geen idioot bént...

Kris77;1911354 wrote:
thernals;1911339 wrote:

Atilla

zelfs een nadeel voor KNX : volgens mij kan je niet uit een KNX installatie alles uploaden om een ETS project te herbuilden... Het is dus enorm belangrijk bij KNX, om uw (groot) ETS project veilig te bewaren/backuppen....

Klopt, ik ben daarom voor een gecentraliseerd repository systeem. Dan heeft de organisatie meer controle en heb je geen problemen als een leverancier van materiaal er beslist mee op te houden.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan