Voor en nadelen evenwichtsfles

Lid geworden
28 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zouden graag vloerverwarming plaatsen. Hierbij kregen we een voorstel met daarin een evenwichtsfles. Via verschillende forums, begreep ik al dat deze een warmteverlies meebrengt en de (verbruiks)kost van een extra pomp. Als voordeel is het hydraulisch evenwicht gegarandeerd, zelf na bijregeling van de kringen. Wat is jullie opinie? Nuttig of overbodig?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Evenwichtsfles moet je enkel gebruiken indien je vloerverwarming en radiatoren plaatst, zodat je vloer verwarmings en radiatorenkring een hydraulisch evenwicht krijgen.

Uw kringen van de vloerverwarming, moeten ingeregeld worden volgens de berekeningen fabrikant, gebaseerd op de exacte lengte van uw kringen.

Lid geworden
28 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zou dit betekenen dat de inregeling telkens moet gebeuren wanneer we de kringen bijregelen? We denken er bijvoorbeeld aan om een kring uit te schakelen omdat de kamer toch iet gebruikt wordt in de eerste jaren? Bedankt

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja als je de verhoudingen vertanderd moet normaal alle kringen worden bijgeregeld, het is vooral als dit een kleine of grotere kring is dat dit zal veranderen.

Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals hierboven vermeld, evenwichtsfles dient voor hydraulisch evenwicht bij condensatieketels, dit geeft dit wel een minimale rendementsvermindering maar is te verwaarlozen, de fles wordt gebruikte bij installaties met meerdere circuits, of indien de buizen die naar je woning gaan dikker zijn (vroeger principe van natuurlijke warmte zonder circulatiepomp), dan je installatiebuizen aan de ketel.

Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verbetering: dient niet alleen bij condensatieketels.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
stel VV op meerdere verdiepingen, heeft evenwichtsfles dan zin? sommige zeggen wel, sommigen niet.

Lid geworden
15 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
ivan de natuursteenman wrote:
ja als je de verhoudingen vertanderd moet normaal alle kringen worden bijgeregeld, het is vooral als dit een kleine of grotere kring is dat dit zal veranderen.

Quote:
stel VV op meerdere verdiepingen, heeft evenwichtsfles dan zin? sommige zeggen wel, sommigen niet.

Zelfde vraag voor mij:

vvw op beide verdiepingen, stel dat ik de kringen boven wat "toeknijp" om in de slaapkamers eerder iets van een 18gr te bereiken ipv 21.

LEW: geen aparte thermostaten.

systeem wordt zo ingeregeld alles is in evenwicht zonder een evenwichtscollector.

Na x jaar, wil ik de temp in de slaapkamers toch wat veranderen en vijs ik de collectors boven wat verder open

Gevolg: systeem niet meer in evenwicht? Had ik beter een evenwichtscollector voorzien?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb een evenwichtsfles aangezien ik radiatoren en vvw heb

mijn evenwichtsfles is horizontaal gemonteerd

waardoor dus de depart en retour alle 2 bovenaan de horizontale evenwichtsfles verbonden zijn

onderaan zit dan de buis naar de 2 kringen en de retour van de 2 kringen

normaal is de depart vanboven en de retour vanonder als de evenwichtsfles verticaal staat

geeft dit problemen? is het nuttig om deze opstelling te wijzigen zodat de evenwichtsfles verticaal staat?

grtz

Olaf

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
amaai,

ik heb daar altijd aangedraaid naargelang het mij uitkwam, verleden jaar alles open en nog geen kou gehad of problemen volgens mij.

Je wijzigt toch maar gewoon het debiet dat daar doorgaat.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
kidcool wrote:
amaai,

ik heb daar altijd aangedraaid naargelang het mij uitkwam, verleden jaar alles open en nog geen kou gehad of problemen volgens mij.

Je wijzigt toch maar gewoon het debiet dat daar doorgaat.

vroeg ik me ook af, volgens mij kan da geen kwaad (maar ben gene kenner) als alles opzelfde temperatuur werkt, zie ik geen probleem en zie ik geen nut van iets er tussen steken...

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
nog erger: wij hebben een zelfregelende pomp. no way dat het debiet constant is.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als u bv. de slaapkamer iets meer debiet, zal de verandering in alle andere kringen verwaarloosbaar zijn, maar zal toch verandering geven.

als je verschillende circiuts hebt bv. 2verdiepingen, met apparte collectors zet je best een evenwichtfles, zeker als ze appart kunnen draaien.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
ivan de natuursteenman wrote:
Als u bv. de slaapkamer iets meer debiet, zal de verandering in alle andere kringen verwaarloosbaar zijn, maar zal toch verandering geven.

als je verschillende circiuts hebt bv. 2verdiepingen, met apparte collectors zet je best een evenwichtfles, zeker als ze appart kunnen draaien.

Waarom in dat geval een evenwichtsfles?

Als dat nu 1 collector is of 2 collectors, waar zit het verschil?

Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
GEEN evenwichtsfles nodig, als alles VVW is tenminste (dus 1 pomp).

Als er natuurlijk 2 circuits vloerverwarming is, dus 2pompen heb je er wel 1 nodig.

inregelen van de ventielen is geen probleem, debiet is ook zoiets, tegenwoordig die nieuwe A++ pompen zijn elektronisch gestuurd in debiet.

evenwichtfles is nodig:

-2 of meer verschillende circuits (dus vanaf 2 pompen)

- buizen van huis veel groter dan die van aansluiting ketel

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Fredje69;1755284 wrote:
GEEN evenwichtsfles nodig, als alles VVW is tenminste (dus 1 pomp).

Als er natuurlijk 2 circuits vloerverwarming is, dus 2pompen heb je er wel 1 nodig.

inregelen van de ventielen is geen probleem, debiet is ook zoiets, tegenwoordig die nieuwe A++ pompen zijn elektronisch gestuurd in debiet.

evenwichtfles is nodig:

-2 of meer verschillende circuits (dus vanaf 2 pompen)

- buizen van huis veel groter dan die van aansluiting ketel

Zelfs dan heb je nog geen evenwichtsfles nodig. In ons bedrijf zitten er 2 ketels op een mengbalk met daarop ene stuk of 8 pompen. Alles 1 temperatuur en zelfs dat geeft geen problemen.

Moest je nu een ingewikkelde hydraulische situatie hebben dan is een evenwichtsfles interessant. Maar dar ga je niet vinden in een huishouden...

Meestal zetten ze een evenwichtsfles om een regeltechnisch probleem te compenseren, niet omdat het nodig is...

Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regeltechnisch probleem compenseren, leg eens uit?

Mengbalk = evenwichtsfles?

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Fredje69;1755303 wrote:
Regeltechnisch probleem compenseren, leg eens uit?

Mengbalk = evenwichtsfles?

mengbalk (als ik dat tenminste juist verwoord) is niet echt 't zelfde. Het ziet er uit als een soort grote collecter. Eentje voor aanvoer en eentje voor retour. Aan 't ene uiteinde zitten de 2 pompen van de 2 ketels en aan de rest zitten de pompen voor de verschillende kringen.

Regeltechnisch probleem bij ketels is dat aanbod en vraag van de ketel niet op elkaar zijn afgesteld. En 'de' oplossing zou dan een evenwichtsfles zijn maar da's vooral gemakkelijk en daar hoef je niet voor na te denken. Typisch gaat dat wel de symptonen (pendelen) oplossen terwijl je gewoon de oorzaak moet gaan aanpakken. Maar daarover heb ik al genoeg epistels geschreven.

Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je 2 ketels in cascade zet is een evenwichtfles "uw mengbalk" noodzakelijk, met bijhorende sensor, zodat ze perfect kunnen afstemmen op elkaar met temperatuur. Ook omdat in elke ketel een pomp zit, dus 2 pompen (2ketels), dan heb je bijvoorbeeld nog 2 circuits verwarming, bv.:wil zeggen als de pompen van de ketel gaan en de 2 pompen van de ciruits niet, wat soms voorkomt bij complexe installaties, dan draait hij gewoon over die evenwichtsfles, wat zorgt voor minder belasting van circuitpompen, want anders "duwen" de hoofdpompen van de ketel tegen de pompen van de circuitspompen, wat ook niet echt gezond is.

Wat is je alternatieve manier voor 2 ketels of meer dan 2 circuits deftig regeltechnisch op te lossen, want wat jij zegt is dus dat alle grote ketelfabrikanten niet na denken?

Bovenaan