• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Volgorde werken

bouwpunter

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
8
Punten
8
Dag iedereen,

in onze renovatie worden binnenkort de volgende werken uitgevoerd:

* gieten van betonnen vloerplaat
* vervangen van dragende binnenmuur (+- 3m) door poutrel op 2 stalen kolommen. Deze muur ondersteunt enkel een plat dak.

Ik hoor van verschillende kanten (architect, aannemer, stab ir) verschillende meningen over de volgorde van deze werken.

De ene raadt aan om eerst de vloerplaat te gieten, aangezien schoren op volle grond niet goed is.

De andere raad aan om eerste de draagmuur uit te breken en de kolommen/poutrel te installeren op plaatselijke funderingen. Wanneer dit is uitgehard kunnen de funderingen van draagmuur weggeschoten worden en de vloerplaat gegoten worden. Dit heeft als voordeel dat de vloerplaat zoveel mogelijk doorloopt en niet onderbroken wordt door de oude funderingen van de draagmuur.

Wat is volgens jullie te verkiezen?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik zou de aannemer het laatste woord geven... die is in de eerste plaats aansprakelijk...

Wie heeft de stab. ing. gecontracteerd? Jij of de aannemer?
 

bouwpunter

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
8
Punten
8
Stab ing werd geccontacteerd via architect
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Hmm, maar wie heeft de bestelbon voor de ing. ondertekend?

Wat is de mening van de aannemer?
 

bouwpunter

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
8
Punten
8
Heb zelf de bestelbon van stab ing ondertekend.
Aannemer stelt voor eerst de vloerplaat te gieten
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Op papier heeft de aannemer een punt maar vermits de muur slechts een plat dak ondersteunt kan je evengoed schoren op volle grond.

Bouwkranen worden ook afgesteund op volle grond middels houten balken... en daar zal het schoentje wringen... meneer de aannemer heeft geen zin om met relatief zware houten balken te sleuren.

Heb je het advies van de ing. dat het geen probleem is, op papier of e-mail staan?
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Fantastisch toch, zo’n armchair bouwexpert Keon op het forum. Zonder enige kennis van de situatie ter plaatse onmiddellijk doorprikken dat de aannemer een luie kloot is die snel wat poen wil pakken met zo weinig mogelijk moeite. Bereikbaarheid, staat en draagkracht van de grond, grootte van het dak zijn allemaal niet van belang.

Mijn advies: praat met je aannemer/stabiliteitsingenieur. Vraag hen precies waarom ze opteren voor het ene ipv het andere, zodat je tenminste met de juiste info een beslissing kan nemen. Misschien giet de aannemer liever geen plaat onder een poutrel die op tijdelijke stantsoenen staat?

Hier hebben we tijdens de verbouwingen een poutrel ook tijdelijk ondersteund op de grond, en een gat gelaten in de vloerplaat. Nadat de kolom onder de poutrel gemetst was, werd de steun weggenomen en het gat opgevuld. Dit was een extra steun, dus er was wel nog opleg op de muren aan de zijkant.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Persoonlijk zou ik toch ook liever een doorlopende vloerplaat hebben, geplaatst nadat de fundering van die binnenmuur weggenomen is.
Langs de andere kant... welk probleem gaat dat opleveren? Gaan de twee stukken grond binnenin de woning zó verschillend van elkaar bewegen/verzakken? Wellicht niet. Er komt ook nog isolatie en chape op.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
En je gaat dan af op de raad van wat wildvreemde mensen op een forum?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Persoonlijk zou ik toch ook liever een doorlopende vloerplaat hebben, geplaatst nadat de fundering van die binnenmuur weggenomen is.
Langs de andere kant... welk probleem gaat dat opleveren? Gaan de twee stukken grond binnenin de woning zó verschillend van elkaar bewegen/verzakken? Wellicht niet. Er komt ook nog isolatie en chape op.
Voilà, en persoonlijk zou ik zelfs helemaal geen betonplaat voorzien. Gewoon de ondergrond goed aandrillen; daarna pvc folie, isolatie, folie, chappe...
Er wordt veel te vaak ondoordacht een betonplaat gestort waar die van geen enkel nut is.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
+1
Persoonlijk zou ik toch ook liever een doorlopende vloerplaat hebben, geplaatst nadat de fundering van die binnenmuur weggenomen is.
Langs de andere kant... welk probleem gaat dat opleveren? Gaan de twee stukken grond binnenin de woning zó verschillend van elkaar bewegen/verzakken? Wellicht niet. Er komt ook nog isolatie en chape op.
In de praktijk zal je na de werken geen verschil hebben denk ik. Persoonlijk zou ik de vloerplaat wel laten doorlopen, maar ik zou waarschijnlijk ook geen ijzeren kolommen steken en op een stuk muur laten rusten. Verder is stutten van enkel dat plat dakje dus, een werkje van niets, en hoeft er helemaal niet met zware balken gesteund worden.

Verder ben ik van het principe : Als je aannemer een bepaalde manier van werken heeft, en er zijn geen grondige redenen/fouten om het anders te doen, laat ik die hun ding doen. Ik heb zelf ook niet graag dat iemand mij zegt hoe ik iets moet doen, als er geen grondige uitleg volgt over het waarom.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Fantastisch toch, zo’n armchair bouwexpert Keon op het forum. Zonder enige kennis van de situatie ter plaatse onmiddellijk doorprikken dat de aannemer een luie kloot is die snel wat poen wil pakken met zo weinig mogelijk moeite. Bereikbaarheid, staat en draagkracht van de grond, grootte van het dak zijn allemaal niet van belang.
In het project zijn een architect en een stab. ing betrokken... beide hebben dus wel kennis van de situatie, beide willen - net als de opdrachtgever - gaan voor optie A.
Aannemer wil gaan voor optie B...

Het gaat hier dus niet om een zuiver bouwtechnische kwestie maar er speelt wat anders...

- Hoe komt het dat dit niet was doorgesproken in de opdrachtbeschrijving voor de aannemer (aannemingscontract)? Aannemer leest zijn opdracht dus anders dan de opdrachtgever...
- Was dit misschien oorspronkelijk niet voorzien en is dit een meer
werk?

Wat ook er ook van zij, aannemer heeft de opportuniteit om te zeuren en gaat dit ook doen... tot dat er met de nodige euro's wordt geschoven. Meer is het niet...

Let maar op, als TS extra betaald is het allemaal "niet zo'n groot probleem"... en krijgt die zijn doorlopende vloerplaat.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Rare redenering hoor. Die mens wilt gewoon doen zoals hij het gewend is. Niets met euro's te maken.

In 99,9% van de gevallen, gaat dat ook niet in de aannemer zijn contract staan, Heck, in 99% van de gevallen is er gewoon een offerte en zelfs geen contract.
 

bouwpunter

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
8
Punten
8
De volgorde van de werken staat niet gespecifieerd in het contract met de aannemer
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Laat je aannemer iets tekenen waarbij hij zich 100% verantwoordelijk verklaard voor de andere door hem voorgestelde werkwijze dan wat je architect je voorschrijft. Eens kijken wat er dan gebeurd.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
Laat je aannemer iets tekenen waarbij hij zich 100% verantwoordelijk verklaard voor de andere door hem voorgestelde werkwijze dan wat je architect je voorschrijft. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Los van de vraag van TS (zou ik ter plaatse moeten bekijken)
Laat de architect of Ingenieur met hun dik diploma eens op papier zetten HOE en in WELKE VOLGORDE de werken moeten worden uitgevoerd EN laat ze daarbij expleciet vermelden dat ZIJ de werken zullen opvolgen en de VOLLE verantwoordelijkheid nemen, zonder de aannemer hierin te betrekken .
Eens kijken wat er dan gebeurt
KRIJG JE NOOIT .
De arch en de IR tekenen en rekenen, maar uitvoeren daar hebben ze geen kaas van gegeten, in het beste geval hebben ze al eens een gelijkwaardig werk/situatie gezien.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
De volgorde van de werken staat niet gespecifieerd in het contract met de aannemer
Et voila... aannemer zag het anders ten tijde van de prijsofferte... gaat nu "zagen en zeuren" dat het niet kan of te moeilijk is om allerlei redenen (heeft de juiste stutten niet, geen houten balken, is er niet voor verzekerd, heeft het nooit eerder gedaan, bla bla bla,...).

Het gezeur stopt tot iemand bereid is om met geld over te brug te komen... meestal is de opdrachtgever de pineut...

Je kan eens vloeken op uw architect en vragen waarom die dat niet beter heeft omschreven in het bestek (programma der werken) en vervolgens proberen de meerprijs te laten betalen door uw architect (zal niet direct lukken maar hou het bij voor latere meerwerken die de architect claimt).
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
Ik zou
1. dak schoren
2. muur wegbreken
3. putje maken waar de kolom moet komen (2 x)
4. putje volstorten met beton en 4 draadstangen m16 instorten (voldoende ruimte laten onder het nieuwe vloerplas) (2x)
5. stalen kolomen voorzien van voet en kopplaat rechtzetten (2x)
6. metalen ligger op de kolommen leggen
7. stalen kolomen (en ligger) omhoog brengen (d.m.v.moeren op de draadstangen) tot ze het dak goed ondersteunen.
8. rest van het putje volstorten met beton (vloerdikte overlaten)
9. schoren wegnemen
10. vloer storten
ps : eigenlijk mag de vloer nu volledig los van de stalen kolomen worden gegoten
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Of ge huurt nen helicopter die het dak omhoog kan houden gedurende de werken?

nah...

Volgorde van Minoeske nemen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan