Laat ik al maar beginnen met te zeggen dat ik ook een Loxone fan ben en heb in eerste instantie KNX in mijn woning geplaatst.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben in die KNX val getrapt, heb deze geïnstalleerd en daarna pas gemerkt dat ik in principe een lege doos gekocht heb met niet meer dan wat basis functies, moest ik nu terug opnieuw beginnen zou het een volledig Loxone installatie zijn met een eventuele uitweg naar KNX en niet zoals nu een KNX installatie met daarbovenop de Miniserver, je gaat er namelijk van uit dat die bus structuur een goede keuze is, maar enkel dat is op zich een belangrijk nadeel want je zit vast aan deze keuze en je moet de oplossing in deze wereld gaan zoeken wat natuurlijk een invloed heeft op de prijs en mogelijkheden, bv. kijk maar eens wat een enkelvoudige drukknop kost, ook ben je totaal afhankelijk welke (beperkte) applicaties de fabrikanten aanbieden.
Het werkt wel allemaal maar wat een miserie heb ik al gehad om een beetje intelligentie in mij woning te krijgen.
Ze verkopen bij KNX mooie drukknoppen maar als je weet dat de belangrijkste fabrikanten drukknop makers zijn dan weet je wel waarop heel de KNX strategie op is gebaseerd.
Het grootste nadeel is dat je totaal afhankelijk bent van wat de fabrikant aan mogelijkheden in zijn applicatie vrijgeeft en je moet niet hopen op een update want die komt er enkel als er grote problemen zijn, wat natuurlijk een impact heeft op toekomstige aanpassingen die je eventueel wilt doen, dus je zit totaal vast aan de keuze die je nu maakt, vraag dit maar eens aan iemand die meer dan 10 jaar geleden zijn knoppen gekocht heeft dan weet je direct wat ik hiermee bedoel.
Daarom dat ik de Miniserver overal heb moeten tussen zetten om alles te laten werken zoals ik het wil, een mooi voorbeeld is dat ik nu op alle plaatsen waar (nog) geen bewegingsmelder staat en waar ik maar zeer tijdelijk ben, zoals berging, zolder, kelder nu een tijdsfunctie op geactiveerd heb zodat deze automatische het licht uitdoet, na een uur, moest iemand het vergeten zijn om het direct uit te doen, wil ik het constant laten branden moet ik gewoon wat langer drukken klaar, met de Miniserver is dat zo gemaakt.
Voor mij zie ik geen nadeel in dat Loxone een standalone firma is, ik kijk enkel naar de oplossing die ze bieden en daar kan ik alles mee oplossen, als ze morgen moesten stoppen zijn er zoveel oplossingen en mogelijkheden zodat dit niet direct een probleem hoeft te zijn, zeker omdat hun bekabeling structuur veel beter is naar de toekomst toe dan een bus structuur.
Die uitspraak van dat Loxone geen KNX certificatie heeft is wel grappig als je weet dat een top product in de KNX wereld namelijk de Homeserver van Gira die ook niet heeft, enkel de interface die men apart moet bijkopen heeft die, dan weet je wel dat er duidelijk met twee maten gemeten wordt hier.
En nu komt het triestige, dan zie je daar een mini pc met wat software erop en verwacht dat zal wel niet veel kosten, dan val je even van je stoel want voor dat geld heb je een complete Loxone installatie, maar dat is nog niet het ergste, dan verwacht je dat die dan wel veel meer kan dan de Minserver, maar hier kom je ook bedrogen uit, het is eerder omgekeerd.
En dan moet je als kers op de taart nog altijd alles zelf uitvinden;
http://www.coussies.be/eib/viewtopic.php?f=9&t=903
Je kan het natuurlijk bekijken vanuit het standpunt "het is een hobby" maar vanuit mijn standpunt is het toch maar triestig.
@Galenbo, Het is geen RS485 bus maar een CAN bus die bij Loxone gebruikt wordt.
@Kriss77, een systeem dat alle bekende standaarden volgt is voor mij evengoed, zeker als het dit nog op een eenvoudige en betaalbare manier doet.
Niet zoals bij KNX die ook gateway's aanbied maar die dan strontduur zijn en dan nog meestal beperkte applicaties hebben, maak maar bv. eens een KNX connectie met RS232/RS485/Modbus, DMX, 1-Wire, enz.. dan weet je direct het verschil.
@Thorgal, Jaja KNX bestaat al meer dan 20 jaar met ondertussen meer dan 300 fabrikanten en nog moeten we in een basis installatie extra componenten plaatsen om een beetje intelligentie en een visualisatie te hebben, bovendien is dat meestal een apart software pakket, dan heb je er niets aan dat de ets niet zo moeilijk aan te leren is, waarom is dat zo? Hebben ze hiervoor dan nog geen tijd genoeg gehad? Dat geeft me toch geen vertrouwen voor de volgende 20 jaar.
@Thorgal, Als het product een complete programmatie (met de nodige logica en visualisatie) eenvoudiger maakt en heeft bovendien nog de mogelijkheid om alles remote te doen, zijn dat toch ook voor een professionele installateur belangrijke voordelen.