Volledig vlak led inbouwprofiel voor kastverlichting

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
53
Punten
28
Beste,

De pleisterwerken zitten erop (dank nogmaals voor het advies) en ik plan de inbouwkast op de bovenverdieping.

Iemand weet van een volledig vlak wit inbouwprofiel voor led verlichting in een kast? Ik plan strips van 8 mm in een slank profiel (ondiep en ongeveer 10 mm breed). De bedoeling is dat de led strip een tiental centimeter achter de voorkant van de kast loopt, achter alle legplanken e.d. heen. Alles wat ik voorlopig vind online heeft kleine lipjes of verdikkingen van 1 of 2 mm die in de weg gaan zitten.

Dit effect beoog ik:
Scherm­afbeelding 2024-03-18 om 15.46.20.png

Dank!!!

Dit is een U profiel dat men in een uitgefreesde lijn legt. Eigenlijk is het dus een opbouw profiel dat men verzinkt.
Klopt inderdaad. Hebben hier zoiets laten infrezen bij de boekenrek.

Top! Dank voor het advies!

Nog tips wat betreft het benodigde lumen per meter? Per dubbele kast van 95 cm breed komt er links en rechts een strip.

Ik wil genoeg licht om blauwe van zwarte sokken te onderscheiden maar niet zo veel licht dat de hele slaapkamer oplicht.

Zo vind ik smalle 5 mm led strips, 320 leds, 10 Watt/meter, 24 volt.

Dat lijkt me (te) fel?

10W/m is vrij veel licht, maar als je lagere vermogens neemt dan kan het wel eens zijn dat je afzonderlijke puntjes gaat zien (lagere vermogens worden nogal eens bereikt door minder leds op grotere afstand te nemen. Ik neem in deze gevallen meestal een COB-ledstrip, met een MeanWell PWM-voeding, waar je een potmeter van 100kOhm aan de regelingang soldeert. Je kan de lichtsterkte dan regelen met die potmeter.
Er bestaan nog andere pwm-dimmers met draairegeling die je voor de ledstrip kan zetten. Kost allemaal niet veel en dan regel je je lichtsterkte volledig naar wens.

En als dit gecombineerd wordt met een IR kastsensor, wat is dan het bedradingsschema? Ik plan twee voedingen (één voor linker gedeeltes van de kast en één voor het rechtergedeeltes - in totaal 8 meter led strips per gedeelte). Ik had volgende bedrading in gedachten:
Voeding (wattage led strips + minimaal 10%) > kabelsplitter 4 delen > achter elk deel telkens een IR kastsensor alvorens naar de LED strips te gaan.

Komt er dan één dimmer voor de kabelsplitter? Zal dat niet conflicteren met de IR kastsensoren?

(Excuses voor de vragen - bedreven hobby schrijnwerker en klussenier maar weinig kennis van elektriciteit)

Ik heb strips van 6w/m denk, iets van een 180 leds dacht ik. Dat geeft zeker voldoende licht.
Je ziet de puntjes, al stoort me dat niet in een kast die amper 2min per dag open is en enkel voor mezelf dient.

Als je een bewegingssensor wil gebruiken dan zal dat mogelijk wel problemen geven als je daar een dimmer voor zet. Die "dimmers" voor ledstrips die schakelen de spanning namelijk snel aan en uit en op die manier geven ze de indruk van "dimming". Een bewegingsmelder zal hier mogelijk raar op reageren (telkens herstarten bijvoorbeeld).
Dan werk je beter met 24V -> IR-melder -> dimmer -> ledstrip; dat gaat niet met die meanwell-voedingen (die zijn dimmer en voeding in één). Dan gebruik je bvb zoiets: https://www.ledstripkoning.nl/acces...00xCmqT2k49qHEHFQr_6pHIcrqyvrJ-RoCA7MQAvD_BwE

Let wel op als je de 24V wil schakelen met een bewegingsmelder, stel dat je strips van 15W/m hebt, maal 8m ledstrip, dan is dit 120W of 5A op 24V , dus vergewis je dat je schakelaar daar tegen kan.

Ben er nog lang niet maar hou er wel oogje op en ik kwam onlangs Häfele Loox5 tegen. Heb nog geen prijzen online gevonden dus iets zegt me dat het systeem hierboven beschreven iets aangenamer voor de portemonnee zal uitdraaien.

Wel benieuwd naar foto’s!! 👀

Die Hafele gaat veel centjes kosten... Ongetwijfeld mooi voor open kasten die je wil verlichten, maar een kast in slaapkamer of dressing die maar 2 minuten per dag open is?

Bijgevoegd foto van mijn kast (die dringend opgeruimd moet worden). Ik heb in een element van 1m breed aan 1 kant een strip ingefreesd.
Frees diameter is 1mm groter dan de breedte van de profiel. Ik heb een profiel van 7mm dik genomen om niet te veel materiaal te moeten wegnemen want het is maar Ikea... Al is dat geen probleem: ingelijmd met fixall.

Bij ons zie je de leds puntjes een beetje zitten, maar een COB strip zou dat uiteraard helemaal oplossen.
Hier is de bediening met een schakelaar aan ingang dressing, maar dat zou je ook met een schakelaar op de deuren kunnen maken. Driver zit ergens achteraan onderaan in de kast, in een geschakeld stopcontact. Vergeten daar een led voeding voor de kast te voorzien, dan maar decentraal opgelost ;)

Bijlagen

• kast verlichting.jpg
    kast verlichting.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 27
Even toevoegen: het zichtbaar hebben van de leds komt niet enkel door het aantal leds maar ook de afstand tot de diffuser. Als deze afstand voldoende groot is dan wordt het licht beter gemengd en zie je de verschillende puntbronnen niet meer.

Heb in de dressing ook zo'n ingefreesde LED strip. Hieronder de details, beiden van merk Integratech. Geen puntjes zichtbaar.

LED profiel: SL Flat 15x12
LED strip: COB 8mm 480chips/m 24V 5W/m 2700K IP

Die Hafele gaat veel centjes kosten... Ongetwijfeld mooi voor open kasten die je wil verlichten, maar een kast in slaapkamer of dressing die maar 2 minuten per dag open is?

Bijgevoegd foto van mijn kast (die dringend opgeruimd moet worden). Ik heb in een element van 1m breed aan 1 kant een strip ingefreesd.
Frees diameter is 1mm groter dan de breedte van de profiel. Ik heb een profiel van 7mm dik genomen om niet te veel materiaal te moeten wegnemen want het is maar Ikea... Al is dat geen probleem: ingelijmd met fixall.

Bij ons zie je de leds puntjes een beetje zitten, maar een COB strip zou dat uiteraard helemaal oplossen.
Hier is de bediening met een schakelaar aan ingang dressing, maar dat zou je ook met een schakelaar op de deuren kunnen maken. Driver zit ergens achteraan onderaan in de kast, in een geschakeld stopcontact. Vergeten daar een led voeding voor de kast te voorzien, dan maar decentraal opgelost ;)
Geschakeld bedoel je om met de schakelaar in de dressing te kunnen switchen of wat zou je anders gedaan hebben?

Heb in de dressing ook zo'n ingefreesde LED strip. Hieronder de details, beiden van merk Integratech. Geen puntjes zichtbaar.

Pfoe, 12 diep, hou je dan nog voldoende over in je meubelpaneel? Fotootje toevallig? Altijd leuk om eindresultaten te zien!

Pfoe, 12 diep, hou je dan nog voldoende over in je meubelpaneel? Fotootje toevallig? Altijd leuk om eindresultaten te zien!
paneel is 18mm dik dus ongeveer 6mm over, geen probleem mee gehad. heb ervoor gekozen om de profiel op een 3-tal cm van de rand te plaatsen zodat de leggers er niet voorbij komen. zelfs strip geplaatst waar er schuiven zijn, zo zie je tenminste wat er in ligt :D. foto 1.jpgfoto 2.jpgfoto 3.jpg

Laatst bewerkt:

Geschakeld bedoel je om met de schakelaar in de dressing te kunnen switchen of wat zou je anders gedaan hebben?
Ik zou de voeding naar de kast vanuit de elektriciteitskast getrokken hebben ipv een voeding in de kast.
De schakelaar is goed, die staat in de doorgang naar de dressing dus neem je automatisch mee. Schakelaars op deuren is toch ook maar zozo om alle netjes weggewerkt te krijgen.

Ik zou de voeding naar de kast vanuit de elektriciteitskast getrokken hebben ipv een voeding in de kast.
De schakelaar is goed, die staat in de doorgang naar de dressing dus neem je automatisch mee. Schakelaars op deuren is toch ook maar zozo om alle netjes weggewerkt te krijgen.
Got it, maar welk voordeel mis je erdoor? Heb je open kasten? Ik denk om met drukschakelaar te werken als je de deuren opent aangezien de dressing aansluit aan de slaapkamer.

De hernieuwde activiteit in het topic doet me eraan denken dat ik niet teruggekoppeld heb. Shame on me - ik vind topics met 'een open einde' zelf dik vervelend.

Ik heb uiteindelijk een goede oplossing gevonden die er - toch voor een DIY'er - strak uitziet zonder honderden euro's uit te geven.

Ik freesde een opbouw alu profiel van 8*10 mm in in de corpussen. Dit helpt met de warmte geleiding. In het profiel zitten COB leds van 5 mm.

De led strips worden per kastdeur geschakeld met een sensor die ingewerkt zit onderaan het corpus.

Alle bekabeling zit netjes weggewerkt achter een wegneembare plint.

Het geheel kan gedimd worden met één centrale dimmer, niet per led strip.

Wat foto's hieronder. Foto's van het gehele maatwerk kan ik ook wel nog delen mocht daar interesse in zijn.

IMG_20240613_201217.jpgIMG_20250126_154852.jpgIMG_20250126_155002.jpgIMG_20250126_154920.jpg

Laatst bewerkt:
De hernieuwde activiteit in het topic doet me eraan denken dat ik niet teruggekoppeld heb. Shame on me - ik vind topics met 'een open einde' zelf dik vervelend.

Ik heb uiteindelijk een goede oplossing gevonden die er - toch voor een DIY'er - strak uitziet zonder honderden euro's uit te geven.

Ik freesde een opbouw alu profiel van 8*10 mm in in de corpussen. Dit helpt met de warmte geleiding. In het profiel zitten COB leds van 5 mm.

De led strips worden per kastdeur geschakeld met een sensor die ingewerkt zit onderaan het corpus.

Alle bekabeling zit netjes weggewerkt achter een wegneembare plint.

Het geheel kan gedimd worden met één centrale dimmer, niet per led strip.

Wat foto's hieronder. Foto's van het gehele maatwerk kan ik ook wel nog delen mocht daar interesse in zijn.

Bekijk bijlage 108018Bekijk bijlage 108019Bekijk bijlage 108020Bekijk bijlage 108021
Damn, ziet er proper uit! Ben wel benieuwd naar meer foto’s van de uitvoering en eventueel links naar stukken die je gebruikt hebt zoals de sensor etc. 👀

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan