Op jullie aanvraag hierbij wat meer info over de opbouw van de verlichting.
In totaal zit er zo’n 10 meter verlichting in de kast, met 5 geschakelde deuren. Alle materiaal en kleine prullen samen kostten ongeveer 350 EUR. Ik heb watertandend naar het systeem van Häfele gekeken maar dat had een veelvoud gekost. De grootste kost in deze opstelling zijn de profielen en de LEDs zelf. Een deel van de kost zit ook in m’n keuze voor een plug & play systeem qua bekabeling.
Schema: voeding > dimmer > kabelsplitter naar de 5 LED strips > een aparte deursensor voor elke LED strip > LED strip.
Sensor:
https://www.applamp.nl/aan-uit-kastdeur-ir-schakelsensor-led-verlichting.html. Deze is erg klein en makkelijk weg te werken (zie beschrijving hieronder).
LED: https://www.led-gigant.nl/product/cob-led-strip-5w-2700k-5mm/. Goede lichtopbrengst; geen individuele lichtpunten zichtbaar; kleurecht (blauwe kousen zijn effectief ook blauw en niet zwart); en zeer dun wat toelaat met een dun profiel te werken.
De LED strips zitten in een
opbouwprofiel van 8*10 mm dat ingefreesd werd en volledig wegvalt. Het vinden van een gepast profiel kostte tijd. Vele profielen hebben een kleine verdikking of radius in de afdekplaat waardoor ze niet vlak wegvallen in het corpus. Bijzonder aan deze profielen is ook dat de afdekplaat volledig over het profiel klikt. Het eindresultaat is een strip die visueel volledig wegvalt en dicht aanleunt bij de neon flex LED strips van Häfele. De profielen zijn makkelijk af te korten met een metaalzaag. Ik heb helaas geen merknaam. De profielen werden aangekocht bij een elektro-handel regio West-Vlaanderen nadat ik online niets vond.
Dimmer:
https://www.ledstripkoning.be/accessoires/dimmers-wit/snoerdimmer-basic-in-zwart-of-wit. Deze zit er voor de zekerheid tussen maar gebruik ik eigenlijk niet. De LEDs verblinden niet en geven een mooi diffuus licht.
De
voeding en andere kleine prullen vind je in elk webwinkel. Let erop dat de connecteren geschikt zijn voor 5 mm COB strips als je niet wil solderen en de capaciteit van je voeding 10% overgedimensioneerd is.
Wat betreft de inbouw:
- Er zijn inkepingen uitgefreesd in de sokkel waardoor de bekabeling van elke LED strip netjes naar voor kan worden gebracht. (zie foto 1 hieronder)
- Alle bekabeling loopt tussen de plint en de sokkel.
- De sensor zit in een lang gefreesd slot onderaan de corpussen (zie foto 2). De sensor zelf is bijzonder klein maar het lange slot geeft wat speelruimte voor de bekabeling. De sensoren zitten telkens op een 5-tal centimeter van het uiteinde van de kastdeuren. Dit zorgt ervoor dat het licht zonder vertraging aangaat bij het openen van de kastdeur.
- Hoe diep de sensor zit maakt in mijn ervaring weinig uit. Ik monteerde de sensor gelijk met de voorkant van de kastcorpussen om visuele redenen.
- De sensor zit niet vastgekleefd of geschroefd. De kleine vleugeltjes die voorzien om te schroeven klemt de sensor netjes vast in een strak passend slot.
- Elke sensor heeft een driver van ongeveer 50 x 5 mm die je moet zien weg te werken, naast de bekabeling (zie foto 3). Dit is een geduldwerkje. Alle kabels werden netjes geleid met kleine kabelgeleiders op de sokkel.
- Om de meter zit er een houten steunblokje op de multiplex sokkel met een ingefreesde magneet. De plint klikt erop en alle bekabeling is toegankelijk mocht het ooit nodig zijn. Helaas heb ik hier geen foto’s van.
- De sokkel loopt tot ongeveer 50 mm van de voorkant van de corpussen. Met een plint van 12 mm gaf me dit nog voldoende ruimte om de bekabeling weg te werken. Tussen de afgewerkte plint en voorkant van de corpussen is nog ongeveer 20 mm.
- De sleuven voor de LED profielen zijn behoorlijk strak gefreesd. Dit is cruciaal voor een nette uitstraling en zorgt ervoor dat de profielen volledig wegvallen. Wees wel voorzichtig met het verven. ‘Behoorlijk strak’ werd zo ‘net wat te strak’.
- De LED strips zitten net na de scharnieren (zie foto’s eerdere post). Ik heb er bewust voor gekozen om deze ook te laten doorlopen langs de lades. Daar zitten immers de zwarte en de blauwe kousen
. De positionering van de strip verlicht de geopende lades erg goed.
Wat lijkt mij cruciaal voor het eindresultaat?
- Geduld en precisie, met name bij het frezen van de profielen.
- Dunne en volledige vlakke profielen met dunne LEDs.
Bekijk bijlage 108037
Bekijk bijlage 108035Bekijk bijlage 108036