• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voor- en nadelen MBI GeoStylistix betonstenen

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hallo,

We zijn op zoek naar een moderne, grijze, gevelsteen.
De afgelopen weken al heel wat bezocht, maar vaak merk je toch grote kleurverschillen op.
De MBI GeoStylstix lange gevelstenen uit beton zijn ook wel leuk en nog vrij goedkoop t.o.v bakstenen.
Op het forum vind ik er nog weinig over terug.  

Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke stenen?
Ze zijn heel strak, dus bij de verwerking moet de koord zeker goed gevolgd worden en foutjes zullen snel zichtbaar zijn neem ik aan?
Hoe zou dit soort gevels scoren qua onderhoud, groenafzetting in een boomrijke omgeving?
https://www.mbi.nl/bouw/metselstenen/gevelstenen/geostylistix/ 
Bedoeling zou zijn om ze met dunne voeg van 5 - 6 mm te verlijmen.

Enig advies?
Alvast bedankt,

Dag Tom, of iemand anders,
Referentie adressen vind ik ook moeilijk op het internet.
Zou ik ook enkele adressen kunnen krijgen?
Wij overwegen deze steen ook maar net zoals velen hier zouden we ook graag weten hoe deze steen eruit ziet na wat jaren.
Alvast bedankt!

We lijmen met 5mm.
Ze zijn heel makkelijk om mee te werken, het is beton dus allemaal vaste afmetingen.
Je moet wel met dilatatievoegen werken, daar moet je wel rekening mee houden.
Ze zien er wel heel strak uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
In bijlage zie je de huidige situatie
Beste mag ik vragen met welke soort pomp je werkt om de mortel te leggen?

Wij overwegen deze steen ook maar net zoals velen hier zouden we ook graag weten hoe deze steen eruit ziet na wat jaren.
Alvast bedankt!
Gewoon bij BMI (vertegenwoordiger) opvragen, zijn behulpzaam.

Wij hebben voor de MBI "Dover White" gekozen, een (naar onze mening) prachtige zeer strakke koel-wit grijze steen ...
Ruwbouw is nu af (zie foto 's).
Het toeval wil dat in onze straat nog 2 andere huizen in aanbouw zijn met dezelfde steen maar in een andere kleur (ik denk Shaded Grey en Dark Grey) ... We beginnen zo langzaam een "referentie" straat te worden voor de MBI beton-stenen (Irisstraat te 3600 Genk)
Op aanraden van onze aannemer (die toch al wat ervaring heeft met deze stenen voor huizen en appartementsblokken) hebben we gekozen voor een grijze lijm (dus niet wit of zwart) ... het resultaat mag er zijn vind ik ... de metsers hebben uitstekend gewerkt en de voeg zeer proper gehouden en gelijkmatig uitgekrast ... Dit is wel belangrijk want ik heb in de buurt nog een woning gezien met dezelfde steen waar de voeg zeer slordig is afgewerkt, met een korrelig resultaat, soms tot tegen de rand van de steen .. op afstand zie je dat niet zo , maar van dichtbij wel ... soit ... onze voeg = 5 mm, maar hoewel de stenen zeer vlak zijn, hebben ze tocn een zekere foutmarge , dus in de praktijk varieert die voeg wat tussen 4 en 6 mm.
Reparaties zijn ook vlot te doen, een kapotte steen wordt gewoon eruit gekapt en een nieuwe ingevoegd, ik heb de metsers dat zien doen en dat lukt perfect !!

Nu wat impregnatie betreft, de stenen zijn al geimpregneert vanuit de fabriek, maar ik blijf nog een beetje met de vraag zitten of ik ze nu al extra zou laten impregneren (kost niet veel en is snel gedaan) of wat wachten ... dit topic is nog in bespreking met de aannemer ... je zou ook een paar jaar kunnen wachten en dan de stenen laten proper maken en dan pas de extra impregnatie tegen vocht erop zetten ... weet nog niet goed wat te doen met dit.

En wat de dillettatievoeg betreft, inderdaad, deze stenen hebben op de juiste plekken een uitzettingsvoeg nodig, die wordt door de firma MBI uitgerekend, maar je mag na hun advies (in samenwerking met de architect) ook een tegen-voorstel doen om deze voegen wat uit het oog weg te werken ...

Bijlagen

• thumbnail_IMG_9269.jpg
    thumbnail_IMG_9269.jpg
    239,8 KB · Weergaven: 196
  • thumbnail_IMG_9271.jpg
    thumbnail_IMG_9271.jpg
    287,9 KB · Weergaven: 185
  • thumbnail_IMG_9273 (1).jpg
    thumbnail_IMG_9273 (1).jpg
    183,3 KB · Weergaven: 179
  • thumbnail_IMG_9351.jpg
    thumbnail_IMG_9351.jpg
    188,7 KB · Weergaven: 172
  • thumbnail_IMG_9360.jpg
    thumbnail_IMG_9360.jpg
    299,1 KB · Weergaven: 169
  • thumbnail_IMG_9275.jpg
    thumbnail_IMG_9275.jpg
    207,6 KB · Weergaven: 171
  • thumbnail_IMG_9417.jpg
    thumbnail_IMG_9417.jpg
    256,8 KB · Weergaven: 166
  • thumbnail_IMG_9416.jpg
    thumbnail_IMG_9416.jpg
    247,6 KB · Weergaven: 158
  • thumbnail_IMG_9415.jpg
    thumbnail_IMG_9415.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 167
  • thumbnail_IMG_9185.jpg
    thumbnail_IMG_9185.jpg
    309,7 KB · Weergaven: 176
ps. wat referentie-adressen betreft kan je best naar een firma in bouwmaterialen gaan om daar eens een lijst op te vragen ... in bijlage is de lijst die ik kreeg voor Limburg ...; let wel de eigenaars van deze woningen zijn NIET op de hoogte dat ze op deze lijst staan !!! dus kijken vanaf afstand mag maar best niet aanbellen is de boodschap :) ... noewel vaak valt dat nogal mee ...

Bijlagen

• Referentieadressen voor Geostylistix stenen.pdf
    247,7 KB · Weergaven: 96
btw ons huis staat nu al een paar jaar, en daar is niets te zien aan die stenen, ik denk niet dat je die moet extra impregneren.

Inderdaad metaal in de steen, heb dit op verschillende plaatsen wel niet allemaal zo groot.

Dit is oxidatie van metaal ... waarschijnlijk van de verankering van de stelling die ertegen gestaan heeft (zie foto) , Ons huis had dat ook, en de stenen zijn intussen vervangen. door die verankering breken er soms ook stukken af ... allemaal te vergangen

Bijlagen

• thumbnail_IMG_9173.jpg
    thumbnail_IMG_9173.jpg
    245,6 KB · Weergaven: 102
  • thumbnail_IMG_9352.jpg
    thumbnail_IMG_9352.jpg
    373,9 KB · Weergaven: 101
  • thumbnail_IMG_9353.jpg
    thumbnail_IMG_9353.jpg
    394,2 KB · Weergaven: 101
Hier ook met dover white gewerkt.
Wat leuk is aan deze steen, is dat in zonlicht deze meer wit lijkt, en in de schaduw licht grijs.
Wij hebben gewerkt met een voeg van 3mm. Een goede aannemer die ervaring heeft met deze steen is wel aan te raden. Wij hebben gewerkt met ivo van ballaar en zoon, alleen maar lof over die mannen!

Bijlagen

• 20220615_143601.jpg
    20220615_143601.jpg
    282,9 KB · Weergaven: 204
  • 20220615_143303.jpg
    20220615_143303.jpg
    242,8 KB · Weergaven: 204
Hier ook met dover white gewerkt.
Wat leuk is aan deze steen, is dat in zonlicht deze meer wit lijkt, en in de schaduw licht grijs.
Wij hebben gewerkt met een voeg van 3mm. Een goede aannemer die ervaring heeft met deze steen is wel aan te raden. Wij hebben gewerkt met ivo van ballaar en zoon, alleen maar lof over die mannen!
Waw! Knappe woning gaat dat worden

Wij hebben voor de MBI "Dover White" gekozen, een (naar onze mening) prachtige zeer strakke koel-wit grijze steen ...
Ruwbouw is nu af (zie foto 's).
Het toeval wil dat in onze straat nog 2 andere huizen in aanbouw zijn met dezelfde steen maar in een andere kleur (ik denk Shaded Grey en Dark Grey) ... We beginnen zo langzaam een "referentie" straat te worden voor de MBI beton-stenen (Irisstraat te 3600 Genk)
Op aanraden van onze aannemer (die toch al wat ervaring heeft met deze stenen voor huizen en appartementsblokken) hebben we gekozen voor een grijze lijm (dus niet wit of zwart) ... het resultaat mag er zijn vind ik ... de metsers hebben uitstekend gewerkt en de voeg zeer proper gehouden en gelijkmatig uitgekrast ... Dit is wel belangrijk want ik heb in de buurt nog een woning gezien met dezelfde steen waar de voeg zeer slordig is afgewerkt, met een korrelig resultaat, soms tot tegen de rand van de steen .. op afstand zie je dat niet zo , maar van dichtbij wel ... soit ... onze voeg = 5 mm, maar hoewel de stenen zeer vlak zijn, hebben ze tocn een zekere foutmarge , dus in de praktijk varieert die voeg wat tussen 4 en 6 mm.
Reparaties zijn ook vlot te doen, een kapotte steen wordt gewoon eruit gekapt en een nieuwe ingevoegd, ik heb de metsers dat zien doen en dat lukt perfect !!

Nu wat impregnatie betreft, de stenen zijn al geimpregneert vanuit de fabriek, maar ik blijf nog een beetje met de vraag zitten of ik ze nu al extra zou laten impregneren (kost niet veel en is snel gedaan) of wat wachten ... dit topic is nog in bespreking met de aannemer ... je zou ook een paar jaar kunnen wachten en dan de stenen laten proper maken en dan pas de extra impregnatie tegen vocht erop zetten ... weet nog niet goed wat te doen met dit.

En wat de dillettatievoeg betreft, inderdaad, deze stenen hebben op de juiste plekken een uitzettingsvoeg nodig, die wordt door de firma MBI uitgerekend, maar je mag na hun advies (in samenwerking met de architect) ook een tegen-voorstel doen om deze voegen wat uit het oog weg te werken ...
Besre, bij mij is het blijkbaar niet zo simpel om kapotte stenen eruit te slijpen owv dunne voeg omdat naburige stenen dan ook beschadigd geraken. Hoe is dat bij jullie gedaan?

Beste, wij bouwen sleutel op de deur met de firma Mozaik te Hasselt,
misschien daar eens navragen ?
1665993067230.png

Wij hebben de Shadow Grey verwerkt met 5mm dunbedmortel van Seifert. Deze kleur zou wel momenteel niet meer beschikbaar zijn, maar is nu vervangen door het Shaded Grey gamma. Wel veel aandacht besteed aan het goed mengen van de pakken. We zijn heel blij met het resultaat.

Bijlagen

• s20220621_143902s.jpg
    s20220621_143902s.jpg
    230,2 KB · Weergaven: 113
  • s20220617_143037.jpg
    s20220617_143037.jpg
    207,6 KB · Weergaven: 117
  • s20220518_165840.jpg
    s20220518_165840.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 109
  • s20220506_103353.jpg
    s20220506_103353.jpg
    166,1 KB · Weergaven: 104
Wij hebben de Shadow Grey verwerkt met 5mm dunbedmortel van Seifert. Deze kleur zou wel momenteel niet meer beschikbaar zijn, maar is nu vervangen door het Shaded Grey gamma. Wel veel aandacht besteed aan het goed mengen van de pakken. We zijn heel blij met het resultaat.
Heel mooi! Is jouw woning in Oost-Vlaanderen gelegen? Ik zoek referentiehuizen om eens te gaan bekijken in de regio van Dendermonde.

Heel mooi! Is jouw woning in Oost-Vlaanderen gelegen? Ik zoek referentiehuizen om eens te gaan bekijken in de regio van Dendermonde.
Is in Eeklo, geleverd door Leus Sleidinge.

Ik heb mijn gebruikte toebehoren te koop gezet wegens einde project. https://link.2dehands.be/m1613026195
  • Gemack morteltapmenger
  • Gemack Mortelspuit 100
  • Kammen voor laaghoogtes
  • Gereedschapsolie, borstels incl.

heb je nog wat te koop? ik heb ook interesse in die meetlatjes.

verder nog een vraag aan iedereen die met deze steen gewerkt heeft:

bestaan hier speciale trekhaken voor? aangezien je geen kopvoegen hebt, hoe zet je de profielen dan vast? alsook de verankering van de stelling?

bestaan hier speciale trekhaken voor? aangezien je geen kopvoegen hebt, hoe zet je de profielen dan vast? alsook de verankering van de stelling?
Mijn metser had er bij, zelf aangepast met een plaatje van enkele mm dik ipv een dikke punt eraan gelast.

Een stelling best niet mee vast zetten, er durven aan de voorkant snel stukjes af breken als je er veel kracht op zet.

Dus ook voor profielen: zeer lichtjes vast zetten. Hier stonden ze allemaal op een vaste ondergrond en enkel een trekhaak gebruikt om hem boven te klemmen.

Of wat we ook ergens deden als het niet anders kon: 1 steen eruit laten en die er later in zetten.

Alvast bedankt!

Ik heb de Geostylistix Shaded Grey Light geplaatst. Voeg 4mm. Te bezichtigen in Hamme. PB me voor adres en info. Een echte aanrader. Gebruik dubbel lijmspoor voor goed stellen van de stenen mogelijk te maken. Dilatatievoegen zijn noodzakelijk! Vraag advies bij MBI via de groothandel. Zij maken een studie voor u. Let op, de helft van de stenen in een pallet heeft een afgewerkte kop. Dus je hebt er hier zeker genoeg van voor aan de deuren of ramen. Pas op voor de centers (waarbij je de onderkant van de steen ziet). Je moet hier speciale afgewerkte stenen voor bestellen die 6 kanten gekleurd (afgewerkt) zijn.

Oppassen voor:
  1. Juiste kant naar voor metsen (niet altijd even goed zichtbaar, zeker bij kleine stukken)
  2. Dilatatie en murfor
  3. Geen natte stenen verwerken, niet werken bij regenweer
  4. Laaghoogtes moeten perfect afgetekend zijn (zie meetlat-kammen onderaan deze post) , pas de laaghoogtes over het hele gebouw af met een goede laser. Eens je boven een raam komt moeten de laaghoogtes perfect overeenkomen.
  5. Vochtkeringen
  6. Muurankers (rvs)
  7. Schuifankers (rvs)
  8. Gebruik een morteltapmenger en accu-mortelspuit (heb ik te koop staan)
  9. Héél veel zaagwerk. Koop een goede steenzaag. Je kan wel alle stukken opgebruiken (met uitzondering van de kleine stukjes <10cm). Gooi zeker de overschotten >10cm niet weg maar verwerk ze aan het begin (eerste 2 stenen) of het einde van een laag (laatste 2 stenen). Niet in het midden van een muur, want anders kan je daar de volgende laag mee in de problemen komen.

Gebruik zeker een elektrische morteltapmenger en mortelspuit (Gemack). Maakt het sneller verwerken (lijm mengen en lijmspoor leggen) mogelijk.

Aanrader !!! --> Ik heb ook kammetjes gemaakt (metaal gelaserplot) lengte +-190cm waar de draad telkens kan inpikken. Hierdoor zijn alle lagen perfect even hoog (eigen ontwerp).

15 kammen (+-190cm) om de laaghoogte af te stellen (koordje komt in de lasergesneden metalen kammen te liggen (uiterst nauwkeurig) waardoor een perfecte laaghoogte kan aangehouden worden. Keuze tussen laaghoogte 43 en 44mm (linkse en rechtse kant van de meetlat). Komt overeen met resp. 4 en 5mm voegdikte bij Geostylistix. Bij lijmlagen is laaghoogte enorm belangrijk en zijn meetfouten totaal uit den boze. Eén milimeter verschil kan zichtbaar zijn en moeilijker te realiserren zijn.

Ik heb mijn gebruikte toebehoren te koop gezet wegens einde project. https://link.2dehands.be/m1613026195
  • Gemack morteltapmenger
  • Gemack Mortelspuit 100
  • Kammen voor laaghoogtes
  • Gereedschapsolie, borstels incl.

Heb ook nog wat stenen en mortel over (zie mijn 2dehands pagina)

Ziezo de keuze is gemaakt, wij gaan bouwen met de MBI Geostylistix (Dover White) , gelijmd en gecombineeerd met vertikale zwarte aluminium profielen ... dit gaat prachtig zijn
Ter info : de steenhandelaar zei dat deze betonstenen best met een beschermlaag worden behandeld na het metsen, is vrij goedkoop en eenvoudig te doen, en het maakt een heel verschil uit na 10 jaar !!!
en ook MBI zou ondertussen ook bezig met de ontwikkeling van een Geostylistix steen die al voor-geimpregneerd is heb ik gehoord ...

volgens mij zijn die dat al.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan