Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Volledige woning verwarmen met lucht lucht warmtepomp

• Tags verwarmen warmtepomp woning
  • Lid geworden
    2 mrt 2018
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    18
    Dag iedereen,

Wij hebben een woning aangekocht met redelijk wat verbouwing (stukje bijbouwen, vloerplaat volledig verwijderen…) de vraag is nu is het de moeite om vandaag de dag enkel met lucht lucht warmtepompen te verwarmen? In de zomer is het sowieso zalig om overal airco’s te hebben maar wat met de winter?

Uiteraard willen wij graag zonnenpanelen, vloer en wanden isoleren en nieuwe ramen en deuren.

Totale bewoonbare oppervlakte is 185m2w

voor sanitair warm-water eventueel een warmtepomp boiler?

Dat kan perfect.
    Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
    Vraag is eerder wat de definitie van "de moeite" betekent voor jou persoonlijk

Als je alles aanpakt zou ik altijd gaan voor vloerverwarming in combinatie met lucht/water warmtepomp. Veel aangenamere warmte en je hebt ineens ook een oplossing voor sanitair warm water.
    Lucht lucht kan ook , die hebben we in de slaapkamers. Dat werkt ook prima, maar comfort van vloerverwarming is toch veel aangenamer vind ik.

Voor lucht-lucht kan je maar beter een verdomd hoog isolatieniveau bereiken (denk epc A zonder inbreng van enige vorm van techniek, enkel de isolatie en ventilatie) en bij een verbouwing is dat erg moeilijk te bereiken.
    Waarom? Verwarming met luchtverplaatsing is erg onaangenaam, dus er moet zodanig weinig nodig zijn dat je het eigenlijk niet voelt dat er ‘wind’ is.

Als je dan toch het halve huis gaat opbreken, ga dan voor lucht-water met vloerverwarming, zoals eerder al geopperd.

Let ook op met L/L, veel (goedkope) airco’s slagen er niet meer in om bij echt koude temperaturen (bijna vrieskou en slechter) te verwarmen als WP maar hebben dan extra een verwarmingsweerstand nodig (dus cop 1 op dat moment). Deze zijn enkel geschikt als bijverwarming.

In 2022 hebben wij 4 airco's (multisplit) gehangen met als bedoeling daar ook mee te verwarmen.
    Nu is onze living nogal groot en in L-vorm, en daar hangt maar 1 toestel.
    Ik probeer elk jaar zo lang mogelijk om enkel daarmee te verwarmen, maar wil ook geen toestellen die op max staan te blazen. Ze draaien de hele winter door, maar vanaf mid-eind november moet daar toch de gasketel bij, oa ook om nog enigszins leefbare temperaturen te halen in de badkamer waar er geen unit hangt.

Het kan, maar je moet dan in grote ruimtes echt 2 toestellen hangen om de warmte goed te spreiden.

Let ook op met L/L, veel (goedkope) airco’s slagen er niet meer in om bij echt koude temperaturen (bijna vrieskou en slechter) te verwarmen als WP maar hebben dan extra een verwarmingsweerstand nodig (dus cop 1 op dat moment). Deze zijn enkel geschikt als bijverwarming.
    Heb je daar voorbeelden van ? Normale inverter-airco's gaan tot -15°

Verder is het zoals met een andere verwarming. Een constante verwarming gaat voor een gelijkmatige temperatuur zorgen en dus ook minder geluid en "wind" creëren . Als je die pas op zet als het al veel te warm of koud is, dan heb je minder comfort en meer overlast.
    Ga er ook vanuit dat je voor een deftig merk kiest als je dat als hoofdverwarming en koeling gaat gebruiken doorheen het jaar

Dat kan perfect.

Ik bedoel dan op vlak van verbruik en aanschafwaarde, tegenover een condensatieketel

Als je alles aanpakt zou ik altijd gaan voor vloerverwarming in combinatie met lucht/water warmtepomp. Veel aangenamere warmte en je hebt ineens ook een oplossing voor sanitair warm water.
    Lucht lucht kan ook , die hebben we in de slaapkamers. Dat werkt ook prima, maar comfort van vloerverwarming is toch veel aangenamer vind ik.
    Ik zal mij daar ook in verdiepen, van wat ik tot nu toe wel heb gelezen is dat het duurder is in aanschaf en qua verbruik wat hoger ligt dan lucht lucht + warmtepompboiler. Maar dat het wel stukken beter is in comfort dan de bovenste twee. (Lees verbruik is beter bij hoge isolatie graad)

Voor lucht-lucht kan je maar beter een verdomd hoog isolatieniveau bereiken (denk epc A zonder inbreng van enige vorm van techniek, enkel de isolatie en ventilatie) en bij een verbouwing is dat erg moeilijk te bereiken.
    Waarom? Verwarming met luchtverplaatsing is erg onaangenaam, dus er moet zodanig weinig nodig zijn dat je het eigenlijk niet voelt dat er ‘wind’ is.

Als je dan toch het halve huis gaat opbreken, ga dan voor lucht-water met vloerverwarming, zoals eerder al geopperd.

Top bedankt voor uw reactie. Dus inderdaad lucht lucht enkel bij hoge isolatiegraad. Hetgeen wat mij momenteel tegenhoudt is vooral de prijs van een L/W warmtepomp uiteraard heb ik nog geen offertes vergeleken ik zal eens een paar mailtjes sturen naar techniekers

In 2022 hebben wij 4 airco's (multisplit) gehangen met als bedoeling daar ook mee te verwarmen.
    Nu is onze living nogal groot en in L-vorm, en daar hangt maar 1 toestel.
    Ik probeer elk jaar zo lang mogelijk om enkel daarmee te verwarmen, maar wil ook geen toestellen die op max staan te blazen. Ze draaien de hele winter door, maar vanaf mid-eind november moet daar toch de gasketel bij, oa ook om nog enigszins leefbare temperaturen te halen in de badkamer waar er geen unit hangt.

Het kan, maar je moet dan in grote ruimtes echt 2 toestellen hangen om de warmte goed te spreiden.
    Bedankt voor u reactie, en hoe zat het qua verbruik?

Mijn broer heeft een zeer goed geïsoleerde woning (houtskelet) en heeft één airco in zijn leefruimte en één airco in zijn badkamer.
    Voor de rest niets van verwarming.
    Icm een warmtepompboiler (met buitenunit).

Werkt perfect bij hem.

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw woning (ook houtskelet, compact en zeer goed geïsoleerd) en ga ook werken met airco's.

99% zeker dat ik dit systeem ga nemen (tenzij er binnen dit en 2 jaar iets nieuws op de markt is):
    Dat is airco en sww met één buitenunit.
    Ben me hier al eens over gaan informeren bij Daikin en dat is vooral gericht op appartementen enzo, maar kan dus zeker bij een compact woning ook werken.

Maar zoals aangegeven door anderen moet de woning idd goed geïsoleerd zijn.

Waar ik nu woon heb ik vloerverwarming. Is idd een leuke warmte maar er zijn enkele zaken die mij storen:
    - Ne zonnige herfstdag, dan is (in mijn geval toch) de vloerverwarming soms traag. Daarmee wil ik zeggen: de zon warmt door de dag uw woning op, tot boven de ingestelde temperatuur. 's avonds koelt het fel af en dan is het even iets te koud in huis.
    - Het gemis van een airco om te kunnen koelen

- Ne zonnige herfstdag, dan is (in mijn geval toch) de vloerverwarming soms traag. Daarmee wil ik zeggen: de zon warmt door de dag uw woning op, tot boven de ingestelde temperatuur. 's avonds koelt het fel af en dan is het even iets te koud in huis.
    Met een zeer goed geïsoleerde woning en deftig afgesteld vloerverwarmingssyteem ga je dat normaal niet hebben.

Reken voor een lw wp een 5 a 6k extra tov een gasketel. Heb gas gezet maar had ook prijs voor wp

Dat kan perfect.

Ik bedoel dan op vlak van verbruik en aanschafwaarde, tegenover een condensatieketel
    Dat blijft persoonlijk he. Het is niet enkel tov een condensatieketel, ook de rest van de installatie zoa radiatoren, vvw pompgroepen, etc. Ook de kost voor WP-boiler erbij rekenen, terijl met een condensatieketel, je dat in 1 toestel hebt. Maar dan heb je geen koelen in de zomer

vvw is zeer aangenaam, maar een warmer materiaal als vloer kan ook helpen bv kurk.

Financieel.... moeilik. Je spreekt over een investering voor heel wat jaren. De vraag is dan ook wat de elec prijzen gaan doen tov gas. Ga je PV leggen, en zoja, hoeveel ? Want met een 3F aansluiting kan je tot 25kva gaan en dan heb je ook in de wintermaanden wel wat opbrengst.
    Wat gaan gasprijzen doen ?

Met een zeer goed geïsoleerde woning en deftig afgesteld vloerverwarmingssyteem ga je dat normaal niet hebben.
    onze woning is niet zeer goed geisoleerd, wel heel wat massa. Het blijft bij ons ook heel mooi op temperatuur.

Ik heb enkel meer lucht - lucht airco's in de woning na de renovatie enkele jaren geleden. Je moet wel een waarheidsgetrouwe warmteverliesberekening (laten) doen. En we hebben hier geen opmerkingen over. Warmt goed en snel, idem voor koelen. In totaal staan er hier 9 binnenunits op 2 buitenunits. Het is inderdaad duurder dan gas, maar wel goedkoper dan puur elektriciteit. En het voordeel is dat we, in combinatie met de thuisbatterij en zonnepanelen van ongeveer maart tot ongeveer oktober praktisch geen verbruik hebben van het net. In de winter is dat natuurlijk omgekeerd. En de woning is hier ook niet super geisoleerd. Met de hitte van de voorbije dagen was het een aangename 20° in de woning en geen Kwh verbruikt van het net.

moraal van het verhaal... Alles begint met te weten wat je warmteverlies is.

...
    ...
    Dat is de reden waarom je vloerverwarming op de buitentemperatuur stuurt en niet op de binnentemperatuur ; dan heb je dat niet voor. Of ook; een correct geïsoleerde woning kan zonder verwarming tot de volgende dag als er wat oververhitting was door de zon.

Stel voor je verbouwing een laag warmteverlies als doel; bv 20W/m2 maximaal en werk daar naar toe.
    Eens je warmteverlies laag, kan je eender wat aan verwarming kiezen. En het leuke aan warmtepompen in verschillende vormen is dat de kost omgkeerd evenredig is aan vermogen.
    DIY benoemde eerder een epc doel. Maar omdat EPC vanalles meerekend is een lage epc nog geen garantie voor een goed geïsoleerde woning (Hij maakte al corregt die opmerking).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan