• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voor- en nadelen MBI GeoStylistix betonstenen

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hallo,

We zijn op zoek naar een moderne, grijze, gevelsteen.
De afgelopen weken al heel wat bezocht, maar vaak merk je toch grote kleurverschillen op.
De MBI GeoStylstix lange gevelstenen uit beton zijn ook wel leuk en nog vrij goedkoop t.o.v bakstenen.
Op het forum vind ik er nog weinig over terug.  

Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke stenen?
Ze zijn heel strak, dus bij de verwerking moet de koord zeker goed gevolgd worden en foutjes zullen snel zichtbaar zijn neem ik aan?
Hoe zou dit soort gevels scoren qua onderhoud, groenafzetting in een boomrijke omgeving?
https://www.mbi.nl/bouw/metselstenen/gevelstenen/geostylistix/ 
Bedoeling zou zijn om ze met dunne voeg van 5 - 6 mm te verlijmen.

Enig advies?
Alvast bedankt,

Dimitri Theocharidis zei:
Wij zijn ze momenteel aan het plaatsen, ik kan ze alleen maar aanbevelen!

aha super. Werk je ook met een dunne voeg, zo ja: hoeveel ongeveer ?
En kan de aannemer ze wat recht plaatsen ?

We lijmen met 5mm.
Ze zijn heel makkelijk om mee te werken, het is beton dus allemaal vaste afmetingen.
Je moet wel met dilatatievoegen werken, daar moet je wel rekening mee houden.
Ze zien er wel heel strak uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
In bijlage zie je de huidige situatie

Bijlagen

• img-20170817-wa0003.jpeg
    img-20170817-wa0003.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 306
Dit weekend 2 woningen bezocht met deze steen. Ik vind hem inderdaad echt wel prachtig en de uitvoering leek ook prima.

Ik ga morgen wat verder informeren bij MBI, maar hier alvast nog een paar vragen:

- is deze relatief snel leverbaar of langere wachttijden ?

- zouden er tussen verschillende leveringen merkbare kleurverschillen zitten (zoals vaak bij bakstenen), of is de kleur vrij constant zodat we er kunnen van uitgaan dat het zal zijn zoals bij de referentiewoningen ? (ik spreek hier over shaded grey).  Het lijkt me dat het standaard betonblokjes zijn met een coating/impregnering op en dit een procédé is dat vrij gelijke resultaten moet kunnen geven ?

- hoe duurzaam is dit materiaal tov een klassieke baksteen. En zou de kleurschakering (door de impregnatie) over de jaren heen ook goed behouden blijven ?

- we hebben wel wat bomen rondom het huis: hoe zou het zitten met groenafzetting op dit soort blokjes ?

Qua prijs zijn ze ook relatief goedkoop tov andere grijze stenen die doorgaans gesmoord zijn. Ik vraag me dan af wat de nadelen kunnen zijn :)

We twijfelen nog tussen deze mooie strakke steen ofwel een bezande, meer grillige baksteen.

Wat mij betreft de moeilijkste keuze van het bouwproces :)

Vind het een prachtige steen. Heb enkele woningen bezocht in aanbouw.

Wat mij opviel is dat fouten heel duidelijk zijn bij de bleke witte steen.

Heb de grijze (halfweg in aanbouw) gezien en vond ze prachtig.

Bij de bleke, witte waren er hier en daar voegen met teveel lijm (zelfde kleur als steen) dit stoorde mij.

Van op afstand tekenen de voegen zich wat donkerder af ,waar er teveel lijm zit is het alsof er geen voeg is.

Deze woning is wel nog in aanbouw en eventueel lossen ze dit nog op een of andere manier op (uitslijpen?)

Ook ik ben opzoek naar ervaringen met deze steen. Meer bepaald de kleurvastheid na X aantal jaren. 

Vormvastheid zal wel goed zijn met beton stenen.

Ergens waar je moet op letten tijdens het plaatsen?

Tomvdw zei:

Ergens waar je moet op letten tijdens het plaatsen?

Mij hebben ze het volgende verteld:

- Opletten als je ergens met puntbelastingen zit, voldoende wapening voorzien. Anders kunnen de stenen barsen/breken.

- Bij vochtig weer kan je moeilijker zien welke de mooie afgewerkte kant is, dus zorgen dat de metsers zeker de juiste nemen.

- Om de zoveel lagen een murfor steken. Er zijn architecten die op die manier ook vermijden dat er om de zoveel meter een uitzettingsvoeg moet worden geplaatst.

Verder met een aantal metsers gepraat die hem geplaatst hebben en ze vonden hem allemaal makkelijk om te verwerken.

Qua beschikbaarheid zijn de populaire kleuren (vooral grijs) meestal op stock, dus geen grote wachttijden normaalezien.

Groeten,
Nick

Bij ons hebben ze hem net geplaatst regio Lanaken. Voor degene die willen komen kijken of het nummer van de aannemer willen laat maar iets weten.

Bij aankoop krijg je een plan van MBI waar je best de dilatatievoegen kan plaatsen.
Als je dit volgt kan er niets fout gaan.
Ik dacht eerst dat dit me zou storen maar ik moet zeggen dat het best wel meevalt

Bij ons hebben ze hem net geplaatst regio Lanaken. Voor degene die willen komen kijken of het nummer van de aannemer willen laat maar iets weten. Bij aankoop krijg je een plan van MBI waar je best de dilatatievoegen kan plaatsen. Als je dit volgt kan er niets fout gaan. Ik dacht eerst dat dit me zou storen maar ik moet zeggen dat het best wel meevalt

Lanaken is wat ver, heb je eventueel ook één of enkele foto's?

Hierbij enkele foto's.
Vrijdag zou de voorkant klaar zijn en de stelling weg, dan zal ik nog wat duidelijkere foto's maken

Bijlagen

• imag0211-2999x1687.jpg
    imag0211-2999x1687.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 291
  • imag0214-2999x1687.jpg
    imag0214-2999x1687.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 269
  • imag0212-1687x2999.jpg
    imag0212-1687x2999.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 284
We hebben deze "steen" ook overwogen. Echter hebben we van een zeer ervaren aannemer ( sleutel op de deur ) de raad gekregen om niet te kiezen voor een betonsteen omdat deze niet mooi zou verouderen.

We hebben dus toch voor een gewone ( iets langere ) baksteen gekozen.
Betonproducten verouderen nooit mooi (verliest altijd zijn kleur als het niet natuurkleur is en wordt groen). Men zal u steeds zeggen dat het een nieuw procédé is, maar neem het van mij aan. Echt niet doen. Is zoals een witte stoffen jasje. Dat ziet er mooi uit de 1ste week (in het geval van een betonsteen de 1ste 3 jaar), maar wordt dan vuil. Een lederen jas daarentegen wordt mooier met ouder te worden…

Kristof_ zei:
We hebben deze "steen" ook overwogen. Echter hebben we van een zeer ervaren aannemer ( sleutel op de deur ) de raad gekregen om niet te kiezen voor een betonsteen omdat deze niet mooi zou verouderen.

We hebben dus toch voor een gewone ( iets langere ) baksteen gekozen.
Betonproducten verouderen nooit mooi (verliest altijd zijn kleur als het niet natuurkleur is en wordt groen). Men zal u steeds zeggen dat het een nieuw procédé is, maar neem het van mij aan. Echt niet doen. Is zoals een witte stoffen jasje. Dat ziet er mooi uit de 1ste week (in het geval van een betonsteen de 1ste 3 jaar), maar wordt dan vuil. Een lederen jas daarentegen wordt mooier met ouder te worden…

Laat u toch niet opnaaien door een of andere aannemer.
MBI is al jaren een gevestigde waarde betreffende betonstenen. De Geostylistix is nu 5-6 jaar op de markt en ik ben referenties gaan bezoeken, niemand heeft er problemen mee gehad tot nu toe.
Het model voor de Geostylistix is op dezelfde manier vervaardigd en deze zijn al meer dan 30 jaar op de markt zonder problemen.

Ik kan alleen aanbevelen om zelf referenties te gaan bekijken ipv te luisteren naar meningen van horen zeggen 

Ik ben persoonlijk van plan een aanbouw te realiseren met als gevelsteen de GeoStylistix Charcoal van MBI.
Deze gevelsteen werd me door meerdere vakmannen aanbevolen.

Terzake stel ik wel vast dat er niet zoveel leveranciers in België en meer bepaald de regio Londerzeel bekend zijn. Kan iemand me hierontrent verder helpen.
Tekst werd aangepast gezien deze volledig in hoodfletters was geschreven.
Men hoeft absoluut niet te roepen om een vraag te stellen.

Het bouwinfo team

bij ons in de buurt verdeelt Gedimat Leus ze (Sleidinge), vermoedelijk andere Gedimat vestigingen ook.

Op de site van MBI kan je trouwens het contactformulier invullen. Ik had een staal aangevraagd en 1 dag later lag er al een steen aan mijn deur met naamkaartje van de vertegenwoordiger.

PS: zelf uiteindelijk voor totaal andere steen gegaan: Ecobrick Colonia Zwart van Terca. Maar ik blijf de Geostylistix heel mooi vinden.

Hebt ge toch uwe kop laten gek maken door die ene aannemer :)

het is toch een weloverwogen keuze geweest hoor :)

ben ook tevreden met het resultaat.

Hoi, wij hebben ook interesse.

Kan iemand referenties delen?

Die foto's van de bouw, waar is die bouw? En welke kleur is dit?

Iemand het lichtere grijs al ergens in het echt gezien?

Ben ook wel fan!

Wij beginnen binnen enkele maanden met de Geostylistix shaded grey light.

Als je naar MBI mailt of belt kunnen ze je referenties geven in je buurt. Al weten zij niet altijd waar welke steen gebruikt is.

In Mol staat ook wel een huis, pas gebouwd. Het adres kan je eventueel via pb opvragen. 

• Leuk
Waarderingen: fata
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan