• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voor- en nadelen MBI GeoStylistix betonstenen

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hallo,

We zijn op zoek naar een moderne, grijze, gevelsteen.
De afgelopen weken al heel wat bezocht, maar vaak merk je toch grote kleurverschillen op.
De MBI GeoStylstix lange gevelstenen uit beton zijn ook wel leuk en nog vrij goedkoop t.o.v bakstenen.
Op het forum vind ik er nog weinig over terug.  

Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke stenen?
Ze zijn heel strak, dus bij de verwerking moet de koord zeker goed gevolgd worden en foutjes zullen snel zichtbaar zijn neem ik aan?
Hoe zou dit soort gevels scoren qua onderhoud, groenafzetting in een boomrijke omgeving?
https://www.mbi.nl/bouw/metselstenen/gevelstenen/geostylistix/ 
Bedoeling zou zijn om ze met dunne voeg van 5 - 6 mm te verlijmen.

Enig advies?
Alvast bedankt,

Dag Tom, of iemand anders,
Referentie adressen vind ik ook moeilijk op het internet.
Zou ik ook enkele adressen kunnen krijgen?
Wij overwegen deze steen ook maar net zoals velen hier zouden we ook graag weten hoe deze steen eruit ziet na wat jaren.
Alvast bedankt!
Dag Sten, ik zou ook graag adressen willen regio zele(schelde-waas) ik wil graag de dover white maar ik ben ook aan het twijfelen 🤔
Alvast bedankt iedereen

Je ziet ze tegenwoordig enorm veel. Heel populaire steen.

Het is een betonsteen en ben bang dat hij vroeger vuil (groen) zal worden, het is in een omgeving met veel bomen.
Wij vinden het een zeer mooie steen, daar is zeker geen twijfel over
In feite als je rondkijkt iedere gevelmetselwerk wordt op den duur vuil natuurlijk.

Het is een betonsteen en ben bang dat hij vroeger vuil (groen) zal worden, het is in een omgeving met veel bomen.
Wij vinden het een zeer mooie steen, daar is zeker geen twijfel over
In feite als je rondkijkt iedere gevelmetselwerk wordt op den duur vuil natuurlijk.
Onze gevel staat veel minder lang nat na zware slagregen dan die van de buren, en dat is een klassieke gemetste gevelsteen.

Winter '21-'22 was er een groene aanslag op de noordkant. Na wat opzoeken bleek dat er mossen zijn die afsterven bij vriestemperaturen of warm weer en die waren er niet in die winter. In de lente was die groene aanslag weg, en winter '22-23 niet meer gezien.
Dus je ziet vaak momentopnamen, maar dat verdwijnt ook weer.

ons terras ligt in het noorden, keramische tegels, deze was volledig groen geworden de afgelopen herfst/ winter, aan de gevel niets,maar echt niets te zien. (shaded grey, staat nu al 4 jaar)

Inderdaad als ik het zo lees, minder lang nat... dan neemt die niet zo veel op.
4jaar - 3 jaar lijkt mij geruststellend, denk dat de oudste woningen van rond 2017 zijn met die gevelsteen.
Zal nog eens opzoeken, ik heb een lijst ontvangen, en eens ter plaatse gaan zien. Ik woon in Brugge.
Bedankt alvast voor de reacties!

Ik heb de Geostylistix Shaded Grey Light geplaatst. Voeg 4mm. Te bezichtigen in Hamme. PB me voor adres en info. Een echte aanrader. Gebruik dubbel lijmspoor voor goed stellen van de stenen mogelijk te maken. Dilatatievoegen zijn noodzakelijk! Vraag advies bij MBI via de groothandel. Zij maken een studie voor u. Let op, de helft van de stenen in een pallet heeft een afgewerkte kop. Dus je hebt er hier zeker genoeg van voor aan de deuren of ramen. Pas op voor de centers (waarbij je de onderkant van de steen ziet). Je moet hier speciale afgewerkte stenen voor bestellen die 6 kanten gekleurd (afgewerkt) zijn.

Oppassen voor:
  1. Juiste kant naar voor metsen (niet altijd even goed zichtbaar, zeker bij kleine stukken)
  2. Dilatatie en murfor
  3. Geen natte stenen verwerken, niet werken bij regenweer
  4. Laaghoogtes moeten perfect afgetekend zijn (zie meetlat-kammen onderaan deze post) , pas de laaghoogtes over het hele gebouw af met een goede laser. Eens je boven een raam komt moeten de laaghoogtes perfect overeenkomen.
  5. Vochtkeringen
  6. Muurankers (rvs)
  7. Schuifankers (rvs)
  8. Gebruik een morteltapmenger en accu-mortelspuit (heb ik te koop staan)
  9. Héél veel zaagwerk. Koop een goede steenzaag. Je kan wel alle stukken opgebruiken (met uitzondering van de kleine stukjes <10cm). Gooi zeker de overschotten >10cm niet weg maar verwerk ze aan het begin (eerste 2 stenen) of het einde van een laag (laatste 2 stenen). Niet in het midden van een muur, want anders kan je daar de volgende laag mee in de problemen komen.

Gebruik zeker een elektrische morteltapmenger en mortelspuit (Gemack). Maakt het sneller verwerken (lijm mengen en lijmspoor leggen) mogelijk.

Aanrader !!! --> Ik heb ook kammetjes gemaakt (metaal gelaserplot) lengte +-190cm waar de draad telkens kan inpikken. Hierdoor zijn alle lagen perfect even hoog (eigen ontwerp).

15 kammen (+-190cm) om de laaghoogte af te stellen (koordje komt in de lasergesneden metalen kammen te liggen (uiterst nauwkeurig) waardoor een perfecte laaghoogte kan aangehouden worden. Keuze tussen laaghoogte 43 en 44mm (linkse en rechtse kant van de meetlat). Komt overeen met resp. 4 en 5mm voegdikte bij Geostylistix. Bij lijmlagen is laaghoogte enorm belangrijk en zijn meetfouten totaal uit den boze. Eén milimeter verschil kan zichtbaar zijn en moeilijker te realiserren zijn.

Ik heb mijn gebruikte toebehoren te koop gezet wegens einde project. https://link.2dehands.be/m1613026195
  • Gemack morteltapmenger
  • Gemack Mortelspuit 100
  • Kammen voor laaghoogtes
  • Gereedschapsolie, borstels incl.

Heb ook nog wat stenen en mortel over (zie mijn 2dehands pagina)
De Mbi geostylistix maatlatten voor laaghoogte 44/45mm zijn hier weer te vinden.

Ik heb nog een pallet of 22 van de MBI Shaded Grey Light liggen. Iemand interesse?

Zijn er referenties van gebouwen met de gevelsteen "Dover White" of "Shaded White" in W-Vlaanderen of O-Vlaanderen?
Pm mag om de privacy te respecteren.

Mvg,
Jeroen

Long time lurcher want er valt hier veel te leren maar ik heb niet veel bij te dragen.
Maar @KaleKarel : hoe komt het dat ge 22 palletten over hebt?

Heeft er iemand referenties van gebouwen met de gevelsteen "Dover White", "Crispy White" of "Unique Beige" in W-Vlaanderen of O-Vlaanderen? Goeie plaatser/aannemer in W-Vlaanderen?

Mvg,
Lieven

Ik ga aanbouwen met de shaded grey light, mooi om hier te lezen dat de stenen goed bevallen. Ik overweeg echter te metselen met een doorstrijkmortel en een voeg van 10mm. Hier is niet veel info over te vinden. Mij lijkt dit zo ook erg mooi. Weet of heeft iemand een referentie? En welke kleur zou mooi zijn? Zie afbeeldingen van de site van MBI.

Seamless-Shaded-Grey-Light-1-cm-voeg-antraciet.jpgSeamless-Shaded-Grey-Light-1-cm-voeg-donkergrijs.jpgSeamless-Shaded-Grey-Light-1-cm-voeg-lichtgrijs.jpg

Ik ga aanbouwen met de shaded grey light, mooi om hier te lezen dat de stenen goed bevallen. Ik overweeg echter te metselen met een doorstrijkmortel en een voeg van 10mm. Hier is niet veel info over te vinden. Mij lijkt dit zo ook erg mooi. Weet of heeft iemand een referentie? En welke kleur zou mooi zijn? Zie afbeeldingen van de site van MBI.

Bekijk bijlage 97837Bekijk bijlage 97838Bekijk bijlage 97839
Dat moet je eens vragen bij MBI.
Toen ik in 2016-2017 referenties opvraagde en heel Limburg ben doorgereden was er nog erg weinig geplaatst. In Limburg heb ik enkele van deze huizen zien staan met een gevoegde steen.

ik zou zo donker mogelijk gaan, wij hebben gelijmd en de lijm is ook heel donker antraciet, dan zie je de aflijningen van de steen mooier

ik zou zo donker mogelijk gaan, wij hebben gelijmd en de lijm is ook heel donker antraciet, dan zie je de aflijningen van de steen mooier
Bij lijm klopt dat, want dan bestaat je gevel uit 9% voeg en 91% gevelsteen (4mm-40mm)
Maar als je gaat voegen is die verhouding helemaal anders: 20%-80% (10mm-40mm)
Dan kom je meer in de situatie van een klassieke gevelsteen, die zou ik zeker niet te donker nemen. MBI heeft mogelijks een advieskleur?

Ik zou is 10 stenen op elkaar metselen met enkele kleuren en het bekijken.

Heeft er iemand referenties van gebouwen met de gevelsteen "Dover White", "Crispy White" of "Unique Beige" in W-Vlaanderen of O-Vlaanderen? Goeie plaatser/aannemer in W-Vlaanderen?

Mvg,
Lieven
Wij hebben net gebouwd met de Dover white (afwerking woning intussen bezig).
Heel tevreden van en al veel complimenten gekregen :)
Als je graag eens komt kijken, stuur gerust pm. We wonen op de grens tussen oost en west Vlaanderen

Bijlagen

• 3ee625f7-572e-4ea2-897e-922728564dba.jpeg
    3ee625f7-572e-4ea2-897e-922728564dba.jpeg
    114 KB · Weergaven: 92
Iemand een idee wat deze stenen nu kosten per m² (wat recente prijzen?). Ben deze ook aan het overwegen voor mijn bouw begin 2024. Ik ga uiteraard binnenkort eens langs bij de bouwmarkt.

inmiddels aan de slag met de uitbouw, in de verwerkingsvoorschriften geostylistix staat dat er een dubbelgeslagen DPC onder moet. Weet iemand waarom? Ik bouw met een vorstrand, daarop dpc, daarop enkele slagen vuilwerker onder maaiveld, en daarop geostylistix. Zou ik hier toch nog een dubbelgeslagen DPC onder zetten?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan