• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Volledige Zelfbouw!

Poekieloe

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo iedereen!

Heb al vele uren de website doorgenomen, maar vindt niet heel veel ervaringen met betrekking tot personen die hun volledig zelf gezet hebben (van ruwbouw tot afwerking). 

Ik ben daarom nog op zoek naar mensen die hun ervaringen hierin willen delen. 

Wat is de prijs per vierkante meter voor jullie? Wat is de prijs geweest aan enkel materialen voor de ruwbouw?

Waarop kan er het meest worden bespaard door zelf te bouwen? Eventueel andere tips?

Bedankt!
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
Kijk eens in het bouwdagboeken topic, daar zijn er veel mensen met een blog die heel veel zelf doen.
 
Lid geworden
23 feb 2012
Berichten
113
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij zijn momenteel bezig met een nagenoeg volledige zelfbouw. Kijk gerust eens op onze blog en stel gerust vragen via het contactformulier.
 

Poekieloe

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Erg bedankt! Ik bekijk het!
 

tom_elise

Lid
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
183
Waarderingsscore
6
Punten
18
Ik denk dat je mag tellen dat 50-60% in de werkuren zitten. Hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de materialen. Een tegel van 50euro/m2 is even snel geplaatst als een van 25euro/m2.
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
tom_elise zei:
Ik denk dat je mag tellen dat 50-60% in de werkuren zitten. Hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de materialen. Een tegel van 50euro/m2 is even snel geplaatst als een van 25euro/m2.

Het zou zomaar eens kunnen dat de tegels van 25€/m² minder maatvast en vlak zijn dan deze van 50€/² wat toch wel kan schelen aan werkuren
tongue_smile.png
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
Hier ook een zelfbouwer (buiten dak, pleisterwerken, pur en chappe)

momemteel zijn we de ruwbouw zelf aan het zetten, 3 verdiepen, kelder, gelijkvloers, volwaardige verdieping, 360m2 in totaal

Ik schat dat de prijs rond 200 a 230 euro/m2 zit voor heel de ruwbouw (dak dus niet inbegrepen)
 
Lid geworden
7 okt 2014
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is te doen, maar neem wel aan dat u de volgende drie jaar elke seconde vrije tijd erin steekt, elke euro, geen vakantie, geen restaurantje met mevrouw, geen dikke sinterklaas voor de dochter...

En losers met twee linkerhanden die u zot verklaren neemt u erbij, later kan u ze uitlachen als ze hun huis verkopen met 10.000 € profijt excl notaris.

Wat u nodig zal hebben is een doe het zelf in de buurt, en een gepensioneerde alleskunner en daarbij horende bakken bier

uw auto zal ook aan vervanging toe zijn na uw bouwavontuur

maar u zal zich nergens beter thuis voelen
 

avierstr

Nieuw Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
6
Je kan het meest besparen op de zaken waar veel werkuren in kruipen. 

mijn blog: http://doehetbeterzelf.com   (categorie 'doe-het-zelf',  'huis bouwen')

Er zit een post tussen met de kostprijs van alles.  Beetje moeilijk uit te rekenen hoeveel ik bespaard heb (soms duurdere materialen gebruikt dan volgens schatting architect), maar ik zit ergens tussen 30-40% besparing.

 
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Vrees dat wij niet representatief gaan zijn. Ons verhaal ook te vinden op dit forum en op de blog maar die loopt wat achter. Denk Day wanneer je wat uitspaar je een deel ervan steekt in duurdere afwerking.

Onderschat ook niet wat je uitgeeft aan gereedschap. Niet de fout maken om 2x prul te kopen en dan fatsoenlijk gerief maar gewoon direct t goei
 

Nick

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2006
Berichten
2.403
Waarderingsscore
1
Punten
38
543 €/m als ik het zo vlug bereken. Da's de totale kost tov totale bew. oppervlakte. Het geld dat je kan uitsparen op werkuren kan je natuurlijk weer in duurdere materialen steken dus het is allemaal wat afhankelijk van hoe je het bekijkt denk ik.

De raming die de architect maakte in het begin was het dubbele van het gespendeerde budget na afloop van de werken. Dus als die mens z'n raming goed zat, dan kan je spreken van een besparing van 50%.

Kostprijs ruwbouw: niet dadelijk een idee van eerlijk gezegd.

Laten doen:
- Pur (vloer): werd gespoten, dus kon je moeilijk zef aan beginnen
- Chape: op 1 dag kwam men 310m² chappen, daar kan je zelf niet aan beginnen ...
- Dak: dit was een keuze omwille van veiligheid (bezorgde moeder), dus om de kerk in 't midden te houden laten doen door dakwerker.

Tips:
- Stop af en toe eens wat vroeger en amuseer u voor, na en tijdens.
- Waar je de kantjes afloopt heb je nadien meer werk om iets recht te trekken.
- Laat veiligheid altijd voorop gaan.
 
Lid geworden
8 aug 2006
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel hier ook bezig met volledige zelfbouw van bio-ecologische zeer lage energiewoning in houtskelet.(2de zelfbouw in 5 jaar tijd) 

Enigste aannemers die komen zijn metser voor gevelsteen, isolatie inblazen in muren en dak en chapper. Al de rest doe ik zelf.  Voordeel van HSB is dat je wat minder gereedschap nodig hebt dan metsen en dat het op zich wel sneller vooruitgaat.

Verschil met vorige keer is dat we toen naar niets moesten zien.  En dat er nu wel 2 kids rondlopen die af en toe toch ook wel wat aandacht vragen. Ik werk wel in shiften en ben geregeld enkele dagen aan een stuk thuis in de week waardoor ik wel redelijk kan doorwerken. Als je enkel voor en na kunt is het idd een werk van lange adem.

Heel belangrijk is zeker als zelfbouwer om een zo eenvoudig mogelijk plan en opbouw  van huis te hebben.  En een architect die hierin meedenkt en raad kan en wil geven.

Qua budget zit ik met een gemiddelde afwerking op 550-600€/m² incl. BTW.  voor een 420m² bruto-oppervlakte. Vloerplaat op volle grond, gelijkvloers, 1ste verdiep en niet ingerichte zolder.  Waar schatting van architect rond 1200€/m² zat voor basisafwerking. Dus ongeveer een 50% dat je uitspaart.

 

 

 
 
Lid geworden
21 nov 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dortje zei:
Vrees dat wij niet representatief gaan zijn. Ons verhaal ook te vinden op dit forum en op de blog maar die loopt wat achter. Denk Day wanneer je wat uitspaar je een deel ervan steekt in duurdere afwerking. Onderschat ook niet wat je uitgeeft aan gereedschap. Niet de fout maken om 2x prul te kopen en dan fatsoenlijk gerief maar gewoon direct t goei

Niet mee eens hoor Dortje. Slijpeschijf powerplus heeft mij goed gediend, idem met hun mixer :p Bespaar zeker niet op een goede en redelijk zware boormachine (met beitelfunctie), degelijke circkelzaag en ander handgereedschap.

Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden. Wij zitten op 420 euro exclusief btw en hebben buiten plakken en chape (hier gediend) alles volledig zelf gedaan.  Dit is ruwbouw winddicht inclusief leidingen elek, vent, san, en gas + chapes en pleisterwerk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan